تفریحی ، سرگرمی ، سلامت ، روانشناسی ، دانلود آهنگ ، دانستی ها
افزایش قدرت مغز 45 روش موثر و علمی
شنبه 15 خرداد 1400 ساعت 19:24 | بازدید : 156 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )

در لیست بهترین روش ها برای افزایش قدرت مغز کدام روش ها قرار دارند؟ برای افزایش قدرت مغز چه اقداماتی انجام دهیم؟ آیا برای تقویت قدرت مغز و حافظه تمرینی وجود دارد؟ بهترین تمرینات برای افزایش قدرت مغز کدام تمرین ها هستند؟ برای تقویت قدرت مغز چه اقداماتی انجام دهیم؟ برای تقویت حافظه چه تمریناتی انجام دهیم؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه ما باشید.

در این مقاله از مجله اینترنتی ماهتوتا مقاله می‌خواهیم 45 نمونه از تمرین‌های عجیب را به شما معرفی کنیم. می‌توانید از این‌ تمرین‌ها برای پرورش قدرت مغز و حافظه‌ی خود استفاده کنید. اگر مغز شما چیزهای جدیدی را تجربه کند که حس فیزیکی (بینایی، شنوایی، بویایی و لامسه) را با حس عاطفی ترکیب کند، سالم و قوی باقی خواهد ماند؛ چراکه در این صورت، بین نواحی مختلف مغز ارتباطاتی شکل می‌گیرد که باعث تولید سلول‌های عصبی طبیعی می‌شود. این سلول‌ها بر قدرت حافظه، تأثیر شگفت‌انگیزی دارند و سلول‌های پیرامون را قوی‌تر می‌کنند تا در برابر اثرات افزایش سن مقاوم‌تر شوند؛ مثلاً با انجام کارهای ساده‌ای نظیر مسواک‌زدن با دست غیرغالب، می‌توانید باهوش‌تر از قبل شوید. ما 45 تمرین به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید با انجام آن‌ها هوش و حافظه‌ی خود را تقویت کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

افزایش قدرت مغزافزایش قدرت مغز

با دست غیرغالب مسواک بزنید

تحقیقات دانشمندان نشان داده است اگر هنگام مسواک‌زدن از دست غیرغالب، مثل دست چپ برای راست‌دست‌ها، استفاده کنید، قسمت‌هایی از قشر خارجی مغز که اطلاعات لمسی را از دست دریافت می‌کنند، به‌سرعت و به میزان زیادی گسترش می‌یابند. استفاده از دست غیرغالب برای انجام کارها باعث فعال‌شدن قسمت مخالف مغز می‌شود.

تمرین برای مغز: هنگام مسواک‌زدن، با دستی خمیردندان و مسواک را بگیرید که معمولاً از آن استفاده نمی‌کنید.

مسواک زدن با دست غیرغالب - تمرین برای مغز

هنگام صبح و بعد از بیدارشدن، از انجام کارهای تکراری پرهیز کنید

مطالعاتی که روی تصاویر مغز انجام شده، نشان داده است انجام کارهای جدید و متنوع باعث پرورش قسمت‌های بزرگی از قشر خارجی مغز می‌شود و این حاکی از این مطلب است که در چندین ناحیه‌ی ویژه فعالیت مغز افزایش می‌یابد. وقتی کارهای نو، تکراری و روزمره شوند، فعالیت آن نواحی از مغز هم کاهش می‌یابد.

تمرین برای مغز: اگر همیشه قبل از خوردن صبحانه، لباس‌هایتان را عوض می‌کنید، گاهی بعد از صبحانه این کار را انجام دهید. کانال تلویزیونی را که معمولاً هر روز صبح تماشا می‌کنید، تغییر دهید و کانال جدیدی ببینید. از کوچه یا خیابانی به محل مدنظرتان بروید که قبلاً از آن نرفته‌اید.


حتما بخوانید » آتروفی مغزی ؛ علت کوچک شدن مغز، راه‌های تشخیص و درمان آن 2021


با چشمان بسته دوش بگیرید

وقتی در حمام چشم‌های خود را می‌بندید و بدن خود را می‌شویید، قسمت‌ها و بافت‌هایی از بدن خود را لمس خواهید کرد که قبلاً متوجه آن‌ها نمی‌شدید و این باعث ارسال پیام به مغزتان می‌شود.

تمرین برای مغز: سعی کنید فقط از حس لامسه‌ی خود استفاده کنید؛ البته مراقب باشید لیز نخورید و آسیب نبینید. فقط با حس لامسه‌ی خود شیر دوش را پیدا کرده و دمای آب را کم یا زیاد کنید، بعد با چشمان باز به شست‌وشو و اصلاح بپردازید.

با بینی خود ارتباط جدید برقرار کنید

برخی از ما احتمالاً یادمان نیست از چه زمانی عطر چای یا قهوه، شروع یک روز جدید را برایمان تداعی می‌کند؛ اما شما می‌توانید با مرتبط‌ ساختن یک عطر جدید، مثل مرکبات یا نعناع با یک فعالیت، مسیرهای عصبی جدید را هوشیار نگه دارید.

افزایش قدرت مغز

تمرین برای مغز: به مدت یک هفته، مقداری از عطر محبوبتان را کنار تخت خود نگه دارید. هنگامی که از خواب بلند می‌شوید، در شیشه‌ی عطر را باز کرده و مقداری از آن را استنشاق کنید. بعد از دوش‌گرفتن و هنگام لباس‌پوشیدن هم، این کار را تکرار کنید.

حتما بخوانید » کاهش استرس ؛ فوری کمتر از 30 دقیقه با 20 استراتژی تضمینی

طی روز، ارتباطات اجتماعی بیشتری برقرار کنید

تحقیقات علمی، پیوسته ثابت کرده‌اند انزوای اجتماعی تأثیرات مخربی بر توانایی‌های شناختی فرد دارد.

تمرین برای مغز: وقتی به سوپرمارکت می‌روید، به‌جای اینکه سرتان را پایین بیندازید یا اطراف را نگاه کنید، با فروشنده خوش‌و‌بش کنید.


حتما بخوانید » سرسختی ذهنی چیست ؟ 16 راهکار به دست آوردن سرسختی ذهنی


یک پروژه‌ی هنری را به‌صورت گروهی انجام دهید

هنر، قسمت‌های عاطفی و غیرزبانی غشای مغزی را به‌کار می‌اندازد. وقتی به کارهای هنری بپردازید، قسمت‌هایی از مغزتان را درگیر کرده‌اید که به فرم‌ها و رنگ‌ها و بافت‌ها علاقه‌مند است؛ همچنین با انجام کارهای هنری، مغز خود را وارد فرایندهای فکری‌ای می‌کنید که با تفکر خطی منطقی روزمره بسیار متفاوت است.

تمرین برای مغز: از هر نفر در گروه درخواست کنید شکلی را ترسیم کند که با موضوعی به‌خصوص، نظیر یک فصل، یک احساس یا یکی از رویدادهای جاری مرتبط است.

با صدای بلند کتاب بخوانید

پدربزرگ برای نوه ها بلند کتاب می خواند - تمرین برای مغز

وقتی کتاب‌ها را بلند می‌خوانید یا به کتاب‌خوانی دیگران گوش می‌دهید، نسبت به زمانی که خاموش مطالعه می‌کنید، از مدارهای مغزی متفاوتی استفاده می‌کنید.

تمرین برای مغز: برای دوست یا همسر خود کتاب بخوانید و هرازچندگاهی نقش خواننده و شنونده را با هم عوض کنید. شاید سرعت مطالعه‌تان پایین بیاید؛ اما زمان خوبی را با هم سپری خواهید کرد.

غذاهای ناآشنا را امتحان کنید

سیستم بویایی شما، با فعال‌کردن ترکیبات منحصربه‌فردی از گیرنده‌های داخل بینی‌تان می‌تواند میلیون‌ها بو را تشخیص دهد. این گیرنده‌های داخل بینی با مرکز احساسی مغز شما ارتباط مستقیم دارند و ازاین‌رو بوهای جدید می‌توانند در شما احساسات و تداعی‌های غیرمنتظره‌ای را برانگیزانند.

تمرین برای مغز: یک دستور غذایی کاملاً ناآشنا انتخاب کنید. انواع سبزیجات، ادویه‌جات و موادغذایی بسته‌بندی‌شده را بررسی کنید. از فروشنده بخواهید چند کالای غذایی ناآشنا به شما معرفی کند.


حتما بخوانید » آرامش ذهنی ؛ 10 راهکار موثر برای رسیدن به آرامش ذهنی پس از یک روز پر مشغله


اشیای آشنا را وارونه کنید

وقتی به اشیایی که طبق معمول سر جای خودشان هستند نگاه کنید، قسمت زبانی سمت چپ مغزتان به‌سرعت آن‌ها را می‌شناسد و توجه شما به چیزهای دیگر معطوف می‌شود. وقتی شیئی به‌طور وارونه قرار بگیرد، شبکه‌ی مغز شما درگیر شده و سعی می‌کند شکل، رنگ و روابطی را که در این تصویر پازل‌مانند وجود دارد، تفسیر کند.

تمرین برای مغز: قاب‌عکس خانوادگی، ساعت و تقویم رومیزی را وارونه کنید.

کالاهای داخل قفسه‌های فروشگاه را به‌دقت وارسی کنید

زنی در حال بررسی قفسه فروشگاه - تمرین برای مغز

فروشگاه‌ها معمولاً سودآورترین کالاها را در قفسه‌های مقابل چشم مردم قرار می‌دهند و وقتی داخل راهروی فروشگاه‌ها به‌دنبال اجناس مدنظر می‌گردید، تنها بخشی از کالاها را می‌بینید، نه همه‌ را.

تمرین برای مغز: در راهروی فروشگاه بایستید و به یک قفسه از بالا تا پایین نگاه کنید. اگر کالایی دیدید که تابه‌حال ندیده‌اید، آن را بردارید و مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن را بخوانید و درباره‌اش فکر کنید. لازم نیست آن را بخرید؛ بلکه با این‌کار از روزمرگی خود جدا می‌شوید و چیز جدیدی را تجربه می‌کنید.


حتما بخوانید » ماندالا چیست؟نقش هنردرمانی در درمان بیماری ها چیست؟


جای خود را سر میز غذا عوض کنید

در اکثر خانواده‌ها هر نفر جای مخصوص خود را سر میز غذا دارد. اما می‌توان با عوض کردن جا مغز را تحریک کرده و ‍پرورش داد.

تقویت قدرت مغز

تمرین برای مغز: هرازگاهی جای خود بر سر میز غذا را با یکی از اعضای خانواده عوض کنید، تا هم به غذاهای مختلف از زوایای گوناگون دسترسی داشته باشید و هم زاویه دیدتان نسبت به اتاق عوض شود.

پنجره‌ی ماشین را باز کنید

پنجره‌‌ی ماشین باز است - تمرین برای مغز

هیپوکامپ مغز، یعنی آن ناحیه از مغز که خاطرات را پردازش می‌کند برای ساختن نقشه‌های ذهنی عطرها، بوها، صداها و تصاویر را با هم مرتبط می‌سازد.

تمرین برای مغز: همچنانکه در خودروی خود نشسته‌اید و طی مسیر می‌کنید سعی کنید با باز گذاشتن پنجره‌ی ماشین بوها و صداهای جدید را شناسایی کنید. باز گذاشتن پنجره مواد خام بیشتری را در اختیار مدارهای هیپوکامپ مغز شما قرار می‌دهد. البته تحقیقات نشان داده است که پیاده‌روی هم یکی از بهترین تمرینات برای مغز است.


حتما بخوانید » 33 فیلم معمایی که ذهن شما را ساعت‌ها درگیر خود می‌کند


بازی ده‌سؤالی را انجام دهید

تقویت قدرت مغزتقویت قدرت مغز

برای پرورش مغز خود می‌توانید آن را وادار به تمرکز بر گزینه‌های مختلف کنید.

تمرین برای مغز: مثلا کسی به شما یک شیء می‌دهد و شما باید کارکرد ۱۰ چیز مختلف را با آن اجرا کنید. مثال: یک مگس‌کش ممکن است راکت تنیس، چوب بیس‌بال، بادبزن، چوب گلف، باتون، چوب درامز، آرشه‌ی ویولون، بیلچه، میکروفون یا پاروی قایق باشد.

با پول خردها بازی کنید

تقویت حافظهتقویت حافظه

مغز ما برای تمایز قایل شدن بین اشیاء به نشانه‌های بصری متکی است. به همین خاطر استفاده از حس لامسه برای تشخیص اشیایی که با هم اندکی تفاوت دارند می‌تواند فعالیت در نواحی غشایی مغز که اطلاعات لمسی را پردازش می‌کنند را افزایش داده و منجر به سیناپس‌های قوی‌تری می‌شود. دقیقا به همین خاطر است که افرادی که در بزرگسالی بینایی خود را از دست می‌دهند می‌توانند خط بریل را بیاموزند چرا که مغز آن‌ها مسیرهای بیشتری را به پردازش خطوط ریز تخصیص می‌دهد.

تقویت حافظه

قدرت مغزقدرت مغز

تمرین برای مغز: یک لیوان را پر از پول خرد کنید و آن را در نگه‌دارنده‌ی لیوان داخل خودروی خود قرار دهید. پشت چراغ قرمز که توقف کرده‌اید، سعی کنید فقط با استفاده از حس لامسه‌ی خود مبلغ پول خردها را مشخص کنید. همچنین می‌توانید پول خردها را داخل جیب خود بریزید و وقتی گوشه‌ای ایستاده‌اید فقط با دست و حس لامسه مبلغ پول خردها را مشخص گنید.


 

گریه کنید

افزایش قدرت مغزافزایش قدرت مغز

گریه کردن، غریزه‌ای بنیادی در پستانداران است. وقتی احساس درماندگی، استرس، اندوه یا عصبانیت می‌کنید، خوب گریه کردن راهی عالی برای تسکین احساسات است.

