تفریحی ، سرگرمی ، سلامت ، روانشناسی ، دانلود آهنگ ، دانستی ها
آموزش چرم دوزی در 5 مرحله مهم و اساسی
یک شنبه 25 مهر 1400 ساعت 17:46 | بازدید : 252 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )

مرحله مهم آموزش چرم دوزی رایگان کدام مراحل هستند؟ در لیست لوازم موردنیاز چرم دوزی کدام لوازم قرار دارند؟ وسایل چرم دوزی را از کجا بخریم؟ در لیست آموزش چرم دوزی رایگان در 5 مرحله مهم کدام مراحل قرار دارند؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه مجله اینترنتی ماهتوتا باشید.

آموزش چرم دوزی برای کسانی که در این زمینه بی‌تجربه‌اند و آشنایی قبلی با این هنر ندارند شاید در نگاه اول بسیار چالش‌برانگیز و دشوار به نظر برسد. منتها واقعیت امر آن است که آن‌قدرها هم پیچیده نیست. اگر با نکات و مسائل اساسی مرتبط با این کار آشنا شوید، می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن وسایل مختلف مثل کیف‌پول، کمربند، جاکارتی و نظایر اینها را از جنس چرم درست کنید.

کافی است ابزارهای لازم برای چرم دوزی را بشناسید و بدانید که برای درست‌کردن وسایلی نظیر آنچه گفته شد چه مراحلی را دنبال کنید. مقاله حاضر راهنمای جامعی است برای آموزش مقدماتی چرم دوزی با دست. برای کسب اطلاعات بیشتر، تا پایان این مقاله از مجله اینترنتی ماهتوتا همراه ما بمانید. با مطالعه این مقاله، شما هم قادر به ساخت وسایل مختلف از جنس چرم خواهید بود.

نکات و مسائلی که پیش از شروع کار باید مدنظر قرار دهید

آموزش چرم دوزیآموزش چرم دوزی

پیش از هرچیز باید ببینید برای چه می‌خواهید آموزش چرم دوزی ببینید و هدفتان از قدم‌گذاشتن در این مسیر چیست. برای انجام برخی پروژه‌های چرم دوزی فقط به چندساعتی زمان نیاز خواهید داشت و مهارت آن‌چنانی هم نمی‌خواهد. اگر بخواهید جاکارتی چرمی درست کنید، کافی است دو تکه چرم را ببرید و به یکدیگر بچسبانید. برای درست‌کردن چیزهای ساده‌ای مثل این بعضا حتی به دوخت‌ودوز هم نیازی نخواهید داشت.

حتما بخوانید » آموزش روبان دوزی

اما اگر بخواهید حرفه‌ای‌تر کار کنید و اهداف بلندمدت در ذهن داشته باشید (اهدافی مثل پرکردن اوقات فراغت با درست‌کردن وسایل چرمی) قضیه کمی متفاوت خواهد بود. در این‌ شرایط، حتما باید کمی در دوخت‌ودوز مهارت پیدا کنید تا امکان چرم دوزی با دست را داشته باشید. با انواع دوخت چرم آشنا شوید و بدانید هریک از اینها چه اصول و قواعدی دارند. شاید حتی بعدها بسته به اهدافی که برای خود در نظر گرفته‌اید به ابزار چرم دوزی حرفه ای هم نیاز پیدا کنید.

حتما بخوانید » آموزش دوخت ماسک

آموزش چرم دوزی رایگان

در مقاله حاضر، شما را با آموزش چرم دوزی با دست و اصول مقدماتی آن آشنا می‌کنیم که برای شروع کار نیاز خواهید داشت؛ مثلا اینکه به چه وسایلی نیاز خواهید داشت و مراحلی که برای چرم دوزی باید دنبال کنید چه‌ها هستند. این مقاله می‌تواند نقطه‌آغازی باشد برای اهداف بلندپروازانه‌تری که شاید در ذهن داشته باشید.

حتما بخوانید » آموزش ویولون رایگان

اگر می‌خواهید چرم دوزی را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کنید، حتما پیشنهاد می‌کنیم ویدئوهای آموزشی استادکارهای چرم‌دوز را تماشا کنید. ببینید آنها از چه تکنیک‌هایی برای درست‌کردن وسایل مختلف چرمی استفاده می‌کنند. منتها به‌هیچ‌عنوان پروژه‌های خودتان را با کارهای حرفه‌ای آنها مقایسه نکنید. با انجام این کار ناامید خواهید شد و ممکن است دست از تلاش‌کردن بکشید. حداقل به ۱ یا ۲ ماه زمان و تمرین نیاز است تا بتوانید وسایل چرمی تمیز و قابل‌عرضه‌ای درست کنید.

معرفی وسایل چرم دوزی

پیش از هر چیز باید بدانید برای چرم دوزی به چه وسایل و ابزارآلاتی نیاز خواهید داشت تا هنگام شروع کار، به‌خاطر نداشتن وسیله‌ای بخصوص از ادامه کار بازنمانید. برای شروع کار به وسایلی نیاز خواهید داشت که در ادامه معرفی می‌شوند:

  • چرم؛
  • چاقو/ کاتر/ قیچی مخصوص چرم/ تیغ جراحی یا هر وسیله تیز دیگری که بتوانید برای بریدن چرم از آن استفاده کنید؛
  • سنبه یا انبر پانچ (از این دو ابزار برای سوراخ‌کردن چرم استفاده می‌کنند، سوراخ‌هایی که هنگام دوخت‌ودوز لازم و ضروری خواهند بود)؛
  • مشته (وقتی از سنبه برای سوراخ‌کردن چرم استفاده می‌کنید، به مشته هم نیاز خواهید داشت. مشته ابزاری است شبیه به چکش که با آن روی سنبه می‌کوبند تا در چرم سوراخ ایجاد شود)؛
  • نخ/ نخ موم‌دار و سوزن؛
  • شابلون (برای نشانه‌گذاری دقیق نقاطی که قرار است روی چرم سوراخ کنید)؛
  • خط‌کش یا گونیا (برای ایجاد برش‌های دقیق بر روی چرم)؛
  • خودکار حرارتی نشانه‌گذاری یا خودکار معمولی چرم؛
  • محلول پرداخت لبه چرم (اختیاری)؛
  • چسب (اختیاری).

اینها وسایل و ابزارآلات پایه‌ای و اساسی لازم برای چرم دوزی هستند که برای انجام این کار به آنها نیاز خواهید داشت. برای کار در خانه و چرم دوزی در منزل به مکانی هم نیاز خواهید داشت که بتوانید در آن بدون مزاحمت مشغول به کارتان شوید. اگر بتوانید میزی محکم تهیه کنید که بتوانید روی آن کارتان را انجام دهید عالی است. منتها روی زمین هم می‌توانید چرم دوزی کنید و از این بابت جای نگرانی نیست. در حالت کلی هرچه فضای بیشتری در اختیار داشته باشید بهتر است.

حتما بخوانید » بازیابی اس ام اس

وسایل چرم دوزی را از کجا بخریم؟

در سطح شهرها و شهرستان‌ها فروشگاه‌هایی هستند که مخصوص فروش وسایل و ابزارآلات چرم دوزی هستند. با جست‌وجو در اینترنت به‌سادگی می‌توانید آدرس این فروشگاه‌ها را در شهر محل سکونتتان پیدا کنید. اگر به‌خاطر شرایط کنونی از بابت شیوع ویروس کرونا نگرانی دارید، می‌توانید به‌جای مراجعه حضوری از خدمات وب‌سایت‌های فروش آنلاین کالا استفاده کنید.

آموزش چرم دوزی با دست در ۵ مرحله مهم و اساسیطراحی و تهیه الگو

طراحی و تهیه الگو برای آموزش چرم دوزی با دست

اولین گام در آموزش چرم دوزی طراحی و تهیه الگوست. پیشنهادمان این است که برای انجام این کار از کاغذهای شطرنجی استفاده کنید که هم طراحی الگو در آنها ساده‌تر است و هم آنکه از بابت اندازه‌گیری‌ها کارتان را ساده‌تر خواهند کرد.

حتما بخوانید » آموزش ادیت عکس

پس از آنکه الگوی موردنظر را روی کاغذ شطرنجی طراحی کردید و کشیدید، کاغذ را روی تکه‌ای مقوای ظریف (مثل مقوای بسته‌بندی کورن‌فلکس‌ها و نظایر این محصولات) بچسبانید که دوام بیشتری داشته باشد و بتوانید بعدها هم در صورت نیاز از آن استفاده کنید. الگوهای متعددی برای محصولات چرمی در اینترنت وجود دارند که می‌توانید برای شروع کار از آنها استفاده کنید.

حتما بخوانید » کلاب هاوس

انتخاب چرم

وقتی الگوی موردنظر برای چرم دوزی را انتخاب کردید، نوبت به انتخاب چرم می‌رسد. چرم‌ها در رنگ‌ها و طرح‌های متنوع در دسترس‌اند. می‌توانید بسته به سلیقه و صلاحدید خود، با توجه به وسیله‌ای که می‌خواهید درست کنید، از میانشان انتخاب کنید.

چرم نسبتا گران است. توصیه می‌کنیم برای انتخاب از میان انواع مدل‌ها و رنگ‌ها خوب وقت بگذارید و انتخابی هوشمندانه داشته باشید. برای خرید چرم ترجیحا بهتر است حضوری به فروشگاه چرم‌فروشی مراجعه کنید. این‌طور می‌توانید از نزدیک و به‌دقت رنگ و طرح انواع مدل‌های چرم‌ها را بررسی کنید.

چرم‌ها را معمولا بر اساس وزن می‌فروشند. هرچه وزن چرم کمتر باشد، ضخامت کمتری هم خواهد داشت. در فهرست زیر می‌توانید وزن مناسب برای درست‌کردن انواع وسایل چرمی مشاهده کنید:

  • ۲ تا ۳ اونس برای کیف پول چرمی (هر اونس تقریبا معادل با ۲۸ گرم است)؛
  • ۴ تا ۵ اونس برای کیف چرمی؛
  • ۸ اونس به بالا برای چیزهایی مثل کمربند که ضخامت بیشتری دارند.

بهتر است از خریداری چرم‌های خیلی ظریف برای درست‌کردن چیزهایی مثل کیف پول خودداری کنید، چون به‌سرعت فرسوده خواهند شد و شکل‌وشمایل اصلی‌شان را از دست می‌دهند.

برش چرم با توجه به الگوهای از پیش تهیه‌شده

ایجاد برش از مراحل کلیدی و مهم در بحث آموزش چرم دوزی است. کیفیت محصول نهایی نیز تا حدود زیای وابسته به دقت عمل و ظرافتی خواهد بود که در این مرحله از کار به خرج می‌دهید.

با استفاده از خودکار حرارتی نشانه‌گذاری یا خودکار معمولی چرم الگو را روی چرم بکشید. سپس، با کمک کاتر یا هر وسیله دیگری که برای این منظور تعبیه کرده‌اید، شروع به ایجاد برش بر روی چرم کنید. توصیه می‌کنیم پیش از آنکه به سراغ پروژه‌های بزرگ‌تر بروید، کمی تمرین کنید و روی تکه‌های کوچک‌تر و ارزان‌قیمت‌تر چرم برش بزنید تا کمی دستتان راه بیفتد و مهارت بیشتری در این کار پیدا کنید. هرچه تمیزتر برش بزنید، کناره‌های چرم ظاهر زیباتری خواهند داشت.

حتما بخوانید » خالی شدن شارژ باتری گوشی

برای برش خطوط صاف از خط‌کش استفاده کنید و برای برش خطوط منحنی از چیزهایی مثل سکه یا کاسه. برای برش‌زدن چرم از قیچی مخصوص هم می‌توانید استفاده کنید که البته کمی دشوارتر است و نیاز به تمرین و مهارت بیشتر دارد. تیزبرها و چاقوهای چرم دوزی که تیغه منحنی دارند برای تازه‌کارها انتخاب‌هایی ایدئال‌اند. نکته فوق‌العاده مهمی که نباید از یاد ببرید تیزکردن چاقو، قیچی یا هر چیز دیگری است که برای ایجاد برش بر روی چرم می‌خواهید از آن استفاده کنید.

دوختن کناره‌های چرم روی یکدیگر

انواع دوخت چرم

حساس‌ترین و احتمالا دشوارترین مرحله در بحث آموزش چرم دوزی شیوه دوختن کناره‌های چرم روی یکدیگر است. برای این منظور از تکنیکی استفاده می‌شود به‌نام «دوخت بخیه» (saddle-stitching) که کمی مهارت می‌خواهد. اگر آشنایی قبلی با آن نداشته باشید، بهتر است پیش از شروع به انجام این کار چند ویدئوی آموزشی راجع‌به چگونگی انجام آن ببینید.

روش کار به این صورت است که ابتدا با استفاده از شابلون یا هر وسیله دیگری که تهیه کرده‌اید نقاطی را که روی چرم باید سوراخ شوند مشخص می‌کنید (نقاطی که با فواصل مساوی از یکدیگر قرار می‌گیرند). سپس با استفاده از دو ابزار سنبه و مشته (یا چکش) شروع به سوراخ‌کردن این نقاط می‌کنید. کناره‌ها را روی یکدیگر قرار دهید. ترجیحا بهتر است بین دو لایه چسب بزنید تا هنگام دوخت‌ودوز مشکلی از بابت تکان‌خوردن آنها وجود نداشته باشد. سپس سوزن را نخ کنید و کار دوخت‌ودوز را آغاز کنید.

حتما بخوانید » کنترل تلویزیون با گوشی

پرداخت و رنگ‌زدن کناره‌های چرم

پرداخت و رنگ‌زدن مرحله آخر در بحث آموزش چرم دوزی است. راهکارهای مختلفی برای این منظور در دسترس دارید. بسته به سلیقه و صلاحدید خود می‌توانید از هریک که مایل باشید استفاده کنید. در ادامه مراحل پیاده‌سازی یکی از این راهکارها را شرح خواهیم داد:

  • سنبه اریب‌زن چرم را بردارید و آن را صاف و مستقیم روی کناره‌ها بکشید؛
  • کاغذ سنباده نه‌چندان زبری را بردارید و با فشار اندک آن را روی کناره‌ها بکشید؛
  • رنگی دقیقا هم‌رنگ با چرمی که برای کار انتخاب کرده‌اید تهیه کنید، پارچه‌ای از جنس برزنت یا پشم را در آن فروکنید و آن را روی کناره‌ها بکشید تا کاملا با چرم هم‌رنگ شوند (اجباری برای رنگ‌کردن کناره‌ها نیست و اگر شکل فعلی آنها را ترجیح می‌دهید، می‌توانید از انجام این کار صرف‌نظر کنید)؛
  • پس از آن نوبت به پرداخت و جلادادن کناره‌ها می‌رسد. برای انجام این کار کافی است اندکی کناره‌ها را با آب نم‌دار کنید و سپس، پارچه‌ای برزنتی روی آنها بکشید تا تیره‌تر و براق‌تر شوند؛
  • در پایان، هم پارچه برزنتی دیگری را آغشته به موم کنید و روی کناره‌ها بکشید.

