تفریحی ، سرگرمی ، سلامت ، روانشناسی ، دانلود آهنگ ، دانستی ها
هنر مدیریت فکر یک هنر است که منجر به رشد شخصیتی خواهد شد 11:11
شنبه 11 دی 1400 ساعت 2:2 | بازدید : 220 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )

هنر مدیریت فکر چیست؟ چگونه می‌توانیم به این نقطه از هنر مدیریت فکر برسیم؟ چگونه هنر مدریت فکر منجر به رشد شخصیتی میشود؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه مجله اینترنتی ماهتوتا باشید.

هنر مدیریت فکر بیشتر از اینکه یک علم باشد یک نوع هنر است که آن‌را در دسته‌ی علوم قرار داده‌اند. اینکه آنرا علم بنامیم یا هنر، فرقی در ماهیت آن ایجاد نمی‌کند.  علم یا هنر مدیریت فکر هر چه باشد، نوعی از مدیریت است که یاد گرفتنش برای رشد و پیشرفت زندگی در در همه‌ی ابعاد زندگی انسان روی کره‌ی زمین، مورد نیاز است،با مجله اینترنتی ماهتوتا همراه باشید.

مدیریت فکر

مدیریت فکر

هیچ فردی در طول تاریخ بشریت، وجود نداشته و نخواهد داشت که اَبَر‌انسان باشد یا به اصطلاح سوپرهیرو باشد و  با استعدادها و نبوغ‌های خارق العاده زاده شده باشد. بشر،  تواناییهایش را در طی زندگی‌اش کسب می‌نماید نه از همان بدو تولد.

تک تک انسانها‌ی روی کره‌ی زمین، دارای یک وسیله‌ی مجهز به نام هنر قدرت تفکر هستند که با یادگیری روشهای هنر مدیریت فکر ، توانایی تصمیم گرفتن به جا و به موقع، و راه حل ارائه دادن برای مشکلات را پیدا خواهند کرد.

حتما بخوانید » زندگی بی درد چیزی نیست جز هماهنگی با جریان زندگی 11:11

یک کتاب تاریخ یعنی افکار دسته جمعی انسانها در آن مقطع از زمان، یک کتاب  بیوگرافی یعنی افکار یک نفر در طی زندگی‌اش. یک کتاب اتوبیوگرافی نیز یعنی شخص تفکرات خودش را به شیوه‌ی خودش مدیریت فکر کرده و آنرا به صورت مکتوب در آورده است.

حتما بخوانید » پرورش ذهن

با خواندن هر کدام از اینها چیزهای زیادی یاد میگیریم. هر کدام از اینها را که در نظر بگیریم متوجه می‌شویم یکسری اصول و تجربه‌هایی به ما ارائه می‌دهند که می‌توانیم با روشهای خاص و منحصر به فرد هنر مدیریت فکر خودمان، سنجش و ارزیابی بهتری در مورد هر چیزی داشته باشیم.  با مطالعه‌ی افکار یک تاریخ و یا یک انسان، دید بازتری پیدا کرده و بهتر متوجه خواهیم شد شویم چه چیزی خوب است چه چیزی نه. اینگونه مطالعات ما را  برای رسیدن به شیوه‌ی صحیح مدیریت فکر کمک می‌کند.

اما پیش شرط هنر مدیریت فکر این است که بایستی فکر ما از حالت نگرانی به حالت آرامش و راحتی برسد. اگر حس نگرانی و تشویش داشته باشیم، نمی‌توانیم فکرمان را مدیریت نماییم.

حتما بخوانید » سلامت ذهن و روان‌

احساس نگرانی یکی از دزدهای بزرگ زمان است که باعث هدر رفتن وقت انسان می‌شود. همیشه چیزهای زیادی وجود دارد که می‌توان بابتش نگران بود. اما شخصی که به سِلاح مدیریت فکر ، مجهز باشد، اجازه‌ی دزدی به این دزد زمان را،  نمی‌دهد.

  • و اما ما چگونه می‌توانیم به این نقطه از هنر مدیریت فکر برسیم؟

هنر مدیریت فکر

واضح است که بسیاری از شیوه‌های رفتاری و زندگی، که ما تاکنون به آن شیوه زندگی کرده‌ایم و می‌کنیم، شیوه‌هایی نیستند که به ما احساس امنیت خاطر بدهند و در نتیجه ما با داشتن نگرانی‌های دائمی‌، امکان مدیریت فکر برایمان وجود ندارد. هنر مدیریت فکر  در حالت آرامش فکری ایجاد می‌شود نه آشفتگی فکری.

حتما بخوانید » پاکسازی ذهن

امروزه افراد سعی دارند آن احساس امنیت خاطری را پیدا کنند که اصلا به طور ریشه‌ای، در سبک زندگی‌شان نمی‌تواند وجود داشته باشد. یعنی زندگی‌شان طوری جریان دارد که امکان حضور آرامش فکری در آن صفر است.

بعنوان مثال همه سعی دارند احساس امنیت خاطر را از طریق بدست آوردن ثروت و پول زیاد، بدست آورند. خیلی‌ها ابراز می‌دارند که اگر پول زیادی داشته باشند، خیالشان دیگر راحت است و حس امنیت خاطر دارند. البته داشتن پول زیاد،  خوب است اما مسئله این است که می‌خواهید با اینهمه پول چه کار کنید.  اگر آنها را در قمارخانه‌های لاس‌وگاس ببرید نه شما و نه پولتان دارای امنیت نخواهید بود.

مدیریت فکر

حتما بخوانید » افزایش قدرت مغز

شاید بگویید خب من با پولم سرمایه‌گذاری می‌کنم. اما این را هم می‌دانیم که برخی از سرمایه‌گذاری‌های مالی نیز منجر به از دست دادن سرمایه خواهد شد. با این وجود همچنان احساس افراد نسبت به داشتن امنیت خاطر،  وابسته به داشتن پول زیاد است.  اما حقیقت دقیقا در نقطه‌ی مقابل این طرز فکر است.

 بسیاری از افراد ثروتمند، که بسیار هم مشهور هستند و این ثروتشان را هم خودشان با زحمت به دست آورده‌اند، اکنون به شدت نگران این هستند که فرزندانشان در آینده چطور با این پولها کار خواهند کرد.  نگران این هستند که ثروتشان توسط فرزندانشان به باد رود.