اگر سعی کنید این احساسات منفی را درخود حفظ کنید، روی توانایی‌تان برای خوب فکر کردن سایه خواهند انداخت. گریه کردن همچنین با کم کردن فشار سینوسی باعث تسکین سردرد می‌شود، و گردش خون را در مغز افزایش می‌دهد.


همدلی کنید

همدلی، بخش DLPFC مغز را تحریک می‌کند که مسئول تصمیم‌سازی و حافظه فعال است.

همدلی، مهارتی مهم در تعاملات اجتماعی و خودشناسی است. با تلاش برای درک احساسات دیگران به درک بهتری درمورد احساس خودمان و چگونگی‌اش خواهیم رسید.

همدلی همچنین، تصور و انعطاف‌پذیری ذهنی را برانگیخته می‌کند و شما را وامی‌دارد تا از طرزفکر محدود خود بیرون آمده و واقع‌بینانه‌تر فکر کنید.


تجسم کنید

تجسم، ترفندی مهم برای زندگی روزمره است. با پیش‌نگری احتمالات آینده، بهتر می‌توانید برنامه‌ریزی‌های‌تان را زودتر از موعد انجام دهید. این مهارت همچنین می‌تواند منجر به تمرکز عمیق‌تر، خلاقیت بیشتر و ارتباط قوی‌تر میان جسم و ذهن شود.

در حقیقت، ذهن و جسم ما همیشه درحال همگام‌سازیست. تنها با تصور یک خورشید درخشان یا آسمان تیره مردمک چشم‌های‌مان خودشان را با شرایط تطبیق خواهند داد.

همچنین اگر تجسم در مدیتیشن روی دهد می‌تواند استرس را آرام کند. تنها ده دقیقه تجسم پیک‌نیک کنار یک ساحل دریاچه آرام می‌تواند اضطراب شدید محل کار را تسکین دهد.


خود هیپنوتیزم

هیپنوتیزم، درمانی معروف برای بیماری‌های وابسته به روان است. گاهی، تنها تفکری که مغز شما را عقب نگه می‌دارد، ذهن ِ خود شماست. هیپنوتیزم ِ خود، راهی عالی برای تغییر تمرکز و دوباره برنامه‌ریزی کردن نحوه تفکر شماست.

هیپنوتیزم همچنین روی دریافت درد و ناراحتی هم تاثیرمی‌گذارد، به به جنگ علیه ترس‌ها کمک می‌کند و موجب تفکر روشن‌تر می‌شود. قدرت هیپنوتیزم، مسلما واقعی و مشهود است.


تنفس عمیق

هرچه بیشتر استرس داشته باشید، تنفس‌تان سطحی‌تر و با فشار بیشتری خواهد بود. تنفس عمیق، ضربان قلب‌تان را کاهش داده و فشار خون را پایین می آورد.

این تنفس‌های عمیق، با استفاده از تمام ظرفیت ریه‌ها، تبادل اکسیژن را افزایش می‌دهند. تمرکز روی تنفس، سریع‌ترین راه برای شفاف‌سازی ذهن و کسب دوباره انرژی می‌باشد.


بخندید

خندیدن می‌تواند مسیر روزتان را تغییر دهد. با دیدن جنبه جالب‌تر همه‌چیز، خواهید فهمید هرچیزی که آزارتان می‌دهد، موضوع چندان بزرگ و مهمی نیست.

ثابت شده که خندیدن برای تمام جوانب سلامتی خوب است و می‌تواند خلق و خوی شما را کاملا دگرگون نماید زیرا موجب ترشح اندروفین می‌گردد که کاهنده استرس است.

مغز نمی‌تواند بین خنده خودجوش و خنده ساختگی تفاوتی قائل شود. و بنابراین شما می‌توایند از فواید یک خنده خوب بهره‌مند شوید بدون آن‌که منتظر یک جوک باحال باشید.


بحث و مناظره کنید

مناظره راهی بسیار خوب برای ابراز احساسات به‌دلیلی خاص است. این‌کار شما را وامی‌دارد افکارتان را به شیوه‌ای دقیق و شفاف تنظیم کنید و به‌شکل کلمات درآورید.

یک بحث خوب و سالم مغزتان را بیدار می‌کند و به آن یاد می‌دهد سریع‌تر فکر کند و تمرکز ذهنی را بالا می‌برد.


محیط‌تان را تغییر دهید

محیط های جدید موجب تحریک مغز برای متفاوت فکر کردن می‌شوند. بودن در اماکن جدید تجسم مغز را افزایش می‌دهد. یعنی نرون‌ها و مدارهای عصبی مغز، به تغییر در عملکرد و ساختار ادامه می‌دهند و این برای حفظ سلامت مغز مهم است.

اگر درمسئله‌ای درگیر هستید یا مشکل تفکر دارید، سعی کنید به اتاق دیگر یا مکان دیگری بروید. متوجه بهبود فوری قابلیت ذهنی‌تان خواهید شد.


اسموتی بنوشید

اسموتی‌ها برای انرژی دوباره، فوق‌العاده هستند! یک ترکیب تازه از سبزیجات و میوه‌جات راهی مطمئن برای تغذیه مغز است. انگار به مغزتان انرژی شلیک کرده‌اید.

گرسنه بودن، دلیل اصلی تفکر ضعیف است. خوردن یک اسموتی مغذی، بدن‌ و ذهن‌تان را تغذیه می‌نماید. حتی می‌توانید با افزودن موادغذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا3 به اسموتی‌تان، یک قدم فراتر هم بروید.


سوال بپرسید

پرسیدن سوال نه تنها چیزی جدید یادتان می‌دهد: بلکه فکرتان را برانگیخته می‌کند. فکر کردن درباره نحوه کارکردن چیزی یا درمورد چگونگی حل یه مسئله، مغزتان را تحریک می‌کند.

یادگرفتن چیزهای جدید، مغزتان را مجبور می‌کند راه‌های عبوری جدید عصبی بسازد.

کنجکاو ماندن، بخش مهمی از زندگی طولانی است. تعلیم مغز به شیوه‌های جدید می‌تواند از افت ادراک و شناخت پیشگیری نماید. بعد از همه این‌ها، یک ذهن جوان یعنی شما جوان هستید!

 
 
برچسب‌ها: مغز ,

موضوعات مرتبط: سلامت , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


استرس و اضطراب شدید 12 علامت خاموش استرس
شنبه 15 خرداد 1400 ساعت 19:23 | بازدید : 151 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )

علامت خاموش استرس و اضطراب شدید چیست؟ علت استرس و اضطراب شدید چیست؟ علائم استرس و اضطراب بیش از حد چیست؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه ما باشید.

همه‌ی ما تجربه‌ی استرس را در مراحلی از زندگی‌مان داشته‌ایم. کنفرانس دادن جلوی تعداد زیادی از افراد، ملاقات دیگران برای اولین بار و امتحان از جمله مسائلی هستند که باعث بروز استرس در ما می‌شوند. تجربه‌ی کمی استرس شاید بتواند محرک ما برای تلاش بیشتر و داشتن عملکردی بهتر باشد، اما گاهی اوقات سطح استرس بیشتر از حالت طبیعی می‌شود و می‌تواند روی سلامت روحی و جسمی تأثیرات منفی بگذارد. یک مطالعه نشان داد که ۳۳ درصد از افراد بزرگسال گزارش کرده‌اند که دچار استرس بیش از حد هستند. در این مقاله از مجله اینترنتی ماهتوتا تصمیم داریم شما را با علائم استرس آشنا کنیم. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

استرس و اضطراب شدیداسترس و اضطراب شدید

جوش و آکنه

اگر مدتی است که دچار جوش و آکنه شده‌اید، علت این موضوع ممکن است بالا بودن سطح استرستان باشد.

آکنه یکی از واضح‌ترین و رایج‌ترین علائم استرس است. بعضی از افراد عادت دارند زمانی که دچار استرس زیادی هستند، صورت خود را زیاد لمس کنند. این موضوع می‌تواند باعث پخش شدن باکتری و شکل‌گیری جوش و آکنه شود. چندین مطالعه هم به این نتیجه رسیده‌اند که جوش ممکن است با سطح بالای استرس در ارتباط باشد.

یک مطالعه به بررسی شدت استرس ۲۲ فرد قبل و بعد از امتحان پرداخت. نتایج این مطالعه نشان داد که بین سطح استرس ناشی از امتحان و شدت آکنه ارتباط وجود دارد.

در یک مطالعه‌ی دیگر روی ۹۴ نوجوان نشان داده شد که بین سطح بالاتر استرس و آکنه‌های بدتر، به‌ویژه در پسران ارتباط وجود داشت. جوش علل بالقوه‌ی دیگری هم دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توانیم به تغییرات هورمونی، باکتری، تولید چربی اضافی و مسدود شدن منافذ اشاره کنیم.

حتما بخوانید » کاهش استرس ؛ فوری کمتر از 30 دقیقه با 20 استراتژی تضمینی

سردرد

اضطراب شدیداضطراب شدید

بسیاری از مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که استرس می‌تواند منجر به سردرد شود. یک مطالعه روی ۲۶۷ فرد مبتلا به سردرد مزمن به این نتیجه رسید که در تقریبا ۴۵ درصد موارد، موقعیت‌های استرس‌زا در ابتلا به سردرد مزمن نقش داشتند. یک مطالعه‌ی بزرگ‌مقیاس نشان داد که افزایش شدت استرس با افزایش روزهایی که شرکت‌کنندگان در هر ماه سردرد را تجربه می‌کردند، در ارتباط بود.

یک مطالعه‌ی دیگر روی سربازان به این نتیجه رسید که این افراد زمانی که استرس داشتند، سردرد را تجربه می‌کردند. استرس دومین محرک رایج سردرد است. سایر محرک‌های رایج شامل کم‌خوابی، مصرف الکل و کم‌آبی بدن می‌شوند.

درد مزمن

تجربه‌ی درد مزمن می‌تواند نتیجه‌ی افزایش سطح استرس باشد. یک مطالعه که روی ۳۷ نوجوان مبتلا به بیماری سلول داسی‌شکل انجام شد، نشان داد که افزایش استرس در روز با بیشتر شدن درد در همان روز در ارتباط بود.

سایر مطالعات نشان داده‌اند که افزایش سطح هورمون استرس به نام کورتیزول ممکن است با درد مزمن ارتباط داشته باشد. برای مثال، یک مطالعه به بررسی ۱۶ فرد مبتلا به کمردرد مزمن پرداخت. این مطالعه به این نتیجه رسید که سطح هورمون کورتیزول در بدن افرادی که درد مزمن داشتند، بیشتر بود.

استرس شدید

استرس و اضطراب شدیداسترس و اضطراب شدید

یک مطالعه‌ی دیگر روی افراد مبتلا به درد مزمن نشان داد که این افراد سطح بالاتری از هورمون کورتیزول را داشتند که این موضوع از علائم استرس طولانی‌مدت است.

توجه داشته باشید که این مطالعات به رابطه‌ی بین استرس و درد مزمن پرداخته‌اند و سایر عوامل مؤثر در این زمینه را بررسی نکرده‌اند. علاوه بر این، مشخص نیست که استرس باعث درد مزمن می‌شود یا درد مزمن باعث استرس.

حتما بخوانید » کاهش استرس با 20 حرکت یوگا ؛ قبل از خواب برای داشتن خواب بهتر

مریضی مداوم

مریضی مداوم از علائم استرس

استرس باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی و در نتیجه ابتلای مکرر به بیماری‌های مختلف می‌شود.

مریض بودن مکرر می‌تواند از علائم استرس باشد. استرس ممکن است روی سیستم ایمنی بدن تأثیر منفی بگذارد و شما را بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌ها کند. در یک مطالعه، ۶۱ فرد بزرگسال واکسن آنفولانزا زدند. سیستم ایمنی افرادی که استرس مزمن داشتند، واکنش ضعیف‌تری به واکسن نشان داد. این مسأله نشان می‌دهد که استرس ممکن است باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شود.

استرس و اضطراب شدید

در یک مطالعه‌ی دیگر، ۲۳۵ فرد بزرگسال به دو گروه افراد دارای استرس زیاد و افراد دارای استرس کم تقسیم شدند. افرادی که استرس زیادی داشتند، در مقایسه با افراد دارای استرس کم، ۷۰ درصد بیشتر دچار عفونت‌های تنفسی شدند. به‌طور‌ مشابه، یک بررسی روی ۲۷ مطالعه نشان داد که استرس با افزایش احتمال ابتلا به عفونت‌های تنفسی در ارتباط بود.

به مطالعات انسانی بیشتری برای پی بردن به رابطه‌ی پیچیده‌ی بین استرس و سیستم ایمنی نیاز است. هرچند زمانی که صحبت از سلامت سیستم ایمنی می‌شود، استرس فقط یکی از عوامل تأثیرگذار بر آن است.

حتما بخوانید » اضطراب زنان،علت و 49 روش کنترل آن

ضعیف شدن سیستم ایمنی می‌تواند در نتیجه‌ی داشتن رژیم غذایی نامناسب، نداشتن فعالیت بدنی و ابتلا به بعضی از اختلالات مثل سرطان خون ( لوسمی یا لوکمیا) باشد.

کاهش انرژی و بی‌خوابی

استرس شدیداسترس شدید

کم شدن سطح انرژی و بی‌خوابی می‌توانند از علائم استرس طولانی‌مدت باشند. به‌طور مثال، یک مطالعه روی بیش از ۲ هزار نفر به این نتیجه رسید که خستگی به‌شدت با افزایش سطح استرس در ارتباط است. استرس ممکن است خواب را مختل کند و باعث بی‌خوابی و در نتیجه کاهش سطح انرژی شود.

یک مطالعه‌ی کوچک به این نتیجه رسید که ‌استرس کاری با افزایش خواب‌آلودگی و بی‌قراری در زمان خواب در ارتباط است. یک مطالعه‌ی دیگر روی بیش از ۲ هزار نفر به این نتیجه رسید که بیشتر قرار گرفتن در موقعیت‌های استرس‌زا با افزایش احتمال ابتلا به بی‌خوابی ارتباط داشت.