اگر مایل باشید، هنگام رنگ‌زدن کناره‌های چرم، می‌توانید از زمینه‌های رنگ تیره‌تر یا روشن‌تر نسبت به رنگ چرم اصلی استفاده کنید که اگر با سلیقه انتخاب شوند، ظاهر خوشایند و زیبایی به محصول نهایی خواهند داد.

حتما بخوانید » غیرفعال کردن تایپ خودکار

این بود آموزش چرم دوزی در ۵ مرحله مهم و اساسی که باید بدانید. در ادامه مطلب، به شما خواهیم گفت که چطور می‌توانید با توجه به آنچه تاکنون آموختید، ۳ محصول جالب و کاربردی از چرم درست کنید.

آموزش مرحله‌به‌مرحله درست‌کردن 3 محصول چرمی

کیف مثلثی کوچک جیبی

آموزش چرم دوزی کیف مثلثی کوچک جیبی

الگویی را که قرار است از روی آن این کیف مثلثی جیبی را درست کنید در تصویر زیر می‌بینید. ذوزنقه‌ای که می‌توان سه مثلث با اندازه‌های مساوی در آن ترسیم کرد:

الگوی کیف مثلثی جیبی

  • سه مثلث هم‌اندازه را مثل آنچه در تصاویر زیر می‌بینید روی هم برگردانید؛
  • نقطه‌ای را که قرار است تبدیل به قفل کیف جیبی شود با مداد مشخص کنید و آن را سوراخ کنید (تصویر یکی‌مانده به آخر)؛
  • مثل آنچه در تصویر آخر می‌بینید، دو شکل مثلثی را روی هم بگذارید و کناره‌های این دو را به یکدیگر بچسبانید؛
  • با گیره مثلث‌ها را متصل به یکدیگر نگه دارید و یک شب آن را رها کنید تا خشک شود؛
  • روز بعد پیچ قفل‌مانندی را که از قبل تهیه کرده‌اید به سوراخ قسمت پایینی کیف جیبی (دو مثلثی که روی هم چسبانده شدند) متصل کنید و از آن برای باز و بسته کردن کیف استفاده کنید.

کیف مثلثی جیبی ۱

کیف مثلثی جیبی ۲

کیف مثلثی جیبی ۳

کیف مثلثی جیبی ۴

کیف مثلثی جیبی ۵

کیف مثلثی جیبی ۶

آموزش چرم دوزی کیسه جیبی جواهرات

  • مثل آنچه در تصویر اول می‌بینید، تکه چرمتان را به‌شکل دایره‌ای نسبتا کوچک برش دهید و اطراف آن را با سوراخ‌هایی با فواصل مساوی پر کنید؛
  • داخل سوراخ‌ها حلقه‌های فلزی کوچک قرار دهید؛
  • مثل آنچه در تصویر سوم می‌بینید ربانی را بردارید، آن را داخل یکی از سوراخ‌ها کنید و به‌ترتیب آن را از سوراخ‌ها عبور دهید تا به نقطه اول برسید (تصویر چهارم)؛
  • شروع به کشیدن قسمت اضافی ربان کنید تا تکه‌چرم مدور جمع شود و شکل کیسه جیبی جواهرات را به خود بگیرد؛
  • ربان را اطراف کیسه کوچک گره بزنید و از چیزی شبیه به آنچه در تصویر آخر می‌بینید برای تزیین آن استفاده کنید.

آموزش چرم دوزی کیسه جیبی جواهرات

کیسه جیبی جواهرات ۲

کیسه جیبی جواهرات ۳

کیسه جیبی جواهرات ۴

کیسه جیبی جواهرات ۵

کیسه جیبی جواهرات ۶

آموزش چرم دوزی کیف پول

  • دو تکه چرم را شبیه به آنچه در تصویر اول می‌بینید برش بزنید و روی هم بگذارید (از توضیحاتی که در بخش‌های قبلی مطلب داده شد برای پرداخت گوشه و کناره‌های چرم استفاده کنید)؛

حتما بخوانید » آموزش رنگ کردن مو با آبلیمو

  • داخل تکه بزرگ‌تر را مثل آنچه در تصویر دوم می‌بینید چسب بزنید و تکه کوچک‌تر را روی آن بچسبانید؛
  • طبق آنچه در تصویر سوم می‌بینید، کناره‌های قسمت سمت چپی تکه‌چرم اصلی را هم چسب بزنید و آن را روی تکه‌چرم کوچک‌تر برگردانید و بچسبانید؛
  • مثل تصویر چهارم کناره‌های کیف پول چرمی را با ابزارهای معرفی‌شده در بخش‌های قبلی مطلب سوراخ کنید و با نخ و سوزن آن را بدوزید.

آموزش چرم دوزی کیف پول

کیف پول چرمی ۲

کیف پول چرمی ۳

کیف پول چرمی ۴

در این مقاله ، سعی بر آن بود تا شرح جامعی درباره آموزش چرم دوزی در 5 مرحله مهم و اساسی در اختیارتان بگذاریم. پیشنهادمان این است که ابتدا مراحل توضیح داده‌شده را به‌دقت مطالعه کنید و سپس از نکات و توصیه‌هایی که می‌آموزید برای درست‌کردن وسایلی که در بخش دوم مطلب طریقه درست‌کردنشان آموزش داده شده است استفاده کنید. این می‌تواند نخستین گام شما برای یادگیری هنر چرم‌دوزی باشد که چندان دشوار و پیچیده نیست.

حتما بخوانید » آموزش اضافه کردن صدا به فیلم

در این مراحل مقدماتی، می‌توانید با تهیه چند ابزار ساده وسایل زیبا و جالبی درست کنید و به‌این‌شکل اوقات فراغتتان را پر کنید. البته همه‌چیز مستلزم آن است که به این هنر و حرفه علاقه‌مند باشید و برایتان جذابیت داشته باشد. به‌مرور زمان که پیشرفت کردید می‌توانید ابزارآلات و وسایل حرفه ای چرم دوزی را تهیه کنید و کارتان را وسعت دهید.

سخن پایانی

اگر تازه به هنر و حرفه چرم دوزی روی آورده‌اید و به آن علاقه‌مندید، می‌توانید بازخوردهایتان را راجع‌به مقاله گفته‌شده در قسمت «ارسال دیدگاه» با ما و مخاطبان مجله اینترنتی ماهتوتا در میان بگذارید. اگر هم مایلید با نکات و توصیه‌های بیشتری درباره آموزش چرم دوزی آشنا شوید یا سؤالی دراین‌باره دارید در همین بخش مطرح کنید.

حتما بخوانید » آموزش خواندن نت های پیانو


موضوعات مرتبط: سبک زندگی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


رمان جنگ جهانی دوم ؛ 6 رمان جذاب درباره‌ی جنگ جهانی دوم
یک شنبه 25 مهر 1400 ساعت 17:39 | بازدید : 228 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )

در لیست 6 رمان جنگ جهانی دوم کدام رمان ها قرار دارند؟ بهترین رمان جنگ جهانی دوم کدام رمان ها هستند؟ جذابترین رمان های جنگ جهانی دوم کدام رمان ها هستند؟ در لیست بهترین رمان های جنگ جهانی دوم کدام رمان ها قرار دارند؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه مجله اینترنتیماهتوتا باشید.

جنگ جهانی دوم یکی از تاثیرگذار‌ترین رویدادهای قرن بیستم به حساب می‌آید که چهره جهان را تغییر داد. به همین دلیل خواندن کتاب‌هایی که درباره آن نوشته شده است اهمیت بالایی دارد. در این مقاله از مجله اینترنتی ماهتوتا به معرفی تعدادی از رمان‌هایی می‌پردازیم که در فضای جنگ جهانی دوم نوشته شده‌اند.

زمینه‌های جنگ جهانی دوم

رمان جنگ جهانیرمان جنگ جهانی

با به اتمام رسیدن جنگ جهانی اول، کشورهای پیروز آلمان را به عنوان آغازکننده جنگ مقصر شناختند در معاهده صلح ورسای جرایم سنگینی برای کشور آلمان در نظر گرفته شد. این امر سبب شد که اقتصاد آلمان دچار فروپاشی شود و تورم سنگینی را تجربه کند. از سوی دیگر تعدادی از همپیمانان دولت‌های فرانسه و بریتانیا نظیر ژاپن و ایتالیا احساس می‌کردند که به اندازه کافی از مواهب طرف پیروز جنگ بهره‌مند نشده‌اند.

علاوه بر این بخشی از طبقه متوسط اروپا از به قدرت رسیدن بلشوئیک‌ها در روسیه احساس نگرانی می‌کرد. همزمان با پایان جنگ جهانی اول صدای پای انقلاب سوسیالیستی در کشورهای اروپای مرکزی و اروپای شرقی نیز به گوش می‌رسید. هر چند این حکومت‌های انقلابی عمری طولانی نداشتند اما هراس از آن‌ها در افکار عمومی دوام پیدا کرد. با به قدرت رسیدن موسولینی در سال ۱۹۲۲ در ایتالیا، استبداد بر این کشور حاکم شد و اولین جنبش فاشیستی به قدرت دست یافت.

حتما بخوانید » رمان علمی تخیلی

این پیروزی سبب شد تا جنبش‌های فاشیستی در سراسر اروپا اعتماد به نفس پیدا کنند. یازده سال پس از این رویداد هیتلر نیز در آلمان به قدرت رسید و در سال ۱۹۳۴ به پیشوای آلمان تبدیل شد. نظام جمهوری وایمار به دلایل مختلفی کارآمدی خود را از دست داده بود. آلمان و ایتالیا در این بازه زمانی قدرت خود را افزایش می‌دادند.

فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا نیز تلاش می‌کردند با گفت‌وگو و دادن امتیازات بیشتر این حکومت‌ها را مهار کنند. ایتالیا در سال ۱۹۳۵ به اتیوپی که یکی دیگر از کشورهای عضو جامعه ملل بود حمله کرد. این جنگ و عدم اعتراض دولت‌های غربی به این معنا بود که نهاد‌های بین‌المللی عملا کارایی خود را از دست داده‌اند.

آلمانی‌ها در ۱۲ مارس سال ۱۹۳۸ کشور اتریش را به خاک خود ضمیمه کردند. در اکتبر همان سال ارتش نازی به بهانه الحاق بخش آلمانی‌نشین کشور چکسلواکی به خاک رایش، تمام این سرزمین را به اشغال خود درآورد. برخی از مورخان باور دارند که انفعال دولت‌های غربی و هراس آن‌ها از رویارویی با آلمان، سبب شد که این کشور به قدرت بیشتری دست پیدا کند.

حتما بخوانید » بهترین کتاب‌ها برای زنان

جنگ جهانی دوم آغاز می‌شود

رمان جنگ جهانی دومرمان جنگ جهانی دوم

دولت آلمان در اول سپتامبر سال ۱۹۳۹ به کشور لهستان حمله می‌کند. از آن‌جاییکه لهستان با کشورهای فرانسه و بریتانیا توافق‌نامه نظامی داشت این دو کشور نیز به آلمان اعلان جنگ می‌کنند. به عبارت بهتر ۱ سپتامبر نقطه آغاز جنگ جهانی دوم است. همزمان با این تحرکات میان اتحاد جماهیر شوروی و آلمان نازی پیمان عدم تعرضی به نام معاهده مولوتوف-ریبنتروپ منعقد می‌شود.

شوروی نیز به بهانه شروع جنگ به کشورهای اروپای شرقی لشکرکشی می‌کند و بخشی از لهستان را به اشغال خود در میاورد. در حالیکه کشورهای اروپای شرقی و مرکزی توسط نیروهای فاشیستی و بلشوئیکی به اشغال درمی‌آمدند در جبهه‌های غربی خبری نبود و دولت‌های فرانسه و بریتانیا با هواپیماهای خود، نوشته‌هایی را در مناطق تحت تسلط نازی‌ها پخش می‌کردند.

مجموعه‌ای از اشتباهات سبب می‌شود که نیروهای محور بتوانند تا سال ۱۹۴۱ بر بیشتر قاره اروپا مسلط شوند.

اشغال فرانسه نیز در اواسط سال ۱۹۴۰ صورت می‌گیرد. پس از آن حملات هوایی آلمان بر بریتانیا شدت می‌یابد.‌ ایستادگی بریتانیا به رهبری وینستون چرچیل سبب می‌شود که جنگ در جبهه‌های غربی با بن‌بست مواجه شود. در این جنگ هیتلر به منظور وارد آوردن فشار بیشتر بر انگلستان، کشتی‌های تدارکاتی‌ به مقصد بریتانیا را غرق می‌کند.

حتما بخوانید » کتاب‌های مورد علاقه ثروتمندان

برخی از این کشورها به شهروندان ایالات متحده امریکا تعلق داشتند و در اثر غرق شدن این کشتی‌ها تعدادی از شهروندان آمریکایی نیز جان باختند. افکار عمومی آمریکا که تا پیش از این مخالف حضور در جنگ بود تدریجا دستخوش تغییر می‌شد. در این زمان کنگره آمریکا نیز قانونی تصویب می‌کند تا به موجب آن از بریتانیا حمایت مالی و تسلیحاتی صورت بگیرد.

آلمان که از بن‌بست حاکم بر جبهه‌های غربی خسته شده بود در ۲۲ ژوئن ۱۹۴۱ عملیاتی بزرگ و غافل‌گیرانه علیه اتحاد جماهیر شوروی را آغاز می‌کند. این عملیات بارباروسا نام دارد. پیش از شروع این عملیات دستگاه‌های اطلاعاتی بریتانیا و ایالات متحده امریکا، به شوروی هشدارهای لازم را داده بودند اما شوروی این تهدید را چندان جدی نمی‌گرفت.

سرعت پیشرفت آلمانی‌ها در این جنگ برق‌آسا بود و نیروهای آلمان توانستند تا نزدیکی مسکو پیشروی کنند‌. البته سرمای هوا و پیش‌بینی اشتباه هیتلر و ایستادگی ارتش سرخ در استالین‌گراد سبب شد تا بخش اعظمی از ارتش آلمان در جبهه‌های شرقی از بین برود. در دسامبر سال ۱۹۴۱ دولت ژاپن به پایگاه پرل هاربر امریکا واقع در اقیانوس آرام حمله می‌کند و به این ترتیب ایالات متحده امریکا به صورت رسمی وارد جنگ جهانی دوم می‌شود.

هر چند احساس می‌شود که قدرت آلمان در اروپا تثبیت شده است. اما در خاورمیانه، آسیای دور و آفریقا، متفقین دست بالا را پیدا کرده‌اند. در این زمان بریتانیا از قدرت نظامی و پشتیبانی مالی مستعمرات خود برای ایستادگی در برابر نازی‌ها استفاده می‌کند. در سال ۱۹۴۳ متفقین غربی توانستند بر حوزه مدیترانه تسلط کامل پیدا کنند.

حتما بخوانید » بهترین رمان های کلاسیک

در سال ۱۹۴۴ عملیات نورماندی برای آزادسازی فرانسه صورت می‌گیرد. در جبهه‌های شرقی نیز پیشروی‌ ارتش سرخ شوروی افزایش پیدا می‌کند. ایالات متحده آمریکا با ایجاد کریدورهایی امن، تدارکات و تسلیحات فراوانی را به دست ارتش سرخ می‌رساند که سبب می‌شود سرنوشت جنگ در جبهه‌های شرقی دستخوش تغییر شود.

