تفریحی ، سرگرمی ، سلامت ، روانشناسی ، دانلود آهنگ ، دانستی ها
تاثیرات پودر شاهدانه بهترین پروتئین گیاهی 2021
دو شنبه 27 بهمن 1399 ساعت 2:47 | بازدید : 238 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )

پودر شاهدانه چیست و چه تاثیراتی دارد؟ اغلب بدنسازان،ورزشکاران،و افرادی که به دنبال افزایش وزن یا حجیم کردن عضلات بدن هستند معمولا از پودرهای پروتئینی به عنوان مکمل غذایی استفاده می کنند.

یکی از این پودرهای پروتئینی پر طرفدار پودر شاهدانه است که از آسیاب کردن دانه شاهدانه فشرده شده به دست می آید. این مکمل پروتئینی طعم زمینی و آجیلی داشته و اغلب برای افزایش سطح پروتئین به اسموتی ها و شیک ها افزوده می شود.

شاهدانه پروتئین گیاهی با کیفیتی است که علاوه بر دارا بودن هر 9 اسید آمینه ضروری سرشار از فیبر، چربی های سالم و مواد معدنی می باشد.

آیا پودر شاهدانه بهترین پروتئین گیاهی است؟

پودر پروتئینی شاهدانه یک پروتئین کامل است که دارای مواد مغذی فراوان از جمله آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی، فیبر و چربی های اشباع نشده دوست دار قلب می باشد.

این پودر به خصوص برای گیاهخواران عالی است اگرچه مواد مغذی موجود در آن نسبت به سایر پروتئین های گیاهی از جمله سویا کمتر می باشد.

از سوی دیگر با این که جزو مکمل های بی خطر محسوب می شود اما مصرف آن در برخی افراد با عوارض جانبی همراه است.

برای تعیین سطح کیفیت پودر پروتئین شاهدانه به تحقیقات بیشتری نیاز است، به طور کلی می توان گفت این مکمل برای کسانی که به دنبال پودرهای پروتئینی مغذی با فیبر و چربی های سالم هستند انتخاب خوبی است.

اگر علاقه مند هستید با معایب و مزایای پودر شاهدانه بیشتر آشنا شوید در ادامه با مجله اینترنتی ماهتوتا همراه باشید.

پودر شاهدانهپودر شاهدانه

پودر شاهدانه بهترین پروتئین گیاهی

شاهدانه از پروتئین های کامل معروف و حاوی هر 9 اسید آمینه ضروری – که بدن انسان باید از مواد غذایی مصرفی دریافت کند – می باشد اگرچه نتایج تحقیقات انجام شده روی مقدار دقیق اسیدهای آمینه شاهدانه با هم اختلاف دارند.

به عنوان مثال مطالعه ای نشان داده محتوای اسید آمینه پروتئین شاهدانه مشابه سفیده تخم مرغ و سویا است که هر دو از منابع پروتئینی با کیفیت هستند در حالی که در برخی تحقیقات آمده شاهدانه اسید آمینه لیزین نسبتا کمی دارد که آن را به گزینه کم کیفیت تری تبدیل کرده است.

مقدار پروتئین و کالری موجود در پودر شاهدانه

پودر شاهدانهپودر شاهدانه

1/4 فنجان (30 گرم) پودر پروتئین شاهدانه حاوی 120 کالری و 15 گرم پروتئین – بسته به برند آن – می باشد.

اگرچه پروتئین موجود در این مکمل نسبت به پودرهای سویا و نخود، که نسبت به پودر شاهدانه بیشتر فراوری می شوند و تا 90 درصد آن ها را پروتئین تشکیل داده کمتر می باشد اما برای افرادی که ترجیح می دهند از منابع پروتئینی کمتر فراوری شده استفاده کنند این پودر انتخاب خوبی خواهد بود.

تاثیرات پودر شاهدانه ؛ آسان هضم

به طور کلی پروتئین های حیوانی بسیار آسان هضم تر از پروتئین های گیاهی هستند اما بر اساس تحقیقات انجام شده 91 تا 98 درصد پروتئین موجود در پودر دانه شاهدانه قابل هضم است.

به عبارت دیگر بدن ما می تواند تقریبا همه اسیدهای آمینه موجود در پودر پروتئین شاهدانه را برای عملکردهای مهم از جمله ترمیم و نگهداری استفاده کند.

یکی از دلایل آسان هضم بودن پودر پروتئینی شاهدانه حضور پروتئین های ادستین و آلبومین است که به راحتی در بدن تجزیه می شوند.

با این حال در نتایج برخی مطالعات که به مقایسه قابلیت هضم و محتوای اسید آمینه پروتئین ها پرداخته اند پودر پروتئین شاهدانه جزو پروتئین های با کیفیت متوسط هم رده عدس قرار گرفته است.

نکته مهم: قرار گرفتن شاهدانه در معرض گرما می تواند قابلیت هضم این پروتئین را تا حدود 10 درصد کاهش دهد بنابراین هنگام خرید به دنبال آن هایی باشید که طی فرایند فشرده سرد به دست آمده اند.

بیشتر بخوانید : تاثیرات پودر پروتئین نخود بر سلامتی بدن

پودر شاهدانه ؛ منبع غنی فیبر

پودر شاهدانهپودر شاهدانه

پودر شاهدانه از مکمل های سرشار از فیبر است، همان طور که می دانید رژیم های غذایی حاوی فیبر فراوان مزیت های زیادی برای سلامتی دارند که از آن جمله می توان به بهبود قند خون، سلامت باکتری های مفید روده و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده اشاره کرد.

لازم به ذکر است زنان و مردان به ترتیب به 25 و 38 گرم فیبر در روز نیاز دارند در حالی که نتایج حاصل از بررسی ها نشان داده مصرف فیبر روزانه بسیاری از مردم کمتر از این مقدار می باشد.

افزودن پودر پروتئین شاهدانه یکی از روش های برطرف کردن این معضل سلامتی در دنیا می باشد.

سطح فیبر موجود در پروتئین شاهدانه بسته به این که از دانه های پوست گرفته یا پوست نگرفته به دست آمده و این که آیا به آن فیبر اضافه شده است یا خیر متفاوت است اما به طور کلی در هر 1/4 فنجان (30 گرم) پودر پروتئینی شاهدانه بین 7 تا 8 گرم فیبر وجود دارد.

این در حالیست که سایر پودرهای پروتئینی گیاهی مانند سویا، نخود و برنج که در سطح بالایی فراوری شده اند فیبر بسیار کمتری دارند.

بنابراین مصرف پودر پروتئینی شاهدانه یکی از عالی ترین روش ها برای افزودن پروتئین و فیبر فراوان به رژیم غذایی است که باعث سیری طولانی مدت در فرد خواهد شد.

پودر شاهدانه؛ حاوی چربی های اشباع نشده

اگرچه در فرایند تولید پودر پروتئینی شاهدانه و طی پروسه فشرده سازی روغن های موجود در دانه ها از بین می رود اما 10 درصد محتوای چربی اش همچنان حفظ می شود.

1/4 فنجان (30 گرم) پودر پروتئین شاهدانه حاوی 3 گرم چربی است که بیشتر آن از نوع اشباع نشده بوده و برای سلامتی قلب مفید می باشد.