مطالعات این ارتباط را نشان می‌دهند، اما تأثیر سایر عوامل مهم در این زمینه را نادیده می‌گیرند. به مطالعات بیشتری لازم است تا بتوانیم به‌طور قطعی ادعا کنیم استرس می‌تواند مستقیما باعث کاهش سطح انرژی شود.

حتما بخوانید » زندگی شاد ؛ راز و رمز شاد زندگی کردن چیست؟ 2021

عوامل دیگری که ممکن است در کاهش سطح انرژی نقش داشته باشند شامل افت قند خون، داشتن رژیم غذایی نامناسب یا ابتلا به کم‌کاری تیروئید می‌شوند.

مشکلات گوارشی

اضطراب اضطراب

مشکلات گوارشی مثل اسهال و یبوست هم می‌توانند از علائم استرس محسوب شوند. برای مثال، یک مطالعه به بررسی بیش از ۲ هزار کودک پرداخت که در معرض موقعیت‌های استرس‌زا بودند. نتایج نشان داد که احتمال ابتلا به یبوست در این کودکان بیشتر بود.

استرس ممکن است افرادی که دچار اختلالات گوارشی مثل بیماری روده‌ی التهابی (IBD) هستند را تحت تأثیر قرار دهد. در یک مطالعه‌ نشان داده شد که تجربه‌ی استرس زیاد روزانه با افزایش مشکلات گوارشی در ۱۸۱ خانم مبتلا به  بیماری التهابی روده در ارتباط بود.

علاوه بر این، یک تحلیل روی ۱۸ مطالعه که نقش استرس روی بیماری التهابی روده را بررسی کرده‌ بودند به این نتیجه رسید که بین استرس و علائم گوارشی ارتباط وجود دارد. با این حال به مطالعات بیشتری برای پی بردن به نحوه‌ی اثرگذاری استرس روی دستگاه گوارشی نیاز است.

در نظر داشته باشید که بسیاری از عوامل دیگر از جمله رژیم غذایی، کم‌آبی بدن، سطح فعالیت بدنی، عفونت یا مصرف بعضی از داروها هم می‌توانند باعث مشکلات گوارشی شوند.

حتما بخوانید » اضطراب اجتماعی در کارمندان تشخیص و 10 روش حمایت از آنها

تغییر در اشتها

کاهش یا افزایش اشتها از جمله علائم استرس است که افراد زیادی آن را در موقعیت‌های استرس‌زا تجربه می‌کنند.

افزایش یا کاهش اشتها از جمله رایج‌ترین علائم استرس محسوب می‌شود. ممکن است متوجه شده باشید که زمانی که استرس دارید، هیچ اشتهایی ندارید یا اشتهایتان بیشتر می‌شود.

یک مطالعه روی دانشجویان به این نتیجه رسید که ۸۱ درصد از دانشجویان گزارش کردند که زمانی که استرس دارند، دچار تغییر در اشتها می‌شوند. از این تعداد، ۶۲ درصد از افراد افزایش اشتها و ۳۸ درصد هم کاهش اشتها را تجربه کردند.

در یک مطالعه روی ۱۲۹ نفر نشان داده شد که مواجهه با استرس با غذا خوردن بدون احساس گرسنگی در ارتباط بود. تغییر در اشتها زمانی که استرس دارید ممکن است روی وزنتان هم تأثیر بگذارد. برای مثال، یک مطالعه روی بیش از هزار نفر به این نتیجه رسید که استرس با افزایش وزن در افراد مبتلا به چاقی مفرط ارتباط داشت.

اگرچه این مطالعات نشان می‌دهند که بین استرس و تغییر در اشتها یا وزن ارتباط وجود دارد، با این حال به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است. از جمله سایر علل احتمالی تغییر اشتها می‌توانیم به مصرف بعضی از داروها، تغییرات هورمونی یا مشکلات روانی اشاره کنیم.

افسردگی

افسردگی از علائم استرس

بعضی از مطالعات عنوان می‌کنند که استرس مزمن ممکن است منجر به افسردگی شود. یک مطالعه روی ۸۱۶ خانم مبتلا به افسردگی شدید به این نتیجه رسید که شروع افسردگی به‌طور قابل توجهی با استرس حاد و مزمن در ارتباط بود. یک مطالعه‌ی دیگر روی ۲۴۰ فرد بزرگسال نشان داد که سطح بالای استرس منجر به بروز علائم افسردگی در این افراد شد.

علاوه بر این، یک مطالعه روی ۳۸ فرد که افسردگی غیرمزمن داشتند به این نتیجه رسید که موقعیت‌های استرس‌زا به‌طور قابل‌توجهی با تجربه‌ی افسردگی مرتبط بودند. به یاد داشته باشید که مطالعات به این ارتباط پی برده‌اند، اما این موضوع ضرورتا بدین معنی نیست که استرس باعث افسردگی می‌شود. به تحقیقات بیشتری درباره‌ی نقش استرس روی شکل‌گیری افسردگی نیاز است.

سایر عوامل تأثیرگذار بر افسردگی به غیر از استرس شامل سابقه‌ی خانوادگی، سطح هورمون‌ها، محرک‌های محیطی و حتی مصرف بعضی از داروها می‌شود.

افزایش ضربان قلب

افزایش ضربان قلب هم یکی دیگر از علائم استرس زیاد به شمار می‌رود. یک مطالعه به این نتیجه رسید که ضربان قلب در موقعیت‌های استرس‌زا به‌طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. یک مطالعه‌ی دیگر روی ۱۳۳ نوجوان به این نتیجه رسید که شرکت‌کنندگان زمانی که فعالیت‌های استرس‌زا انجام می‌دادند، افزایش ضربان قلب را تجربه می‌کردند.

حتما بخوانید » درمان افسردگی ؛ روش‌های خانگی و تغییر سبک زندگی 2021

به‌طور مشابه، یک مطالعه دیگر روی ۸۷ دانش‌آموز‌ به این نتیجه رسید که بین انجام فعالیت‌های استرس‌زا و افزایش ضربان قلب و فشار خون ارتباط وجود دارد. نکته‌ی جالب این است که پخش کردن موسیقی هنگام انجام فعالیت به جلوگیری از این تغییرات کمک کرد.

اضطراب شدید

افزایش ضربان قلب ممکن است در نتیجه‌ی موارد دیگری از جمله مصرف زیاد نوشیدنی‌های حاوی کافئین یا ابتلا به عارضه‌هایی مثل بیماری‌های تیروئید، فشار خون بالا یا بعضی از مشکلات قلبی رخ دهد.

عرق کردن

تعریق

مواجهه با استرس می‌تواند منجر به تعریق شدید شود. یک مطالعه‌ی کوچک روی ۲۰ فرد مبتلا به اختلال «هایپرهیدروز» (تعریق بیش از حد) میزان استرس شرکت‌کنندگان طی روز را بررسی کرد. نتایج این مطالعه نشان داد که استرس و ورزش کردن به‌طرز چشمگیری تعریق را افزایش دادند.

یک مطالعه‌ی دیگر روی ۴۰ نوجوان به این نتیجه رسید که مواجهه با استرس با افزایش تعریق و بوی آن همراه بود. تعریق زیاد همچنین می‌تواند در نتیجه‌ی اضطراب، ابتلا به بیماری‌های تیروئیدی یا مصرف بعضی داروها رخ دهد.

حتما بخوانید » آرامش ذهنی ؛ 10 راهکار موثر برای رسیدن به آرامش ذهنی پس از یک روز پر مشغله

ریزش مو

ریزش روزانه‌ی چند تار مو طبیعی است، چون به مرور زمان فولیکول‌های قدیمی مو با فولیکول‌های جدید جایگزین می‌شوند‌. استرس می‌تواند باعث ریزش موی شدید شود. در حقیقت استرس شدید باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله کنند که این موضوع ریزش مو را در پی دارد.

اگر دچار ریزش موی ناشی از استرس شده‌اید، باید سعی کنید با تکنیک‌های موجود سطح استرس خود را کاهش دهید. زمانی که استرستان برطرف شود، رشد موهایتان به حالت عادی برمی‌گردد.

کهیر

اگر به‌طور ناگهانی دچار برآمدگی‌های قرمز همراه با خارش شده‌اید، علت این موضوع می‌تواند استرس باشد. زمانی که بدن (برای مدت‌ زمان کم یا طولانی) استرس زیادی را تجربه می‌کند، سیستم ایمنی ضعیف می‌شود و بدن برای مبارزه با بیماری‌ها شروع به ترشح هیستامین می‌کند.

اگر استرس برطرف نشود، دچار کهیر می‌شوید. زمانی که سیستم ایمنی ضعیف شود، پوست می‌تواند توسط چیزهایی مثل صابون، سرما یا گرما، لوسیون و مواد شوینده‌ی لباس که هیچ‌وقت به آن‌ها حساس نبوده، تحریک شود. برای درمان این عارضه، یک حوله‌ی مرطوب خنک را روی ناحیه‌ی مدنظر بگذارید. اگر کهیر برطرف نشد، آنتی‌هیستامین مصرف کنید.

حتما بخوانید » انواع اختلالات روانی و علائم آن‌ها 2021

سخن پایانی

در این مقاله از مجله اینترنتی ماهتوتا شما را با علائم استرس بیش از حد آشنا کردیم. استرس می‌تواند شما را با مشکلاتی مثل کاهش سطح انرژی، سردرد و درد مزمن مواجه کند. خوشبختانه روش‌های زیادی برای مدیریت استرس وجود دارند. به‌طور مثال می‌توانید به انجام فعالیت‌هایی مثل یوگا یا مدیتیشن بپردازید یا به موسیقی آرام‌بخش گوش کنید.

حتما بخوانید »

منابع » health line, the healthy

 
برچسب‌ها: استرس ,

موضوعات مرتبط: سلامت , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


کاهش استرس ؛ فوری کمتر از 30 دقیقه با 20 استراتژی تضمینی
شنبه 15 خرداد 1400 ساعت 19:22 | بازدید : 155 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )

برای کاهش استرس فوری چه اقداماتی انجام دهیم؟ بهترین ترفندها برای کاهش استرس کدام ترفندها میباشند؟ بهترین نکات و ترفندهای سریع برای کاهش استرس چه نکاتی هستند؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه ما باشید.

این روزها همه ما مشغله های خاص خود را داریم. گاهی از اوقات ممکن است با شرایط دشواری روبرو شویم و نتوانیم رفتار و احساسات خود را کنترل کنیم. هیچ کس نمی تواند ادعا کند در زندگیش شرایط استرس زا را تجربه نکرده است.

از دست دادن عزیزان، از دست دادن شغل یا جایگاه اجتماعی، وجود شرایط مالی بد، دست و پنجه نرم کردن با بیماری ها همه و همه می توانند شرایط استرس زایی را برایمان ایجاد کنند.

در چنین شرایطی ممکن است نتوانید استرس ایجاد شده را کنترل کنید. گاهی از اوقات استرس، خود را با نشانه های فیزیکی همچون کهیرهای موقتی، سردردهای یک روزه یا افزایش وزن طولانی مدت نشان می دهد.

 

یک چرت روزانه حتی به اندازه 10 دقیقه می تواند به آرامش بدن و روحتان کمک کند. اگر قبلا آدم خواب آلودی بودید بروز استرس ممکن است خوابیدن را برایتان دشوار سازد.

در این مقاله از مجله اینترنتی ماهتوتا سعی می کنیم استراتژی هایی را برای مدیریت استرس بیان کنیم.


نکات و ترفندهای سریع برای کاهش استرس

کاهش استرس فوریکاهش استرس فوری
  • خودتان را مجبور به خندیدن یا لبخند زدن کنید. حتی یک لبخند ساده می تواند حس و حال شما را تغییر دهد.
  • مطمئن شوید که آدم تنبلی نیستید و خودتان را به خواب آلودگی نمی زنید. حتی موقعیت بدنی و وضعیت نشستن هم می تواند بر روی حس و حالتان تاثیر بگذارد.
  • همه نوتیفیکیشن های موبایلی خود را بی صدا کنید.
  • کسی که دوستش دارید را بغل کنید.
  • یک آهنگ شاد بگذارید یا به آهنگ هایی گوش دهید که باعث خوشحالی شما می شوند.

زمانی که استرس در طول کار، مهمانی یا در حضور جمع رخ می دهد استفاده از روش هایی همچون چرت زدن قطعا نمی تواند ایده خوبی برایتان باشد. در چنین شرایطی استرس می تواند با مواردی همچون اضطراب همراه شود و احساسات شما را تحت تاثیر خود قرار دهد. خوشبختانه برای کنترل این شرایط هم نکات و ترفندهایی وجود دارد.

اگر شما به دنبال نکات سریعی برای کنترل استرس و نشانه های آن هستید در این مطلب همراه ما باشید.

اگر فکر می کنید استرس شما بزرگ تر و پیشرفته تر از آن چیزی است که با استراتژی های بیان شده در این مقاله مدیریت شود بهتر است با یک متخصص حرفه ای صحبت کنید تا ریشه مشکلات تان شناسایی شود.


کاهش فوری استرس در کمتر از 5 دقیقه!

کاهش فوری استرسکاهش فوری استرس

قبل از هر کاری استرس خود را تایید کنید.

تایید استرس می تواند به شما کمک کند بهترین تصمیمات را در این مورد بگیرید و از افرادی که متخصص هستند درخواست کمک نمایید. مواجه شدن با استرس می تواند فرصتی برای تنظیم مجدد ذهن و روح باشد و جلوی رشد آن را بگیرد.

تحقیقات نشان می دهند مغز سیستم به هم متصلی است و تلاش می کند از تجربیات موجود درس بگیرد. پس شما می توانید دفعه بعد که استرس داشتید آن را به شیوه متفاوتی مدیریت کنید.