حتما بخوانید » آرامش ذهنی

این فکرها باعث آزار آنها شده تا جایی که باعث بیماریهای روحی و جسمی‌ در آنها می‌شود.  پس متوجه می‌شویم که داشتن ثروت زیاد برای داشتن احساس امنیت خاطر، راه حل مناسبی نیست.

خب به نظر می‌رسد احتمال بعدی برای داشتن احساس امنیت خاطر، داشتن نبوغ و هوش باشد. فکر انسان همواره از بدو تاریخ تا کنون توانسته برای هر مشکلی یک راه حلی پیدا کند. هرچند برخی از این راه حل‌ها بسیار عالی بوده، اما بسیاری از آنها هم، نه تنها اینکه راه حل نبوده‌اند  بلکه راهی برای ایجاد یک مشکل  بزرگتر دیگر شده است.

بسیاری از جنگها، بسیاری از جرمها و جنایت‌ها، و فقر حاضر در کره‌ی زمین،  به همین دلیل است که آن نبوغ و هوشی که بشر فکر می‌کند راه حل مشکلاتش است، گاهی راههای غلطی را به او ارائه می‌دهد.

حتما بخوانید » چطور در هر سنی تیزبین باشیم

رشد شخصیتی

رشد شخصیتیرشد شخصیتی

حتما بخوانید » زیاد فکر نکنید 11 روش برای رهایی از فلج تحلیلی ❶

اگرچه ذهن انسان توانسته به علم  برسد و علم نیز بسیاری از مشکلات بشر را حل کرده است اما علم هم به تنهایی قدرت حل همه‌ی مشکلات را ندارد.  یکی از نقاط ضعف علم این است که پروسه‌های علمی‌، گاهی جنبه‌ی انسان دوستانه ندارند. همچنین فلسفه نیز با محدودیت های خودش روبروست. فلفسه نیز نتوانسته بشر را از خیلی معظلات از قبیل جرم و جنایت و اعتیاد باز دارد.

حتما بخوانید » خودشناسی چگونه می‌تواند باعث تحولات مثبت در زندگی شود؟ 2022

پس راه حل چیست؟

راه حل برای حل مشکلات مردم دنیا، این است که مردم دنیا متوجه شوند راه حل دسته جمعی وجود ندارد بلکه راه‌ها فردی هستند و تک نفره.  راه حل این است که هر شخصی به خودی خودش، مشکلات شخصیتی خود  را بفهمد،  سپس مسئولیت شخص خودش را به عهده گیرد و شروع به حل مشکلات شخصی خودش نماید.

حتما بخوانید » درست فکر کردن در شرایط بحرانی 17 روش موثر⓱

اگر بشر متوجه شود که نمی‌توان یک راه حل عمومی‌ برای تک تک افراد بشر ارائه داد، بسیاری از مشکلات قابل حل خواهند بود.  اینجاست که هنری به نام هنر مدیریت فکر می‌تواند برای هر یک از ما انسانها، راهگشا باشد تا بتوانیم هر روزمان را بهتر دیروزمان سازیم.

حتما بخوانید » هوش احساسی چیست؟ کلید رضایت از زندگی 11:11

در هنر مدیریت فکر ، ممکن است هر شخصی به یکسری مشکلاتی هم برسد که توانایی حل کردن آنها را نداشته باشد اما وقتی او با هنر مدیریت فکر خودش  بفهمد که نخواهد توانست این مشکل را حل نماید و در نتیجه یک راه حل غلط هم ارائه نمی‌دهد که منجر به بزرگ‌تر شدن آن مشکل شود.

حتما بخوانید » تصمیم گیری سریع ولی هوشمندانه با 21نکته‌ مهم❽

اگر تک تک افراد بشر به این نقطه برسند که هیچ فردی جز خودشان آگاه‌تر به خودشان نیست، و کسی یا چیزی خارج از وجود خودشان نمی‌تواند به آنها کمک کند،  بسیاری از نگرانی‌ها، اضطراب‌ها و ترس‌ها از بین خواهد رفت. و در نتیجه بسیاری از جرم و جنایات نیز محو خواهد شد.

بیشتر بخوانید » تحرک بیشتر در زندگی روزمره با 11 روش هوشمندانه
برچسب‌ها: فکر , مجله فکر ,

موضوعات مرتبط: سبک زندگی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


زمان چیست ؟چه شکلی دارد؟ از کجا آغاز شده؟ 55:55
شنبه 11 دی 1400 ساعت 2:0 | بازدید : 261 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )

زمان چیست ؟ مبدا زمان کجاست؟ آیا می‌توان ثابت کرد زمان وجود دارد؟ آیا زمان ، همان بُعد چهارم است؟ پیکان زمانی چیست ؟ چرا پیکان زمان شکل گرفت؟ زمان از کجا آغاز شده است؟ زمان چه شکلی است؟ اگر بخواهید زمان ‌را نقاشی کنید چه شکلی برای آن می‌‌کشید؟ آیا  تا به حال فکر کرده‌اید که زمان ، یعنی چیزی که تمام زندگی ما را در بر گرفته، چه شکلی می‌تواند داشته باشد؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه مجله اینترنتی ماهتوتا باشید.

زمان

 

زمان چیست ؟

ما از زمان چیز زیادی نمی‌دانیم. در حال حاضر، زمان برای ما فقط یک مفهوم است.  مثلا می‌دانیم که هر ۶۰ ثانیه ۱ دقیقه است و هر ۶۰ دقیقه ۱ ساعت. و اگر بخواهیم که  شکل زمان را نقاشی کنیم ، شاید یک ساعت یا یک تقویم  بکشیم که نشان دهنده‌ی گذشت زمان است. اما می‌دانیم که اینها فقط  وسائلی برای اندازه‌گیری زمان هستند، ولی خود زمان نیستند.  آیا تا به حال فکر کرده‌اید ماهیت زمان چیست؟

آیا می‌توان ثابت کرد زمان وجود دارد؟

  • ارسطو می‌گوید:  زمان، یکی از ناشناخته‌ترین ناشناخته‌های موجود است.  او این جمله را ۲۵۰۰ سال پیش گفته و البته هنوز هم جمله‌ی درستی است چون هنوز هم که هنوز است  ماهیت زمان برای ما ناشناخته باقی مانده .
  • اگر به گوگل بروید و سرچ کنید که زمان چیست، شاید چیزی که برای شما بیاید این است که زمان یک بُعد است. انیشتین می‌گوید  همه چیز چهار بُعد دارد که یکی از آن بعدها، زمان است. او بر این عقیده بود که زمان و مکان در هم گره خورده‌اند. یک مثال ساده‌اش این است اگر به دوستتان زنگ بزنید و قرار ملاقات بگذارید بایستی که هم زمان و هم مکان را مشخص ‌کنید. نمی‌توانید فقط یکی از این دو را مشخص کنید تا همدیگر را پیدا کنید.
  • مثال دیگرش در فضا است. در فضا نیز،  برای تعیین مکان یک ستاره، باید حتما از زمان نیز استفاده کنیم چون همه چیز در فضا درطی زمان حال حرکت است، بنابراین مکان یک ستاره در هر زمانی متفاوت است. اما این همه‌ی ماجرا نیست.