در ماه مارس سال ۱۹۴۵ حمله به خاک آلمان توسط متفقین آغاز شد و دولت‌های غربی تا محدوده رود راین را به تصرف خود درآوردند. با تهاجم گسترده ارتش سرخ به برلین و خودکشی هیتلر، آلمان نازی در تاریخ ۸ می سال ۱۹۴۵ تسلیم شد و جنگ در اروپا به پایان رسید. اما تسلیم ژاپن تا ۲ سپتامبر سال ۱۹۴۵ به طول انجامید ایالات متحده امریکا توانست با انجام حمله هسته‌ای بر ژاپن این کشور را وادار به تسلیم کند.

حتما بخوانید » کتاب‌های مورد علاقه ثروتمندان

پیامدهای جنگ جهانی دوم

جنگ جهانی دوم تبعات فراوان و گسترده‌ای داشت. بخش قابل توجهی از جمعیت جهان تحت تاثیر تبعات این جنگ قرار گرفتند. بنا بر برخی براوردها بیش از ۷۰ میلیون تن تحت تاثیر این جنگ جان خود را از دست دادند. در این جنگ دولت‌های آلمان و ژاپن مرتکب نسل‌کشی شدند. به طور کلی همه طرف‌های درگیر این جنگ به طور عامدانه جمعیت‌های غیرنظامی را هدف حمله خود قرار دادند.

بسیاری از پیمان‌نامه‌ها و نهادهای بین‌المللی ایجاد شده در دوران پساجنگ با هدف جلوگیری از تکرار فجایع آن دوران برپا شده‌اند. تاسیس سازمان ملل متحد نیز تحت تاثیر این جنگ انجام شده است. اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد ۵ دولت متفقی هستند که توانستند نازی‌ها را در جنگ جهانی دوم شکست دهند‌‌‌.

حتما بخوانید » بهترین کتاب‌ها برای زنان

رمان جنگ جهانی دوم

از دیگر تبعات جنگ جهانی دوم می‌توان به ایجاد یک دوقطبی در جهان اشاره کرد. ایالات متحده امریکا و اتحاد جماهیر شوروی به عنوان دو ابرقدرت پس از این جنگ ظهور پیدا کردند. در ادامه این یادداشت با تعدادی از رمان‌هایی که درباره فضای جنگ جهانی دوم نوشته شده‌اند آشنا خواهید شد.

حتما بخوانید » چکیده کتاب 1984

بادبادک‌ها


بادبادک‌ها اثر رومن گاری نویسنده و دیپلمات سرشناس فرانسوی است. رومن گاری پس از اشغال فرانسه توسط ارتش آلمان نازی به بریتانیا می‌رود و در آن‌جا به ارتش فرانسه آزاد به رهبری ژنرال دوگل می‌پیوندد.

رومن در سن ۶۶ سالگی در سال ۱۹۸۰ به زندگی خود پایان می‌دهد. اثر بادبادک‌های او در سال ۱۹۸۰ به چاپ رسیده است. رومن گاری در خلال این داستان خواندنی به حوادث و تاریخ کشور فرانسه نیز اشاره‌ای مختصر می‌کند و در قالب استعاره و تمثیل به بیان وقایع تاریخ معاصر و کهن فرانسه مثل ماجرای دریفوس و قیام ژاندارک می‌پردازد.

بیشتر این داستان در روستایی نزدیک به نورماندی اتفاق می‌افتد. شخصیت اول این رمان پسری است روستایی که دل‌باخته دختری لهستانی‌الاصل که تباری اشرافی دارد می‌شود. سرنوشت شخصیت‌های این داستان بسیار عجیب است. شما افرادی عادی را می‌بینید که با جان‌فشانی خود، بسیاری از افراد آسیب‌پذیر را از مهلکه نجات می‌دهند.

بیشتر این داستان در هنگام اشغال فرانسه به دست نیروهای آلمان نازی رقم می‌خورد. وجود بادبادک که نماد میل به رهایی و آزاد‌اندیشی است در همه جای این داستان حس می‌شود. عموی قهرمان داستان ما به بادبادک‌ها علاقه بسیار زیادی دارد. نازی‌ها چندین بار به کارگاه او می‌روند تا بادبادک‌های مشکوک و مورد دار وی را پیدا کنند‌‌.

حتما بخوانید » چکیده رمان بر باد رفته

تعدادی از شخصیت‌های داستان فوق مرگ‌هایی دردناک را تجربه می‌کنند و زندگی‌های زیادی دستخوش دگرگونی و تحول می‌شود.
فلوری جوان برای آن‌که بتواند به جبهه مقاومت فرانسه بپیوندد این‌گونه وانمود می‌کند که دچار جنون است تا بتواند پیام‌های نیروهای مقاومت را منتقل کند.

من هرگز ندانستم آیا آمبرواز فلوری نقشه را از پیش چیده بود یا فقط یک تصادف نامناسب پیش آمد. ظاهر قضیه این بود که او برای هوا کردن بادبادکی که بزرگی آن با شدت جریان هوا متناسب نبود، دچار اشکال شده است و یک استوار آلمانی به شکل کاملا تصادفی در نهایت حسن نیت به کمک او شتافته است؛ مگر این‌که بگوییم عمویم شخصا کمک او را درخواست کرده بود.

بالاخره [ بادبادک] مارشال پتن موفق شد اوج بگیرد، اما هنگامی‌که در ارتفاع سی متری بر فراز سرِ ما، بازوهای بال‌دارش را باز کرد، این استوار آلمانی بود که انتهای ریسمان را در دست داشت، که به این شکل هم از آن عکس‌برداری شده بود.

در جریان جشن هیچ‌کس به این مساله توجه نکرد، فقط هنگامی‌که عکس داشت منتشر می‌شد، اداره سانسور در آن نیتی بدخواهانه دید. عکس منتشر نشد، اما عکس دیگری که معلوم نشد توسط چه کسی گرفته شده است، تا آخر دوران اشغال، یک لحظه از تکثیر شدن بر روی شبنامه‌های مخفی باز نایستاد: یک مارشال پتن باشکوه در روی هوا، در انتهای ریسمانی که یک استوار آلمانی بانشاط سر دیگر آن را محکم در دست گرفته است!

اگر این نیز انسان است

کتاب اگر این نیز انسان است توسط نویسنده‌ای به رشته تحریر درآمده است که بخشی از عمر خود را در اردوگاه آشویتس می‌گذراند.

حزب نازی آلمان نگاه بسیار بدی به یهودیان داشت. رهبران این حزب یهودیان را عامل شکست آلمان در جنگ جهانی اول می‌دانستند و باور داشتند که تمامی شرارت‌های موجود در جهان به خاطر وجود یهودیان است.‌ هیتلر در ابتدای امر، یهودیان را وادار به مهاجرت می‌کند. تدریجا امکان کار کردن را از آن‌ها سلب نموده و اموالشان را نیز مصادره می‌کند.

اما پس از مدتی آن‌ها تصمیمی هولناک می‌گیرند تا تمامی یهودیان را از بین ببرند. نازی‌ها با این پاکسازی قومی میلیون‌ها یهودی اروپایی را به قتل رساندند. تعدادی از جوامع یهودی اروپای شرقی و مرکزی تحت تاثیر این نسل‌کشی بزرگ دیگر وجود خارجی ندارند.

حتما بخوانید » بهترین فیلم های جنگی

پریمو لوی نویسنده این کتاب در خانواده‌ای یهودی در کشور ایتالیا دیده به جهان گشود. فاشیست‌ها در ایتالیا یهودستیزی خاصی نداشتند و موسولینی در ابتدای امر از تحویل دادن یهودیان به نازی‌ها خودداری کرد. اما با ورود ارتش نازی‌ها به ایتالیا آن‌ها خود شروع به تبعید یهودی‌ها کردند. پریمو در این داستان از رنج‌ها و مرارت‌هایی که اسرای اردوگاه آشویتس متحمل می‌شدند پرده برمی‌دارد.

حتما بخوانید » چکیده کتاب پنج قدم

او در این کتاب به دنبال منزه ساختن قربانیان نسل‌کشی نیست. بلکه به شرایط حاکم بر اردوگاه و ظلم‌هایی که خود زندانیان در حق یک‌دیگر می‌کنند سخن می‌گوید. شما در کتاب فوق با نظم آهنین حاکم بر اردوگاه آشویتس آشنا می.شوید. او در کتاب خود به کارهایش برای دستیابی به جایگاهی بالاتر در آشویتس اشاره می‌کند. جان انسان‌ها در این اردوگاه بسیار بی‌ارزش است. ماجرای نجات یافتن او از این اردوگاه نیز جذابیت خاص خود را دارد‌.

فشارهای روحی حضور در اردوگاه کار اجباری سبب شد او که ۴ دهه پس از جان به در بردن از اردوگاه آشویتس به زندگی خود پایان دهد. او جمله‌ای طلایی درباره روایت از اردوگاه اشویتس دارد و می‌گوید:《 ما جان‌به‌در‌بردگان از اردوگاه‌های مرگ شاهدانی صادق نیستیم. این نقطه نظر دردناکی است که به تدریج و با خواندن آثار دیگر نجات‌یافته‌ها و بازخوانی نوشته‌های خودم آن را پذیرفتم. ما نجات‌یافتگان جماعتی هستیم که به واسطه طفره رفتن، خیانت، مهارت یا بخت خود، هرگز به حضیض نیفتادیم.

آن‌ها که افتادند، آنان که چهره راستین گُرگُن را دیدند، هرگز بازنگشتند یا اگر هم بازگشتند، خاموش بودند.》گُرگُن‌ها همان موجودات اساطیری یونانی هستند که به جای مو بر سرشان مار روییده است و هر کس به آن‌ها نگاه می‌کرد به سنگ تبدیل می‌شد.

حتما بخوانید » اروهان پاموک

سفرمان بیست دقیقه بیش‌تر طول نکشید. کامیون ایستاد و دروازه‌ای در برابر ما ظاهر شد ( خاطره‌اش هنوز مرا در رویاهایم رها نمی‌کند ) که بر فراز آن علامتی درخشان و نورانی نصب کردخ بودند : Arbeit Macht Frei ( کار آزاد می‌کند.)

قربانی

کتاب قربانی نوشته کورتزیو مالاپارته نویسنده ایتالیایی شناخته شده است. این نویسنده در سال ۱۸۹۸ در شهر رم ایتالیا دیده به جهان گشود. مالاپارته در جنگ جهانی اول شرکت داشت و در ارتش فرانسه خدمت کرد. او پس از بازگشت به ایتالیا در ابتدا به حزب فاشیست پیوست اما خیلی زود از آن حزب خارج شد و به علت مخالفتش با سیاست‌های این حزب به زندان افتاد.

کتاب قربانی او به رویدادهای پشت جبهه قلمروهای تحت تسلط آلمانی‌ها و دولت‌های متحدشان اشاره می‌کند. بعضی از توصیفات این کتاب بهت‌آور و شوکه‌کننده است و ممکن است برای خوانندگان این حجم از خشونت باورکردنی نباشد.

مالاپارته نوشتن این داستان را در تابستان سال ۱۹۴۱ و در آغاز جنگ آلمان و روسیه در دهکده‌ای به نام پسچانکا واقع در اوکراین آغاز نمود. او نگارش این داستان را به صورت مخفیانه انجام می‌داد و با مشقتی بسیار توانست آن را از دسترس ماموران اس‌اس حفظ کند.

در این داستان به بحران و افسردگی سربازان اشاره می‌شود. نسل‌کشی یهودیان در لهستان، وضعیت اسف‌بار گتوها و قتل‌عام مخالفان در رومانی نیز با دقتی فراوان توسط این نویسنده شرح داده می‌شود. این کتاب نگاه غیرانسانی نازی‌ها و افسران ارتش دولت‌های محور به خانواده خود را نیز نشان می‌دهد.

سکوت کوچه‌های شهر ممنوع، آن سکوت یخ‌زده که گفتی رعشه‌ای بر آن خط انداخته بود- همان رعشه شبیه به صدای خفیف بر هم خوردن دندان‌ها- مرا به درجه‌ای زیر فشار خود گرفته بود که یک وقت ناگهان شروع کردم به حرف زدن با خودم به صدای بلند. همه با حالتی حاکی از تعجبی عمیق سربرگرداندند و با نگاهی بیمناگ به من خیره شدند.

آن‌وقت من شروع کردم به دقت کردن در چشم مردم. تقریبا همه مردها ریش داشتند و چند صورتی هم که ریش نداشتند گرسنگی و یاس چنان عریان بر آن‌ها نقش بسته بود که وحشتناک می‌نمودند. صورت نوجوان‌ها از کرکی مجعد و سرخ‌رنگ یا سیاه‌رنگ بر پوستی به شکلی موم پوشیده شده بود. صورت زن‌ها ک بچه‌ها گویی از کاغذ جویده ساخته شده بود. بر همه آن چهره‌ها از هم‌اکنون سایه آبی رنگ مرگ نشسته بود.

پوست

معمولا در جنگ جهانی دوم به شرارت‌های دولت‌های محور پرداخته می‌شود اما جنایاتی که دولت‌های متفق مرتکب شده‌اند مورد توجه چندانی قرار نمی‌گیرد. رمان پوست داستانی از مالاپارته است که به ماجراهای اشغال ناپل توسط نیروهای متفقین می‌پردازد و به حوادث پس از آن اشاره می‌کند.

این نویسنده به حوادث غمباری که تحت تاثیر حضور این نیروها علیه غیرنظامیان اتفاق می‌افتد اشاره می‌کند. نویسنده در این رمان، با طنزی سیاه به فلاکت حاکم بر ایتالیای دوران پس از فاشیسم اشاره می‌کند. در داستان فوق بهت و شگفتی مردم از سرعت تحولات کاملا قابل لمس محسوب می‌شود.

این کتاب سرشار از توصیفات جذاب و مهیج است و به شما کمک می‌کند تا به شخصیت‌های داستان حس مشترکی را پیدا کنید.

رمان جنگ جهانی دوم رمان جنگ جهانی دوم

در لیست 6 رمان جنگ جهانی دوم کدام رمان ها قرار دارند؟ بهترین رمان های جنگ جهانی دوم کدام رمان ها هستند؟ جذابترین رمان های جنگ جهانی دوم کدام رمان ها هستند؟ در لیست بهترین رمان های جنگ جهانی دوم کدام رمان ها قرار دارند؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه ما باشید.

جنگ جهانی دوم یکی از تاثیرگذار‌ترین رویدادهای قرن بیستم به حساب می‌آید که چهره جهان را تغییر داد. به همین دلیل خواندن کتاب‌هایی که درباره آن نوشته شده است اهمیت بالایی دارد. در این یادداشت به معرفی تعدادی از رمان‌هایی می‌پردازیم که در فضای جنگ جهانی دوم نوشته شده‌اند.