ببینید استرس تان مربوط به چه شرایطی است. آیا استرس به خاطر مشکلات طولانی مدت تان است یا به تازگی ایجاد شده و شما را درگیر خود کرده است. اگر احساس کردید استرس تان به هیچ چیزی مربوط نیست شاید این شرایط نشانه ای از نیاز بدن و روح به استراحت کردن باشد.

اگر این استرس به مشکلات طولانی مدت تان مربوط است نمی توانید آن را فورا برطرف کنید. سعی کنید نکات زیر را برای آرام تر کردن خود مدنظر داشته باشید.

حتما بخوانید » کاهش استرس با 20 حرکت یوگا ؛ قبل از خواب برای داشتن خواب بهتر


آدامس بجوید.

آدامس جویدن یک روش عالی برای کاهش استرس است. اگر آدامس در اختیار دارید (به خصوص آدامس طعم دار) آن را برای 3 دقیقه بجوید. یکی از مطالعات انجام شده بر روی 101 بزرگسال نشان می دهد افرادی که در طول کار آدامس می جوند پاسخ استرسی کمتری خواهند داشت.

باید انرژی که در درونتان محبوس شده است را بر روی آدامس خالی کنید. یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد جویدن شدید آدامس برای تسکین استرس الزامی است.

حتما بخوانید » اضطراب زنان،علت و 49 روش کنترل آن


چای های کاهش دهنده استرس را امتحان کنید.

استرساسترس

مکمل هایی وجود دارد که می تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند اما بیشتر این مکمل ها برای اینکه بر روی استرس شما اثر بگذارند به هفته ها و شاید ماه ها زمان نیاز دارند. واقعیت این است که وقتی برای دم کردن چای چند دقیقه زمان می گذارید و خود را از شرایط موجود رها می کنید استرس تان ناخودآگاه کمتر می شود. پس چرا از این نوشیدنی های تسکین دهنده استرس استفاده نمی کنید؟

یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد 1 گرم سرکه سیب به 95 دقیقه زمان نیاز دارد تا اثر خود را نشان دهد. این در حالیست که چای ماچا تنها به یک ساعت زمان نیاز دارد تا عملکرد خود را بر روی بدن بگذارد. اگرچه تاثیر بیشتر چای ها در عرض یک ساعت مشخص می شود اما همانطور که قبلا نیز بیان کردیم دور شدن از شرایط موجود به بدن نشان می دهد که باید استراحت کند.

حتما بخوانید » زندگی شاد ؛ راز و رمز شاد زندگی کردن چیست؟ 2021


روغن های ضروری را بو کنید یا در دستگاه بخور بریزید.

بو کردن برخی از روغن های ضروری می تواند در شرایط استرس زا، شما را آرام تر کند و به کاهش اضطراب و بی خوابی کمک نماید. این تکنیک محبوب که از آن به عنوان اروماتراپی هم یاد می شود بر روی استفاده از بوها برای ایجاد تعادل فیزیکی، احساسی و فیزیولوژیکی تمرکز دارد.

برخی از روغن های ضروری محبوب که به کاهش استرس کمک می کنند عبارتند از:

  • اسطوخودوس
  • گل رز
  • وتیور
  • بابونه رومی
  • چوب صندل
  • کندر
  • ylang ylang
  • شکوفه پرتقال

شما می توانید بر اساس اولویت های شخصی خود بویی که دوست دارید را انتخاب نمایید. مثلا اگر بوی نعناع فلفلی شما را یاد تعطیلات قدیمی می اندازد حتما از آن استفاده کنید.

برای اینکه بتوانید از روغن های ضروری برای کاهش استرس تان استفاده کنید، سه قطره از آن را روی پارچه نخی تمیز بمالید و برای 10 بار آن را بو کنید.  اگر در منزل دستگاه بخور دارید می توانید روغن ضروری را داخل آن بریزید تا کل اتاق از بوی آن پر شود.

حتما بخوانید » اضطراب اجتماعی در کارمندان تشخیص و 10 روش حمایت از آنها


پشت میز خود حرکات کششی انجام دهید.

زمانی که کار می کنید باید به خودتان استراحت بدهید در غیر این صورت بدن و روحتان خسته خواهد شد. در مواقعی که نمی توانید میز کار خود را ترک کنید می توانید پشت میز بنشینید و برای 5 دقیقه حرکات کششی را تکرار نمایید. انجام حرکات کششی به شما کمک می کند دردهای ناشی از کار را کمتر کنید و بر استرس تان غلبه نمایید.

کاهش استرس

ساده ترین حرکات کششی که می توانید انجام دهید کشش قسمت های بالای بدن و بازوهاست. برای اینکار موارد زیر را مدنظر داشته باشید:

  • دستان خود را به هم گره بزنید، آنها را به سمت بالا ببرید به گونه ای که کف دست تان به سمت آسمان باشد.
  • بدنتان را به مدت 10 ثانیه در این موقعیت نگه دارید.
  • سعی کنید نیم تنه خود را به مدت 30 ثانیه به چپ و راست ببرید و سپس این کار را دوباره تکرار کنید.

چند نکته مفید برای مدیریت استرس.

  • اگر در محیط کارتان هستید از توپک هایی که برای کاهش استرس طراحی شده اند بر روی میز خود داشته باشید. گاهی از اوقات مجبور می شوید انرژی تان را به صورت فیزیکی خارج کنید.
  • یک آیتم لمسی برای آرام کردن خود داشته باشید. این آیتم می تواند یک کریستال یا تکه ای پارچه مخملی باشد.
  • پد ماساژ برای صندلی خود خریداری کنید: معمولا این پدها را می توانید با قیمت مقرون به صرفه ای از داروخانه ها یا فروشگاه های آنلاین خریداری کنید. گاهی از اوقات استرس ناشی از فشاری است که صندلی بر روی بدنتان وارد می کند. در برخی از شرایط هم عضلاتی که دچار تنش شده اند می توانند استرس تان را بیشتر کنند. ماساژور کمر با قابلیت گرم کردن به شما کمک خواهد احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

استرس Stress_Anxiety

روش هایی برای کاهش فوری استرس در 10 دقیقه!


از منزل خارج شوید و به پیاده روی بروید.

انجام تمرینات ورزشی همچون پیاده روی می تواند یک روش عالی برای مدیریت استرس باشد.

این روش به شما کمک می کند در وهله اول از شرایطی که در آن گیر افتاده اید رها شوید. سپس  به بدن تان کمک می کند اندورفین که یک انتقال دهنده عصبی برای ایجاد حس خوب است را آزاد نماید.

از پیاده روی به عنوان مدیتیشن در حال حرکت استفاده کنید. چند قدم پیاده روی به شما کمک می کند تنش های قبلی تان را فراموش کنید و زمانی که به منزل یا سر کارتان بر می گردید حس آرامش بیشتری داشته باشید.

حتما بخوانید » درمان افسردگی ؛ روش‌های خانگی و تغییر سبک زندگی 2021


یک برنامه منظم یوگا برای خود ترتیب دهید.

یوگا نه تنها یکی از تمرینات ورزشی محبوب برای همه سنین است بلکه می تواند در کاهش استرس، اضطراب و افسردگی هم مفید باشد.

بر اساس تحقیقات انجام شده، تمرینات یوگا با ایجاد اثری که بر خلاف پاسخ مبارزه است می تواند استرس بدن را کاهش دهد. داشتن یک برنامه روتین یوگا به شما کمک می کند سطح کورتیزول، فشار خون و ضربان قلب تان را کاهش دهید.


از تکنیک های کاهش استرس مبتنی بر حضور ذهن استفاده کنید.

گاهی از اوقات استرس تاثیر بسیار بدی بر روی روح و روان شما دارد و می تواند به ایجاد افکار منفی غیر ضروری منجر شود. برای فرار از این بن بست، می توانید بر روی نتایج سریع و فوری که کسب می کنید تمرکز نمایید و در لحظه زندگی کنید.

استرس و اضطراب

برای اینکار می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

  • چشمانتان را ببندید و بدنتان را بررسی نمایید. به احساسات فیزیکی که در این شرایط دارید خوب توجه نمایید.
  • بنشینید و به تنفس، صداها، بوها، احساساتی که در اطرافتان جاری است خوب توجه کنید. اجازه دهید این احساسات از شما عبور کنند.
  • با پیاده روی یا ایستادن موقعیت خودتان را تغییر دهید.
  • به فعالیت های روزمره کوچک همچون نوشیدن آب، خوردن یا مسواک زدن توجه کاملی داشته باشید.

حتما بخوانید » آرامش ذهنی ؛ 10 راهکار موثر برای رسیدن به آرامش ذهنی پس از یک روز پر مشغله


نوشتن را هم امتحان کنید.

حتما شنیده اید که می گویند به هنگام بروز استرس یا حتی شرایطی همچون عصبانیت بنشینید و هر آنچه که در ذهن دارید را بر روی یک تکه کاغذ بنویسید.

نوشتن به شما کمک می کند بر روی افکار مثبت تمرکز کنید و روشی برای مبارزه با افکار منفی بیابید.

برای کاهش استرس از نوشتن استفاده کنید.

  • از سوالاتی مثل خوب حالا که چه؟ استفاده کنید. این سوالات را از خودتان بپرسید تا به درک درستی از شرایط موجود برسید.
  • ببینید چه نگرانی هایی دارید و آیا این نگرانی ها استثناهایی هم دارد یا خیر؟
  • تغییرات و آموخته های خود را یادداشت کنید. ببینید چه چیزی حالتان را بهتر می کند. آن را روی تکه کاغذی بنویسید.

بدون اینکه کل روز کاریتان را کاوش کنید به نوشتن بپردازید. این یادداشت ها را در جایی ذخیره کنید تا بتوانید از الگوهای موجود برای درک استرسی که دارید استفاده نمایید.

گاهی از اوقات نوشتن شرایطی که برایتان رخ می دهد می تواند به شناسایی علل بروز استرس و در نهایت درمان آن کمک بسزایی نماید.


تنفس 4-7-8 را امتحان کنید.

 این روش از نفس کشیدن می تواند روش قدرتمندی برای فراهم آوردن اکسیژن بیشتر برای بدن باشد.

تنفس عمیق یک راه حل موثر برای کاهش استرس، اضطراب و افسردگی است. برای اینکار نوک زبان خود را در برابر سقف دهان قرار دهید و آن را در کل بازه تنفسی همان جا نگه دارید.

یک چرخه از تنفس 4-7-8

  • به آرامی لب های خود را از هم جدا کنید و از طریق دهان نفس خود را به بیرون بدهید
  • لب های خود را ببندید و به آرامی از طریق بینی نفس بکشید و تا عدد چهار را بشمارید.
  • نفس خود را برای 7 ثانیه نگه دارید.
  • به مدت 8 ثانیه نفس خود را بیرون بدهید.
  • این کار را با حضور ذهن انجام دهید تا به آرامش ذهنی دست پیدا کنید.
  • این چرخه را کامل کنید.

حتما بخوانید » انواع اختلالات روانی و علائم آن‌ها 2021


تکنیک رهاسازی احساسی را هم امتحان کنید.

طب فشاری یکی از روش های درمانی خاصی است که در آن نقاط خاصی از بدن انتخاب می شود و بر روی آن فشاری وارد می گردد. این نقاط معمولا نواحی هستند که انرژی بدن در آنها جریان دارد.

اضطراب

تکنیک رهاسازی احساسی در 5 گام

  • ببینید چه چیزی باعث ایجاد استرس در شما شده است.
  • یک مقیاس 0 تا 10 نمره ای برای خود ایجاد کنید و بر اساس این مقیاس شدت مشکل خود را تعیین کنید. اگر مشکلتان بزرگ است به آن عدد 10 را بدهید.
  • یک عبارت برای توصیف مشکل خود ایجاد کنید. مثلا: با اینکه در مورد موعد مقرر تحویل پروژه زیاد استرس دارم اما عمیقا توانایی هایم را باور دارم و می دانم به خوبی از عهده این پروژه بر بیایم.
  • هفت بار روی نقاطی که در بالا بدان اشاره کردیم ضربه بزنید. این نقاط در برگیرنده ابرو، کناره های چشم، زیر چشم، زیر بینی، چانه، نقطه شروع ترقوه و زیر بازوست. هر بار که بر روی این نقاط ضربه می زنید عبارت بالا را با خود تکرار کنید. این کار را دو الی سه بار انجام دهید.
  • حالا دوباره به استرس خود نمره بدهید. استرس تان کم شده است؟

با لحن شخص سوم صحبت کنید.

چه این فرد خودتان باشید یا بخواهید از یک دوست یا اعضای خانواده کمک بگیرید، صحبت کردن می تواند استرس تان را کاهش دهد. اگر بتوانید با خودتان یا در مورد خودتان به لحن سوم شخص صحبت کنید قادر خواهید بود احساسات منفی تان را کنترل نمایید.

بر اساس تحقیقات انجام شده، استفاده از لحن سوم شخص در جملات می تواند به شما کمک کند اضطراب و استرس تان را کمتر نمایید و احساس کنید فرد دیگری کنارتات نشسته است.

این کار باعث می شود از موقعیتی که در آن قرار گرفته اید دور شوید و از جنبه دیگری به ماجرا نگاه کنید.

حتما بخوانید » مردم جهان از چه چیزهایی بیشتر می‌ترسند؟ ؛ رایج‌ترین فوبیاهای دنیا 2021


به کمک روش های زیر در 30 دقیقه استرس تان را کمتر کنید!


تمرین کنید اما اینکار را به صورت روزانه انجام دهید.

قبلا هم گفتیم که پیاده روی می تواند یک روش ارزشمند برای کاهش استرس باشد. تکرار منظم تمرینات ورزشی باعث می شود بدن اکسیژن کافی در اختیار داشته باشد و بتواند با موقعیت های استرس زا مقابله نماید.