آیا زمان ، همان بُعد چهارم است؟

زماناینکه بگوییم زمان بعد چهارم است یک تعریف ناقص از زمان است.  چرا که این تعریف هنوز هم  مجهولات زیادی را مقابل ما می‌گذارد. مثلا اگر بخواهید سال تولدتان را به کسی بگویید فقط خواهید گفت من  ۱۸ سال پیش به دنبا آمده‌ام اما اگر بخواهید بعد زمان و مکان را برای تاریخ تولدتان بگویید کمی‌ خنده دار است که بگویید من ۱۸ میلیون کیلومتر ساعت در گذشته به دنیا آمده‌ام.

حتما بخوانید »7 مهارت برای به‌دست آوردن زمان بیشتر و افزایش بهره‌وری

  • یا اگر به فروشگاه بروید اما یادتان برود که شیر بخرید، به راحتی دوباره برمی‌گردید و شیر می‌خرید. یعنی در بعد مکان جابجا می‌شوید و به عقب برمی‌گردید اما نمی‌توانید در بعد زمان هم جابجا شوید، این یعنی زمان و مکان درهم گره نخوره‌اند و شما باوجودیکه همان مکان را طی کرده‌اید و به عقب رفته‌اید اما زمان به عقب نمی‌رود. در واقع زمانی  که گذشته برای همیشه گذشته  است و نمی‌توان به گذشته برگشت.

حتما بخوانید » وطن فضایی است در زمان مستند ساخته توماس هایزه 1515

  • یا در مثال دیگری، اگر یک بطری را روی یک میز بگذارید، آن بطری برای همیشه آنجا خواهد بود (تاوقتی کسی آنرا برندارد).  یعنی مکان این بطری ثابت است،  اما آیا زمان هم برای بطری ثابت است؟ در واقع زمان برای همه چیز، شبیه به یک فلش  یا پیکان یک طرفه است که  فقط روبه جلو حرکت می‌کند. اغلب دانشمندان اصلاح پیکان زمانی را  برای تعریف زمان به کار می‌‌برند.

پیکان زمانی چیست ؟

پیکان زمانی

  • فرض کنید یک روز از خواب بیدار شوید و ببینید وسط یک صحرای دور افتاده در جایی که نمی‌دانید کجاست، هستید. جایی که حتی خورشید هم نیست و نمی‌توانید مشخص کنید که شرق یا غرب یا جنوب شما کجاست. در این حالت چطوری می‌توانید بُعد مکانی خود را مشخص کنید؟

حتما بخوانید » زندگی بی درد چیزی نیست جز هماهنگی با جریان زندگی 11:11

  • قطعا نمی‌توانید مگر اینکه خورشید پیدایش شود و از جهت حرکت خورشید به سمت غروب، بتوانید بفهمید شما در سمت مشرق هستید یا مغرب.   تعریف پیکان زمان نیز چیزی به شبیه همین است. ما به یک مبدا احتایج داریم تا بتوانیم پیکان زمان را تعریف کنیم. از طریق آن مبدا ، خواهیم دانست  زمان چیزی است که از گذشته آمده  و به حالا به ما رسیده است و به سمت آینده در حرکت است.

حتما بخوانید » زندگی موفق ؛ چگونه موفق شویم؟ با این 11 قدم زندگی خود را تغییر دهید

مبدا زمان کجاست؟

زمانمبدا زمان که  تاکنون  دانشمندان برای حل مسائل خود در نظر گرفته‌اند،  لحظه‌ی بیگ بنگ است( هرچند در این مورد همه اتفاق نظر ندارند). حالا با در نظر گرفتن یک مبدا فرضی به نام بیگ بنگ، چیزی به وجود می‌‌آید به نام تاریخ.  تاریخ در گذشته، تاریخ در حال و تاریخ در آینده. اگر این تاریخ را به قسمتهای کوچکتر تقسیم کنیم چیزی به دست می‌‌آید به نام زمان.

حتما بخوانید » آرامش ذهن

  • شاید زمان برای هر کسی از وقتی بوجود می‌آید که متولد می‌شود، اما او می‌داند که قبل از تولدش نیز اتفاقاتی در گذشته رخ داده. در واقع مبدا زمان برای همه‌ی ما فارغ از اینکه چه زمانی متولد شده‌ایم، لحظه‌ای است به نام بیگ بنگ .
  • ما می‌توانیم چیزهایی که مربوط به زمان گذشته است را به خاطر بیاوریم. مثلا اینکه امروز به مغازه رفتم اما یادم رفت شیر بخرم و رمجبور شدم  دوباره برگردم تا شیر بخرم. ولی ما نمی‌توانیم چیزهایی که مربوط به آینده است را به آسانی بیان کنیم. چون پیکان زمان به ما این اجازه را نمی‌دهد.

حتما بخوانید » افزایش قدرت مغز

چرا پیکان زمان شکل گرفت؟

  • همانطور که گفتیم پیکان زمان، از زمان بیگ بنگ شکل گرفت و تا اکنون در حال گسترش است. اما دلیل شکل گرفتن پیکان زمان چیزی نیست به جز قانون دوم ترمودینامیک به نام آنتروپی.
  • ما برای بیان فیزیکی زمان از قانون دوم ترمودینامیک استفاده می‌کنیم که به نام آنتروپی معروف است. آنتروپی ، مقیاسی برای سنجش بی‌نظمی‌ است. به عبارتی دیگر آنتروپی همان بی‌نظمی است.  در زمان بیگ بنگ، همه چیز در فقط یک نقطه خلاصه می‌شد. این یعنی در زمان بیگ بنگ همه چیز نظم داشت.  یا به عبارتی دیگر، در زمان بیگ بنگ،  میزان بی نظمی‌ در کمترین حالت خود بود. برای فهم مطلب یک مثال میزنیم:
  • فرض کنید شما تمام محتویات اتاق خود را در یک کمد قرار دهید و دیگر از آن شلوغی و بی نظمی خبری نیست. شما میدانید که هر آنچه در اتاقتان بود حالا داخل کمد است.  در نتیجه به طور صد در صد، مطمئن خواهید بود که جورابهایتان کجاست و نیازی نیست مثل سایر وقتها، تمام اتاق را دنبال یک لنگه جوراب خود بگردید.  خب حالا فرض کنید  الان که همه چیز در داخل کمد است ، لحظه‌ی بیگ بنگ است و  ناگهان یک ثانیه بعد،  تمام محتویات کمد، بیرون آمده و هر کدام در جایی قرار می‌گیرند. حالا بی نظمی آغاز میشود. یعنی همان دلیل پیدایش پیکان زمان.