زمینه‌های جنگ جهانی دوم

با به اتمام رسیدن جنگ جهانی اول، کشورهای پیروز آلمان را به عنوان آغازکننده جنگ مقصر شناختند در معاهده صلح ورسای جرایم سنگینی برای کشور آلمان در نظر گرفته شد. این امر سبب شد که اقتصاد آلمان دچار فروپاشی شود و تورم سنگینی را تجربه کند. از سوی دیگر تعدادی از همپیمانان دولت‌های فرانسه و بریتانیا نظیر ژاپن و ایتالیا احساس می‌کردند که به اندازه کافی از مواهب طرف پیروز جنگ بهره‌مند نشده‌اند.

علاوه بر این بخشی از طبقه متوسط اروپا از به قدرت رسیدن بلشوئیک‌ها در روسیه احساس نگرانی می‌کرد. همزمان با پایان جنگ جهانی اول صدای پای انقلاب سوسیالیستی در کشورهای اروپای مرکزی و اروپای شرقی نیز به گوش می‌رسید. هر چند این حکومت‌های انقلابی عمری طولانی نداشتند اما هراس از آن‌ها در افکار عمومی دوام پیدا کرد. با به قدرت رسیدن موسولینی در سال ۱۹۲۲ در ایتالیا، استبداد بر این کشور حاکم شد و اولین جنبش فاشیستی به قدرت دست یافت.

این پیروزی سبب شد تا جنبش‌های فاشیستی در سراسر اروپا اعتماد به نفس پیدا کنند. یازده سال پس از این رویداد هیتلر نیز در آلمان به قدرت رسید و در سال ۱۹۳۴ به پیشوای آلمان تبدیل شد. نظام جمهوری وایمار به دلایل مختلفی کارآمدی خود را از دست داده بود. آلمان و ایتالیا در این بازه زمانی قدرت خود را افزایش می‌دادند.

فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا نیز تلاش می‌کردند با گفت‌وگو و دادن امتیازات بیشتر این حکومت‌ها را مهار کنند. ایتالیا در سال ۱۹۳۵ به اتیوپی که یکی دیگر از کشورهای عضو جامعه ملل بود حمله کرد. این جنگ و عدم اعتراض دولت‌های غربی به این معنا بود که نهاد‌های بین‌المللی عملا کارایی خود را از دست داده‌اند.

آلمانی‌ها در ۱۲ مارس سال ۱۹۳۸ کشور اتریش را به خاک خود ضمیمه کردند. در اکتبر همان سال ارتش نازی به بهانه الحاق بخش آلمانی‌نشین کشور چکسلواکی به خاک رایش، تمام این سرزمین را به اشغال خود درآورد. برخی از مورخان باور دارند که انفعال دولت‌های غربی و هراس آن‌ها از رویارویی با آلمان، سبب شد که این کشور به قدرت بیشتری دست پیدا کند.

جنگ جهانی دوم آغاز می‌شود

دولت آلمان در اول سپتامبر سال ۱۹۳۹ به کشور لهستان حمله می‌کند. از آن‌جاییکه لهستان با کشورهای فرانسه و بریتانیا توافق‌نامه نظامی داشت این دو کشور نیز به آلمان اعلان جنگ می‌کنند. به عبارت بهتر ۱ سپتامبر نقطه آغاز جنگ جهانی دوم است. همزمان با این تحرکات میان اتحاد جماهیر شوروی و آلمان نازی پیمان عدم تعرضی به نام معاهده مولوتوف-ریبنتروپ منعقد می‌شود.

شوروی نیز به بهانه شروع جنگ به کشورهای اروپای شرقی لشکرکشی می‌کند و بخشی از لهستان را به اشغال خود در میاورد. در حالیکه کشورهای اروپای شرقی و مرکزی توسط نیروهای فاشیستی و بلشوئیکی به اشغال درمی‌آمدند در جبهه‌های غربی خبری نبود و دولت‌های فرانسه و بریتانیا با هواپیماهای خود، نوشته‌هایی را در مناطق تحت تسلط نازی‌ها پخش می‌کردند.

مجموعه‌ای از اشتباهات سبب می‌شود که نیروهای محور بتوانند تا سال ۱۹۴۱ بر بیشتر قاره اروپا مسلط شوند.

اشغال فرانسه نیز در اواسط سال ۱۹۴۰ صورت می‌گیرد. پس از آن حملات هوایی آلمان بر بریتانیا شدت می‌یابد.‌ ایستادگی بریتانیا به رهبری وینستون چرچیل سبب می‌شود که جنگ در جبهه‌های غربی با بن‌بست مواجه شود. در این جنگ هیتلر به منظور وارد آوردن فشار بیشتر بر انگلستان، کشتی‌های تدارکاتی‌ به مقصد بریتانیا را غرق می‌کند.

برخی از این کشورها به شهروندان ایالات متحده امریکا تعلق داشتند و در اثر غرق شدن این کشتی‌ها تعدادی از شهروندان آمریکایی نیز جان باختند. افکار عمومی آمریکا که تا پیش از این مخالف حضور در جنگ بود تدریجا دستخوش تغییر می‌شد. در این زمان کنگره آمریکا نیز قانونی تصویب می‌کند تا به موجب آن از بریتانیا حمایت مالی و تسلیحاتی صورت بگیرد.

آلمان که از بن‌بست حاکم بر جبهه‌های غربی خسته شده بود در ۲۲ ژوئن ۱۹۴۱ عملیاتی بزرگ و غافل‌گیرانه علیه اتحاد جماهیر شوروی را آغاز می‌کند. این عملیات بارباروسا نام دارد. پیش از شروع این عملیات دستگاه‌های اطلاعاتی بریتانیا و ایالات متحده امریکا، به شوروی هشدارهای لازم را داده بودند اما شوروی این تهدید را چندان جدی نمی‌گرفت.

سرعت پیشرفت آلمانی‌ها در این جنگ برق‌آسا بود و نیروهای آلمان توانستند تا نزدیکی مسکو پیشروی کنند‌. البته سرمای هوا و پیش‌بینی اشتباه هیتلر و ایستادگی ارتش سرخ در استالین‌گراد سبب شد تا بخش اعظمی از ارتش آلمان در جبهه‌های شرقی از بین برود. در دسامبر سال ۱۹۴۱ دولت ژاپن به پایگاه پرل هاربر امریکا واقع در اقیانوس آرام حمله می‌کند و به این ترتیب ایالات متحده امریکا به صورت رسمی وارد جنگ جهانی دوم می‌شود.

هر چند احساس می‌شود که قدرت آلمان در اروپا تثبیت شده است. اما در خاورمیانه، آسیای دور و آفریقا، متفقین دست بالا را پیدا کرده‌اند. در این زمان بریتانیا از قدرت نظامی و پشتیبانی مالی مستعمرات خود برای ایستادگی در برابر نازی‌ها استفاده می‌کند. در سال ۱۹۴۳ متفقین غربی توانستند بر حوزه مدیترانه تسلط کامل پیدا کنند.

در سال ۱۹۴۴ عملیات نورماندی برای آزادسازی فرانسه صورت می‌گیرد. در جبهه‌های شرقی نیز پیشروی‌ ارتش سرخ شوروی افزایش پیدا می‌کند. ایالات متحده آمریکا با ایجاد کریدورهایی امن، تدارکات و تسلیحات فراوانی را به دست ارتش سرخ می‌رساند که سبب می‌شود سرنوشت جنگ در جبهه‌های شرقی دستخوش تغییر شود.

در ماه مارس سال ۱۹۴۵ حمله به خاک آلمان توسط متفقین آغاز شد و دولت‌های غربی تا محدوده رود راین را به تصرف خود درآوردند. با تهاجم گسترده ارتش سرخ به برلین و خودکشی هیتلر، آلمان نازی در تاریخ ۸ می سال ۱۹۴۵ تسلیم شد و جنگ در اروپا به پایان رسید. اما تسلیم ژاپن تا ۲ سپتامبر سال ۱۹۴۵ به طول انجامید ایالات متحده امریکا توانست با انجام حمله هسته‌ای بر ژاپن این کشور را وادار به تسلیم کند.

پیامدهای جنگ جهانی دوم

جنگ جهانی دوم تبعات فراوان و گسترده‌ای داشت. بخش قابل توجهی از جمعیت جهان تحت تاثیر تبعات این جنگ قرار گرفتند. بنا بر برخی براوردها بیش از ۷۰ میلیون تن تحت تاثیر این جنگ جان خود را از دست دادند. در این جنگ دولت‌های آلمان و ژاپن مرتکب نسل‌کشی شدند. به طور کلی همه طرف‌های درگیر این جنگ به طور عامدانه جمعیت‌های غیرنظامی را هدف حمله خود قرار دادند.

بسیاری از پیمان‌نامه‌ها و نهادهای بین‌المللی ایجاد شده در دوران پساجنگ با هدف جلوگیری از تکرار فجایع آن دوران برپا شده‌اند. تاسیس سازمان ملل متحد نیز تحت تاثیر این جنگ انجام شده است. اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد ۵ دولت متفقی هستند که توانستند نازی‌ها را در جنگ جهانی دوم شکست دهند‌‌‌.

رمان جنگ جهانی دوم

از دیگر تبعات جنگ جهانی دوم می‌توان به ایجاد یک دوقطبی در جهان اشاره کرد. ایالات متحده امریکا و اتحاد جماهیر شوروی به عنوان دو ابرقدرت پس از این جنگ ظهور پیدا کردند. در ادامه این یادداشت با تعدادی از رمان‌هایی که درباره فضای جنگ جهانی دوم نوشته شده‌اند آشنا خواهید شد.

بادبادک‌ها


بادبادک‌ها اثر رومن گاری نویسنده و دیپلمات سرشناس فرانسوی است. رومن گاری پس از اشغال فرانسه توسط ارتش آلمان نازی به بریتانیا می‌رود و در آن‌جا به ارتش فرانسه آزاد به رهبری ژنرال دوگل می‌پیوندد.

رومن در سن ۶۶ سالگی در سال ۱۹۸۰ به زندگی خود پایان می‌دهد. اثر بادبادک‌های او در سال ۱۹۸۰ به چاپ رسیده است. رومن گاری در خلال این داستان خواندنی به حوادث و تاریخ کشور فرانسه نیز اشاره‌ای مختصر می‌کند و در قالب استعاره و تمثیل به بیان وقایع تاریخ معاصر و کهن فرانسه مثل ماجرای دریفوس و قیام ژاندارک می‌پردازد.

بیشتر این داستان در روستایی نزدیک به نورماندی اتفاق می‌افتد. شخصیت اول این رمان پسری است روستایی که دل‌باخته دختری لهستانی‌الاصل که تباری اشرافی دارد می‌شود. سرنوشت شخصیت‌های این داستان بسیار عجیب است. شما افرادی عادی را می‌بینید که با جان‌فشانی خود، بسیاری از افراد آسیب‌پذیر را از مهلکه نجات می‌دهند.

بیشتر این داستان در هنگام اشغال فرانسه به دست نیروهای آلمان نازی رقم می‌خورد. وجود بادبادک که نماد میل به رهایی و آزاد‌اندیشی است در همه جای این داستان حس می‌شود. عموی قهرمان داستان ما به بادبادک‌ها علاقه بسیار زیادی دارد. نازی‌ها چندین بار به کارگاه او می‌روند تا بادبادک‌های مشکوک و مورد دار وی را پیدا کنند‌‌.

تعدادی از شخصیت‌های داستان فوق مرگ‌هایی دردناک را تجربه می‌کنند و زندگی‌های زیادی دستخوش دگرگونی و تحول می‌شود.
فلوری جوان برای آن‌که بتواند به جبهه مقاومت فرانسه بپیوندد این‌گونه وانمود می‌کند که دچار جنون است تا بتواند پیام‌های نیروهای مقاومت را منتقل کند.

من هرگز ندانستم آیا آمبرواز فلوری نقشه را از پیش چیده بود یا فقط یک تصادف نامناسب پیش آمد. ظاهر قضیه این بود که او برای هوا کردن بادبادکی که بزرگی آن با شدت جریان هوا متناسب نبود، دچار اشکال شده است و یک استوار آلمانی به شکل کاملا تصادفی در نهایت حسن نیت به کمک او شتافته است؛ مگر این‌که بگوییم عمویم شخصا کمک او را درخواست کرده بود.

بالاخره [ بادبادک] مارشال پتن موفق شد اوج بگیرد، اما هنگامی‌که در ارتفاع سی متری بر فراز سرِ ما، بازوهای بال‌دارش را باز کرد، این استوار آلمانی بود که انتهای ریسمان را در دست داشت، که به این شکل هم از آن عکس‌برداری شده بود.

در جریان جشن هیچ‌کس به این مساله توجه نکرد، فقط هنگامی‌که عکس داشت منتشر می‌شد، اداره سانسور در آن نیتی بدخواهانه دید. عکس منتشر نشد، اما عکس دیگری که معلوم نشد توسط چه کسی گرفته شده است، تا آخر دوران اشغال، یک لحظه از تکثیر شدن بر روی شبنامه‌های مخفی باز نایستاد: یک مارشال پتن باشکوه در روی هوا، در انتهای ریسمانی که یک استوار آلمانی بانشاط سر دیگر آن را محکم در دست گرفته است!

اگر این نیز انسان است

کتاب اگر این نیز انسان است توسط نویسنده‌ای به رشته تحریر درآمده است که بخشی از عمر خود را در اردوگاه آشویتس می‌گذراند.

حزب نازی آلمان نگاه بسیار بدی به یهودیان داشت. رهبران این حزب یهودیان را عامل شکست آلمان در جنگ جهانی اول می‌دانستند و باور داشتند که تمامی شرارت‌های موجود در جهان به خاطر وجود یهودیان است.‌ هیتلر در ابتدای امر، یهودیان را وادار به مهاجرت می‌کند. تدریجا امکان کار کردن را از آن‌ها سلب نموده و اموالشان را نیز مصادره می‌کند.

اما پس از مدتی آن‌ها تصمیمی هولناک می‌گیرند تا تمامی یهودیان را از بین ببرند. نازی‌ها با این پاکسازی قومی میلیون‌ها یهودی اروپایی را به قتل رساندند. تعدادی از جوامع یهودی اروپای شرقی و مرکزی تحت تاثیر این نسل‌کشی بزرگ دیگر وجود خارجی ندارند.

پریمو لوی نویسنده این کتاب در خانواده‌ای یهودی در کشور ایتالیا دیده به جهان گشود. فاشیست‌ها در ایتالیا یهودستیزی خاصی نداشتند و موسولینی در ابتدای امر از تحویل دادن یهودیان به نازی‌ها خودداری کرد. اما با ورود ارتش نازی‌ها به ایتالیا آن‌ها خود شروع به تبعید یهودی‌ها کردند. پریمو در این داستان از رنج‌ها و مرارت‌هایی که اسرای اردوگاه آشویتس متحمل می‌شدند پرده برمی‌دارد.

او در این کتاب به دنبال منزه ساختن قربانیان نسل‌کشی نیست. بلکه به شرایط حاکم بر اردوگاه و ظلم‌هایی که خود زندانیان در حق یک‌دیگر می‌کنند سخن می‌گوید. شما در کتاب فوق با نظم آهنین حاکم بر اردوگاه آشویتس آشنا می.شوید. او در کتاب خود به کارهایش برای دستیابی به جایگاهی بالاتر در آشویتس اشاره می‌کند. جان انسان‌ها در این اردوگاه بسیار بی‌ارزش است. ماجرای نجات یافتن او از این اردوگاه نیز جذابیت خاص خود را دارد‌.