مزایای تمرینات ورزشی در طولانی مدت مشخص می شود. اگر بتوانید روزانه زمانی را برای انجام دادن تمرینات ورزشی اختصاص دهید بعد از مدتی احساس متفاوتی خواهید داشت.

توصیه می کنیم حداقل در 5 روز از هفته و هر بار برای 30 دقیقه تمرین کنید.


یک حمام داغ بگیرید.

شاید بهترین روش برای کاهش استرس روزانه دوش گرفتن باشد. آب داغ می تواند اندورفین آزاد کند و جریان خون به پوست را افزایش دهد.

آب گرم به شرایط زیر کمک خواهد کرد:

  • نفس کشیدن را بهبود می بخشد.
  • خطر حملات قلبی را کاهش می دهد.
  • فشار خون را پایین می آورد.
  • به سوزاندن کالری های بدن کمک می کند.

افرادی که از دردهای مزمن رنج می برند می توانند از حمام داغ برای کمک به شل شدن عضلات و کاهش دردهای خود استفاده نمایند.

اتاق، میز و ظرف های خود را تمیز کنید.

تمیز کردن یک تمرین موثر برای افزایش حضور ذهن است و شما را از شر اتاق یا میز شلوغ رها می کند. یکی از مطالعات موجود نشان می دهد دانش آموزانی که به ظرف شستن می پردازند حس و حل مثبت تری دارند و حضور ذهنشان بیشتر است.

اگر زمان کافی برای تمیز کردن کل اتاق یا خانه تان را ندارید سعی کنید آیتم ها را یک به یک سازماندهی کنید یا هر بار بخشی از اتاق را مرتب نمایید. مثلا اگر لباس های زیادی برای شستن دارید از ماشین لباسشویی استفاده کنید و لباس ها را به چند قسمت تقسیم کنید و هر کدام را در یک بازه جداگانه شستشو دهید.

حتما بخوانید » علت جویدن ناخن در کودکان و بزرگسالان چیست؟ +درمان 2021


با یک نفر صحبت کنید.

داشتن پشتیبان و حامی اجتماعی برای کاهش استرس بسیار موثر است. از دوست یا همکارتان بخواهید با شما همراه شود و به صحبت هایتان گوش دهد.

گاهش از اوقات شرایط استرس زا به خاطر نبود حامی مناسب ایجاد می شود. اگر فردی را داشته باشید که از بیرون به مشکلات تان نگاه کند می توانید از ایده های او برای حل مشکلات کمک بگیرید. بعد از اینکه دوست یا همکارتان به صحبت هایتان گوش کرد از او تشکر کنید.


از فوم رول برای کاهش تنش تان استفاده کنید.

گاهی از اوقات استرس می تواند به شرایط فیزیکی مختلفی منجر شود. در چنین شرایطی ممکن است عضلات تان درد بگیرد یا تنشی داشته باشد.

برای برطرف کردن نشانه های فیزیکی استرس می توانید از تمرینات ورزشی یا تکنیک های خود ماساژی استفاده کنید.

یکی از این تکنیک ها استفاده از فوم رول است. فوم رول ها باعث ایجاد فشار در این نقاط می شوند و به بدن تان می گویند جریان خون را به عضلات افزایش دهد و باعث آرامش آنها شود.

داشتن یک برنامه روتین منظم برای انجام چنین حرکاتی باعث آرامش بدنتان می شود.


کاهش فوری استرس

کاهش استرس با کمک 3 تکنیک مدیتیشن

حس می کنید استرس دارید؟ این 3 تکنیک مدیتیشن را امتحان کنید.


استرس می تواند اثرات مخری بر صنعت تولید و به طور کلی بر تجارت داشته باشد. کارکنان خسته، اغلب احساس می کنند که در حلقه های کاری گرفتار شده اند و مشغله ی آن ها باعث شده به هیچ کدام از امور زندگی خود رسیدگی نکنند.

با گذشت زمان، این احساس می تواند منجر به فرسودگی شغلی، نارضایتی شدید شغلی و بروز برخی از بیماری ها و عارضه های طویل المدت شود.

اثرات مثبت مدیتیشن در طول سال ها به خوبی ثابت شده است، اما افراد متخصصی که با چالش های زمانی دست و پنجه نرم می کنند به سختی می توانند به کلاس یوگا بروند.

خوشبختانه شما مجبور نیستید برای بهره برداری از تکنیک های ارزشمند مدیتیشن در زندگی روزمره خود به طور مداوم به کلاس های یوگا بروید.

در این مقاله برخی از مزایای مدیتیشن و 3 راه استفاده از آن در هرجایی را معرفی میکنیم:

تمرین افزایش آگاهی ذهنی

یکی از جنبه های مفید مدیتیشن برای زندگی روزمره شما آگاهی ذهنی است. در یک جلسه مدیتیشن، شما صرفا بر پاک و خالی کردن ذهن و لحظه کنونی تمرکز خواهید کرد . با تمرکز بر روی خود، نحوه ی تنفس و حالات روحیتان، شما می توانید خود را از تنش های روزمره برهانید و سبک بار شوید.

ترفندهای وجود دارد که بدون این که نیاز باشد در جلسه ی یوگا حضور داشته باشید و مجبور شوید یک گوشه بنشینید، چشمانتان را ببندید و یا تمرکز کنید، می توانید از آن ها برای افزایش آرامش ذهنیتان استفاده نمایید.

سعی کنید از مشاهدات برای درک محیط اطراف خود استفاده کنید ؛ همانطور که دست های خود را می شویید، بر احساس آبی که به پوست دستتان برخورد می کند تمرکز کنید، یا همانطور که درب را باز می کنید، واقعا دستگیره را با تمام وجود لمس کنید.

همچنین می توانید بر روی یک موضوع تمرکز کنید تا تمام جزئیات مربوط به آن را به طور کامل درک نمایید، مانند یک برگ درخت که در خارج از پنجره ی دفتر شما با وزش باد به حرکت در می آید و یا یک قاصدک کوچک که در جریان هوا شناور شده است.

همین چیزهای کوچک سبب می شوند که حس زنده بودن در شما به وجود آید و به خاطر تک تک این نعمت ها قدردان باشید.

سریعترین راه کاهش استرس

 

راج جانا، بنیانگذار شرکت قهوه JavaPresse، جمله ای متهورانه را در رابطه با چیزی ساده همانند آسیاب کردن قهوه ی صبحانه خود بیان نمود.

او توضیح می دهد: در این دوره ی نا پایدار با پستی و بلندی هایش، دستان من مشغول تر از آن هستند که چیزی را به رشته ی تحریر در آورند و فکرم تا حد زیادی درگیر است. تمام انرژی و تمرکز من صرف آسیاب نمودن قهوه، می شود اما باید خوشحال باشم چرا که دستانم پس از آن عطر جادویی قهوه را به خود می گیرند.


آرامش با تکنیک های مدیتیشن

آرامش با تکنیک های مدیتیشن

مانترای (جمله ی جادویی) خود را پیدا کنید

مانترا در بسیاری از جلسات مدیتیشن برای ایجاد تحول ذهنی مورد استفاده قرار می گیرد. مانترای شما می تواند هر کلمه ای که انتخاب می کنید باشد.

مانترا های محبوب مدرن شامل جملات

«من افکار خود را عوض می کنم، من جهانم را عوض خواهم کر» نورمن وینسنت پیل

و

«همان تغییری باشید که دوست دارید در جهان ببینید» گاندی هستند.

گفتاری را که اهداف و رویاهای شما را به درستی به یادتان می آورد به عنوان مانترای خود برای افزایش آرامش ذهنی و متمرکز نمودن افکارتان به کار گیرید.

البته مانترای شما میتواند فقط شامل چند کلمه یا فقط یک آوای خاص مانند اِمممم و … باشد.

هنگامی که شما حس می کنید استرس زیادی دارید و این استرس کنترل امور را از شما گرفته است، یک مکان آرام را پیدا کنید که در آن بتوانید ذهن خود را پاک کرده و به خود استراحت دهید.

به احتمال زیاد شما می توانید از مانترای خود برای هر وضعیت استرس زایی استفاده کنید و قطعا این کار به افزایش آرامش روحیتان کمک خواهد کرد.


فقط نفس بکش

حتما دلیلی وجود دارد که تنفس با یوگا و مدیتیشن ارتباط تنگاتنگی دارد.

در واقع نفس کشیدن عمیق ، بدن شما را از قرار گرفتن در معرض اثرات فیزیولوژیکی فرسودگی شغلی ، مانند ضربان قلب سریع، تپش قلب و تنش عضلانی و یا حتی ابتلا به انواع بیماری های قلبی و عروقی می رهاند و بدن شما را انعطاف پذیر خواهد کرد.

تنفس عمیق باعث کاهش ضربان قلب، بهبود اکسیژن رسانی به بافت ها و کاهش فشار خون می شود و به نحو موثری مشکلات بهداشتی ناشی از استرس زیاد را کاهش می دهد.

برای کسب بهترین نتایج، تنفس عمیق را زمانی که تنها هستید تمرین کنید.

با انجام این کار هنگامی که یک وضعیت استرس زا برایتان به وجود می آید، می توانید به راحتی از فرمولی که قبلا آموخته اید استفاده کنید و لذا قادر خواهید بود با آن وضعیت به آسانی مقابله کرده و آرامش ذهنی خود را حتی در بدترین شرایط به سرعت باز یابید.

درمان سریع استرس و اضطراب

شما می توانید چندین نوع تمرین تنفسی مختلف را انتخاب کنید و یکی از آن ها را که برای شما مناسب تر است تمرین نمایید. این تمرینات می توانند شامل تنفس شکمی، تمدد اعصاب پیشرفته و هدایت ذهن با استفاده از ابزارهای صوتی مراقبه ی آنلاین باشند.

چگونه با مدیتیشن به آرامش برسیم؟

چگونه با مدیتیشن به آرامش برسیم؟

تنفس شکمی

این نوع تنفس، تنفس دیافراگمی نیز نامیده می شود؛ تمام این روش در رابطه با استفاده از تنفس عمیق ، به جای تنفس سطحی است که تنها برای جذب اکسیژن و اکسیژن رسانی به بدن از آن استفاده می کنیم.

به آرامی از طریق بینی خود نفس بکشید تا زمانی که قفسه ی سینه ی شما جلو بیاید و سپس آن را به آرامی بیرون دهید.

سعی کنید دم و بازدمتان تا حد ممکن آرام و آهسته تر باشد. این کار باعث کاهش استرس شده و به هضم و گوارش نیز کمک می کند.

تمدد اعصاب پیشرفته:

روش مشابهی است که فشار عضلات شما را به شدت کاهش می دهد و با ریلکس نمودن عضلاتتان یه آرام تر شدن شما کمک می کند.

در آرامش عضلانی پیشرفته، شما عضلات برخی از قسمت های بدن خود مانند گردن و شانه های تان را می کشید. پس از آن کشش را متوقف کرده و آرامش را از طریق ماهیچه های بدنتان جذب می کنید.

تجسم هدایت شده:

تمرکز شما را بر احساساتتان افزایش داده و باعث می شود زودتر به آرامش برسید. راهنما ممکن است از شما بخواهد یک منظره طبیعی آرامش بخش، مانند یک آبشار، و یا یک نور شفا دهنده را که در سراسر بدنتان پخش شده و آن را در بر گرفته تجسم کنید.

یک ابزار خوب برای هدایت تجسم ، برنامه Stop، Breathe & Think است که مدیتیشن هدایت شده ای را برای افرادی که خوابشان دچار اختلال شده یا اضطراب دارند فراهم می آورد.

هنگامی که مدیتیشن به درستی استفاده شود، یک راه عالی برای مبارزه با بسیاری از علل ایجاد کننده استرس خواهد بود که می توانند به بیماری های متعددی ختم شوند.

با تمرین مداوم آیتم هایی که گفته شد، وقتی که در وضعیت استرس زا قرار ندارید، می توانید خود را آماده کنید تا از آن ها استفاده نمایید و لذا هنگامی که در شرایط استرس زا اسیر می شوید این موارد به شما کمک خواهند کرد.


نگاه دقیق تری به استرس خود داشته باشید.

ممکن است نتوانید در کوتاه مدت وجود استرس را شناسایی کنید. استرس در طولانی مدت به یک شرایط مزمن تبدیل می شود و برطرف کردن آن بسیار دشوار خواهد بود.

گاهی از اوقات به خاطر اینکه مشغول کارهای روزمره مان هستیم متوجه وجود استرس نمی شویم.

با این حال تغییر برخی از عادت ها می تواند به کاهش استرس کمک کند. اگر متوجه تغییر در رفتارهای خود شدید یا اینکه احساس کردید خیلی زود عصبانی می شوید و صدایتان را بلند می کنید بهتر است آرام باشید و از خودتان بپرسید چه چیزی باعث ناراحتی و استرس تان شده است.

وجود استرس مزمن خطر بروز مشکلات روحی همچون افسردگی و اضطراب را افزایش می دهد.

اگر استراتژی هایی که در این مقاله از مجله اینترنتی ماهتوتا بیان کردیم برای مقابله با استرس تان کارساز نبود حتما از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.  اجازه ندهید استرس به یک شرایط مزمن تبدیل شود.

حتما بخوانید » بی‌خوابی علت عوارض و نحوه درمان بی خوابی و کم خوابی

 

 
برچسب‌ها: استرس ,

موضوعات مرتبط: سلامت , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


کنترل قند خون افراد دیابتی 30 ماده‌ی غذایی ساده ولی موثر 2021
شنبه 4 ارديبهشت 1400 ساعت 19:44 | بازدید : 118 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )

در لیست بهترین مواد غذایی برای کنترل قند خون افراد دیابتی کدام مواد غذایی قرار دارند؟ برای کنترل قند خون افراد دیابتی از کدام مواد غذایی استفاده کنیم؟ در لیست برترین مواد غذایی برای کنترل قند خون افراد دیابتی کدام مواد غذایی قرار دارند؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه ما باشید.