حتما بخوانید » معمای داستان آفرینش تا کجا ادامه دارد؟ 2022

  • چیزی که تئوری بیگ بنگ می‌گوید نیز دقیقا همینطور است. در زمان بیگ بنگ، تمام محتویات جهان هستی  که در یک نقطه‌ی کوچک بود، ناگهان از هم جدا شده و هرکدام به سمت و سویی در  فضا می‌روند و از هم دور می‌شوند. در  اینجا بی نظمی‌ یا آنتروپی آغاز می‌شود و پیکان زمان به سمت آینده به حرکت می‌افتد.

در ادامه بخوانید » 32 درس زندگی که برای موفقیت و خوشبختی باید بیاموزید

زمان به دلیل بی نظمی  ایجاد شد

زمانعلت شکل گرفتن جهان هستی و زمان،   به خاطر یک بی‌نظمی بود که پس از بیگ بنگ رخ داد. ‌ همانطور که گفتیم پس از بیگ بنگ  بود که پیکان زمانی شکل گرفت. پس مکان و زمان همزمان باهم و به دلیل بی نظمی، شکل گرفتند و این زندگی و کره‌ی زمینی که اکنون در آن قرار داریم  نیز به همین دلیل ایجاد شده.  ما محصول آنتروپی هستیم. آنتروپی  یا بی‌نظمی‌،  به شما اجازه‌ی این را داده  که اکنون بتوانید بین آینده و حال و گذشته، تفاوت قائل شوید. اگر آنتروپی نبود ما قادر نبودیم تفاوت بین سال   ۱۹۰۰   با سال ۲۰۱۷ را بفهمیم.

حتما بخوانید » خودآگاهی ؛ 44 اقدام اساسی برای تجربه کردن زندگی واقعی

  • از سویی دیگر پیکان زمان در حال حرکت رو به جلو است. چه شما حرکت کنید چه نه. جهت حرکت زمان به سوی آینده است و برای هیچ شخصی هیچ استثنایی قائل نیست.  این قانونی است که در جهان ماکرو، یعنی  جهانی که ما با چشمهایمان می‌توانیم ببینیم  یک قانون مطلق است.  اما آیا در دنیای اتم ها و ذرات کوچکتر از اتم نیز همین قانون صادق است؟

زمان کوانتمی‌ چیست؟

  • در اندازه‌های کوانتمی‌ _ یعنی همان جهان کوچکتر از اتم _ زمان به گونه‌ای دیگر عمل می‌کند. یکبار دیگر مثال قبلی را دوباره مرور می‌کنیم.  فرض کنید وسط یک صحرای بی نام و نشان از خواب بیدار می‌شوید و نمی‌دانید شرق و غرب شما کجاست و دقیقا درچه نقطه‌ای قرار دارید. این همان حالتی است که در  فضای بسیار بزرگی به نام کل کائنات وجود دارد. چون معیاری برای اندازه گیری جهت مکانی ن نیست.  اما اگر به زمین برگردید، دوباره می‌توانید جهت‌ها را تشخیص دهید.  پیکان زمان نیز شبیه همین مثال است. یعنی در جهان ماکرو ( جهان معمولی) خیلی ساده است که تفاوت بین سال     ۱۹۰۰ و سال ۲۰۱۷ را بدانیم  اما اگر به جهان کوانتمی‌ سفر کنیم،  دیگر چنین وضوحی از زمان نخواهیم داشت.

حتما بخوانید » 111 پرسش فلسفی که ذهن شما را درگیر خواهند کرد

  • در جهان کوانتمی، ذرات به گونه‌ای دیگر رفتار می‌کنند. جهت حرکت آنها نه مشخص است نه قابل پیش‌بینی. مکانی که در آن قرار دارند نامعلوم است و نمی‌توان هیچ مکان خاصی را برای یک الکترون قائل شد.  مشخص نیست هر  ذره ای در کجا قرار دارد و هر ذره ای در چه جهتی حرکت می‌کند.  به عبارتی دیگر در جهان کوانتمی،  معلوم نیست چه ذره ای از کجا آمده و به کجا خواهد رفت.  این یعنی  پیکان زمانی مشخصی در آنجا وجود ندارد چون مبدا زمانی مشخصی وجود ندارد.  در نتیجه نمی‌توان بین آینده و حال و گذشته تفاوتی پیدا کرد.

حتما بخوانید » زندگی شاد ؛ راز و رمز شاد زندگی کردن چیست؟ 2021

اگر بیگ بنگ اتفاق نمی‌افتاد جهان چه شکلی داشت؟

زمان

  • قبلا هم گفتیم تنها دلیل اینکه می‌توانیم در جهان معمولی خودمان زمان را مشخص کنیم این است که برای خودمان یک مبدا زمانی به نام بیگ بنگ فرض گرفته‌ایم. و سپس یک پیکان زمانی جهت دار،  از گذشته به سمت آینده برای خود کشیده‌ایم و همه‌ی اینها به دلیل وجود آنتروپی یا بی نظمی‌ بوده است.
  • تنها پس از بیگ بنگ بود که سیارات و کشهکشان‌ها بوجود آمدند و سپس به دلیل قانون آنتروپی یا بی‌نظمی، جهان گسترش یافت. یعنی  از درون دانه‎ای کوچک،  کهکشان‌ها یکی یکی سربرآوردند و هر کدام در یک جهت شروع به حرکت کرد و تا اکنون هم در حال دور شدن از همدیگر هستند. اگر چه سرعت آن نسبت به آغاز، بسیار کمتر شده است. دلیلش هم این است که اندازه‌ی جهانی که در گذشته بود نسبت به اندازه‌ی جهانی که در اکنون است کوچکتر بوده،  برای همین سرعت آنتروپی( بی نظمی‌) در گذشته بیشتر از حال به نظر می‌رسد.
  • اما اگر کیهان ، در همان یک نقطه‌ی کوچک که قبل از بیگ بنگ بود، باقی می‌‌ماند، نه پیکان زمانی شکل می‌گرفت و نه جهان هستی و کره‌ی زمین که روی آن هستیم.