لازم به ذکر است نسبت اسیدهای چرب امگا 6 به امگا 3 در این ماده غذایی نسبت فوق العاده ایده آل 3 به 1 است در حالی که این نسبت در بسیاری از رژیم های غذایی غربی 15 به 1 بوده و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن از جمله سرطان و بیماری قلبی را افزایش می دهد.

پودرشاهدانه

پودر شاهدانهپودر شاهدانه


پودر شاهدانه در مقایسه با سایر پودرهای پروتئینی کمتر فراوری شده و چربی بیشتری دارد، این میزان چربی برای آن دسته افرادی که به دنبال مصرف چربی های اشباع نشده دوست دار قلب هستند گزینه مطلوبی محسوب می شود اما برای افرادی که پودر پروتئین کم کالری مصرف می کنند انتخاب خوبی نخواهد بود.

حتما بخوانید » گیاه شاه پسند

نکته مهم: به دلیل وجود چربی در پودر پروتئینی شاهدانه و برای جلوگیری از فاسد شدن این چربی ها، توصیه می شود بعد از باز کردن درب پودر آن را در یخچال نگهداری کنید.

پودر شاهدانه؛ سرشار از مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها

شاهدانه منبع فوق العاده مواد معدنی همچون فسفر، منیزیم، کلسیم، آهن، منگنز، روی و مس است.

حتما بخوانید » اسموتی

اگرچه هنوز مشخص نشده فرایند پردازش دانه ها و تبدیل آن ها به پودر پروتئین چه تاثیری روی مواد معدنی موجود در آن می گذارد اما برچسب بسیاری از محصولات پروتئینی شاهدانه نشان می دهد که هر وعده می تواند بیش از 80 درصد منیزیم و 52 درصد آهن روزانه بدن را تامین کند.

از سوی دیگر شاهدانه حاوی ترکیباتی به نام لیگنان آمید نیز می باشد که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی بوده و از بدن در برابر آسیب اکسیداتیو و بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی و دیابت محافظت می کند.

تاثیرات پودر شاهدانه؛ طعم زمینی

پودر پروتئینی شاهدانه سبز مایل به قهوه ای است و طعم آن معمولا زمینی، آجیلی یا چمنی توصیف شده است.

بسیاری از مردم طعم این مکمل غذایی را دوست دارند اما برخی نیز آن را بسیار قوی می دانند بنابراین توصیه می شود قبل از خرید حتما طعم آن را امتحان کنید.

حتما بخوانید » تمرینات شکم برای بانوان

از آن جا که پودر پروتئینی شاهدانه نسبت به سایر پودرهای پروتئینی کمتر فراوری شده است بافتی خشن و شن مانند دارد که به خوبی با اسموتی و شیک ترکیب می شود اما در ترکیب با آب حالت ماسه ای پیدا می کند.

بیشتر بخوانید : آب نارگیل

دوز مصرف پودر پروتئینی شاهدانه

مقدار پروتئین مورد نیاز روزانه در بزرگسالان حداقل 0.8 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن می باشد، این مقدار برای یک فرد بالغ 68.2 کیلوگرمی برابر 55 گرم پروتئین در روز می باشد.

این مقدار در افراد ورزشکار که به پروتئین بیشتری برای حفظ حجم عضلانی خود نیاز دارند افزایش می یابد. طبق توصیه انجمن بین المللی تغذیه ورزشی افرادی که به طور مرتب ورزش می کنند لازم است هر روز 1.4 تا 2 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن پروتئین مصرف کنند.

حتما بخوانید » پروتئین نخود

همچنین بدنسازان و ورزشکاران پرورش اندام که در حین کاهش مصرف کالری تمرینات مقاومتی انجام می دهند به 3.1 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن نیاز دارند.

علاوه بر این توصیه می شود ورزشکاران برای بهبود ریکاوری تا 2 ساعت بعد از فعالیت های ورزشی پروتئین مصرف کنند.

شاهدانه

به نظر می رسد مصرف 5 تا 7 قاشق غذاخوری پودر پروتئین شاهدانه یکی از موثرترین روش ها برای عضله سازی ورزشکاران باشد.

توصیه می شود بخش اعظم پروتئین مورد نیاز بدن خود را از غذاهای کامل تامین کرده و از مکمل های پروتئینی به عنوان کمکی استفاده کنید.

حتما بخوانید » پودر قهوه

آیا پودر پروتئینی شاهدانه در تست اعتیاد تاثیرگذار است؟

اگرچه شاهدانه و ماری جوانا هر دو از یک گیاه به دست می آیند اما دانه شاهدانه حاوی مقادیر بسیار کم ترکیب روان گردان THC می باشد.

تحقیقات نشان داده مصرف تا 300 گرم تخم شاهدانه بدون پوست در روز در نتایج آزمایش ادرار مربوط به اعتیاد تاثیرگذار نخواهد بود.

حتما بخوانید » نوشیدنی پروتئینی

عوارض پودر پروتئینی شاهدانه

اگرچه پودر پروتئین شاهدانه برای اکثر افراد بی خطر است اما در برخی افراد عوارض جانبی بالقوه ای به دنبال دارد، از جمله:

  • از آن جا که پروتئین شاهدانه حاوی فیبر فراوان است مصرف بیش از حد آن با سرعت زیاد، می تواند باعث بروز گاز، نفخ یا اسهال شود.
  • افرادی که به شاهدانه حساسیت دارند باید از مصرف این پودر پروتئینی اجتناب کنند.
  • تعداد کمی از مطالعات حیوانی نشان داده مصرف این پودر ممکن است برای زنان باردار، مادران شیرده، افراد مبتلا به کم خونی و افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند مضر باشد اگرچه به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.
  • منبع: healthline

خانه » سلامت


موضوعات مرتبط: سلامت , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


در خانه روغن بنفشه تهیه کنید + آموزش 2021
دو شنبه 27 بهمن 1399 ساعت 2:45 | بازدید : 210 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )

در جهان روغن های گیاهی و طبیعی روغن بنفشه به دلیل خواص بی نظیر و کاربردهای فراوان آن در طب سنتی جایگاه به خصوصی دارد که تقریبا تمام مردم آن را می شناسند و احتمالا حداقل یک بار از آن استفاده کرده اند.

روغن گل بنفشه از گل و برگ های گل بنفشه که هر دو خوراکی بوده و خواص مشابهی دارند به دست می آید.

از آن جا که فصل گل بنفشه کوتاه است، بهترین راه برای استفاده از خواص شگفت انگیز این گیاه در طولانی مدت تهیه روغن تزریق گل بنفشه است که که در ادامه با طرز تهیه خانگی آن آشنا خواهیم شد.

روش تزریق چیست؟

روش تزریق یکی از روش های تهیه روغن ها و بهره بردن از ترکیبات مفید موجود در گیاهان است و روغن تزریق با خیساندن گیاه در یکی از روغن های حامل برای مدت مشخص به دست می آید، در این مدت گیاه خواص دارویی خود را آزاد کرده و ما می توانیم به صورت روغن از آن استفاده کنیم.

از روغن های تزریق گیاهی در محصولات مراقبت از پوست از جمله کرم ها، مومیایی، روغن بدن و غیره استفاده می شود.