کاهش مصرف قند و کربوهیدرات ساده، یک روش مؤثر برای کاهش وزن سریع است. انجام این کار برای افراد دیابتی ضروری است و حتی می‌تواند زندگی آن‌ها را تحت‌ تأثیر قرار دهد. به همین دلیل است که افراد دیابتی باید بهترین و بدترین مواد غذایی برای کنترل قند خون را شناسایی کنند. بهترین مواد غذایی برای افراد دیابتی آن‌هایی هستند که کم‌کربوهیدرات، کم‌شکر و پرفیبر هستند. امروز در این مقاله از مجله اینترنتی ماهتوتا تصمیم داریم بهترین خوراکی‌ها را برای افراد مبتلا به دیابت معرفی کنیم. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

کینوا

این غلات غنی شده‌ی ترد و مقوی، منبع عالی فیبر و پروتئین است و به همین دلیل، یک گزینه‌ی مناسب برای افراد مبتلا به دیابت محسوب می‌شود. با خوردن کینوا، به دلیل پروتئین و فیبر موجود در آن، احساس سیری بیشتری می‌کنید و قند خونتان هم کنترل می‌شود. می‌توانید کینوا را به سالاد اضافه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

لوبیا

لوبیا چون فیبر دارد، می‌تواند در کنترل قند خون و سیر نگه داشتن شما برای مدت طولانی مفید باشد.

لوبیا حاوی پروتئین گیاهی و فیبر محلول است که می‌تواند به ایجاد احساس سیری و مدیریت سطح قند خون کمک کند. جایگزین کردن گوشت با لوبیا می‌تواند نقش مهمی روی سلامت قلب داشته باشد که این موضوع به‌طور ویژه برای افراد دیابتی اهمیت دارد، چون بیماری قلبی یکی از رایج‌ترین عارضه‌‌های دیابت است.

بر اساس گزارش‌های انجمن قلب آمریکا، افراد دیابتی در مقایسه با سایر افراد، دو تا چهار برابر بیشتر در معرض مر‌گ‌ومیر ناشی از بیماری قلبی یا سکته قرار دارند. لوبیاها دارای انواع مختلفی هستند. می‌توانید از انواع لوبیا در سالادها و سوپ‌های مختلف استفاده کنید.

عدس

عدس سرشار از نشاسته‌ی مقاوم بوده که نوعی کربوهیدرات است و باکتری‌های مفید در روده را تغذیه می‌کند. عدس نه تنها به حفظ سطح قند خون در محدوده‌ی طبیعی کمک می‌کند، بلکه در تقویت سلامت روده هم تأثیرگذار است.

ماهی سالمون

سالمون برای همه‌ی افراد، به‌ویژه افراد دیابتی بسیار مفید است. این ماهی چرب منبع خوبی از پروتئین محسوب می‌شود که سطح قند خون را افزایش نمی‌دهد و به کاهش خطر بیماری قلبی و سکته کمک می‌کند.

علت اینکه ماهی سالمون برای قلب مفید تلقی می‌شود، وجود مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ در آن است. این نوع چربی‌های مفید، سطح تری‌گلیسیرید را کاهش می‌دهند که عامل خطر بیماری عروق کرونر قلب است.

ماست یونانی

اگر به دنبال خوردن یک خوراکی حاوی پروتئین زیاد در وعده‌ی صبحانه هستید، ماست یونانی بخورید. ماست یونانی به‌طور طبیعی حاوی کربوهیدرات و پروتئین است که ترکیباتی عالی‌‌ برای کمک به کنترل گرسنگی و قند خون هستند.

خوردن ماست یونانی به‌جای ماست معمولی باعث می‌شود پروتئین بیشتر و کربوهیدات کمتری دریافت کنید که این موضوع می‌تواند در کنترل بهتر سطح قند خون مفید باشد. می‌توانید ماست یونانی را به اسموتی اضافه کنید یا آن را به همراه توت و دانه‌ی چیا بخورید.

اسفناج

کنترل قند خون افراد دیابتیکنترل قند خون افراد دیابتی

سبزیجات برگ‌دار مثل اسفناج، جزء سبزیجات بدون نشاسته هستند که لوتئین دارند. این ماده‌ی مغذی به تقویت سلامت چشم‌ها کمک می‌کند. لوتئین برای افراد دیابتی یک ترکیب ضروری محسوب می‌شود، چون این افراد بیشتر از افراد غیردیابتی در معرض ابتلا به نابینایی قرار دارند.

یک مطالعه به این نتیجه رسید که بزرگسالانی که هر روز ۴۰۶۹ میلی‌گرم پتاسیم مصرف کردند، در مقایسه با افرادی که فقط ۱۷۹۳ میلی‌گرم پتاسیم دریافت کردند، ۳۷ درصد کمتر در معرض بیماری قلبی قرار داشتند. فقط یک فنجان اسفناج پخته شده ۸۳۹ میلی‌گرم پتاسیم دارد که معادل میزان پتاسیم موجود در دو عدد موز است.

حتما بخوانید » حفظ سلامت قلب با 10 قانون مهم در رژيم غذایی 2021

توت‌ها

می‌توانید هر زمان که هوس خوردن شیرینی‌جات کردید، توت بخورید. توت‌فرنگی، بلوبری، تمشک و… انواع مختلف توت‌ها هستند که شاخص گلیسمی پایینی دارند و برای افراد دیابتی، سوپرفود محسوب می‌شوند. قند کم و فیبر زیاد موجود در توت‌ باعث می‌شود این میوه گزینه‌ی خوبی برای افراد مبتلا به دیابت باشد. توت‌ها حاوی مقدار زیادی پلی‌فنول هستند.

بر اساس گزارش‌های دو مطالعه‌ی حیوانی اخیرا انجام شده، مصرف مواد غذایی سرشار از پلی‌فنول‌ها می‌تواند شکل‌گیری سلول‌های چربی را تا ۷۳ درصد کاهش دهد.

کلم‌بروکلی

سبزیجات صلیبی مثل کلم‌پیچ، گل‌کلم و کلم‌بروکلی حاوی مقدار زیادی «سولفورافن» هستند. این ترکیب به کاهش استرس اکسیداتیو و بیماری‌های عروقی مرتبط با دیابت مثل بیماری قلبی و نروپاتی کمک می‌کند.

حتما بخوانید » گیاه دم اسبی Horsetail چیست چه تاثیراتی بر بدن دارد؟ 2021

پودر تخم‌ کتان

برای ترد کردن سالاد، جو دوسر، سوپ یا اسموتی به آن‌ها پودر تخم کتان اضافه کنید. تخم کتان برای افراد دیابتی یک سوپرفود محسوب می‌شود. پودر تخم کتان «لیگنان» (یک ترکیب شیمیایی گیاهی) و فیبر دارد که برای حفظ سطح قند خون در محدوده‌ی طبیعی مؤثر هستند.

بادام خام

بادام یک آجیل لذیذ است که با خوردن آن ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی را دریافت خواهید کرد.

می‌توانید به‌عنوان یک میان وعده‌ی سالم و مغذی، حدود ۳۰ گرم بادام بخورید. بادام سطح قند خون را کاهش می‌دهد. این نوع مغز منبع عالی منیزیم است که مقاومت به انسولین را بهبود می‌بخشد. پروتئین، فیبر، ویتامین E و منگنز از دیگر مواد مغذی موجود در بادام هستند.

حتما بخوانید » خربزه زمستانی یا کدو واکسی چه خواصی دارد؟

دانه‌ی چیا

دانه‌ی چیا فیبر و اسیدهای چرب امگا ۳ دارد. تحقیقات عنوان می‌کنند که دانه‌ی چیا در کنترل گلوکز خون مفید است. علت این موضوع این است که فیبر موجود در آن سرعت عبور گلوکز در خون را کاهش می‌دهد. فیبر باعث افزایش احساس سیری و کاهش اشتها می‌شود. می‌توانید از خوردن دانه‌ی چیا در ماست یا اسموتی لذت ببرید.

روغن زیتون فوق بکر

کنترل قند خونکنترل قند خون

روغن زیتون فوق بکر سرشار از چربی‌های تک غیراشباع است که مطالعات نشان داده‌اند می‌توانند سطح کلسترول بد (LDL) را کاهش دهند. این موضوع به‌طور ویژه برای افراد دیابتی مهم است، چون بیشتر در معرض ابتلا به حملات قلبی یا سکته قرار دارند.

اگر دیابت دارید و دچار اضافه وزن هستید، فقط ۷ درصد کاهش وزن می‌تواند فواید چشمگیری برای سلامتی‌تان داشته باشد. روغن زیتون فوق بکر سرشار از اسید اولئیک است که مطالعات نشان می‌دهند به کاهش شکل‌گیری چربی کمک می‌کند.

حتما بخوانید » پروتئین گیاهی ؛ 18 منبع عالی پروتئین که گوشت نیستند!

فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای‌ها در رنگ‌های مختلف از جمله زرد، قرمز، سبز و نارنجی وجود دارند. فلفل دلمه‌ای سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف از جمله ویتامین C و کاروتنوئیدهای مختلف است. این نوع فلفل‌ فواید زیادی برای بدن دارد که اگر بخواهیم چند مورد از آن‌ها را نام ببریم می‌توانیم به بهبود سلامت بینایی و کاهش خطر بیماری‌های مزمن اشاره کنیم.

کره‌ی بادام‌زمینی

برای افراد دیابتی، خوردن یک صبحانه‌ی سیرکننده بسیار مهم است. مصرف کمی چربی می‌تواند به ایجاد احساس سیری کمک کند. منابع کربوهیدرات مثل نان تست سبوس‌دار یا غلات حاوی فیبر زیاد را به همراه یک قاشق غذاخوری کره‌ی بادام‌زمینی طبیعی بخورید. چربی موجود در کره‌ی بادام‌زمینی سرعت هضم را کاهش می‌دهد و شما را برای مدت زمان بیشتری سیر نگه می‌دارد.

حتما بخوانید » دیابت نوع 2 چه تاثیری بر سلامت قلب دارد؟

سیر

می‌توانید بدون نمک یا شکر، با اضافه کردن سیر به غذایی که می‌خورید، آن را خوش‌طعم‌تر کنید. مصرف سیر ممکن است احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد که ۸۰ درصد از بیماران دیابتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. یک مطالعه در سال ۲۰۰۶ به این نتیجه رسید که مصرف سیر خام ممکن است به کاهش سطح قند خون کمک کند.

دارچین

اضافه کردن یک قاشق چای‌خوری دارچین به خوراکی‌های نشاسته‌دار می‌تواند در تثبیت قند خون و جلوگیری از افزایش سطح انسولین مفید باشد. متخصصان باور دارند که دارچین حاوی یک آنتی‌اکسیدان قوی به نام پلی‌فنول است که ثابت شده مقاومت به انسولین را بهبود می‌بخشد و به بدن برای ذخیره‌ی چربی و مدیریت گرسنگی کمک می‌کند.

حتما بخوانید » چرا مبتلایان به دیابت باید سیب بخورند؟ 2021

پیاز قرمز

فیبرهای نامحلول موجود در پیاز قرمز می‌توانند سطح هورمون گرلین (هورمون گرسنگی) را کاهش دهند. فیبر احساس گرسنگی را کنترل می‌کند و سطح قند خون را کاهش می‌دهد. پیاز که جزء سبزیجات آلیوم محسوب می‌شود، می‌تواند در کاهش کلسترول خون و حفظ فشار خون در محدوده‌ی طبیعی تأثیرگذار باشد.

کنترل قند خون

تا جایی که امکان دارد، پیاز را خام بخورید تا بیشترین بهره را از خواص آن ببرید. یک مطالعه به این نتیجه رسید که پیاز خام نسبت به پیاز پخته، تأثیر بیشتری روی کاهش کلسترول خون داشت.

تخم‌مرغ

کنترل قند خون افراد دیابتیکنترل قند خون افراد دیابتی

تخم‌مرغ خواص شگفت‌انگیزی برای سلامتی دارد. برای اینکه بین وعده‌های غذایی سیر بمانید، می‌‌توانید تخم‌مرغ بخورید. مصرف منظم تخم‌مرغ ممکن است به روش‌های مختلف، احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. تخم‌مرغ در کاهش التهاب، بهبود مقاومت به انسولین، افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) و تغییر شکل و اندازه‌ی کلسترول بد (LDL) مفید است.

حتما بخوانید » آیا دیابتی ها می توانند موز بخورند؟

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ به این نتیجه رسید که خوردن تخم‌مرغ در وعده‌ی صبحانه به افراد مبتلا به دیابت در  مدیریت سطح قند خون در طول روز کمک کرد. بعضی از مطالعات نشان می‌دهند که تخم‌مرغ ممکن است احتمال ابتلا به سکته را کاهش دهد. علاوه بر این، تخم‌مرغ منبع خوبی از لوتئین و زیگزانتین است که آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که به محافظت در برابر بیماری‌های چشم کمک می‌کنند.

چای سبز

چای سبز آبرسان و سیرکننده است و می‌تواند به جلوگیری از پرخوری کمک کند. نوشیدن چای سبز در تثبیت سطح قند خون و کاهش وزن مفید است. این نوشیدنی مفید سوخت‌وساز را هم افزایش و ذخایر چربی را کاهش می‌دهد.

جو

جو حاوی نوعی فیبر به نام «بتاگلوکان» است که تأثیرات ضددیابتی دارد. بتاگلوکان به کاهش قند خون و فشار خون بالا کمک می‌کند. می‌توانید جو را به‌عنوان یک صبحانه‌ی لذیذ و مقوی در وعده‌ی صبحانه نوش جان کنید.

حتما بخوانید » تاثیرات تخم شنبلیله برای دیابت

گل‌کلم

گل‌کلم می‌تواند سطح قند خون را ثابت‌تر نگه دارد. علاوه بر این، گل‌کلم سرشار از سولفورافن است که مطالعات نشان داده‌اند می‌تواند جلوی تولید گلوکز در سلول‌ها را بگیرد. با گل‌کلم و سایر سبزیجات مفید یک سالاد لذیذ درست کنید و به‌عنوان یک شام سبک و رژیمی نوش جان کنید.