حتما بخوانید » کیفیت زندگی خود را با این 11 عادت روزانه برای همیشه بهبود بخشید

نکته آخر و بسیار مهم این است که تمام این مواردی که تاکنون توسط علم کشف شده و بررسی شده، فقط از   لحظه‌ی  بیگ بنگ به بعد  است و ما هنوز هیچ دانشی در مورد قبل از بیگ بنگ نداریم.  ما نمی‌دانیم قبل از بیگ بنگ ، جهان چطور بوده یا قوانین آن چطور بوده. آیا  قبل از بیگ بنگ جهت حرکت پیکان زمان برعکس بوده ؟ یعنی از آینده به سمت گذشته می‌رفته؟  اینها سوالاتی ست که هنوز دانش بشر نتوانسته برای آن پاسخهای درخوری پیدا کند.

بیشتر بخوانید » زندگی بهتر 28 تکنیک ساده و مؤثر برای داشتن زندگی بهتر 2021

برچسب‌ها: زمان , مجله زمان ,

موضوعات مرتبط: سبک زندگی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تحصیل در فرانسه؛ هرآنچه باید بدانید 22:22
شنبه 11 دی 1400 ساعت 1:59 | بازدید : 228 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )

مزایای تحصیل در فرانسه چیست؟ هزینه تحصیل در فرانسه به چه صورت میباشد؟ مدارک لازم برای ثبت‌نام در دانشگاه های فرانسه به چه صورت میباشد؟ ویزای تحصیل در فرانسه به چه صورت صادر میشود؟ نحوه گرفتن پذیرش از دانشگاه‌ عمومی برای تحصیل در فرانسه به چه صورت میباشد؟ نحوه گرفتن پذیرش از گراند اکول برای تحصیل در فرانسه به چه صورت میباشد؟ انواع دانشگاه‌های فرانسه به چه صورت میباشند؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه مجله اینترنتی ماهتوتا باشید.

دانشجویان بسیاری از سراسر دنیا دنبال تحصیل در فرانسه هستند، زیرا دانشگاه‌های برتر، امکانات تحصیلی عالی و شهرهای دانشجویی متعدد دارد و هزینه تحصیل در آن از بسیاری کشورها کمتر است. اگر شما هم به فکر مهاجرت تحصیلی به فرانسه هستید، در ادامه مقاله با مجله اینترنتی ماهتوتا همراه باشید تا از زیر و بم تحصیل در این کشور آگاه شوید.

مزایای تحصیل در فرانسه

محبوبیت فرانسه برای ادامه تحصیل در مقاطع آموزش عالی بی‌دلیل نیست. فرانسه مقصد خوبی برای مهاجرت تحصیلی است، زیرا:

  • سیستم آموزشی فرانسه عالی است و مدارک آن در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شوند.
  • مجموعه‌ای بی‌نظیر از صدها دانشگاه و مؤسسه‌ آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی مشهور بین‌المللی در فرانسه آماده پذیرش دانشجویان خارجی هستند.
  • فرانسه سالانه تقریبا ۲۰درصد از بودجه ملی خود را به آموزش اختصاص می‌دهد و این بودجه در هر سال حدود ۱۰هزار یورو به‌ازای هر داشجو می‌شود.
  • سیستم آموزش عالی در فرانسه تبعیضی بین دانشجویان خارجی و فرانسوی قائل نمی‌شود. تمام امکانات و مزایای آموزشی برای تمام دانشجویان یکسان است.
  • مراکز علمی و شرکت‌های بزرگی در فرانسه وجود دارند که به موفقیت‌های بزرگی در سطح بین‌المللی رسیده‌اند. بسیاری از دستاوردهای علمی دنیا از مراکز علمی فرانسه نشئت می‌گیرند.
  • فرانسه چهارمین اقتصاد بزرگ جهان است و گروه‌های صنعتی بین‌المللی دارد، مانند رنو، میشلن، لورآل، توتال و اورنج.
  • کیفیت زندگی در فرانسه بالاست. وسایل حمل‌ونقل عمومی و سیستم مدرن و ارزان سلامت عمومی، زندگی روزمره دانشجویان خارجی را بسیار راحت و بی‌دغدغه می‌کند.
  • فرهنگ و هنر فرانسه در دنیا زبانزد است و می‌توانید در بهترین جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری دنیا شرکت کنید.
  • زبان فرانسوی در هر ۵ قاره دنیا صحبت می‌شود. با دانستن زبان فرانسوی در بیش از ۴۷ کشور دنیا مشکلی برای مکالمه و زندگی نخواهید داشت.

انواع دانشگاه‌های فرانسه

انواع دانشگاه ها برای تحصیل در فرانسه

تحصیل در دوره‌های آموزش عالی در فرانسه برای دانشجویان خارجی در سه نوع دانشگاه مختلف صورت می‌گیرد. قبل از هر چیز باید از سیستم دانشگاهی فرانسه اطلاع پیدا کنید.

سیستم دانشگاهی فرانسه

از سال ۱۹۹۹ فرانسه از سیستم LMD برای تحصیلات دانشگاهی خود استفاده می‌کند. بر اساس این سیستم، تحصیلات دانشگاهی به سه مقطع تقسیم می‌شود:

  • تحصیل در دوره لیسانس (کارشناسی) به‌مدت ۳ سال؛
  • تحصیل در دوره مستر (کارشناسی ارشد) به‌مدت ۲ سال؛
  • تحصیل در دوره دکترا به‌مدت ۳ سال.

سه نوع مجموعه آموزشی در فرانسه مسئولیت ارائه این دوره‌ها و مقاطع را بر عهده دارند که در ادامه بررسی‌شان می‌کنیم.

حتما بخوانید » تور مجازی فرانسه ؛ بازدید از 11 جاذبه تماشایی از پاریس تا آلزاس (رایگان) 2021

دانشگاه‌های عمومی

کیفیت آموزش در دانشگاه‌های عمومی فرانسه بالاست. ۳۷ مورد از این دانشگاه‌ها در فهرست ۱۰۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته‌اند. علاوه بر این، دانشگاه‌های دولتی یا عمومی فرانسه هزینه تحصیلی پایینی دارند. دولت فرانسه بیشتر هزینه‌های تحصیل در فرانسه را پوشش می‌دهد.