نحوه تهیه روغن گل بنفشه (روش سنتی – زمان بر)

مواد و ابزار لازم

  • گل و برگ های بنفشه خشک یا نیمه خشک: 2 مشت
  • روغن بادام شیرین (یا هر روغن حامل دلخواه دیگر): 100 میلی لیتر
  • شیشه تمیز 120 میلی لیتری

بیشتر بخوانید: ۱۰قرن پیش مردم از این مواد غذایی متنفر بودند!

نحوه تهیه روغن بنفشه

1. اگر در باغچه یا نواحی اطراف منزل تان گل بنفشه وجود دارد آن ها را جمع آوری و گرد و غبار آن ها را بگیرید. نیازی به شستن گل ها نیست فقط سعی کنید آن ها از مکان هایی که آلوده نیستند بچینید.

در خانه روغن بنفشه تهیه کنید+آموزشدر خانه روغن بنفشه تهیه کنید+آموزش

2. یک روز منتظر بمانید تا رطوبت اضافی گل ها از بین برود و حالت نیمه خشک پیدا کنند. سپس گل و برگ های نیمه خشک را به آرامی داخل یک شیشه تمیز قرار دهید.

3. مقداری روغن بادام شیرین یا هر روغن حامل دیگری روی آن بریزید تا حدی که سطح روی گل ها را بپوشاند.

طرز تهیه روغن بنفشه

در خانه روغن بنفشه تهیه کنید+آموزشطرز تهیه روغن بنفشه

4. درب شیشه را با یک تکه پارچه و کش محکم ببندید طوری که مخلوط داخل آن بتواند نفس بکشد و آن را در یک مکان تاریک قرار دهید.

5. شیشه را هر از گاهی تکان دهید، اگر احساس کردید مقداری از روغن آن تبخیر شده و سطح روی بنفشه ها بدون روغن است دوباره کمی روغن به آن اضافه کنید.

در خانه روغن بنفشه تهیه کنید+آموزشدر خانه روغن بنفشه تهیه کنید+آموزش

6. بعد از 4 هفته مخلوط را از یک توری عبور داده تا روغن آن به طور کامل جدا شود. روغن گل بنفشه آماده است!

در خانه روغن بنفشه تهیه کنید+آموزشدر خانه روغن بنفشه تهیه کنید+آموزش

در خانه روغن بنفشه تهیه کنید+آموزش (روش سریع)

در روش اول نیاز به ابزار یا تجهیزات خاصی نیست و تنها چیزی که به آن احتیاج دارید حداقل یک ماه انتظار است اما برخی افراد عجله دارند و نمی توانند تا این حد منتظر بمانند، اگر این طور است می توانید از روش میان بر استفاده کنید.

برای تسریع روغن گیری باید از روش پخت بن ماری و ظرف مخصوص آن یا بویلر دو تایی پخت و پز (برای حرارت دادن غیر مستقیم) به صورت زیر استفاده کنید:

1. پس از طی مراحل 1 تا 3 در روش قبل، درب شیشه حاوی گل و برگ های بنفشه و روغن حامل را محکم بسته و داخل ظرف مخصوص بگذارید تا به آرامی حرارت ببیند.

نکته: در این حالت دما نباید بیش از 60 درجه سانتی گراد باشد بنابراین توصیه می شود حتما با دماسنج دما را کنترل کنید.

2. بعد از گذشت 5 تا 6 ساعت روغن را جدا کرده و مخلوط را با بنفشه های تازه جایگزین کنید، این کار را تکرار کنید تا زمانی که روغن گل بنفشه به رنگ و رایحه دلخواه به دست آورید (حداقل سه بار تکرار لازم است)

بیشتر بخوانید: برنده ایرانی جایزه جهانی بانوی پیشرو کیست؟

برخی کاربردهای روغن گل بنفشه

روغن گل بنفشه از روغن های شناخته شده در طب سنتی است که معمولا در موارد زیر استفاده می شود:

  • این روغن خواص ضد التهابی قوی است و به درمان آکنه و اگزما کمک می کند
  • خشکی پوست را برطرف کرده و پوست را نرم و مرطوب می کند
  • برای درمان زخم ها، کبودی ها و راش های پوستی مفید است
  • به عنوان درمان طبیعی بی خوابی مزمن شناخته شده و کیفیت خواب را بهبود می بخشد
  • به دلیل خاصیت آرامش بخش، مرطوب کنندگی و تسکین دهندگی می توان از آن به عنوان روغن ماساژ استفاده کرد
  • به تسکین دردها از جمله درد روماتیسم، مشکلات عضلانی و مفصلی کمک می کند
  • افزودن چند قطره از این روغن به آب حمام به تسکین درد بواسیر کمک می کند
  • برای سلامت موها مفید است، کافیست اندکی از آن را روی موها و پوست سر مالیده و بگذارید چند ساعت یا کل شب بماند

گردآوری » مجله اینترنتی ماهتوتا

  • منبع: simplybeyondherbs

خانه » سلامت


موضوعات مرتبط: سلامت , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


قرص آکاربوز – موارد مصرف ، عوارض + نحوه مصرف 2021
دو شنبه 27 بهمن 1399 ساعت 2:39 | بازدید : 671 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )

اکاربوز یا آکاربوز (با نام انگلیسی: Acarbose و نام تجاری: پریکوز) از قرص های ضد دیابت خوراکی متعلق به گروه دارویی مهارکننده های آلفا گلوکوزیداز است که در کنار رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی برای کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تجویز می شود.

این دارو با کند کردن تجزیه و جذب کربوهیدرات غذاها در روده عمل کرده و باعث کاهش قند خون بعد از خوردن غذا می شود.

آکاربوز گاهی به همراه سایر داروهای دیابت تجویز می شود.

موارد مصرف آکاربوز

آکاربوز برای کنترل بیماری دیابت نوع 2 تجویز می شود و مصرف آن به همراه سبک زندگی سالم می تواند خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی یا کشنده دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

در برخی موارد ممکن است پزشک از این دارو برای درمان دیابت نوع 1 (زمانی که بدن انسولین تولید نمی کند) و سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز استفاده کند.

نکته مهم: داروی آکاربوز ممکن است با اسامی تجاری گوناگونی در بازار عرضه شود که در بالا تنها به یکی از آن ها اشاره شده است.

نحوه مصرف آکاربوز

آکاربوز به صورت خوراکی و طبق دستور پزشک که معمولا 3 بار در روز می باشد در ابتدای هر وعده غذایی مصرف می شود.

برای کاهش عوارض جانبی ممکن است پزشک با دوز کم این دارو شروع کرده و به تدریج دوز مصرف را افزایش دهد.

برای اثربخشی بهتر دارو آن را به طور منظم مصرف کنید، از افزایش یا کاهش دوز بدون مشورت با پزشک اجتناب کنید.

حتی اگر احساس خوبی دارید به مصرف دارو ادامه داده و بدون مشورت با پزشک مصرف آن را قطع نکنید.

در صورتی که وضعیت شما بهتر نشده یا علائم تشدید پیدا کند – افت یا افزایش قند خون – به پزشک اطلاع دهید.

عوارض آکاربوز

آکاربوزآکاربوز

در صورت بروز علائم آلرژیک همچون کهیر، مشکل تنفسی، ورم صورت، لب ها، زبان یا گلو با اورژانس تماس بگیرید.