فشارهای روحی حضور در اردوگاه کار اجباری سبب شد او که ۴ دهه پس از جان به در بردن از اردوگاه آشویتس به زندگی خود پایان دهد. او جمله‌ای طلایی درباره روایت از اردوگاه اشویتس دارد و می‌گوید:《 ما جان‌به‌در‌بردگان از اردوگاه‌های مرگ شاهدانی صادق نیستیم. این نقطه نظر دردناکی است که به تدریج و با خواندن آثار دیگر نجات‌یافته‌ها و بازخوانی نوشته‌های خودم آن را پذیرفتم. ما نجات‌یافتگان جماعتی هستیم که به واسطه طفره رفتن، خیانت، مهارت یا بخت خود، هرگز به حضیض نیفتادیم.

آن‌ها که افتادند، آنان که چهره راستین گُرگُن را دیدند، هرگز بازنگشتند یا اگر هم بازگشتند، خاموش بودند.》گُرگُن‌ها همان موجودات اساطیری یونانی هستند که به جای مو بر سرشان مار روییده است و هر کس به آن‌ها نگاه می‌کرد به سنگ تبدیل می‌شد.

سفرمان بیست دقیقه بیش‌تر طول نکشید. کامیون ایستاد و دروازه‌ای در برابر ما ظاهر شد ( خاطره‌اش هنوز مرا در رویاهایم رها نمی‌کند ) که بر فراز آن علامتی درخشان و نورانی نصب کردخ بودند : Arbeit Macht Frei ( کار آزاد می‌کند.)

قربانی

کتاب قربانی نوشته کورتزیو مالاپارته نویسنده ایتالیایی شناخته شده است. این نویسنده در سال ۱۸۹۸ در شهر رم ایتالیا دیده به جهان گشود. مالاپارته در جنگ جهانی اول شرکت داشت و در ارتش فرانسه خدمت کرد. او پس از بازگشت به ایتالیا در ابتدا به حزب فاشیست پیوست اما خیلی زود از آن حزب خارج شد و به علت مخالفتش با سیاست‌های این حزب به زندان افتاد.

کتاب قربانی او به رویدادهای پشت جبهه قلمروهای تحت تسلط آلمانی‌ها و دولت‌های متحدشان اشاره می‌کند. بعضی از توصیفات این کتاب بهت‌آور و شوکه‌کننده است و ممکن است برای خوانندگان این حجم از خشونت باورکردنی نباشد.

مالاپارته نوشتن این داستان را در تابستان سال ۱۹۴۱ و در آغاز جنگ آلمان و روسیه در دهکده‌ای به نام پسچانکا واقع در اوکراین آغاز نمود. او نگارش این داستان را به صورت مخفیانه انجام می‌داد و با مشقتی بسیار توانست آن را از دسترس ماموران اس‌اس حفظ کند.

در این داستان به بحران و افسردگی سربازان اشاره می‌شود. نسل‌کشی یهودیان در لهستان، وضعیت اسف‌بار گتوها و قتل‌عام مخالفان در رومانی نیز با دقتی فراوان توسط این نویسنده شرح داده می‌شود. این کتاب نگاه غیرانسانی نازی‌ها و افسران ارتش دولت‌های محور به خانواده خود را نیز نشان می‌دهد.

سکوت کوچه‌های شهر ممنوع، آن سکوت یخ‌زده که گفتی رعشه‌ای بر آن خط انداخته بود- همان رعشه شبیه به صدای خفیف بر هم خوردن دندان‌ها- مرا به درجه‌ای زیر فشار خود گرفته بود که یک وقت ناگهان شروع کردم به حرف زدن با خودم به صدای بلند. همه با حالتی حاکی از تعجبی عمیق سربرگرداندند و با نگاهی بیمناگ به من خیره شدند.

آن‌وقت من شروع کردم به دقت کردن در چشم مردم. تقریبا همه مردها ریش داشتند و چند صورتی هم که ریش نداشتند گرسنگی و یاس چنان عریان بر آن‌ها نقش بسته بود که وحشتناک می‌نمودند. صورت نوجوان‌ها از کرکی مجعد و سرخ‌رنگ یا سیاه‌رنگ بر پوستی به شکلی موم پوشیده شده بود. صورت زن‌ها ک بچه‌ها گویی از کاغذ جویده ساخته شده بود. بر همه آن چهره‌ها از هم‌اکنون سایه آبی رنگ مرگ نشسته بود.

پوست

معمولا در جنگ جهانی دوم به شرارت‌های دولت‌های محور پرداخته می‌شود اما جنایاتی که دولت‌های متفق مرتکب شده‌اند مورد توجه چندانی قرار نمی‌گیرد. رمان پوست داستانی از مالاپارته است که به ماجراهای اشغال ناپل توسط نیروهای متفقین می‌پردازد و به حوادث پس از آن اشاره می‌کند.

این نویسنده به حوادث غمباری که تحت تاثیر حضور این نیروها علیه غیرنظامیان اتفاق می‌افتد اشاره می‌کند. نویسنده در این رمان، با طنزی سیاه به فلاکت حاکم بر ایتالیای دوران پس از فاشیسم اشاره می‌کند. در داستان فوق بهت و شگفتی مردم از سرعت تحولات کاملا قابل لمس محسوب می‌شود.

این کتاب سرشار از توصیفات جذاب و مهیج است و به شما کمک می‌کند تا به شخصیت‌های داستان حس مشترکی را پیدا کنید.

رمان جنگ جهانی دوم رمان جنگ جهانی دوم رمان جنگ جهانی دوم رمان جنگ جهانی دوم رمان جنگ جهانی دوم رمان جنگ جهانی دوم رمان جنگ جهانی دوم رمان جنگ جهانی دوم رمان جنگ جهانی دوم رمان جنگ جهانی دوم رمان جنگ جهانی دوم رمان جنگ جهانی دوم رمان جنگ جهانی دوم رمان جنگ جهانی دوم رمان جنگ جهانی دوم رمان جنگ جهانی دوم رمان جنگ جهانی دوم رمان جنگ جهانی دوم

از من می‌پرسیدند که یک حکومت توتالیتر چیست؟ و من جواب می‌دادم حکومتی است که در آن هر چه ممنوع نیست اجباری است.

در ناپل اما این رسم رسمی است هزار ساله: هزار سال است که بر سر هر فاتحی چه ایتالیایی چه خارجی، از نورمان‌ها گرفته تا آنژوها و آراگون‌ها و شارل هشتم فرانسه، حتی خود گاریبالدی، حتی موسولینی، همین بلا می‌آید. اگر هر از گاهی مردم ناپل مردم ناپل شانس آن را نمی داشتند که فاتح و آقای خود را بیع و شراع کند، تا به حال هزارها بار از گرسنگی مرده بود.

ماه پنهان است

این رمان کوتاه به قلم نویسنده مشهور آمریکایی، جان اشتاین بک به رشته تحریر درآمده است. داستان در خلال جنگ جهانی دوم روی می‌دهد و ارتش آلمان نازی، شهری کوچک را اشغال می‌کند. در داستان مشخص نیست که این شهر به چه کشوری تعلق دارد.

حتما بخوانید » آخرین نبرد جنگ جهانی دوم

اما با توجه به حوادث جنگ جهانی دوم انتظار می‌رود که این شهر به یکی از کشورهای اسکاندیناوی تعلق داشته باشد. مردمان این شهر آرام و صلح‌طلب اند.

نزدیک به ۴۰۰ سال است که جنگی ندیده‌اند و به شکلی دموکراتیک، قلمرو خود را اداره می‌کنند. این شهر بدون مقاومت چندانی اشغال و تسلیم می‌شود ولی از آن‌جایی‌که آزادی و آزاد زیستن را درک کرده‌اند میلی درونی به مقاومت در برابر قوای اشغالگر دارند.

حتما بخوانید » راوی مرگ

این مردم مشکلات زیادی را برای نیروهای آلمان نازی ایجاد می‌کنند.

رمان جنگ جهانی دوم رمان جنگ جهانی دوم رمان جنگ جهانی دوم رمان جنگ جهانی دوم رمان جنگ جهانی دوم رمان جنگ جهانی دوم رمان جنگ جهانی دوم رمان جنگ جهانی دوم رمان جنگ جهانی دوم رمان جنگ جهانی دوم رمان جنگ جهانی دوم رمان جنگ جهانی دوم رمان جنگ جهانی دوم رمان جنگ جهانی دوم رمان جنگ جهانی دوم رمان جنگ جهانی دوم

شما و دولت متبوعتان نمی‌فهمید. در تمام دنیا دولت و مردم شما تنها دولت و مردمی است که تاریخ آن‌ها را شکست پشت سر شکست تشکیل داده است
و علت آن هم این است که فکر مردم را نفهمیده‌اید.
درنگی کرد و باز گفت: این اصل درست نیست. اولا من شهردارم. هیچ حقی ندارم که کسی را محکوم به اعدام کنم. در این جامعه هیچ‌کس همچو حقی را ندارد.
اگر من این کار را بکنم نقض قانون کرده‌ام.

از من می‌پرسیدند که یک حکومت توتالیتر چیست؟ و من جواب می‌دادم حکومتی است که در آن هر چه ممنوع نیست اجباری است.

در ناپل اما این رسم رسمی است هزار ساله: هزار سال است که بر سر هر فاتحی چه ایتالیایی چه خارجی، از نورمان‌ها گرفته تا آنژوها و آراگون‌ها و شارل هشتم فرانسه، حتی خود گاریبالدی، حتی موسولینی، همین بلا می‌آید. اگر هر از گاهی مردم ناپل مردم ناپل شانس آن را نمی داشتند که فاتح و آقای خود را بیع و شراع کند، تا به حال هزارها بار از گرسنگی مرده بود.

حتما بخوانید » بهترین رمان های داستایوفسکی

ماه پنهان است

این رمان کوتاه به قلم نویسنده مشهور آمریکایی، جان اشتاین بک به رشته تحریر درآمده است. داستان در خلال جنگ جهانی دوم روی می‌دهد و ارتش آلمان نازی، شهری کوچک را اشغال می‌کند. در داستان مشخص نیست که این شهر به چه کشوری تعلق دارد.

اما با توجه به حوادث جنگ جهانی دوم انتظار می‌رود که این شهر به یکی از کشورهای اسکاندیناوی تعلق داشته باشد. مردمان این شهر آرام و صلح‌طلب اند.

نزدیک به ۴۰۰ سال است که جنگی ندیده‌اند و به شکلی دموکراتیک، قلمرو خود را اداره می‌کنند. این شهر بدون مقاومت چندانی اشغال و تسلیم می‌شود ولی از آن‌جایی‌که آزادی و آزاد زیستن را درک کرده‌اند میلی درونی به مقاومت در برابر قوای اشغالگر دارند.

این مردم مشکلات زیادی را برای نیروهای آلمان نازی ایجاد می‌کنند.

رمان جنگ جهانی رمان جنگ جهانی رمان جنگ جهانی رمان جنگ جهانی رمان جنگ جهانی رمان جنگ جهانی رمان جنگ جهانی رمان جنگ جهانیرمان جنگ جهانی رمان جنگ جهانی رمان جنگ جهانی رمان جنگ جهانی رمان جنگ جهانی رمان جنگ جهانی رمان جنگ جهانی

حتما بخوانید » کتاب شب های روشن

شما و دولت متبوعتان نمی‌فهمید. در تمام دنیا دولت و مردم شما تنها دولت و مردمی است که تاریخ آن‌ها را شکست پشت سر شکست تشکیل داده است
و علت آن هم این است که فکر مردم را نفهمیده‌اید.
درنگی کرد و باز گفت: این اصل درست نیست. اولا من شهردارم. هیچ حقی ندارم که کسی را محکوم به اعدام کنم. در این جامعه هیچ‌کس همچو حقی را ندارد.
اگر من این کار را بکنم نقض قانون کرده‌ام.


موضوعات مرتبط: سبک زندگی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ایجاد انگیزه ؛ 11 روش ساده و مؤثر برای افزایش انگیزه
یک شنبه 25 مهر 1400 ساعت 17:24 | بازدید : 226 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )

بهترین راهکارها برای ایجاد انگیزه کدام راهکارها هستند؟ برترین روش ها برای افزایش انگیزه کدام روش ها میباشند؟ چگونه انگیزه خود را افزایش دهیم؟ چطور انگیزه خود را بالا ببریم؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه مجله اینترنتی ماهتوتا باشید.

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که حس و حال انجام هیچ کاری را نداشته باشید و ساعت‌ها در گوشه‌ای بنشینید و به نقطه‌ای خیره شوید؟ این در شرایطی است که شما کارهای زیادی برای انجام دادن دارید، اما انگار هیچ انگیزه‌ای وجود ندارد.

در همین حال، یک ندای ضعیف درونی، شما را راحت نمی‌گذارد و سعی دارد مجاب‌تان کند تا بلند شده و کاری انجام دهید. خیلی از شما این صدا را می‌شناسید و شاید از آن با تعبیر عذاب وجدان یاد کنید. به هر حال این صدا بی‌رحمانه تکرار می‌شود، اما شما بی حس و حال‌تر از آن هستید که بتوانید حرکتی بکنید. جای شکرش باقی است که این صدا وجود دارد، وگرنه شاید هیچ‌وقت به سراغ خواندن این متن نمی‌آمدید و هیچ‌وقت نمی‌پرسیدید که چطور می‌توانید خود را از این بی‌حالی و رخوت خلاص کنید؟!

افزایش انگیزه

ایجاد انگیزه

شاید هم کمی نگران شده باشید، چون از این وضع متعجب و خسته هستید. شما دوست دارید که با انگیزه و مولد باشید. دوست دارید انرژی لازم برای کار کردن روی اهداف و برنامه‌های خود را داشته باشید، اما نمی‌دانید که چطور باید آن شور و جاه‌طلبی سابق را در خود جمع کنید. اگر این اوضاع باقی بماند، وضعیت روحی شما بدتر از قبل می‌شود، بنابراین دست روی دست گذاشتن کافی است و باید کاری کرد.

حتما بخوانید » معجون خوشحالی

در این مقاله از مجله اینترنتی ماهتوتا سعی داریم مقوله‌ای به نام بی‌انگیزگی را بهتر بشناسیم تا بدانیم که در مواجهه با آن چه کارهایی باید انجام دهیم. بیایید ابتدا دلایل احتمالی این موضوع را بررسی کنیم.

چرا انگیزه ندارم؟

پیش از هر چیز باید بدانید که بی‌انگیزه بودن حالتی است که ممکن است هر فردی در طول زندگی خود، آن را تجربه کند، پس بیهوده خودتان را سرزنش نکنید و به خود برچسب تنبلی نزنید. این احساس، همیشگی نیست و گام‌های موثری وجود دارند که در صورت بکارگیری درست آن‌ها می‌توانید به سلامت از این چالش عبور کنید.