هویج

به جای میان وعده‌های ناسالم مثل چیپس و سایر خوراکی‌های کربوهیدرات‌دار و پرکالری، هویج بخورید. هویج سرشار از ویتامین‌های C، D، E و آنتی‌اکسیدان بتاکاروتن است. می‌توانید هر زمان که گرسنه شدید، برای خوردن یک میان وعده‌ی کم‌کربوهیدرات، هویج را در هوموس یا گواکامولی بزنید و نوش جان کنید. می‌توانید خودتان در منزل هوموس یا گواکامولی درست کنید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید.

گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی برای کنترل قند خون

لیکوپین گوجه‌فرنگی می‌تواند از شما در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کند.

به‌جای سبزیجاتی که نشاسته‌ی بیشتری دارند و می‌توانند سطح قند خون را افزایش دهند، به سالاد گوجه‌فرنگی اضافه کنید. گوجه‌فرنگی کالری کمی دارد و منبع خوبی از آنتی‌اکسیدانی به نام «لیکوپین» محسوب می‌شود. این آنتی‌اکسیدان می‌تواند به مبارزه با التهاب کمک کند. التهاب عامل خطر بیماری‌های قلبی محسوب می‌شود؛ بنابراین خوردن گوجه‌فرنگی برای افراد دیابتی مفید است.

حتما بخوانید » دیابت نوع 2 چه تاثیری بر سلامت قلب دارد؟

حمص

به جای پنیرهای پرچرب یا سس مایونز، سبزیجات یا کراکر کم‌کربوهیدرات را با دیپی لبنانی به نام حمص بخورید. این دیپ لذیذ حاوی پروتئین است و ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگری مثل فیبر، منگنز، مس، فولات، منیزیم، فسفر، آهن، روی، تیامین، ویتامین B6 و پتاسیم دارد. حمص سرشار از ترکیباتی است که ثابت شده در کمک به مبارزه با التهاب مفید هستند.

کنترل قند خون افراد دیابتی

فیبر موجود در این دیپ هم به بهبود سلامت دستگاه گوارش و تغذیه‌ی باکتری‌های مفید در روده کمک می‌کند. بهتر است به‌ جای اینکه حمص آماده تهیه کنید، خودتان در خانه این دیپ مقوی را درست کنید. در ادامه طرز تهیه‌ی حمص آورده شده است.

مواد لازم

  • ارده: یک سوم فنجان
  • آب یخ: دو تا چهار قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون فوق بکر: دو قاشق غذاخوری
  • پودر زیره: نصف قاشق چای‌خوری
  • سیر متوسط رنده شده: دو حبه
  • آب لیموترش: دو تا سه قاشق غذاخوری
  • نخود پخته شده: حدود ۴۵۰ گرم
  • نمک دریا: سه چهارم قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

۱.
برای تهیه‌ی حمص، ابتدا ارده، آب یخ، روغن زیتون، زیره، نمک، سیر و آب لیموترش را در مخلوط‌کن بریزید. مواد را تا زمانی که نرم شوند، با یکدیگر مخلوط کنید.

۲.
نخودهای آبکشی شده را اضافه کنید. به مدت سه تا چهار دقیقه مواد را بزنید تا حمص به‌طور کامل نرم شود. اگر به نظر می‌رسد که خیلی غلیظ شده است، یک یا دو قاشق غذاخوری دیگر آب به آن اضافه کنید.

۳.
حمص را داخل ظرف مورد نظر بریزید و آن را با نمک و آب لیموترش طعم‌دار کنید. آن را بلافاصله سرو کنید یا به ظرف‌ غیرقابل نفوذ هوا منتقل کرده و تا سه روز در یخچال نگهداری کنید.

سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین سرشار از بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. سیب‌زمینی شیرین در مقایسه با سیب‌زمینی معمولی، شاخص گلیسمی پایینی دارد و به همین دلیل جزء بهترین مواد غذایی برای کنترل قند خون افراد دیابتی قرار می‌گیرد.

حتما بخوانید » آووکادو برای افراد مبتلا به دیابت،تاثیرات،خواص و نحوه مصرف

کدوحلوایی

کدوحلوایی سرشار از بتاکاروتن است و پروتئین، فیبر، ویتامین C، پتاسیم، مس، منگنز، ویتامین B2، ویتامین E و آهن دارد. میزان بالای آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کدوحلوایی ممکن است احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش دهد. بهبود سلامت قلب، کاهش خطر ابتلا به سرطان، کمک به کاهش وزن، محافظت از چشم‌ها و تقویت سیستم ایمنی از دیگر فواید کدوحلوایی هستند.

شکلات تلخ

شکلات تلخ ۷۰ درصد (یا بیشتر) می‌تواند برای سلامتی بدن فواید زیادی داشته باشد. شکلات سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است که می‌تواند به مبارزه با التهاب کمک کند. حواستان باشد شکلات شیری نخورید، چون برای بدن مضراتی دارد.

کرفس

کرفس یکی دیگر از سبزیجات مفید برای افراد مبتلا به دیابت است. کرفس ویتامین C، بتاکاروتن و فلاونوئید دارد و به محافظت از سلول‌ها، رگ‌های خونی و اندام‌های بدن در مقابل استرس اکسیداتیو کمک می‌کند. این سبزی می‌تواند التهاب مزمن را که با بسیاری از بیماری‌ها از جمله آرتریت و پوکی استخوان در ارتباط است، کاهش دهد. کرفس سلامت دستگاه گوارش را هم بهبود می‌بخشد.

گردو

مغزها جزء بهترین مواد غذایی برای کنترل قند خون افراد دیابتی به شمار می‌روند، چون کربوهیدرات کمی دارند و حاوی مقدار زیادی چربی‌های سالم و فیبر هستند. گردو یکی از بهترین انواع مغزها است، چون مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ دارد؛ به طوری که یک چهارم فنجان از آن حاوی ۳ گرم اسیدهای چرب امگا ۳ است. حواستان باشد در خوردن گردو زیاده‌روی نکنید، وگرنه کالری مصرفی‌تان افزایش پیدا می‌کند.

نخود

نخود منبع غنی ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است و فواید زیادی برای سلامتی دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توانیم به بهبود گوارش، مدیریت وزن و کاهش خطر ابتلا به چند بیماری اشاره کنیم. نخود مثل لوبیا فیبر زیادی دارد و گیاه‌خواران می‌توانند آن را به جای پروتئین حیوانی میل کنند. می‌توانید نخود رست شده را به‌عنوان یک میان وعده‌ی کم‌کربوهیدرات که فیبر زیادی دارد، نوش جان کنید.ش

کلام آخر

دیابت نوعی بیماری است که منجر به افزایش قند خون می‌شود. دیابت باعث می‌شود بدن یا انسولین کافی تولید نکند یا از آن به‌طور مؤثر استفاده نکند. تغذیه، نقش مهمی در کنترل علائم دیابت دارد. در این مقاله شما را با بهترین مواد غذایی برای افراد دیابتی آشنا کردیم. اگر دیابت دارید، این مواد غذایی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

حتما بخوانید » برگ انبه برای لاغری،دیابت،سلامتی،خواص و نحوه مصرف

منبع » eat this

 
برچسب‌ها: دیابت ,

موضوعات مرتبط: سلامت , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تقویت بینایی و محافظت از چشم 13 ترفند ساده و علمی
شنبه 4 ارديبهشت 1400 ساعت 19:42 | بازدید : 118 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )

بهترین ترفندها برای تقویت بینایی و محافظت از چشم کدام ترفندها هستند؟ بهترین مواد غذایی برای تقویت بینایی و محافظت از چشم کدام مواد غذایی هستند؟ علائم هشدار دهنده‌ی بیماری‌های چشم کدام علائم هستند؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه ما باشید.

بینایی می‌تواند با افزایش سن یا به دلیل ابتلا به بعضی از بیماری‌ها ضعیف شود. با این حال می‌توانید با به کار بردن بعضی روش‌های طبیعی، به تقویت بینایی خود کمک کنید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) تخمین می‌زند که ۱۲ میلیون نفر از افراد آمریکایی بالای ۴۰ سال، دچار بعضی از انواع اختلالات بینایی هستند. در این مقاله از مجله اینترنتی ماهتوتا تصمیم داریم به شما روش‌های طبیعی را معرفی کنیم که به تقویت بینایی و محافظت از آن کمک می‌کنند. در پایان هم به مواد غذایی مفید برای بینایی اشاره می‌کنیم. تا پایان مقاله در کنار ما بمانید.

هنگام کار کردن عینک ایمنی بزنید

چشم‌های ما می‌توانند در نتیجه‌ی بعضی از فعالیت‌های روزمره مانند ورزش کردن، کار کردن با بعضی از وسایل یا قرار گرفتن در محیط‌های خطرناک آسیب ببیند. استفاده از عینک ایمنی می‌تواند از آسیب، جراحت و تحریک چشم‌ها توسط مواد شیمایی، خاک، آلودگی و سایر ترکیبات مضر محافظت کند.

عینک‌های معمولی در محافظت از چشم‌ها در موقعیت‌های خطرناک مؤثر نیستند و در صورتی که آسیب ببینند، خرد می‌شوند. با توجه به فعالیتی که دارید انجام می‌دهید، باید از وسایل محافظتی زیر استفاده کنید؛

  • عینک ایمنی
  • ماسک صورت و شیلد
  • کلاه ایمنی

از عینک آفتابی استفاده کنید

متأسفانه در ایران، عینک آفتابی یک کالای لوکس به شمار می‌رود. استفاده از عینک آفتابی می‌تواند از چشم‌های شما در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش خورشید (UV) محافظت کند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه‌های UV می‌تواند به چشم‌ها آسیب بزند. این اشعه‌های مضر همچنین می‌توانند احتمال ابتلا به عارضه‌های زیر را افزایش دهند؛

  • آب‌مروارید
  • سرطان چشم
  • ایجاد ضایعاتی در چشم مانند ناخنک (پترژیوم)

افرادی که در معرض آسیب چشم ناشی از اشعه‌های فرابنفش خورشید هستند، شامل گروه‌های زیر می‌شوند؛

  • کشاورزان
  • ماهی‌گیران
  • اسکی‌سوران
  • افرادی که مدت زمان زیادی را بیرون از خانه می‌گذرانند.

زمانی که می‌خواهید عینک آفتابی بخرید، باید به دنبال عینکی باشید که حفاظت ۱۰۰ درصدی در برابر اشعه‌های فرابنفش خورشید را فراهم می‌کند. عینک آفتابی باید دارای برچسب «UV400» باشد.

یک روش‌ دیگر برای محافظت از چشم‌ها در برابر اشعه‌ی UV، استفاده از یک کلاه لبه‌دار است. به یاد داشته باشید که اشعه‌های فرابنفش خورشید می‌توانند از ابرها عبور کنند و شما در تمام طول سال، حتی در زمستان هم در معرض مواجهه با آن‌ها قرار دارید.

به طور منظم چشم‌هایتان را معاینه کنید

بر اساس گزارش‌های مؤسسه‌ی ملی بینایی، معاینه‌ی منظم چشم تنها روشی است که می‌توانید از طریق آن مطمئن شوید چشم‌هایتان به طور کامل سالم هستند و ایرادی ندارد.

طی معاینه‌ی چشم، فرد متخصص از یک قطره‌ی مخصوص استفاده‌ می‌کند که باعث گشاد شدن مردمک چشم می‌شود و به او اجازه می‌دهد چشم را به طور کامل بررسی کرده و مشکلات آن را شناسایی کند. معاینه‌ی دقیق چشم می‌تواند به شما کمک کند عارضه‌های مربوط به چشم مانند تباهی لکه‌ی زرد (تخریب ماکولا) و آب سیاه (گلوکوما) را در مراحل اولیه شناسایی کنید.

مدام به صفحه‌ی موبایل و کامپیوتر نگاه نکنید

نگاه کردن طولانی مدت به کامپیوتر و موبایل مضر برای چشم‌ها

کار کردن با کامپیوتر یا تمرکز بر روی چیزی برای مدت زمان زیاد می‌تواند باعث فشار به چشم و خستگی آن شود. افرادی که مدت زمان زیادی را پشت کامپیوتر یا موبایل می‌گذرانند، بهتر است قانون ۲۰_۲۰_۲۰ را به کار بگیرند. هر ۲۰ دقیقه، به مدت ۲۰ ثانیه به چیزی که دست‌کم در ۲۰ قدمی شما قرار دارد، نگاه کنید. ۲۰ قدم حدود ۶ تا ۷ متر می‌شود.

دیابت را کنترل کنید

یکی از عارضه‌های مهم دیابت «رتینوپاتی دیابتی» است. بالا بودن قند خون می‌تواند به‌تدریج به رگ‌های خونی موجود در شبکیه‌ی چشم آسیب برساند و باعث شود متورم، مسدود یا همراه با ترشح شوند. این مسأله می‌تواند باعث رشد اسکار و رگ‌های خونی جدید و غیرعادی در شبکیه شود.

اگر دیابت رتینوپاتی درمان نشود، می‌تواند منجر به مختل شدن بینایی و در نهایت کوری شود. افرادی که بر روی قند خون خود کنترل ندارند، بیشتر در معرض این عارضه قرار دارند. تغییرات ناگهانی در قند خون همچنین می‌تواند باعث تاری دید شود که زمانی برطرف می‌شود که سطح قند خون ثابت‌تر شود. کنترل قند خون و معاینه‌ی سالانه‌ی چشم می‌تواند در کاهش احتمال ابتلا به رتینوپاتی دیابتی مؤثر باشد.