دانشگاه‌های خصوصی

در فرانسه می‌توانید در بیش از ۱۶۰ دانشگاه خصوصی در رشته‌های مختلف تحصیل کنید. این دانشگاه‌های خصوصی از برترین دانشگاه‌های اروپا هستند. البته هزینه تحصیل در آنها کمی بیشتر از دانشگاه‌های عمومی است.

گراند اکول‌ها (Grande école)

گراند اکول نوعی مؤسسه آموزش عالی فرانسوی است که جدا از چارچوب اصلی سیستم دانشگاه دولتی فرانسه، اما موازی و اغلب مرتبط با آن است. گراند اکول‌ها مؤسسات آکادمیک سطح بالایی هستند که دانشجویان را از طریق فرایندی بسیار رقابتی پذیرش می‌کنند و بخش چشمگیری از فارغ‌التحصیلان آنها بالاترین سطوح جامعه فرانسه را تشکیل می‌دهند.

حتما بخوانید » ادبیات فرانسه ؛ بهترین کتاب های ادبیات فرانسه از شازده کوچولو تا سه تفنگدار 2022

نحوه گرفتن پذیرش از دانشگاه‌ عمومی برای تحصیل در فرانسه

تحصیل در فرانسه

برای اینکه بتوانید در دانشگاه‌های دولتی فرانسه ثبت‌نام کنید باید ۳ مرحله را طی کنید.

پیش‌ثبت‌نام در دانشگاه

هر دانشجوی فرانسوی یا خارجی باید درخواست پیش‌ثبت‌نام خود را به یکی از روش‌های زیر ارسال کند:

  • پلتفرم Pastel برای دانشجویان فرانسوی و اروپایی برای تحصیل در دوره لیسانس؛
  • پلتفرم Parcoursup برای دانشجویان خارجی برای تحصیل در مقطع لیسانس؛
  • ارتباط مستقیم با دانشگاه از طریق ایمیل یا پلتفرم دانشگاه که در حال حاضر تنها راه برای ارسال درخواست پیش‌ثبت‌نام برای ادامه تحصیلات تکمیلی در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا یا تحقیقات در فرانسه است.

درخواست‌ها در وب‌سایت رسمی دانشگاه از طریق یک پلتفرم آنلاین اختصاصی یا از طریق ایمیل ارسال می‌شوند.

حتما بخوانید » 11 کتاب فرانسوی برتر برای دوست‌داران داستان‌های عاشقانه

توجه به مهلت ارسال درخواست پیش‌ثبت‌نام

معمولا پیش‌ثبت‌نام بازه‌‌ای زمانی دارد. به‌طور کلی، مهلت ارسال درخواست‌های پیش‌ثبت‌نام از دسامبر هر سال تا مارس سال بعد است، اما ممکن است هر دانشگاه تاریخ متفاوتی داشته باشد. همچنین ممکن است یک دانشگاه دولتی برای چندین برنامه تحصیلی چندین تاریخ پیش‌ثبت‌نام داشته باشد.

در وب‌سایت رسمی دانشگاه دولتی مدنظر خود، می‌توانید مهلت پیش‌ثبت‌نام را بررسی کنید.

دریافت پذیرش از دانشگاه

مرحله دوم، اخذ پذیرش از دانشگاه دولتی است. در صورت قبولی و موفقیت در بخش انتخاب متقاضیان، می‌توانید در دانشگاه دولتی مدنظر خود پذیرش بگیرید. علاوه بر این، باید یک یا چند مرحله مصاحبه هم انجام دهید. اطلاعات لازم توسط دانشگاه ارائه می‌شود. تاریخ اعلام نتایج را در وب‌سایت رسمی هر دانشگاه دولتی پیدا کنید.

حتما بخوانید » آیا مهاجرت بدون پول ممکن است؟ روش‌های کم‌هزینه مهاجرت کدامند؟ 2022

ثبت‌نام

ثبت‌نام نهایی در دانشگاه‌های دولتی آخرین مرحله برای تحصیل در فرانسه است. به‌طور کلی، مهلت ثبت‌نام از ماه ژوئیه هر سال تا سپتامبر همان سال است. برای ثبت‌نام باید مدارک کامل خود را تهیه و ارائه کنید. تاریخ ثبت‌نام نهایی را در وب‌سایت رسمی دانشگاه دولتی مدنظر خود پیدا کنید.

نحوه گرفتن پذیرش از دانشگاه‌ خصوصی برای تحصیل در فرانسه

تحصیل در فرانسه

برای اینکه بتوانید در دانشگاه‌های خصوصی فرانسه ثبت‌نام کنید، باید ۳ مرحله را طی کنید.

پیش‌ثبت‌نام در دانشگاه

در مرحله اول، هر دانشجو باید پیش‌ثبت‌نام یا درخواست پذیرش خود را در دانشگاه خصوصی مدنظرش ثبت کند. این درخواست به دو روش ثبت می‌شود:

  • تماس مستقیم از طریق ایمیل دانشگاه؛
  • تماس مستقیم از طریق پلتفرم اختصاصی هر دانشگاه.

برای انجام پیش‌ثبت‌نام معمولا دو بازه زمانی وجود دارد:

  • ماه مارس هر سال؛
  • ماه ژوئن هر سال؛

البته هر مرکز آموزشی ممکن است تاریخ اختصاصی خود یا حتی چندین بازه زمانی داشته باشد. بازه زمانی پیش‌ثبت‌نام را باید در وب‌سایت دانشگاه مدنظر خود بررسی کنید.

حتما بخوانید » مهاجرت به کانادا

دریافت پذیرش از دانشگاه

مرحله دوم، اخذ پذیرش از دانشگاه خصوصی است. در صورت موفقیت در آزمون‌های تعیین سطح و مصاحبه‌ها، می‌توانید از دانشگاه خصوصی پذیرش بگیرید. تاریخ نتایج پذیرش را در وب‌سایت رسمی دانشگاه‌های خصوصی پیدا کنید.