در صورت بروز علائم زیر بعد از مصرف دارو بلافاصله با پزشک تماس بگیرید:

  • یبوست شدید
  • درد شدید معده، اسهال آبکی یا خونی
  • کبودی آسان، خونریزی غیر طبیعی در بینی، دهان، واژن یا روده، لکه های بنفش یا قرمز زیر پوست
  • مشکلات کبدی با علائمی همچون تهوع، درد معده فوقانی، خارش، احساس خستگی، از دست دادن اشتها، تیره شدن ادرار، مدفوع به رنگ خاک رس، زردی (زرد شدن چشم یا پوست)

برخی عوارض جانبی شایع آکاربوز عبارتند از:

  • ناراحتی معده، گاز، نفخ
  • اسهال خفیف
  • راش پوستی خفیف یا خارش

موارد ذکر شده لیست کامل عوارض جانبی آکاربوز نمی باشد، توصیه می شود در صورت مشاهده هر گونه علائم مشکوک با پزشک مشورت کنید.

موارد احتیاطی مصرف آکاربوز

آکاربوزآکاربوز

  • قبل از مصرف آکاربوز در صورت حساسیت به این دارو یا هر گونه آلرژی دیگر به پزشک اطلاع دهید.
  • قبل از استفاده سابقه پزشکی خود را در اختیار پزشک قرار دهید به خصوص اگر از مشکلات یا بیماری های زیر رنج برده یا می برید:

– مشکلات روده ای مانند بیماری التهابی روده، انسداد یا زخم روده
– مشکلات کلیوی
– بیماری کبدی
– مشکلات معده یا هضم
– کتواسیدوز دیابتی

  • قبل از عمل جراحی لیست داروهای خود را در اختیار پزشک یا دندانپزشک قرار دهید.
  • در دوره مصرف این دارو گاهی به دلیل افزایش شدید قند خون یا افت آن ممکن است دچار تاری دید، سرگیجه یا خواب آلودگی شوید بنابراین تا زمانی که تحت تاثیر دارو هستید از رانندگی، کار با ماشین آلات سنگین و هر کاری که نیاز به هوشیاری کامل دارد اجتناب کنید.
  • در دوره مصرف آکاربوز از مصرف الکل اجتناب کنید زیرا خطر افت قند خون را افزایش می دهد.
  • در شرایط فشار یا استرس، تب، عفونت، آسیب دیدگی ها یا عمل جراحی کنترل قند خون دشوارتر است، در این شرایط با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است نیاز به تغییر برنامه درمانی، داروها یا آزمایش قند خون داشته باشید.
  • در دوره درمان با آکاربوز ممکن است نیاز به آزمایش هایی همچون آزمایش عملکرد کلیه و کبد و هموگلوبین A1c باشد.

آکاربوز در بارداری

مصرف آکاربوز در دوران بارداری تنها در مواقعی که واقعا نیاز است و زیر نظر پزشک امکان پذیر می باشد. به نظر نمی رسد این دارو به جنین آسیب برساند با این حال مطالعات انجام شده در این زمینه کافی نمی باشد بنابراین اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید حتما با پزشک مشورت کنید.

در برخی موارد بارداری باعث بروز دیابت یا تشدید آن شود. در مورد برنامه کنترل قند خون در دوره بارداری با پزشک صحبت کنید.

آکاربوز در شیردهی

هنوز مشخص نشده آکاربوز به شیر مادر منتقل می شود یا خیر، قبل از شیردهی با پزشک مشورت کنید.

آکاربوز در کودکان

ایمنی یا اثر بخشی آکارپوز در کودکان و نوجوانان کمتر از 18 اثبات نشده و مصرف آن در این افراد بدون تجویز پزشک توصیه نمی شود.

آکاربوز برای لاغری و کاهش وزن

گفته شده مصرف آکاربوز در افراد مبتلا به دیابت 2 به کاهش وزن کمک می کند اگرچه نتایج مطالعات قطعی نیست اما به نظر می رسد مصرف این دارو در طولانی مدت باعث کاهش وزن متوسط در این افراد شده است.

قرص آکاربوز

محققان گمان می کنند علت این مسئله این است که افراد مبتلا به دیابت در دوره مصرف آکاربوز از سایر داروهای دیابت – که ممکن است باعث افزایش وزن شوند – کمتر استفاده می کنند، همچنین با مصرف این دارو انرژی بیشتری برای هضم برخی غذاها در بدن مصرف می شود.

برای افت قند خون ناشی از مصرف آکاربوز چه کنیم؟

یکی از عوارض جانبی احتمالی آکاربوز افت قند خون (هیپوگلیسمی) می باشد، به نظر نمی رسد این دارو به تنهایی باعث افت شدید قند خون شود اما مصرف آن به همراه سایر داروهای دیابت ممکن است مشکل ایجاد کند.

در دوره مصرف داروهای دیابت از جمله آکاربوز باید با علائم افت یا افزایش بیش از حد قند خون اطلاع داشته باشید تا در صورت بروز این موارد بدانید چه کنید.

آکاربوز

آکاربوزآکاربوز

برخی علائم افت قند خون شامل سردرد، گرسنگی، تعریق گیجی، تحریک پذیری، سرگیجه یا احساس لرزش می باشد و از علائم افزایش قند خون می توان به افزایش تشنگی، افزایش ادرار، گرسنگی، خشکی دهان، بوی دهان میوه ای، خواب آلودگی، خشکی پوست، تاری دید و کاهش وزن اشاره کرد.

نکته مهم: در صورت افت قند خون به دلیل مصرف آکاربوز، مصرف قندهای ساکارز تاثیری نخواهد داشت، در این شرایط استفاده از یک منبع دکستروز (دی گلوکز) مانند عسل، خرما، کشمش، آلو، آلو خشک، انگور یا قرص های گلوکز بهتر عمل می کند.

در صورتی که دچار هیپوگلیسمی شدید شوید و امکان خوردن یا نوشیدن مواد غذایی نباشد پزشک اورژانس از تزریق گلوکاگون استفاده خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: تاثیرات سیب بر افراد دیبابتی

همه چیز درمورد قرص آکاربوز Acarboseهمه چیز درمورد قرص آکاربوز Acarbose

تداخل دارویی آکاربوز

حتما بخوانید » پوکی استخوان

برخی داروها ممکن است با آکاربوز تداخل داشته باشند و لازم است قبل از مصرف آن ها با پزشک مشورت شود، از جمله:

  • انسولین و سایر داروهای دیابت و کنترل قند خون
  • دیگوکسین
  • دیورتیک ها
  • استروژن ها، داروهای ضد بارداری خوراکی یا سایر داروهای هورمونی
  • ایزونیازید
  • داروهای فشار خون و قلبی
  • داروهای سرماخوردگی، آسم و آلرژی
  • داروهای درمان اختلال بیش فعالی ناشی از کمبود توجه
  • داروهای ضد تشنج مانند فنی توئین
  • داروهای تیروئید
  • نیاسین
  • پچ یا آدامس های نیکوتین دار
  • داروهای استروئیدی
  • قرص های رژیمی
  • ویتامین ها
  • فتوتیازین ها مانند کومپازین و غیره
  • محصولات زغالی خوراکی
  • آنزیم های هضم مانند آمیلاز، پانکراتین
  • پراملینتاید

توجه داشته باشید:

حتما بخوانید » سوماتروپین

  • آنزیم های گوارشی کمک هضم مانند پانکراتین، آمیلاز و لیپاز می توانند جذب آکاربوز در بدن را کاهش دهند و در دوره مصرف آکاربوز باید از محصولات حاوی این آنزیم ها خودداری شود، از جمله:

– Arco-Lase
– Cotazym
– Donnazyme
– Pancrease
– Creon
– Ku-Zyme

  • مصرف داروهای مسدودکننده بتا (مانند متوپرولول، پروپرانولول، قطره چشم گلوکوم مانند تیمولول) ممکن است از ضربان قلب کوبنده یا سریع که معمولاً هنگام افت قند خون (هیپوگلیسمی) رخ می دهد پیشگیری کنند، این داروها سایر علائم قند خون پایین مانند سرگیجه، گرسنگی یا تعریق را برطرف نمی شوند.