حتما بخوانید » افزایش تمرکز

مثل همیشه، اولین قدم، شناخت درست موضوع مورد بحث و دلایل آن است. اگر بتوانید ریشه‌های بی‌انگیزگی خود را پیدا کنید، یک قدم بزرگ به سمت حل مساله برداشته‌اید. در اینجا چند دلیل محتمل را ذکر می‌کنیم:

ترس از شروع

چرا انگیزه ندارم؟

برای اکثر مردم، انگیزه‌ی پایین با اهمال‌کاری ارتباط دارد. شروع کردن برای ما دشوار است و آنقدر کارها را به تعویق می‌اندازیم که بالاخره تحت فشار زمان، مجبور به اقدام می‌شویم.

فقدان مهارت یا دانش

اگر احساس کنید که مهارت‌ها یا اطلاعات لازم برای تکمیل یک پروژه یا هدف را ندارید، احتمالاً تمایل خود را برای کار روی آن از دست خواهید داد.

حتما بخوانید » کیفیت زندگی

فشار

شما احساس می‌کنید زیر بار فشار مسئولیت‌ها و تعهداتی که بر عهده دارید، در حال خرد شدن هستید!

کسالت یا نارضایتی

شما نسبت به کار یا هدف زندگی خود، کاملا بی‌علاقه و ناراضی هستید. اهدافی که پیش رو دارید، هیچ شادی یا لذتی را برای شما به ارمغان نمی‌آورند.

حتما بخوانید » میلیاردر شدن

فقدان معنا

شما احساس می‌کنید که کار یا زندگی شما هیچ معنایی ندارد و دلیلی برای تحقق بخشیدن به آن نیست. شما زندگی و کار خود را سطحی و خالی از هر شور و شوقی می‌بینید.

عزت‌نفس یا اعتماد‌به‌نفس پایین

افزایش انگیزه

شما احساس خوبی نسبت به خودتان یا توانایی‌های خود ندارید و می‌ترسید که نتیجه‌ی تمام اقدامات شما چیزی جز احساس خجالت، محرومیت و گناه نباشد.

افسردگی و بی‌انگیزگی

این دو غالباً دست به دست هم می‌دهند. اگر اولی را داشته باشید، بی‌انگیزگی هم در ادامه به سراغ‌تان خواهد آمد. اگر از نظر بالینی افسرده هستید، این بیماری روانی، انرژی جسمی و روحی شما را از بین می‌برد و احساس انگیزه داشتن را تقریباً غیرممکن می‌کند.

حتما بخوانید » درمان افسردگی

بیماری

اگر شما از یک بیماری جسمی رنج می‌برید و یا به تازگی آن را پشت سر گذاشته‌اید، انرژی شما کم است و احتمالا قدرت سابق و معمول خود را ندارید.

ایجاد انگیزه

احتمالا دلایلی که ذکر کردیم برای خیلی از شما آشنا است و می‌توانید به وضوح ببینید که چرا هیچ تمایلی برای انجام هیچ کاری ندارید. با این حال، اگر هنوز هم ریشه‌ی مشکل خود را پیدا نکرده‌اید، شاید لازم باشد نگاه موشکافانه‌تری به خود و زندگی‌تان داشته باشید و در زوایای پنهان‌تری به دنبال ریشه‌ی مشکلات خود بگردید. خبر خوب این است که می‌توانید برای یافتن انگیزه اقدام کنید.

 بیدار کردن انگیزه‌ 11 اقدام موثر

متناسب با شرایط خود، اقدامات زیر را به کار بندید تا خود را از حالت رخوت و افسردگی بیرون آورده و نشاط و انگیزه‌ی دوباره پیدا کنید.

حتما بخوانید » فیلم الهام‌بخش

افسردگی یا بیماری جسمی خود را درمان کنید

اگر علایم افسردگی را می‌شناسید و چندین هفته است که آن‌ها را مشاهده می‌کنید، وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید. در صورت افسردگی، احتمالا نبرد سختی پیش رو دارید تا انرژی و توان از دست رفته‌ی خود را بازگردانید. درمان مورد نیاز خود را که ممکن است ترکیبی از مدیتیشن و گفتاردرمانی باشد، دریافت کنید تا شور و حال شما برای مشارکت در زندگی بازگردد.

در این میان، سعی کنید با وجود احساس بد، اهداف کوچک قابل کنترل را انجام دهید. حتی اگر منتظر نتایج بزرگ هستید، این دستاوردهای کوچک را دست کم نگیرید. با رسیدن به همین اهداف کوچک می‌توانید احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید و عزت نفس خود را بهبود ببخشید.

حتما بخوانید » سبک زندگی سالم

اگر مبتلا به سرماخوردگی‌، آنفولانزا یا سایر بیماری‌ها هستید ، با خودتان صبور باشید. در دوران بیماری خود را زیاد تحت‌فشار قرار ندهید و از خود کار نکشید. مراقبت از خود را تمرین کنید و اجازه دهید بیماری، دوران خودش را طی کند. به این ترتیب به احتمال زیاد، با بهبود حالتان، انگیزه‌ی شما هم باز خواهد گشت.

بفهمید که چه چیزی به شما استرس می‌دهد و در مورد آن کاری انجام دهید

اگر استرس علت کم بودن انرژی شما و عدم تمایل به انجام هر کاری است‌، منبع استرس را پیدا و بررسی کنید.

حتما بخوانید » 25 درس موفقیت از مایکل جردن

آیا وظایفی که بر عهده گرفته‌اید، بیش از توان شما است؟ آیا درگیر پیش‌آمد سخت و طاقت‌فرسایی هستید؟ آیا خود را با اضافه‌بار اطلاعات غرق کرده‌اید؟

در مورد عوامل استرس‌زا با خود صادق باشید و حتی اگر ناراحت‌کننده هم نیستند، سعی کنید آن‌ها را فعلا از زندگی خود حذف کنید. این رویدادها و تعهدات استرس‌زا می‌تواند شما را به سرعت درگیر کند، بنابراین باید مراقب برخورد با آن‌ها باشید تا دچار اضطراب یا افسردگی نشوید.

خودتان را مجبور کنید تا اولین قدم را بردارید

دلیل بی انگیزه بودن

تعلل، قاتل انگیزه است. بیشتر کارهایی که دوست نداریم انجام دهیم و حتی برخی از کارهایی که از آن‌ها لذت می‌بریم، دشوارتر و دلهره‌آورتر از آنچه که هستند، به نظر می‌رسند، اما وقتی اولین قدم را برمی‌دارید، ترس‌ها و تردیدها کنار می‌روند و خواهید دید که کار مورد نظر شما، آنقدرها هم که فکر می‌کرده‌اید، غیر‌قابل کنترل نیست!

حتما بخوانید » ذهن آگاهی

کوچک‌ترین اقدام برای هر کاری که به تعویق می‌اندازید را تعیین کنید، سپس فقط همان یک کار را انجام دهید. خواهید دید که طی کردن مراحل بعدی، به مراتب آسان‌تر خواهد شد.

مهارت‌های خود را تقویت کنید

اگر از عهده‌ی کاری برنمی‌آیید، سخت است که دست و پنجه نرم کردن با آن، هیجان‌زده شوید، بنابراین یک سوال مهم این است که از نظر مهارت‌ها یا تحصیلات، چه چیزی شما را مشتاق می‌کند و ممکن است شما را به اهداف خود علاقه‌مند کند؟

به یاد داشته باشید که انگیزه، خود به خود به سراغ شما نمی‌آید، بلکه این شما هستید که باید فعالانه وارد عمل شوید؛ مثلا برای تقویت مهارت‌های خود، یک دوره‌ی آنلاین بگذرانید. یک مربی پیدا کنید تا شما را راهنمایی کند. در صورت نیاز دوباره به مدرسه بازگردید.

حتما بخوانید » زندگی بهتر

هرچه بیشتر متخصص شوید، کار یا هدف شما جالب‌تر و هیجان‌انگیزتر خواهد بود. همچنین نسبت به توانایی‌های خود اطمینان بیشتری خواهید داشت که باعث افزایش ابتکار عمل شما می‌شود.

دنبال هدف یا علاقه‌ی خود باشید

یافتن معنا برای ایجاد انگیزه

اگر از زندگی خود خسته و ناراضی هستید، احساس انگیزه داشتن هم برای شما دشوار است. بیزاری از کار یا فکر کردن به اینکه زندگی بی‌معنی است، می‌تواند روح را خرد کند و منجر به بی‌تفاوتی شود. ماموریت خود را برای یافتن چیزی که برای شما هدفمند است، پیدا کنید و مدتی، زمان و انرژی خود را بر آن متمرکز کنید. این احساس که شما به نوعی تغییر ایجاد کرده‌اید، می‌تواند بسیار انگیزه‌بخش باشد.

بهتر است این حس هدفمندی را با علاقه یا هدفی که مشتاق آن هستید، پیوند دهید. داشتن عشق و شور، مانند ریختن بنزین روی شعله‌های انگیزه است. در این صورت شما احساس بچه‌ای را خواهید داشت که هر روز صبح با ذوق سوار شدن دوچرخه‌ی جدید خود از خواب بیدار می‌شود.

اهداف خود را تعیین کرده و تمام جزئیات آن‌ها را تجسم کنید

اگر چیزی ندارید که برای آن تلاش کنید، بدیهی است که نمی‌توانید انگیزه‌ای برای کار داشته باشید. برای این منظور، اهداف قابل کنترلی ایجاد کنید که شما را هیجان‌زده و درگیر کند. بهتر است با یک گل کوچک شروع کنید تا یک برد سریع داشته باشید که بتواند اشتیاق شما را برانگیزد.

حتما بخوانید » زندگی شاد

سپس بنشینید و مدام به تمام جزئیات هدف بعدی خود فکر کنید؛ به عنوان مثال، اگر هدف شما نوشتن یک رمان است، هر صحنه و هر شخصیتی را تجسم کنید تا زمانی که به آن جهان کشیده شوید. این کار شروع به نوشتن را بسیار ساده‌تر می‌کند.

علاوه بر این‌ها، دیدن محصول نهایی دقیق در ذهن به شما کمک می‌کند تا انگیزه‌ی خود را حفظ کنید، در حالی که داشتن یک امید مبهم از آنچه می‌خواهید به آن برسید، می‌تواند دلسرد‌کننده باشد.

دلایل اهداف خود را بنویسید

نوشتن دلایل اهداف برای ایجاد انگیزهافزایش انگیزه افزایش انگیزه افزایش انگیزه افزایش انگیزه افزایش انگیزه افزایش انگیزه افزایش انگیزه افزایش انگیزه

هنگامی که هدف جدیدی را تعیین می‌کنید یا عادتی را شروع می‌کنید، دلایل خود را هم بنویسید. این کار باعث می‌شود که با تعهد بیشتری شروع به کار کنید؛ به عنوان مثال، اگر هدف شما رسیدن به ارتقای شغلی است، نوشتن مزایا و دلایلی که می‌خواهید به این هدف برسید، به مغز شما کمک می‌کند تا هدف مورد نظرتان را پردازش کرده و شما را در مسیر درست نگه دارد.

به علاوه، وقتی چیزی ملموس مانند یک فهرست نوشته شده ایجاد می‌کنید‌، این یک نشانه‌ی ذهنی دیگر است که اقدامات شما را در جهت واقعی شدن هدف تقویت می‌کند.

حتما بخوانید » آنچه نمی‌توانید با پول بخرید

اهداف و پاداش‌ها را تعیین کنید

شاید فکر کنید که این هم نوعی رشوه دادن است. ممکن است این فکر چندان هم نامربوط نباشد، اما مطمئن باشید که موثر است. تعیین اهداف کوتاه‌مدت در دل اهداف بلند‌مدت، به شما کمک می‌کند احساس کنید در حال انجام کاری هستید، در حالی که پاداش به شما چیزی می‌دهد که باید حتی قبل از رسیدن به هدف نهایی، منتظر آن باشید.

حتما بخوانید » مطالعه مؤثر

تقسیم وظایف بزرگ به کارهای کوچک‌تر به شما کمک می‌کند تا بیش از حد تحت‌فشار قرار نگیرید. اجازه دادن به خود برای لذت بردن از یک کاسه بستنی پس از اتمام هر فصل در گزارش خود‌، یا یک گردش خاص با دوستان پس از اتمام یک نقطه عطف در تناسب اندام، به شما کمک می‌کند تا بر مدار انگیزه‌های طولانی‌مدت خود بمانید.

حتما بخوانید » 27 نکته‌ انگیزه‌بخش کارآفرینان

استراتژی داشته باشید اما انعطاف‌پذیر باشید

هنگام شروع یک هدف جدید، برنامه‌ریزی کنید که چگونه وارد عمل خواهید شد. فکر کردن به برنامه، نه تنها به شما این فرصت را می‌دهد که بهترین شرایط را برای موفقیت ایجاد کنید، بلکه به شما این امکان را می‌دهد که در صورت مواجه شدن با مشکلات، استراتژی‌های جایگزین را نیز بررسی کنید.

اگر اولین تلاش شما با شکست مواجه شد، استرس نگیرید. اگر اولین تیر شما به هدف نخورد، نا‌امید نباشید و برنامه‌ی خود را برای حل مشکلاتی که دفعه‌ی اول شما را متوقف کرده‌اند، تغییر دهید.

برای موانع و خستگی برنامه‌ریزی کنید

دلایل بی انگیزه بودنایجاد انگیزه ایجاد انگیزه ایجاد انگیزه ایجاد انگیزه ایجاد انگیزه ایجاد انگیزه ایجاد انگیزه ایجاد انگیزه ایجاد انگیزه ایجاد انگیزه ایجاد انگیزه ایجاد انگیزه

همه در طول راه دلسرد می‌شوند و احتمالاً این موضوعی است که برای شما هم اتفاق می‌افتد، بنابراین، پیشاپیش برای کارهایی که می‌خواهید انجام دهید، برنامه‌ریزی کنید. این کار باعث می‌شود که وقتی موانع به وجود می‌آیند و انگیزه‌های شما شروع به سست شدن می‌کنند، هوشیار باشید.

برای مدیریت موانع و خستگی‌ها، این اقدامت می‌توانند مفید باشند:

  • بارها و بارها، لیست دلایل خود برای تعقیب اهداف و رویاهایتان را بخوانید.
  • شما می‌توانید طوفان فکری جدیدی داشته باشید. احتمالا راه‌های جالب‌تری برای رسیدن به اهداف و تجدید انرژی به سراغ‌تان می‌آید.
  • شما می‌توانید در مورد مشکلات با شریک خود صحبت کنید و به این ترتیب، فشار مشکلات را کم کنید.

بسته به نوع هدف، یک برنامه‌ی عملی برای تجدید انرژی خود ایجاد کنید؛ برنامه‌ای که الهام‌دهنده و لذت‌بخش باشد.

حتما بخوانید » تندخوانی

کلام آخر

فراموش نکنید که برای ایجاد انگیزه، باید دست به عمل بزنید. پیشنهاد می‌کنیم توصیه‌های این مقاله از مجله اینترنتی ماهتوتا را به کار بندید و نتایج عملی آن را ببینید. حفظ انگیزه، یک عادت سخت است، اما ارزش آن را دارد که نیروی انگیزه‌ی خود را تقویت کنید تا بتوانید با همه‌ی اهداف و عادات خود به موفقیت برسید.