حتما بخوانید » چطور پف و سیاهی زیر چشم و دور چشم را سریع از بین ببریم؟ 33 روش

بیماری‌های مزمن را مدیریت کنید

به غیر از دیابت، بیماری‌های دیگری هم وجود دارند که می‌توانند منجر به بیماری‌های چشم شوند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها عنوان می‌کند که احتمال اینکه افراد ۶۵ سال به بالا که اختلال بینایی دارند، مبتلا به بیماری‌ها و عارضه‌های مزمن باشند بیشتر است. از جمله‌ می‌توانیم به عارضه‌های  زیر اشاره کنیم؛

  • فشار خون بالا
  • بیماری قلبی
  • کلسترول بالای خون
  • سرطان
  • بیماری کلیوی
  • سکته
  • آرتریت
  • هپاتیت
  • آسم
  • افسردگی
  • اختلال شنوایی

بیماری MS هم می‌تواند منجر به اختلال بینایی و تغییراتی در ساختار شبکیه‌ی چشم شود. درمان به موقع بیماری‌های مزمن می‌تواند احتمال ابتلا به عارضه‌های مختلف، مثل مشکلات چشم را کاهش دهد.

ویتامین کافی دریافت کنید

تحقیقات نشان می‌دهند که ویتامین‌های A، C و E برای سلامت چشم گزینه‌های خوبی هستند.

یک روش دیگر برای تقویت بینایی، دریافت کافی ویتامین است. تحقیقات نشان می‌دهند که ویتامین‌های A، C و E برای سلامت چشم گزینه‌های خوبی هستند. این ویتامین‌ها خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارند که ممکن است خطر ابتلا به عارضه‌ی تباهی لکه‌ی زرد را کاهش دهند.

تقویت بینایی

بهترین روش برای اینکه مطمئن شوید به اندازه‌ی کافی این ویتامین‌ها را دریافت می‌کنید این است که یک رژیم غذایی متنوع و متعادل داشته باشد که سرشار از میوه و سبزیجات است. منابع خوب ویتامین‌های A، C و E شامل اقلام زیر می‌شود؛

  • کلم بروکلی
  • پرتقال
  • پاپایا
  • اسفناج
  • هویج
  • فلفل قرمز
  • کدوحلوایی
  • بادام
  • کره‌ی بادام‌زمینی
  • تخم آفتاب‌گردان

مطالعات همچنین عنوان می‌کنند که اسیدهای چرب امگا ۳ نقش مهمی در سلامت چشم و کاهش خطر بیماری‌های چشمی مربوط به سن دارند. از جمله مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانیم به ماهی، مغزها، دانه‌ها و لوبیا اشاره کنیم. شما می‌توانید از مکمل امگا ۳ هم استفاده کنید.

از اهمیت کاروتنوئیدها در تقویت بینایی غافل نشوید

کاروتنوئیدها در شبکیه‌ی چشم وجود دارند و ممکن است به کاهش آسیب اکسیداتیو کمک کنند. بر اساس یک بررسی در سال ۲۰۱۳، لوتئین و زیگزانتین که دو نوع کاروتنوئید شناخته شده هستند، برای سلامت چشم اهمیت دارند. سبزیجات دارای برگ سبز سرشار از لوتئین و زیگزانتین هستند. می‌توانید مکمل این دو نوع کاروتنوئید را هم مصرف کنید.

حتما بخوانید » خستگی چشم پیشگیری و حفظ سلامت چشم‌ها با 13روش مفید

سیگار را ترک کنید

محافظت از چشممحافظت از چشم

تحقیقات به طور واضح نشان داده‌اند که استعمال دخانیات برای سلامتی بدن مضر است و می‌تواند منجر به سرطان شود. با این حال، بسیاری از افراد ممکن است این موضوع را ندانند که بین استعمال دخانیات و بعضی از بیماری‌های مربوط به چشم هم ارتباط وجود دارد.

به طور مثال، استعمال دخانیات احتمال ابتلا به عارضه‌ی تباهی لکه‌ی زرد مرتبط با سن، آب‌مروارید و یوئیت (التهاب بافت یووه) را افزایش می‌دهد. همچنین می‌تواند خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی را بالا ببرد. تنباکو چشم‌ها را تحریک می‌کند و باعث می‌شود خشکی چشم بدتر شود. ترک سیگار می‌تواند به کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های چشم کمک کند.

بهداشت را رعایت کنید

رعایت بهداشت می‌تواند تأثیر بسزایی در جلوگیری از ابتلا به عفونت‌ها داشته باشد. قبل از اینکه چشم‌هایتان را لمس کنید یا لنز بگذارید، حتما دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید. قبل از قرار دادن لنز در چشم، توصیه‌های پزشک یا تولیدکننده را با دقت دنبال کنید.

استفاده از لوازم آرایش چشم مانند ریمل و خط چشم که تاریخ انقضایشان گذشته است، می‌تواند باعث عفونت چشم شود. اگر دچار عفونت چشم شدید، توصیه می‌شود تمام لوازم آرایش چشم باز و استفاده شده را دور بیندازید.

حتما بخوانید » تقویت اراده برای لاغری ؛ 6 راهکاری که به شما قدرت می‌دهد

سابقه‌ی خانوادگی خود را بدانید

بعضی از بیماری‌های مربوط به چشم ارثی هستند. بهتر است بیماری‌های مربوط به چشم اعضای خانواده‌ی خود را بررسی کنید. این کار باعث می‌شود بتوانید اقدامات پیشگیرانه را به موقع انجام دهید. همچنین هنگام مراجعه به پزشک، باید او را از سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به بیماری‌های چشم مطلع کنید. بیماری‌های چشمی ارثی به قرار زیر هستند؛

  • تباهی لکه‌ی زرد مرتبط با سن
  • آب‌مروارید
  • آب‌سیاه (گلوکوما)
  • نزدیک‌بینی (میوپیا)

بهترین مواد غذایی برای تقویت بینایی

بسیاری از افراد باور دارند که ضعیف شدن بینایی یک عارضه‌ی اجتناب‌پذیر است که در اثر افزایش سن یا خستگی چشم‌ها رخ می‌دهد. اما واقعیت این است که سبک زندگی سالم می‌تواند به طرز چشم‌گیری روی کاهش مشکلات و بیماری‌های چشم تأثیر بگذارد.

یک مطالعه در سال ۲۰۰۱ به این نتیجه رسید که مصرف بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند مس، روی، بتاکاروتن و ویتامین‌های C و E ممکن است احتمال ضعیف شدن چشم‌ها در اثر سن را تا ۲۵ درصد کاهش دهند.

حتما بخوانید » تقویت اراده و تسلط بر تمایلات خود با 33 راهکار علمی

محافظت از چشم

مطالعات دیگر نشان می‌دهند که اسیدهای چرب امگا ۳ ( از جمله DHA)، مس، لوتئین و زیگزانتین برای سلامت و تقویت بینایی ضروری هستند. در ادامه به ۱۰ ماده‌ی غذایی اشاره می‌کنیم که سرشار از مواد مغذی هستند و به تقویت بینایی کمک می‌کنند.

ماهی

بسیاری از انواع ماهی‌ها حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. ماهی‌های چرب ماهی‌هایی هستند که در روده و بافت‌های بدن خود روغن دارند؛ بنابراین خوردن آن‌ها به دریافت مقدار بیشتری روغن ماهی سرشار از امگا ۳ کمک می‌کند. از جمله ماهی‌هایی که حاوی بیشترین سطح امگا ۳ هستند، می‌توانیم ماهی‌های زیر را نام ببریم؛

  • ماهی تن
  • ماهی سالمون
  • ماکارل
  • ساردین
  • شاه ماهی

بعضی از مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که روغن ماهی می‌تواند به جلوگیری از خشک شدن چشم‌ها کمک کند. چشم‌ها می‌توانند در اثر نگاه کردن طولانی مدت به صفحه‌ی موبایل یا کامپیوتر خشک شوند.

معجزه تقویت بینایی

 

حتما بخوانید » تقویت سیستم ایمنی بدن 10 راهکار موثر 2021

مغزها و حبوبات

ویتامین E می‌تواند از چشم‌ها در برابر بیماری‌های چشم مرتبط با سن محافظت کند.

مغزها سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. همچنین مقدار زیادی ویتامین E دارند، که می‌تواند از چشم‌ها در برابر بیماری‌های چشم مرتبط با سن محافظت کند. از جمله مغزها و حبوباتی که برای تقویت بینایی مفید هستند در ادامه آورده شده‌اند؛

  • لوبیا
  • گردو
  • آجیل برزیلی
  • بادام‌زمینی
  • عدس

دانه‌ها

تقویت بیناییتقویت بینایی

دانه‌ها مانند مغزها و حبوبات مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ دارند و سرشار از ویتامین E هستند. دانه‌هایی که مقدار زیادی امگا ۳ دارند، شامل دانه‌ی چیا، تخم‌ کتان و شاهدانه می‌شوند. دانه‌های ذکر شده را می‌توانید به روش‌های مختلف به رژیم غذایی‌اتان اضافه کنید.

مرکبات

مرکبات سرشار از ویتامین C هستند. ویتامین C یک نوع آنتی‌اکسیدان است که با بیماری‌های چشم مرتبط با سن مبارزه می‌کند. از جمله مرکباتی که سرشار از ویتامین C هستند، می‌توانیم به لیمو، پرتقال و گریپ‌فروت اشاره کنیم.

سبزیجات دارای برگ سبز

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، سبزیجات دارای برگ سبز حاوی لوتئین و زیگزانتین هستند و منبع خوبی از ویتامین C به شمار می‌روند. سبزیجاتی که برای تقویت بینایی مفید هستند، شامل اسفناج، کلم‌پیچ و کلم‌برگ سبز می‌شوند.

حتما بخوانید » تقویت سیستم ایمنی بدن با 20 نوشیدنی پروتئینی + طرز تهیه

هویج

از بچگی والدینمان برای تقویت بینایی، به ما هویج می‌دانند. علت این موضوع این است که هویج سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن است. بتاکاروتن همان ترکیبی‌ است که به هویج رنگ نارنجی می‌دهد. ویتامین A نقش مهمی در بینایی دارد و به شبکیه‌ی چشم کمک می‌کند نور را جذب کند. تحقیقات درباره‌ی تقش بتاکاروتن در بینایی متناقض هستند؛ با این حال بدن به این ماده‌ی مغذی برای درست کردن ویتامین A نیاز دارد.

سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین برای تقویت بینایی

سیب‌زمینی شیرین هم یکی دیگر از مواد غذایی مفید در تقویت بینایی است. این ماده‌ی غذایی سرشار از بتاکاروتن بوده و منبع خوبی از ویتامین E به شمار می‌رود.

گوشت گاو

گوشت گاو سرشار از روی است که با سلامت بلند مدت چشم ارتباط دارد. روی از دست دادن بینایی مرتبط با سن و ابتلا به بیماری تباهی لکه‌ی زرد را به تأخیر میندازد. چشم حاوی مقداری روی، به ویژه در شبکیه است. گوشت‌هایی مانند سینه‌ی مرغ هم حاوی روی هستند، اما میزان روی موجود در آن‌ها نسبت به گوشت گاو کمتر است.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ منبع عالی لوتئین و زیگزانتین به حساب می‌آید، که می‌توانند احتمال از دست دادن بینایی مرتبط با سن را کاهش دهند. تخم‌مرغ همچنین منبع خوبی از ویتامین C، E و روی به شمار می‌رود.

آب

نوشین مقدار کافی آب برای تقویت بینایی و حفظ سلامت چشم حیاتی است. مصرف آب به اندازه‌ی کافی از کم‌آب شدن بدن جلوگیری می‌کند، که این موضوع ممکن است علائم خشکی چشم‌ها را کاهش دهد.

حتما بخوانید » تمرینات شکم برای بانوان 46 حرکت ورزشی مؤثر برای تقویت عضلات

میزان مصرف توصیه‌ شده‌ی مواد مغذی مفید برای چشم‌ها

برای کاهش سرعت پیشرفت بیماری‌های چشم، هر روز باید یک سری مواد مغذی را مصرف کنید. در ادامه به میزان مصرف توصیه شده‌ی این مواد مغذی در روز می‌پردازیم؛

  • ویتامین C: ۵۰۰ میلی‌گرم
  • ویتامین E: ۴۰۰ واحد بین‌المللی
  • لوتئین: ۱۰ میلی‌گرم
  • زیگزانتین: ۲ میلی‌گرم
  • اکسید رووی: ۸۰ میلی‌گرم
  • اکسید مس: ۲ میلی‌گرم

علائم هشدار دهنده‌ی بیماری‌های چشم

فردی که دچار مشکلاتی در بینایی می‌شود، ممکن است علائم احتمالی زیر را تجربه کند. در صورتی که این علائم را تجربه کردید، فورا به متخصص چشم مراجعه کنید.

  • تغییرات مداوم در شفافیت بینایی
  • دیدن تصاویر کج
  • کاهش بینایی پیرامونی

سخن آخر

افزایش سن و ابتلا به بعضی از بیماری‌ها مانند دیابت می‌تواند روی بینایی تأثیر بگذارد؛ با این حال روش‌های زیادی برای تقویت بینایی وجود دارد. این روش‌های ساده اما مؤثر شامل شستن دست‌ها قبل از لمس چشم، ترک استعمال دخانیات و استفاده از عینک ایمنی در مواقع لازم می‌شود.

حتما بخوانید » 13 اسموتی خوشمزه برای تقویت سیستم ایمنی بدن + طرز تهیه

حفظ وزن در محدوده‌ی سالم و خوردن مواد غذایی سالم و متنوع می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت و سایر بیماری‌های مزمن که می‌توانند منجر به بیماری‌های چشم شوند را کاهش دهد.

منابع » medical news todaymedical news today

 
برچسب‌ها: چشم ,

موضوعات مرتبط: سلامت , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
لینک دوستان
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان جی فان و آدرس jfun.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 1152
:: کل نظرات : 3

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 3

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 32
:: باردید دیروز : 460
:: بازدید هفته : 551
:: بازدید ماه : 492
:: بازدید سال : 28101
:: بازدید کلی : 53550