حتما بخوانید : کلماستین

توجه: موارد ذکر شده در بالا کامل نمی باشد و داروهای ذکر شده ممکن است با اسامی تجاری دیگری عرضه شده باشد، بنابراین برای جلوگیری از هر گونه تداخل دارویی توصیه می شود قبل از مصرف آکاربوز حتما پزشک را از لیست تمام داروهای مصرفی شیمیایی و گیاهی، مکمل ها، ویتامین ها و غیره مطلع کنید.

دوز مصرف آکاربوز

حتما بخوانید » سیپروفلوکساسین

آکاربوز یک داروی تجویزی است و دوز مصرف آن تنها توسط پزشک و با توجه به شرایط پزشکی بیمار تعیین می شود، از مصرف خودسرانه یا کاهش و افزایش مصرف این دارو اجتناب کنید و حتما قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

آکاربوز به شکل قرص و معمولا در ابتدای وعده غذایی و 3 بار در روز تجویز می شود. دوز مصرف این دارو به شرایط پزشکی، وزن و واکنش بدن به درمان بستگی دارد.

حتما بخوانید » فاموتیدین

احتمالا نیاز است بعد از خوردن غذا سطح قند خون خود را کنترل کنید و اطلاعات را در اختیار پزشک قرار دهید تا در صورت نیاز تغییر دوز انجام شود. هدف این است که پزشک کمترین دوز با حداقل عوارض جانبی و بیشترین تاثیر را تعیین و تجویز کند.

افرادی که وزن آن ها کمتر از 60 کیلوگرم است نباید بیش از 150 میلی گرم آکاربوز در طول روز (50 میلی گرم در هر وعده غذایی) مصرف کنند و لازم است کلیه بیماران از مصرف بیش از 300 میلی گرم آکاربوز در طول روز اجتناب کنند.

حتما بخوانید » دیکلوفناک

در صورت فراموش کردن یک دوز اگر تنها 15 دقیقه از شروع وعده غذایی تان گذشته است بلافاصله قرص را مصرف کنید در غیر این صورت لازم است آن را همراه میان وعده یا وعده غذایی دیگر میل کنید.

اگر به زمان نوبت بعدی نزدیک هستید از مصرف خودداری و از دو برابر کردن دوز در نوبت بعدی اجتناب کنید.

عوارض مصرف بیش از حد آکاربوز

در صورت مصرف بیش از حد آکاربوز بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید. در این مواقع به مدت 4 تا 6 ساعت از خوردن یا نوشیدن مواد غذایی حاوی کربوهیدرات اجتناب کنید.

بیشتر بخوانید: ریمانتادین

اشکال دارویی آکاربوز

قرص آکاربوز 50 و 100 میلی گرم
قرص آکارمکس 50 و 100 میلی گرم
قرص آکاربکس 50 و 100 میلی گرم
قرص گلوکوبای 50 و 100 میلی گرم
قرص گلوکونورم 50 و 100 میلی گرم

گردآوری » مجله اینترنتی ماهتوتا

خانه » سلامت


موضوعات مرتبط: سلامت , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


پروتئین نخود و تاثیرات آن بر سلامتی بدن 2021
دو شنبه 27 بهمن 1399 ساعت 1:29 | بازدید : 238 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )

پودر پروتئین نخود یک مکمل غذایی است که از نخود زرد تهیه می شود و به عنوان یکی از برترین منابع پروتئین با کیفیت بالا و آهن برای گیاهخواران و افراد وگن شناخته می شود… پودر پروتئین نخود با جدا سازی پروتئین از نخود های زرد تشکیل شده و به رنگ بژ دیده می شود.

پودر پروتئین نخود تاثیرات بسیاری برای بدن دارد که از آن جمله می توان به بهبود رشد عضلات، لاغری و کاهش وزن و سلامت قلب اشاره کرد. در ادامه همراه مجله اینترنتی ماهتوتا باشید تا با تمامی تاثیرات پودر پروتئین نخود برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

تاثیرات درمانی و دارویی پودر پروتئین نخود برای سلامتی

پروتئین نخودپروتئین نخود

. منبع پروتئین با کیفیت بالا

پودر پروتئین نخود حاوی هر 9 آمینو اسید ضروری است که بدن شما قادر به ایجاد آن نیست و باید از مواد غذایی دریافت کند. این مکمل غذایی همچنین منبع مهمی از آمینو اسید های زنجیره ای شاخه دار به ویژه آرژینین است که باعث تقویت خون و سلامت قلب شده و لوسین، ایزولوسین و والین موجود در آن که رشد ماهیچه ها را تقویت می کنند. تحقیقات نشان می دهد که پروتئین نخود برخلاف سایر پروتئین های گیاهی به راحتی هضم می شود.

2. منبع غنی آهن

پودر پروتئین نخود یکی از منابع غنی آهن خوراکی است و اگر در کنار منابع غذایی غنی از ویتامین C مانند مرکبات مصرف شود تا 67 درصد جذب آهن آن افزایش می یابد.

پروتئین نخودپروتئین نخود

3. با بسیاری از رژیم های غذایی سازگار است

پودر پروتئین نخود به طور طبیعی وگن و فاقد گلوتن است و هیچ کدام از هشت ماده غذایی حساسیت زا را شامل نمی شود بنابراین، تقریبا با هر رژیم غذایی سازگار می باشد.

4. تقویت عضلات و عضله سازی

مطالعات نشان می دهد که پودر پروتئین نخود می تواند باعث تقویت عضلات و عضله سازی شود. در یک مطالعه 12 هفته ای بر روی مردان وزنه برداری که روزانه 50 گرم پودر پروتئین نخود مصرف می کردند مشخص شد که آن ها به همان اندازه عضله به دست آوردند که افرادی که پروتئین آب پنیر مصرف می کنند به دست آورده اند. این نشان می دهد که پودر پروتئین نخود به اندازه پودر های پروتئینی مبتنی بر لبنیات در ساختن عضله موثر است.

حتما بخوانید » تنظیم کلسترول خون

5. لاغری و کاهش وزن

تحقیقات نشان داده که مصرف منابع پروتئین مانند پودر پروتئین نخود به افراد کمک می کند تا به مدت طولانی تری احساس سیری داشته باشند و در نتیجه با کاهش کالری مصرفی در روز به مرور زمان دچار کاهش وزن شوند. پودر پروتئین نخود راهی آسان برای افزودن پروتئین به رژیم غذایی است.