حتما بخوانید » افزایش انگیزه کارکنان

 

موضوعات مرتبط: سبک زندگی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


یادگیری اکتشافی چیست؟ ؛ تاریخچه، مزایا و معایب 2022
یک شنبه 25 مهر 1400 ساعت 17:21 | بازدید : 249 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )

تاریخچه نظریه یادگیری اکتشافی چیست؟ اصول پنج‌گانه یادگیری اکتشافی چیست؟ مزایا و معایب یادگیری اکتشافی چیست؟ اهمیت آموزش و توانمندسازی معلمان در نظریه یادگیری اکتشافی چیست؟ یادگیری اکتشافی چیست؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه مجله اینترنتی ماهتوتا باشید.

کودکانی را تصور کنید که در کلاس علوم، خسته و بی‌حوصله نشسته‌اند و به صحبت‌های معلمشان گوش می‌دهند یا در حال یادداشت‌برداری‌اند. در همین حین، معلم در حال تشریح اندام‌های درونی بدن است و یکی‌یکی آنها را برای دانش‌آموزان بیان می‌کند. این تصاویر برای خیلی از ما آشناست. شیوه مرسوم و متداول آموزش علم. منتها آیا روشی جذاب‌تر وجود ندارد؟ در این مقاله از مجله اینترنتی ماهتوتا با نظریه یادگیری اکتشافی، تاریخچه، مزایا و معایب و نیز کاربردهای آن آشنا می‌شوید.

حتما بخوانید » یادگیری در خواب

یادگیری اکتشافی چیست؟

یادگیری اکتشافییادگیری اکتشافی

نظریه یادگیری اکتشافی فراگیران را تشویق می‌کند برای یادگیری دانش جدید، روی تجربیات و دانش پیشین خود تکیه کنند. سپس آنها را با درک شهودی، خیال‌پردازی، خلاقیت و انجام آزمایش و جست‌وجو ترکیب کنند تا بتوانند دانش جدیدی کسب (کشف) کنند. بر مبنای این نظریه، یادگیری به‌معنای جذب آنچه دیگران گفته‌اند نیست؛ بلکه به‌معنای استفاده از دانش پیشینیان و ترکیب آن با روحیه جست‌وجوگری برای کشف پاسخ‌ها و پیداکردن راه‌حل‌های جدید است.

حتما بخوانید » یادگیری عمیق

تاریخچه نظریه یادگیری اکتشافی

تاریخچه یادگیری اکتشافیجروم برونر

جروم برونر، روان‌شناس مشهور آمریکایی، نظریه یادگیری اکتشافی را برای نخستین‌بار در دهه ۶۰ میلادی طرح کرد. آموختن با انجام‌دادن چیزی بود که او به آن تأکید می‌کرد. در نظریه یادگیری اکتشافی برونر، فراگیران به‌جای‌ آنکه صرفا دریافت‌کننده دانش باشند، به‌طور فعال در یادگیری دانش مشارکت می‌کنند. آنها با جست‌وجو و دستکاری اشیا با محیط اطرافشان تعامل می‌کنند.

حتما بخوانید » یادگیری ماشینی

این تعامل فرصتی به وجود می‌آورد تا آنها فکر کنند، سؤال بپرسند، حدس بزنند و با دیگران همکاری کنند. بدین ترتیب، آنها اعتمادبه‌نفس لازم برای حل مسئله و استفاده از دانشِ ازپیش‌کسب‌شده را یاد می‌گیرند. با این حساب، به‌جای آنکه دانش‌آموز انبار تلقی شود که باید از دانش پر گردد، فردی دیده می‌شود که دارای دانش‌ و تجربیات پیشین است. حال این دانش و تجربه می‌تواند در امر یادگیری دانش جدید استفاده شود.

ژان پیاژه، روان‌شناس مشهور سوئیسی نیز که از مشاهیر حوزه روانشناسی رشد به شمار می‌رود کودکان را همچون فلاسفه یا دانشمندانی کوچک می‌دید. وی معتقد بود آنها باید در تعامل با محیط بیاموزند و مراحل رشد را طی کنند. بر مبنای نظریه او، مشارکت و درگیرشدن کودکان با محیط زندگی نقشی مهم در رشد فکری آنها دارد. ازاین‌رو وی معتقد بود کودکان دبستانی باید با دستکاری و لمس اشیا گوناگون، فرایند یادگیری را در محیط مدرسه طی کنند.

حتما بخوانید » یادگیری در خواب

اصول پنج‌گانه یادگیری اکتشافی

یادگیری اکتشافییادگیری اکتشافی

یادگیری اکتشافی را می‌توان در ۵ اصل به شرح زیر خلاصه کرد:

حل مسئله

معلمان باید دانش‌آموزان را هدایت و تشویق کنند تا با ترکیب دانش پیشین و اطلاعات جدید، هنگام حل مسئله راه‌حل‌های نو پیدا کنند. با این روش، «دانش‌آموزان» عامل اصلی و تأثیرگذار در فرایند یادگیری‌اند که با توسعه مهارت‌های خود و درگیرشدن با مسئله، راه‌حل‌های جدید می‌یابند.

هدایت فراگیران

حتما بخوانید » قانون درخت دانش

معلمان باید به فراگیران اجازه دهند مسیر یادگیری اکتشافی را خود به‌تنهایی یا با همکاری دیگران و با سرعت مناسب طی کنند. این شیوه، برخلاف روش‌های معمول تدریس، استرس فراگیران را کاهش می‌دهد و اجازه می‌دهد آنها با آسودگی خاطر بیاموزند.

ادغام و ترکیب

معلمان باید به فراگیران شیوه و اصول صحیح ترکیب‌کردن دانش‌ پیشین با داده‌های جدید را آموزش دهند و آنها را تشویق کنند برای آنچه کشف شده است کاربردهایی بیابند.

تحلیل و تفسیر داده‌ها

یادگیری اکتشافی یادگیری فرایندمحور است، نه محتوامحور. ازاین‌رو، فراگیران به‌جای به‌یادسپاری آنچه آموخته‌اند، باید بیاموزند داده‌های کسب‌شده را تحلیل و تفسیر کنند.

بازخورد شکست

یادگیری صرفا زمانی که ما پاسخ صحیح را پیدا می‌کنیم رخ نمی‌دهد. یادگیری اکتشافی صرفا روی پیداکردن پاسخ‌ها و راه‌حل‌های درست تمرکز ندارد؛ بلکه این فرصت را به فراگیران می‌دهد تا با اشتباه‌کردن نیز بیاموزند. در اینجا وظیفه معلم ارائه بازخورد است.

حتما بخوانید » پرورش ذهن

مزایا و معایب یادگیری اکتشافی

یادگیری اکتشافییادگیری اکتشافی

یادگیری اکتشافی مزایای زیادی دارد از جمله:

  • تقویت حس استقلال و اعتمادبه‌نفس؛
  • تشویق انگیزه و تقویت خلاقیت دانش‌آموزان؛
  • رساندن فراگیران به سطوح بالاتری از یادگیری؛
  • هماهنگی روش‌ها با سرعت یادگیری دانش‌آموزان؛
  • شیوه مناسب آموزش به کودکانی که مشکلات رفتاری و اختلالات یادگیری دارند.

با این حال، این نظریه، مانند هر نظریه‌ای دیگری، محدودیت‌ها و نقاط ضعفی نیز دارد مانند:

  • نیاز به آموزش کافی و مناسب معلمان برای آنکه شایستگی لازم جهت اجرای آن را پیدا کنند؛
  • نیاز به چهارچوبی دقیق و منظم، چراکه جست‌وجو و تلاش بی‌هدف ممکن است باعث سردرگمی فراگیران شود؛
  • در برخی موارد، ممکن است فراگیران را دچار این خطا کند که آنها نیازی به آموختن یک‌سری مسائل و مهارت‌های مهم ندارند و هرآنچه خود آموخته‌اند کافی است؛
  • یادگیری اکتشافی نباید به‌عنوان رکن اصلی برنامه آموزشی استفاده شود، چراکه اجرای آن در عمل با محدودیت‌های مختلف مواجه می‌شود و باعث کاهش یادگیری می‌گردد.

حتما بخوانید » بهترین منابع آزمون آیلتس

اهمیت آموزش و توانمندسازی معلمان در نظریه یادگیری اکتشافی

نقش معلمان در اجرای موفقیت‌آمیز یادگیری اکتشافی بسیار مهم است. معلمان نه‌تنها باید انعطاف‌پذیر باشند که به‌خوبی خود را نیز باید برای اجرای روش‌های این نظریه آماده کرده باشند. آنها باید این موضوع را درک کنند که چگونه موضوعی آموزشی می‌تواند از سوی دانش‌آموزان کشف شود و به پیشبرد برنامه درسی کمک کند. معلمان باید شیوه صحیح طرح پرسش و ارائه بازخورد را برای هدایت اکتشافات دانش‌آموزان حین انجام این شیوه بدانند.

برای کسب این شایستگی‌ها، معلمان باید دوره‌های روان‌شناسی رشد و یادگیری را بگذرانند و دوره‌های مختلف سنی و مراحل رشد فراگیران را بشناسند. چطور از یادگیری اکتشافی در کلاس درس استفاده کنیم؟ برای کاربرد این نظریه در کلاس درس و استفاده از آن برای تقویت یادگیری دانش‌ آموزان، ۵ روش را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

از مصاحبه برای تحریک کنجکاوی استفاده کنید

صحبت و تبادل نظر با دیگران همیشه آموزنده است. از فراگیران بخواهید درباره موضوعاتی مشخص با بزرگ‌ترها یا سایر معلمان مصاحبه کنند. در خلال این مصاحبه، آنها چیزهای زیادی می‌آموزند. از آنها بخواهید متن مصاحبه را بنویسند و آنچه را آموخته‌اند خلاصه کنند.

فراگیران را تشویق به تحقیق فردی کنید

استفاده از آزمایشگاه مجازی در یادگیری اکتشافی

به فراگیران خود موضوعی بدهید و از آنها بخواهید به‌تنهایی تحقیق کنند. آنها را تشویق به استفاده از منابع مختلف راجع به آن تحقیق کنند. سپس هرکس نتایج خود را با دیگران به اشتراک بگذارد.

پروژه‌های داده‌محور به آنها بدهید

داده‌های مربوط به موضوعی درسی را در اختیار فراگیران قرار دهید و از آنها بخواهید داده‌ها را تحلیل، تفسیر و طبقه‌بندی کنند و نتایج و نظریات احتمالی را حدس بزنند. با این روش، علاوه بر پیشبرد یادگیری اکتشافی، اهمیت تحلیل داده را به آنها آموزش می‌دهید.

حتما بخوانید »  اشتباه رایج در یادگیری زبان انگلیسی

 از آزمایشگاه مجازی استفاده کنید

گاهی امکانات یا زمان کافی برای انجام یادگیری اکتشافی به‌شیوه مرسوم وجود ندارد. در این شرایط، می‌توانید از شبیه‌سازها استفاده کنید؛ برای مثال، کلاس کالبدشکافی را با کمک نرم‌افزارهای آموزشی برای دانش‌آموزان اجرا کنید و از آنها بخواهید آنها نیز دست‌به‌کار شوند و با چاقوی جراحی مجازی کار کنند.

از فرصت اشتباه‌ها برای غنی‌سازی یادگیری استفاده کنید

وقتی دانش‌‌آموزان کنترل آموزش را در فرایند اکتشاف به دست می‌گیرند، اشتباه‌ها اجتناب‌ناپذیرند. در این شرایط، از هر خطا به‌عنوان فرصتی برای یادگیری استفاده کنید. به‌موقع بازخورد بدهید. به فراگیران کمک کنید خطاها را شناسایی و اصلاح کنند و آنها را تشویق کنید از اشتباه‌کردن نترسند.

سخن پایانی

نظریه یادگیری اکتشافی بین روان‌شناسان حوزه رشد و یادگیری محبوبیت زیادی دارد. آنها بر این باورند که آموختن با انجام‌دادن محقق می‌شود. اگر معلم این نکته را که دانش‌آموزش دانش و تجربیاتی از قبل دارد در نظر بگیرد،‌ آنگاه می‌تواند به او نشان دهد محتوای آموزشی به دانسته‌ها و تجربیات او مرتبط است.

حتما بخوانید » پیشرفته‌ترین ربات‌ها

اجرای موفق این شیوه به آگاهی و تلاش معلمان نیاز دارد. آنها باید مراقب باشند فعالیتی آموزشی را صرفا به‌خاطر آنکه فعالیتی انجام می‌شود اجرا نکنند؛ بلکه روی هدایت فعالیت‌ها برای نیل به اهداف آموزشی تمرکز کنند.


در ادامه بخوانید » کیفیت زندگی


 

موضوعات مرتبط: سبک زندگی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


11 انیمه‌ سینمایی برتر شبیه « اسم تو » که باید تماشا کنید
یک شنبه 25 مهر 1400 ساعت 17:19 | بازدید : 218 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )

در لیست 11 انیمه‌ سینمایی برتر شبیه « اسم تو » که باید تماشا کنید کدام انیمه ها قرار دارند؟ 11 انیمه پرطرفدار شبیه « اسم تو » که باید تماشا کنید کدام انیمه ها میباشند؟ در لیست برترین انیمه شبیه اسم تو  که باید تماشا کنید کدام انیمه ها قرار دارند؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه مجله اینترنتی ماهتوتا باشید.

انیمه‌ی سینمایی «اسم تو» از ماکوتو شینکای سال ۲۰۱۶ اکران شد و از همان زمان اکران به موفقیت گسترده‌ای رسید و کلی هوادار سراسر جهان پیدا کرد. فیلم رکوردهای فروش انیمه‌ها در ژاپن و جهان را شکست و یکی از پرفروش‌ترین انیمه‌های تاریخ شد. جلوه‌های بصری عالی، ریتم سریع و یک داستان عاشقانه تاثیرگذار، از مهم‌ترین عواملی بودند که باعث موفقیت آن شدند.

مسلما انیمه‌ای با چنین محبوبیتی به این زودی‌ها فراموش نمی‌شود، و هواداران آن تلاش می‌کنند همچنان در همان حال و هوا باشند و آثار مشابه دیگری هم تماشا کنند. علاوه بر چندتا از کارهای خود شینکای، چند انیمه‌ی سینمایی عالی دیگر هم هستند که یا چنین مضمون مشابهی را به کار برده‌اند، و یا از نظر بصری و زیبایی‌شناسی، شبیه «اسم تو» هستند.

انیمه‌ سینمایی

«اسم تو» را چه یک داستان بلوغ با زیرلایه‌های ماوراءالطبیعه در نظر بگیریم، یا یک داستان عاشقانه‌ی عجیب و غریب، باز هم در صنعت انیمه نمونه‌های مشابه خوب دیگری هم برای تماشا وجود دارد.همراه مجله اینترنتی ماهتوتا باشید.