ثبت‌نام در دانشگاه

ثبت‌نام نهایی در دانشگاه‌های خصوصی آخرین مرحله برای تحصیل در فرانسه است. معمولا ۲ جلسه یا دو تاریخ برای تکمیل یا نهایی‌کردن ثبت‌نام در دانشگاه‌های خصوصی فرانسه وجود دارد. برای ثبت‌نام باید مدارک کامل تهیه کنید. تاریخ ثبت‌نام را در وب‌سایت رسمی دانشگاه‌های خصوصی بیابید.

حتما بخوانید » مهاجرت به آلمان

نحوه گرفتن پذیرش از گراند اکول برای تحصیل در فرانسه

تحصیل در فرانسه

ثبت‌نام در گراند اکول‌ها هم ۳ مرحله دارد.

پیش‌ثبت‌نام در کنکور یکی از گراند اکول‌ها

در این مرحله هر دانشجوی فرانسوی یا خارجی باید به یکی از ۳ روش زیر پیش‌ثبت‌نام کند:

  • پلتفرم Pastel برای دانشجویان اروپایی و فرانسوی برای تحصیل در مقطع لیسانس؛
  • پلفترم Parcoursup برای دانشجویان خارجی برای مقطع لیسانس؛
  • تمااس مستقیم با گراند اکول برای شرکت در کنکور مقاطع Post-Bac، لیسانس، مستر و دکترا.

برای کسب اطلاعات بیشتر باید به وب‌سایت گراند اکول مدنظر خود مراجعه کنید. معمولا برای پیش‌ثبت‌نام دو بازه زمانی وجود دارد، ماه مارس و مه هر سال. البته هر گراند اکول ممکن است تاریخ متفاوتی داشته باشد.

حتما بخوانید » آسانترین کشورها برای مهاجرت کدام‌اند؟

دریافت پذیرش

مرحله دوم، دریافت پذیرش است. اگر در کنکور گراند اکول مدنظر موفق شوید، پذیرش این مجموعه آموزشی را دریافت می‌کنید. تاریخ اعلام نتایج در وب‌سایت رسمی هر گراند اکول آمده است.

ثبت‌نام

مرحله‌ آخر، ثبت‌نام است که معمولا دو بار در سال برگزار می‌شود. تاریخ ثبت‌نام هر مرکز را باید در وب‌سایت رسمی آن پیدا کنید.

هزینه تحصیل در فرانسه

هزینه تحصیل در فرانسه

پرداخت هزینه تحصیلات عالی در فرانسه آخرین گام است. هزینه‌ها و شهریه‌ها در دانشگاه‌های فرانسه برای همه دانشجویان خارجی یکسان نیست. مانند ثبت‌نام، فرانسه برای شهریه‌ها نیز دانشجویان خارجی را به ۳ گروه تقسیم می‌کند:

  • اروپایی‌ها: دانشجویان کشورهای اروپایی همان هزینه مشخص‌شده برای دانشجویان فرانسوی را پرداخت می‌کنند.
  • دانشجویان خارجی از کشورهای EEF: دانشجویان کشورهای EEF (Procédure Etude en France) که ایران هم در همین دسته قرار دارد.
  • بقیه دانشجویان خارجی.
هزینه تحصیل در فرانسه در همه مؤسسات آموزش عالی یکسان نیست.

حتما بخوانید » زندگی بهتر

هزینه تحصیل در فرانسه برای دانشجویان خارجی از کشورهای EEF

دانشگاه‌های دولتی

هزینه سالانه تحصیل در این دانشگاه‌ها به این شرح است:

  • ۲۷۷۰ یورو برای لیسانس؛
  • ۳۷۷۰ یورو برای کارشناسی ارشد؛
  • ۳۸۰ یورو برای دکترا.

دانشگاه‌های خصوصی

هزینه‌ تحصیل در این دانشگاه‌ها سالانه بین ۳هزار تا ۱۰هزار یورو متغیر است. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی یکسان نیست و بسته به رشته و دانشگاه تغییر می‌کند.

گراند اکول

برای تحصیل در گراند اکول‌های فرانسه سالانه ۷۴۰۰ تا ۸۴۰۰ یورو باید بپردازید. هزینه شهریه هر مؤسسه آموزشی متفاوت است.

مدارک لازم برای ثبت‌نام در دانشگاه

برای ثبت‌نام معمولا به مدارک زیر نیاز دارید:

  • مدرک شناسایی یا گواهینامه رانندگی؛
  • ریز نمرات دبیرستان (یا معادل مرتبط)؛
  • کپی پاسپورت؛
  • یک عکس پاسپورتی؛
  • ویزای تحصیلی فرانسه؛
  • اثبات تمکن مالی؛
  • کپی شناسنامه؛
  • ترجمه معتبر از مدارک زادگاه والدین؛
  • نتایج آزمون‌های زبان فرانسه؛
  • هزینه اپلای (در صورت نیاز)؛
  • سایر مدارک لازم هر دانشگاه.

تحصیل در فرانسه به زبان انگلیسی

برخی دانشگاه‌ها در فرانسه دوره‌های آموزشی به‌زبان انگلیسی هم برگزار می‌کنند. برای کسانی که نمی‌توانند مدرک زبان فرانسه بگیرند، گزینه‌های زیادی برای تحصیل در فرانسه به زبان انگلیسی وجود دارد.

اگر زبان انگلیسی زبان مادری شما نباشد، دانشگاه‌های فرانسه ممکن است یکی از مدارک زیر را برای اثبات تسلط شما به این زبان درخواست کنند:

  • تافل (TOEFL)؛
  • آیلتس (IELTS)؛
  • آزمون کمبریج (Cambridge Examination)؛
  • آزمون پیشرفته کمبریج (Advanced Cambridge test).

دانشگاه‌های فرانسه برای تحصیل به زبان انگلیسی

تحصیل در فرانسه به زبان انگلیسی یکی از چیزهایی است که بسیاری از دانشجویان بین‌المللی به دنبال آن هستند. مجموعه‌ای از بهترین دانشگاه‌ها در فرانسه، دوره‌های آموزشی به زبان انگلیسی برای گرفتن مدرک لیسانس، ارشد و دکترا دارند.

دانشگاه آمریکایی پاریس

این دانشگاه خصوصی و مستقل رشته‌هایی مثل تاریخ هنر، کارآفرینی، علوم کامپیوتر و انسان‌شناسی اجتماعی فرهنگی دارد.

دانشگاه Sciences Po

این دانشگاه رشته‌های علوم سیاسی و دولتی، اقتصادی، اجتماعی و علوم انسانی را ارائه می‌کند.