یک مطالعه نشان داده که 20 گرم پودر پروتئین نخود که 30 دقیقه قبل از خوردن پیتزا مصرف شود، میانگین کالری مصرفی را تقریبا 12٪ کاهش می دهد. راه دیگری که پودر پروتئین نخود موجب کاهش وزن می شود به دلیل توانایی آن در پایین آمدن سطح گرلین، هورمون مسئول تحریک احساس گرسنگی است که به این ترتیب باعث کاهش اشتها می شود.

حتما بخوانید » افزایش شیر مادر

6. سلامت قلب

مطالعات حیوانی نشان داده اند که پودر پروتئین نخود می تواند برخی از عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی مانند کلسترول بالای خون و فشار خون بالا را کاهش دهد. پودر پروتئین نخود میزان فشار خون بالا را در موش ها بعد از سه هفته کاهش می دهد. یک مطالعه مشابه سه هفته ای در انسان نشان داد که مصرف 3 گرم پودر پروتئین نخود در روز فشار خون سیستولیک را تا 6 واحد کاهش می دهد. مطالعات حیوانات نشان داده اند که پودر پروتئین نخود می تواند سطح کلسترول خون بالا را کاهش دهد. اعتقاد بر این است که پروتئین نخود این کار را با افزایش جذب کلسترول به سلول ها و کاهش تولید چربی های بدن این انجام می دهد.

حتما بخوانید » گیاهخواری در دوران بارداری

7. سلامت کلیه ها

برخی مطالعات حاکی از آن است که پودر پروتئین نخود ممکن است یکی از بهترین منابع پروتئینی برای مبتلایان به بیماری های کلیوی باشد. طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه منیتوبا، پودر پروتئین نخود می تواند باعث افزایش دفع ادرار شده و به بدن کمک کند تا خود را از سموم خلاص کند و کارآیی بیشتری داشته باشد.

8. قند خون

برخی تحقیقات نشان می دهند که مکمل های پودر پروتئین نخود به حفظ سطح قند خون طبیعی کمک می کند. یک مطالعه انجام شده توسط گروه علوم تغذیه دانشگاه تورنتو، نشان داده که پودر پروتئین نخود میزان قند خون و اشتها را در مردان جوان سالم کاهش می دهد.

جتما بخوانید » آتروفی مغزی

پروتئین نخود

پروتئین نخودپروتئین نخود

عوارض و مضرات پودر پروتئین نخود

حتما بخوانید : کاهش استرس

سدیم زیادی دارد

از آنجایی که پودر پروتئین نخود از نخود زرد ساخته شده است، فیبر آن نسبتا کم است اما سدیم زیادی دارد. بنابراین افرادی که رژیم غذایی حاوی سدیم کم دارند باید در مصرف آن دقت کنند.

حتما بخوانید » گیاه دم اسبی

طریقه مصرف پودر پروتئین نخود

پودر پروتئین نخود را می توان برای تهیه انواع اسموتی، غلات صبحانه، کلوچه، کوکی، شیرینی ها، پنکیک و وافل استفاده کرد. پودر پروتئین نخود را می توان به انواع شیر گیاهی اضافه کرده و استفاده نمود.

بیشتر بخوانید: تاثیرات آب نارگیل بر سلامتی را میدانید؟

معمولاً توصیه می شود افراد بالغ سالم حداقل 0.8 تا 1.0 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن مصرف کنند. این مقدار همچنین می تواند بسته به سطح فعالیت شما متغیر باشد، به طوری که برخی از ورزشکاران با فشار بالا نیاز به پروتئین دو برابر دارند. به طور معمول یک وعده استاندارد پودر پروتئین نخود حدود یک قاشق غذا خوری یا 33 گرم است. توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف پروتئین باعث کاهش عملکرد کبد شده و باعث عوارضی مانند تولید مقادیر زیاد آمونیاک در خون، تهوع، اسهال و حتی مرگ می شود. برای حداکثر تاثیرات عضلانی، پودر پروتئین نخود باید دو ساعت قبل از تمرین مصرف شود.

حتما بخوانید » انواع قارچ خوراکی

ارزش غذایی پودر پروتئین نخود (دو قاشق معادل 20 گرم)

  • کالری : 80
  • چربی : 1.5 گرم
  • پروتئین : 15 گرم
  • کربوهیدرات : 1 گرم
  • فیبر : 1 گرم
  • سدیم : 230 میلی گرم
  • آهن : 5 میلی گرم
  • منبع: healthline

خانه » سلامت


موضوعات مرتبط: سلامت , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


گیاهخواری در دوران بارداری – هر آنچه لازم است بدانید 2021
دو شنبه 27 بهمن 1399 ساعت 1:20 | بازدید : 229 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )

وگن ( گیاهخواری مطلق ) از محبوبترین رژیم های غذایی در دنیا محسوب میشود که روز به روز به طرفداران آن افزوده شده و افراد بیشتری از آن به عنوان رژیم غذایی و سبک زندگی خود استفاده می کنند.

رژیم های غذایی وگن مصرف تمام مواد غذایی حیوانی را حذف کرده و معمولا روی محصولات غذایی کامل همچون سبزیجات و حبوبات تمرکز دارند. این الگوی غذایی فواید بسیاری برای سلامتی دارد که از آن جمله می توان به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی اشاره کرد.

وگن در میان خانم ها محبوبیت خاصی دارد اما آیا همه خانم ها از جمله زنان باردار نیز می توانند از این رژیم غذایی استفاده کنند و آیا گیاهخواری به خصوص در زنان باردار و نوزاد آن ها خطر کمبود مواد مغذی در بدن را افزایش نمی دهد؟

در ادامه قصد داریم به بررسی فواید و مضرات وگن در دوران بارداری پرداخته و به سوالات رایج در این زمینه پاسخ دهیم. با مجله اینترنتی ماهتوتا همراه باشید.

گیاهخواری در دوران بارداریگیاهخواری در دوران بارداری

چرا برخی افراد مخالف وگن در بارداری هستند؟

در دوره های مختلف تاریخ، افراد زیادی از رژیم غذایی وگن انتقاد کرده و معتقد بودند گیاهخواری باعث کمبود مواد مغذی در بدن شده و برای مراحل حساس زندگی از جمله بارداری مضر می باشد.

این انتقادات از آن جا نشات گرفته که رژیم وگن به طور طبیعی از نظر سطح مواد مغذی همچون ویتامین B12، اسیدهای چرب امگا 3، آهن، ید، کلسیم و روی در سطح پایینی قرار گرفته است.

همه ما می دانیم مواد مغذی ذکر شده برای دوران بارداری بسیار مهم هستند و کاهش مصرف آن ها می تواند به مشکلاتی همچون کمبود مواد مغذی، عوارض دوران بارداری و مشکلات سلامتی در مادر و نوزاد منجر شود.

به عنوان مثال کمبود ویتامین B12 در بارداری خطر سقط جنین، وزن کم نوزاد هنگام تولد، زایمان زودرس یا نقص هنگام تولد را افزایش می دهد.

آیا می توان از رژیم غذایی وگن در بارداری استفاده کرد؟

گیاهخواری دوران بارداریگیاهخواری دوران بارداری

حقیقت این است که رژیم غذایی وگن اگر مقدار کافی مواد مغذی مختلف را در خود گنجانده باشد به اندازه یک رژیم غذایی معمولی حاوی گوشت، تخم مرغ و لبنیات سالم است.