دختری که در زمان پرش می‌کرد (The Girl Who Leapt Through Time)

دختری که در زمان پرش می‌کرد

  • کارگردان: مامورو هوسودا
  • نویسنده: ساتوکو اوکودرا
  • تولید کننده: مدهاوس
  • سال: ۲۰۰۶

«دختری که در زمان پرش می‌کرد» یکی از کارای قدیمي‌تر مامورو هوسودا است، کسی که بیشتر به خاطر کارگردانی نسخه‌ی سینمایی «دیجیمون» مشهور شد. فیلم داستان دختری است که به یک‌باره متوجه می‌شود توانایی سفر در زمان را دارد و به معنای واقعی کلمه می‌تواند در آن پرش کند. او خیلی زود متوجه می‌شود که سفر در زمان آن‌قدرها هم که فکر می‌کرد راحت نیست و باید با کلی پیامدهای عجیب دست‌وپنجه نرم کند که خودش عاملشان بوده.

حتما بخوانید » بهترین انیمه های 2020

وجه تشابه فیلم با «اسم تو» در این است که این‌جا هم به نوعی با یک داستان بلوغ طرف هستیم، همچنین آن جنبه‌های ماوراءالطبیعه مشابه هم این‌جا دیده می‌شوند. فیلم هوسودا به اندازه‌ی «اسم تو» عاشقانه نیست، ولی او مثل شینکای، خیلی خوب موفق می‌شود پی‌رنگ سفر در زمان را به پایان احساسی خوبی برساند.

۵ سانتیمتر در ثانیه (Five Centimeters per Second)

پنج سانتیمتر در ثانیه

  • کارگردان: ماکوتو شینکای
  • نویسنده: ماکوتو شینکای
  • تولیدکننده: کامیکس ویو
  • سال: ۲۰۱۱

تا قبل از این که «اسم تو» اکران شود، خیلی‌ها «پنج سانتیمتر در ثانیه» را بهترین فیلم شینکای در نظر می‌گرفتند. واقعا هم شایسته‌ی این همه تحسین بود. خیلی از عناصری که امضای کارهای شینکای هستند، در این فیلم دیده می‌شوند: انتظار عمیقی که بین دو عاشق جدا از هم شکل گرفته است، و آن پس‌زمینه‌های بصری درخشان و تماشایی.

حتما بخوانید » بهترین انیمه های درام

ولی با وجود این شباهت‌ها، «۵ سانتیمتر در ثانیه» در پایان شبیه یک پیش‌نویس از «اسم تو» به نظر می‌رسد. در حالی که «اسم تو» پر امید و الهام‌بخش است، «۵ سانتیمتر در ثانیه» فضای تلخ‌تر و غم‌انگیزتری دارد. این دو فیلم اگر از نظر حال‌وهوا با هم متفاوتند، ولی به نوعی مکمل هم‌دیگر حساب می‌شوند. و «۵ سانتیمتر در ثانیه» همچنان یکی از تاثیرگذارترین و دلنشین‌ترین آثار او باقی مانده است.

صدای خاموش (A Silent Voice)

صدای خاموش

  • کارگردان: نائوکو یامادا
  • نویسنده: ریکو یوشیدا
  • تولید کننده: کیوتو انیمیشن
  • سال: ۲۰۱۶

در بین کارگردان‌های زنی که انیمه می‌سازند، نائوکو یامادا به لطف انیمه‌ی سینمایی «صدای خاموش» به یکی از موفق‌ترین آن‌ها تبدیل شده است. این انیمه‌ی سینمایی احساسی و تاثربرانگیز، الان دیگر به یک جایگاه دست نیافتنی رسیده است. جالب این است که فیلم هم‌زمان با «اسم تو» اکران شد و البته در خیلی از زمینه‌ها، بازی را به رقیب قدر خود باخت. ولی می‌توان محتوای مضمونی کم‌وبیش مشابهی را در هردو اثر پیدا کرد.

حتما بخوانید » انیمه‌ی جدید

«صدای خاموش» آن چشم‌انداز و جنبه‌ی جادویی و فراطبیعی «اسم تو» را در خود ندارد، ولی درامی شخصی و هولناک درباره رستگاری و عشق‌های نادیده ارائه می‌دهد. با این‌حال، داستان‌های عاشقانه‌ی دراماتیکی که در هر دو فیلم پیاده شده‌اند، تا حدی شبیه بهم به نظر می‌رسند. همین باعث شده که «صدای خاموش» همیشه به عنوان یک گزینه‌ی بعدی به هواداران «اسم تو» پیشنهاد شود.

باغی از کلمات (The Garden Of Words)

باغی از کلمات

  • کارگردان: ماکوتو شینکای
  • نویسنده: ماکوتو شینکای
  • تولید کننده: کومیکس ویو فیلمز
  • سال: ۲۰۱۳

«باغی از کلمات» یک نقطه‌ی میانی قابل توجه در کارنامه‌ی کاری شینکای است. فیلم در فاصله بین «پنج سانتیمتر در ثانیه» و «اسم تو» ساخته شده و جایگاه قابل توجهی دارد. هواداران پروپاقرص شینکای با مقایسه‌ی «اسم تو» با کارهای قدیمی‌تر شینکای متوجه شده‌اند که از «اسم تو» به بعد، شینکای نگاه امیدوارانه‌تری به زندگی پیدا کرده است.

حتما بخوانید» بهترین انیمه های روانشناختی

اگر کارنامه‌ی شینکای را از نظر مضمونی به دو دسته‌ی قبل و بعد از «اسم تو» تقسیم کنیم، «باغی از کلمات» در هیچ‌یک از این دو دسته قرار نمی‌گیرد. شاید به خاطر این‌که این فیلم زمان بسیار کوتاه‌تری دارد و در آن، خبری از جاه‌طلبی‌های فیلم‌های بلندی چون «اسم تو» دیده نمی‌شود. صرف نظر از این مسائل، انیمیشن و طراحی هنری فیلم فوق‌العاده زیبا هستند. با تماشای فیلم خیلی خوب می‌توان متوجه شد که ماکوتو شیکای کارگردان در حال عبور از یک دوره‌ی گذار است.

پاتمای وارونه (Patema Inverted)

پاتمای وارونه

  • کارگردان: یاسوهیرو یوشیورا
  • نویسنده: یاسوهیرو یوشیورا
  • تولیدکننده: ریکا
  • سال: ۲۰۱۳

«پاتمای وارونه» یک انیمه‌ی عالی ولی بسیار قدرنادیده از یاسوهیرو یوشیورا است که احتمال زیاد اسمش را نشنیده‌اید. فیلم همچنین از آن آثاری است که شباهت‌های زیادی به «اسم تو» دارد. هردو فیلم داستان یک رابطه‌ی عاشقانه میان دو نفر هستند و عناصر فراطبیعی هم لابه‌لای داستان خود گنجانده‌اند، و هردو فیلم کلی پیچش داستانی غافلگیر کننده دارند که کلی به غنای پی‌‌رنگ اضافه می‌کند.

حتما بخوانید » انیمیشن‌ آسیایی

در «پاتمای وارونه» به جای عوض شدن بدن‌ها، با دنیایی طرف هستیم که در آن برای گروهی از مردم، نیروی جاذبه به صورت وارونه عمل می‌کند. و لابه‌لای این تغییرات گرانشی عجیب، پسری با دختری مواجه می‌شود و آن‌ها دل به هم می‌بندند. فیلم شاید آن شکوه بصری «اسم تو» را نداشته باشد، ولی به لطف ترفندهای تماشایی جالب و یک رابطه‌ی عاشقانه قوی که محور مرکزی آن را تشکیل می‌دهد، کاری می‌کند که از تماشایش پشیمان نشوید.

فرزندان گرگ (Wolf Children)

فرزندان گرگ

  • کارگردان: مامورو هوسودا
  • نویسنده: ساتوکو اوکودرا، مامورو هوسودا
  • تولید کننده: استودیو چیزو
  • سال: ۲۰۱۲

داستان‌های بلوغی که در بستر اتفاقات ماوراءالطبیعه رخ می‌دهند، به مضمون ثابت آثار شینکای تبدیل شده‌اند. همین باعث شده است که آثار او با فیلم‌های مامورو هوسودا زیاد مقایسه شود. او هم مثل شینکای عاشق موضوع‌های این‌چنینی است، و «فرزندان گرگ» یکی از بهترین آثار هوسودا در این زمینه است.

حتما بخوانید » فیلم علمی تخیلی

در حالی که شینکای معمولا روی شخصیت‌های جوان و کم‌سن تمرکز می‌کند، شخصیت اصلی «فرزندان گرگ» مادری است که تلاش می‌کند دو کودک غیرطبیعی خود را بزرگ کند. همین بچه‌های غیرطبیعی گرگینه، از مهم‌ترین نقاط قوت فیلم هستند و آن را به یک اثر تماشایی تبدیل کرده‌اند.

زمزمه‌ی قلب (Whisper of the Heart)

زمزمه‌ی قلب

  • کارگردان: یوشیفومی کوندو
  • نویسنده: هایائو میازاکی
  • تولیدکننده: استودیو جیبلی
  • سال: ۱۹۹۵

استودیو جیبلی انیمه‌ی معرکه و مشهور زیاد دارد، ولی «زمزمه‌ی قلب» قطعا یکی از قدرنادیده‌ترین آن‌هاست. فیلم همچنین یکی از عاشقانه‌ترین آثار جیبلی هم هست. اگرچه در تمام آثار جیبلی می‌توان داستان‌های فرعی عاشقانه‌ی زیادی پیدا کرد، ولی در «زمزمه‌ی قلب» این رابطه‌ی عاشقانه، محوریت اصلی فیلم را شکل می‌دهد.

حتما بخوانید » فیلم معمایی جدید

همچون «اسم تو» این‌جا هم بایک داستان بلوغ طرف هستیم که در قالب یک پی‌رنگ عاشقانه ارائه می‌شود. فیلم داستان دو شخصیت است که همچنان که بر موانع پیش روی خود غلبه می‌کنند، بزرگ می‌شوند. «زمزمه‌ی قلب» در مقایسه با «اسم تو، فضای غیرجادویی‌تر و زمیني‌تری دارد و بر خلاف قهرمان بازی‌های آثار شینکای، داستان کشمش‌های کوچک و انسانی دو نفر است.

فرزند آب‌وهوا (Weathering with You)

فرزند آب‌وهوا

  • کارگردان: ماکوتو شینکای
  • نویسنده: ماکوتو شینکای
  • تولیدکننده: کومیکس ویو فیلمز
  • سال: ۲۰۱۹

«فرزند آب‌وهوا» دیگر بلاک‌باستر موفق شینکای است که بعد از «اسم تو» ساخته شد. منتقدان خیلی زود دست به مقایسه‌ی این دو فیلم زدند و زیبایی‌شناسی و مضامین و موسیقی (موسیقی هر دو فیلم را یک گروه ساخته بودند) آن‌ها را مورد بررسی قرار دادند.

حتما بخوانید » فیلم کوتاه

بعد از اثر موفقی مثل «اسم تو»، ساخت یک فیلم دیگر با همان کیفیت کار سختی است، «فرزند آب‌وهوا» هم بعد از اکران، نتوانست آن موفقیت افسانه‌ای «اسم تو» را از نظر هواداران و منتقدان به دست آورد. ولی باز هم با یک فیلم درجه یک طرف هستیم که اتفاقا در بعضی حوزه‌ها، خیلی خوب می‌تواند کاستی‌های «اسم تو» را جبران کند.

لیز و پرنده‌ی آبی (Liz and the Blue Bird)

لیز و پرنده‌ی آبی

  • کارگردان: نائوکو یامادا
  • نویسنده: ریکو یوشیدا
  • تولیدکننده: کیوتو انیمیشن، باندای نامکو آرتس، پونی کنیون
  • سال: ۲۰۱۸

این شاهکار قدرنادیده‌ی نائوکو یامادا، با ارائه‌ی یک داستان عاشقانه‌ی تاثیرگذار همچون «اسم تو»، خیلی خوب می‌تواند آن حس انتظار شدید را در مخاطب برانگیزد. همچون فیلم شینکای، «لیز و پرنده‌ی آبی» هم از مضامین مشابهی چون فاصله احساسی و فیزیکی بین دو شخصیت استفاده می‌کند، تنها فرق این است که با یک ریتم کند و آهسته طرف هستیم.

حتما بخوانید » بهترین فیلم های پزشکی

شاید مقایسه‌ی بهتر این است که بگوییم «لیز و پرنده‌ی آبی» در مقابل «صدای خاموش»، حکم «پنج سانتیمتر در ثانیه» را در مقابل «اسم تو» دارد. اگرچه تمام این فیلم‌ها به سراغ مفاهیم مضمونی مشابهی رفته‌اند، ولی «لیز» و «پنج سانتیمتر» با یک زیبایی‌شناسی متمایز به سراغ چنین دستمایه‌هایی می‌روند و پایان‌های متفاوتی را به نمایش می‌گذارند.

ناپدید شدن هاروهی سوزومیا (The Disappearance of Haruhi Suzumiya)

ناپدید شدن هاروهی سوزومیاانیمه‌ سینمایی انیمه‌ سینمایی انیمه‌ سینمایی انیمه‌ سینمایی انیمه‌ سینمایی انیمه‌ سینمایی انیمه‌ سینمایی انیمه‌ سینمایی انیمه‌ سینمایی انیمه‌ سینمایی انیمه‌ سینمایی انیمه‌ سینمایی انیمه‌ سینمایی انیمه‌ سینمایی انیمه‌ سینمایی انیمه‌ سینمایی انیمه‌ سینمایی
  • کارگردان: تاتسویا ایشیتارو، یاسوهیرو تاکه‌موتو
  • نویسنده: فومیهیکو شیمو
  • تولیدکننده: کیوتو انیمیشن
  • سال: ۲۰۱۰

انیمه‌ های معروف

«ناپدید شدن» در اصل یک پایان عالی و درجه یک است برای «مالیخولیای‌ هاروهی سوزومیا»، سریال انیمه‌ی محبوبی که در سال ۲۰۰۶ پخش شد. فیلم «ناپدید شدن» هم محوریت داستان خود را روی ناپدید شدن دختری به نام هاروهی سوزومیا گذاشته است. «ناپدید شدن» بسیار محبوب است، مخصوصا از این نظر که خیلی خوب موفق می‌شود  دنباله‌ی داستانی که در سریال شروع شده است را پی بگیرد و آن را به یک اثر رضایت‌بخش و عالی تبدیل کند.

حتما بخوانید » بهترین فیلم های جهان

همچون «اسم تو»، «ناپدید شدن» هم یک داستان عاشقانه در بستر رویدادهای فانتزی روایت می‌کند و می‌توان آن را یکی از بهترین انیمه‌های عاشقانه‌ای در نظر گرفت که لزوما تمام تاکید خود را روی عشق نگذاشته است. با این‌حال، باز هم در مقایسه با «اسم تو»، «ناپدید شدن» دیگر پیاز داغش را زیاد می‌کند و بیش از حد غرق در عناصر فراطبیعی و علمی تخیلی می‌شود. اگر با این مجموعه هیچ آشنایی ندارید، بهتر است اول به سراغ سریال بروید، چرا که دنبال کردن اتفاقات «ناپدید شدن» بدون شناخت از داستان و اتفاق‌های پیشین، کار راحتی نیست.


موضوعات مرتبط: سینما , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان جی فان و آدرس jfun.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 1152
:: کل نظرات : 4

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 3

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 17
:: باردید دیروز : 109
:: بازدید هفته : 5749
:: بازدید ماه : 7707
:: بازدید سال : 27182
:: بازدید کلی : 52631