طبق تحقیقات انجام شده زنانی که از این رژیم استفاده می کنند نه تنها بیش تر از سایر زنان در معرض عوارض دوران بارداری قرار ندارند بلکه احتمالا کمتر به افسردگی پس از زایمان، زایمان سزارین و مرگ مادر یا نوزاد در حین زایمان دچار می شوند.

به همین دلیل چند انجمن تغذیه در سراسر دنیا از بی خطر بودن رژیم غذایی وگن برای کلیه مراحل زندگی از جمله بارداری حمایت کرده اند.

گیاهخواری در دوران بارداری

نکته مهم: همه کارشناسان تغذیه تاکید کرده اند رژیم های غذایی وگن به نظارت دقیق روی مصرف مواد مغذی، تمرکز روی غذاهای گیاهی متنوع و مغذی و استفاده از مواد غذایی غنی شده یا مکمل ها نیاز دارند.

فواید رژیم غذایی وگن

گیاهخواریگیاهخواری

رژیم غذایی وگن با برنامه صحیح می تواند فوایدی برای سلامتی زنان باردار و نوزاد آن ها داشته باشد، از جمله:

  • رژیم غذایی گیاهی معمولا سرشار از فیبر است و مقدار کمی قند و چربی دارد، به همین دلیل از دیابت بارداری و افزایش وزن بیش از حد در دوران حاملگی جلوگیری می کند
  • سبزیجات و فیبر فراوان در این رژیم غذایی خطر ابتلا به پره اکلامپسی – عارضه ناشی از افزایش فشار خون در دوران بارداری – را کاهش می دهد
  • رژیم وگن به پیشگیری از آسیب DNA کمک کرده و خطر مشکلات خاص رشد در نوزادان را کاهش می دهد

با این حال به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است و خانم های بارداری که از رژیم وگن استفاده می کنند لازم است قبل از هر چیز با یک متخصص تغذیه مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت کنند.

نگرانی های رایج درباره رژیم غذایی وگن در بارداری

غذایی وگن در بارداریغذایی وگن در بارداری

از آن جا که مصرف محصولات حیوانی در رژیم وگن به کلی حذف شده و جای برخی مواد مغذی در آن خالی است عدم استفاده از یک برنامه غذایی صحیح می تواند سلامت زنان باردار و نوزاد آن ها را به خطر بیندازد، از جمله:

  • ویتامین B12: رژیم وگن به طور طبیعی فاقد این ویتامین است و کمبود آن خطر سقط جنین، دیابت بارداری، تولد زودرس نوزاد و ناهنجاری ها را افزایش می دهد
  • ویتامین D: بسیاری از زنان – فارغ از این که از چه رژیم غذایی استفاده می کنند – در دوران بارداری دچار کمبود ویتامین D می شوند، سطح پایین این ویتامین می تواند خطر بروز پره اکلامپسی، وزن پایین هنگام تولد و سقط جنین را افزایش دهد
  • آهن: مواد غذایی گیاهی حاوی آهن غیر هم هستند که بدن نمی تواند به خوبی آن ها را جذب کند در حالی که آهن هم موجود در مواد غذایی حیوانی به خوبی جذب بدن می شوند، به همین دلیل وگن خطر کمبود آهن و به دنبال آن تولد زودرس نوزاد و وزن پایین هنگام تولد را افزایش می دهد
  • ید: رژیم های وگن فاقد نمک ید دار، جلبک دریایی یا مکمل های ید از نظر سطح ید در سطح بسیار پایینی قرار دارند، کمبود ید می تواند به رشد ضعیف نوزاد و مشکلات تیروئیدی و ذهنی منجر شود
  • کلسیم: کمبود کلسیم در دوران بارداری خطر ابتلا به پره اکلامپسی، شکستگی استخوان و بیماری های استخوانی مادر را افزایش می دهد
  • چربی های امگا 3: افرادی که از رژیم غذایی وگن پیروی می کنند ممکن است در معرض کمبود اسید ایکوزاپنتانوئیک و اسید دیکوز هگزانوئیک در خون قرار داشته باشند، این دو چربی امگا 3 برای سلامت چشم، مغز و سیستم عصبی نوزاد مهم هستند
  • پروتئین: کمبود پروتئین روی رشد نوزاد اثر منفی می گذارد، اگرچه وگن می تواند مقادیر زیادی پروتئین در خود داشته باشد اما از آن جا که هضم پروتئین های گیاهی دشوارتر است استفاده از این رژیم غذایی نیاز روزانه بدن به پروتئین را حدود 10 درصد افزایش می دهد
  • روی: بسیاری از خانم های باردار از کمبود روی رنج می برند که می تواند به وزن کم نوزاد، زایمان طولانی مدت و زایمان زودرس منجر شود. جذب روی موجود در مواد غذایی گیاهی برای بدن دشوارتر است به همین دلیل نیاز روزانه بدن زنان گیاهخوار به این ماده معدنی تا 50 درصد افزایش می یابد
  • کولین: این ماده مغذی برای رشد سیستم عصبی نوزاد ضروری است، بسیاری از زنان در دوران بارداری با کمبود این ماده مواجه هستند و رژیم های گیاهی مقدار کمی از آن را در خود گنجانده اند

لازم به ذکر است با استفاده از یک برنامه دقیق و درست و مصرف مکمل های غذایی مورد نیاز می توان کمبود این مواد مغذی در رژیم های وگن را به کلی برطرف کرد، به همین دلیل مراجعه به متخصص تغذیه اهمیت زیادی دارد.

بیشتر بخوانید : زنان باردار از خوردن این میوه ها پرهیز کنند

چه مواد غذایی مصرف کنیم؟

گیاهخواری بارداریگیاهخواری بارداری

رژیم غذایی وگن با برنامه ریزی درست باید ترکیبی از انواع غذاهای مغذی، مواد غذایی غنی شده و مکمل ها باشد.

برای استفاده از رژیم وگن سالم و متعادل در دوران بارداری لازم است مقدار کافی مواد غذایی گیاهی مغذی از جمله موارد زیر مصرف کنید:

1. توفو، سیتان (گوشت گندم) و تمپه

فراورده های سویا سرشار از پروتئین هستند و می توان از آن ها به عنوان جایگزین گوشت در بسیاری از دستورالعمل های آشپزی استفاده کرد.

شبه گوشت یا گوشت ساختگی نیز گزینه دیگری برای گیاهخواران است اما از آن جا که سرشار از چربی و نمک هستند نباید در مصرف آن ها زیاده روی کرد.

2. حبوبات

لوبیاها، نخودها و عدس ها همگی منبع خوب فیبر و پروتئین گیاهی محسوب می شوند و تکنیک هایی همچون جوانه زنی، تخمیر کردن و پختن کامل آن ها می تواند جذب این مواد غذایی در بدن را بهبود ببخشد.

3. آجیل ها و دانه ها

اغلب آجیل ها و دانه ها منابع خوب آهن و روی هستند. مصرف روزانه 1 یا 2 عدد بادام برزیلی سلنیوم بدن را به طور کامل تامین می کند.

برای تامین اسید آلفا لینولنیک – نوعی اسید امگا 3 ضروری – نیز بهتر است روی مصرف گردو و شاهدانه، دانه چیا یا تخم کتان تمرکز داشته باشید.

4. ماست و شیرهای گیاهی غنی شده با کلسیم

این مواد غذایی به تامین نیاز روزانه بدن به کلسیم کمک زیادی می کنند، هنگام خرید تا حد امکان محصولات شیرین نشده را انتخاب کنید.

5. مخمر غذایی

مخمر غذایی نوعی چاشنی سرشار از پروتئین است که اغلب با ویتامین B12 غنی شده و طعم پنیری به غذاها می بخشد.

6. غلات سبوس دار (کامل) و شبه غلات

این مواد غذایی علاوه بر این که از نظر محتوای فیبر و ویتامین های B در سطح بالایی قرار دارند حاوی آهن و روی نیز می باشند. علاوه بر این غلات خاصی همچون دانه تف، دانه تاج خروس، گندم اسپلت و کینوا سرشار از پروتئین هستند.

7. مواد غذایی گیاهی جوانه زده یا تخمیر شده

مواد غذایی همچون نان حزقیال، خمیر سویا، تمپه، ناتو (نوعی غذای ژاپنی)، ترشی، کیمچی، کلم ترش و کامبوچا همگی حاوی پروبیوتیک و ویتامین K2 می باشند و بدن به راحتی این مواد مغذی را جذب می کند.

8. میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات بنفش، قرمز و نارنجی و همچنین سبزیجات برگ سبز از غنی ترین خوراکی های جهان از نظر مواد مغذی و ترکیبات گیاهی مفید هستند.

نکات مهم برای مغذی کردن رژیم غذایی وگن

برای تقویت و مغذی کردن رژیم غذایی وگن به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • مصرف غذاهای غنی شده راه آسانی برای افزایش مواد مغذی موجود در رژیم غذایی است، مثلا توصیه می شود به شیر و ماست های گیاهی غنی شده با کلسیم توجه خاصی داشته باشید
  • خوردن روزانه 1 عدد بادام برزیلی می تواند نیاز بدن به سلنیوم را برطرف کند، همچنین توصیه می شود برای تامین آلفا لیپوئیک اسید مورد نیاز بدن 2 قاشق غذا خوری (20 گرم) دانه چیا یا تخم کتان را با 1/4 فنجان (40 گرم) دانه شاهدانه یا 1/3 فنجان (35 گرم) گردو ترکیب کرده و به وعده های غذایی خود اضافه کنید
  • جوانه زنی، تخمیر شدن و پخت و پز با قابلمه های چدنی می تواند جذب برخی مواد غذایی خاص مانند آهن و روی را افزایش دهد

بیشتر بخوانید : تاثیرات آب اسفناج بر سلامتی و پوست،مو را میدانید؟

از چه مواد غذایی اجتناب کنیم؟

اگر در دوران بارداری از رژیم غذایی وگن استفاده می کنید باید علاوه بر حذف فراورده های گوشتی، ماهی، تخم مرغ و لبنیات از موارد زیر نیز اجتناب کنید:

1. الکل

گرچه برخی افراد معتقدند نوشیدن گاه به گاه الکل در دوران بارداری بی خطر است اما تحقیقات کافی در این باره وجود ندارد، توصیه می شود از مصرف الکل در دوران بارداری اجتناب کنید.

2. کافئین

کارشناسان توصیه می کنند زنان باردار در این دوران مصرف کافئین را به 200 تا 300 میلی گرم در روز معادل 1 تا 2 فنجان (240 تا 480 میلی لیتر) قهوه محدود کنند.

3. مواد غذایی بیش از حد فراوری شده

شبه گوشت ها، پنیرهای وگن و شیرینی ها و دسرهای گیاهی اغلب سرشار از قند و مواد افزودنی و فاقد ارزش غذایی می باشند و لازم است از مصرف آن ها اجتناب شود.

4. جوانه های خام، محصولات نشسته و آب میوه های پاستوریزه نشده

از آن جا که این مواد غذایی در معرض خطر آلودگی با باکتری ها قرار دارند مصرف آن ها می تواند مسمومیت غذایی را در پی داشته و به نوزاد آسیب برساند.

توجه: علاوه بر موارد ذکر شده بهتر است از رژیم های وگن بسیار محدود کننده و غیر ضروری همچون رژیم میوه ای یا خام وگن در دوران بارداری اجتناب کنید زیرا این الگوهای غذایی ممکن است به شدت در مصرف مواد مغذی مورد نیاز بدن اختلال ایجاد کنند.

چه مکمل هایی مصرف کنیم؟

در رژیم وگن تامین برخی مواد مغذی تنها با مصرف غذاهای روتین دشوار و گاهی غیر ممکن است، به همین دلیل بسیاری از کارشناسان تغذیه توصیه می کنند خانم های بارداری که از این رژیم غذایی استفاده می کنند مصرف مکمل های زیر را به برنامه غذایی خود اضافه کنند:

گیاهخواری دوران بارداری

  • ویتامین B12: اگرچه با مصرف مواد غذایی غنی شده احتمالا نیاز بدن به این ویتامین برطرف شود اما مکمل ها مطمئن ترین راه برای اطمینان از مصرف کافی آن محسوب می شوند
  • ویتامین D: این ویتامین ممکن است برای خانم هایی که کمتر در معرض نور خورشید قرار دارند مفید باشد. گزینه های وگن شامل ویتامین D2 یا ویتامین D3 مشتق شده از گلسنگ یا لیچن می باشد
  • چربی های امگا 3: روغن جلبک سرشار از اسید ایکوزاپنتانوئیک و اسید دیکوز هگزانوئیک است و جایگزین مناسب گیاهی برای ماهی یا روغن ماهی محسوب می شود
  • ید: به دلیل کمبود ید در خاک ها تامین ید مورد نیاز بدن از طریق مواد غذایی گیاهی دشوارتر می شود و از آن جا که مصرف نمک ید دار و برخی جلبک های دریایی ممکن است باعث افزایش بیش از حد ید یا سدیم در بدن شوند احتمالا مکمل ها بهترین گزینه برای این منظور باشند
  • کولین: برخی غذاهای گیاهی دارای مقادیر کمی کولین هستند با این حال استفاده از مکمل بهترین راه تامین نیازهای بدن به این ماده مغذی در دوران بارداری می باشد
  • فولات: رژیم های غذایی وگن معمولا سرشار از فولات هستند اما از آن جا که این ماده نقش مهمی در جلوگیری از نقایص هنگام تولد دارد به کلیه خانم های باردار و کسانی که قصد بارداری دارند توصیه می شود از مکمل های اسید فولیک استفاده کنند

توجه داشته باشید:

برخی خانم ها علاوه بر موارد ذکر شده از مکمل های دیگری همچون آهن، روی و کلسیم نیز در دوران بارداری استفاده می کنند.

اگرچه ویتامین های دوران بارداری مفید هستند اما بسیاری از آن ها فاقد مقادیر کافی کولین، امگا 3 و ویتامین B12 می باشند.

گفته شده مصرف بیش از حد برخی مواد مغذی باعث کاهش جذب مواد مغذی دیگر می شود، بنابراین قبل از مصرف هر گونه مکمل حتما با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: healthline

خانه » بارداری


موضوعات مرتبط: سلامت , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
لینک دوستان
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان جی فان و آدرس jfun.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 1152
:: کل نظرات : 5

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 3

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز :
:: باردید دیروز :
:: بازدید هفته :
:: بازدید ماه :
:: بازدید سال :
:: بازدید کلی :