دانشگاه Paris Dauphine

این مجموعه آموزشی هم دانشگاه و هم گراند اکول است. رشته‌هایی مثل حقوق، امور مالی، اقتصاد، ریاضیات و استراتژی کسب‌وکار در این دانشگاه ارائه می‌شوند.

حتما بخوانید » 23 اشتباه رایج در یادگیری زبان انگلیسی زبان آموزان

دانشگاه Paris 1 Panthéon-Sorbonne

در این دانشگاه رشته‌های علوم انسانی، علوم اقتصادی و مدیریت، علوم سیاسی و حقوق تدریس می‌شود.

دانشگاه Université Paris Sud

این دانشگاه برای دانشجویانی که مدرک لیسانس دارند، دوره‌های ارشد و دکترا در رشته‌های علوم و ریاضی ارائه می‌کند.

ویزای تحصیل در فرانسه

ویزای تحصیل در فرانسه

تمام دانشجویان خارجی یا دانشجویان کشورهای EEF، به‌استثنای دانشجویان اروپایی، باید ویزای تحصیلی دریافت کنند تا بتوانند تحصیلات عالی را در فرانسه دنبال کنند. این یک مرحله مهم و اجباری برای رفتن به فرانسه و ادامه تحصیل است.

به‌طور کلی مرحله درخواست ویزا برای دانشجوی خارجی پس از اخذ پذیرش در دانشگاه، اعم از پولی یا رایگان و با بورسیه، شروع می‌شود.

انواع ویزای دانشجویی در فرانسه

بسته به طول دوره تحصیل، باید برای ویزای موردنیاز اقدام کنید. فرانسه دو نوع ویزای دانشجویی دارد:

  • ویزای تحصیلی اقامت طولانی؛
  • ویزای دانشجویی اقامت کوتاه‌مدت.

مدارک لازم برای دریافت ویزا

مدارک درخواستی بسته به مدت اقامت (اقامت طولانی یا کوتاه) در فرانسه متفاوت است.

ویزا برای تحصیل طولانی‌مدت در فرانسه (بیش از ۹۰ روز)

اگر می‌خواهید مدرک لیسانس، فوق لیسانس یا دکترا بگیرید، به ویزای تحصیلی طولانی‌مدت نیاز دارید.

برای گرفتن این ویزا باید مدارک زیر را ارائه کنید:

  • درخواست ویزای طولانی‌مدت برای دانشجویان؛
  • گواهی ثبت‌نام در یکی از دانشگاه‌های فرانسه؛
  • پاسپورت؛
  • ۳ قطعه عکس؛
  • مدارک شناسایی؛
  • ضمانت‌های تمکن مالی.

مدارک دریافت ویزا برای تحصیل کوتاه‌مدت (کمتر از ۹۰ روز)

اگر می‌خواهید در دوره‌ای آموزشی، MBA سریع یا سایر برنامه‌های آموزشی کمتر از ۹۰ روز شرکت کنید، به ویزای تحصیلی کوتاه‌مدت نیاز دارید.

برای این ویزا مدارک زیر لازم است:

  • درخواست آنلاین در سایت France-Visas و پرینت آن؛
  • عکس؛
  • رسید France-Visas؛
  • پاسپورت معتبر؛
  • گواهی ثبت‌نام در دوره آموزش عالی یا مؤسسه آموزشی؛
  • رزرو بلیت رفت و برگشت؛
  • بیمه درمانی مسافرتی؛
  • رزرو هتل یا قرارداد اجاره یا گواهی پذیرش؛
  • ضمانت مالی برای مدت اقامت شما.

باید درخواست خود برای ویزای تحصیلی فرانسه را به سفارت این کشور در کشور خود یا به ارائه‌دهنده خدمات کنسولگری فرانسه ارسال کنید.

هزینه دریافت ویزا

برای دریافت ویزای تحصیل طولانی‌مدت اگر از کشورهای Procédure EFF هستید، باید ۵۰ یورو و از سایر کشورها ۹۹ یورو بپردازید.

کلام آخر

تحصیل در فرانسه فرصت خوبی برای دریافت مدارک آموزش عالی با اعتبار بین‌المللی است. برای تحصیل در فرانسه به ویزای تحصیلی نیاز دارید که نوع آن بسته به مدت تحصیل شما، متفاوت است. تنوع دانشگاه‌ها در فرانسه و کیفیت آموزش در این مراکز آموزشی باعث محبوبیت این کشور برای مهاجرت تحصیلی شده است.

اگر تجربه‌ای از تحصیل در فرانسه دارید یا درباره دانشگاه‌ها و دوره‌های آموزشی خاص آن اطلاع دارید، تجربه‌های خود را در بخش نظرات با سایر همراهان «چطور» در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید » شغل‌ های پردرآمد


موضوعات مرتبط: سبک زندگی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


قفل ذهنی 55 روش گشودن قفل های ذهنی
شنبه 11 دی 1400 ساعت 1:49 | بازدید : 243 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )

قفل ذهنی چیست؟ بهترین روش گشودن قفل های ذهنی چیست؟ در لیست 11 روش برای بازکردن قفل های ذهنی کدام روش ها قرار دارند؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه مجله اینترنتی ماهتوتا باشید.

می‌توانید قفل های ذهنی خود را بگشایید به شرطی که  مراقب ذهن خود باشید که چه چیزی وارد آن می‌کنید. سعی کنید ذهن خود را با خوراک مناسب تغذیه نمایید. همانطور که در مورد بدنتان این حساسیت را دارید برای ذهنتان نیز حساس باشید و هر چیزی را به خوردش ندهید چرا که رشد ذهنی ما کاملا وابسته است به اینکه خوراک مناسبی به آن برسانیم.

اکنون وقت آن است که مغز  و ذهن خود را با شگفتی و هیجان تازه‌ای بررسی کنید و به توانایی‌های بینظیر آن پی ببرید.

مغز انسان در واقع یک ابرکامپیوتر است که در بدن او جاسازی شده است. این ابرکامپیوتر،  بسیار پیچیده‌تر  از پیچیده‌ترین کامپیوترهایی‌ست که تا کنون بشر توانسته بسازد.

بالا بردن توانایی مغز،  یک امر حیاتی و البته شدنی برای رسیدن به موفقیت است چرا که این مغزتان است که شما را کنترل می‌کند چه کسی باشید یا چه کسی نباشید. مغز شما مرکز فرماندهی بدنتان است که هر کاری را که شما و بدنتان انجام می‌دهید تحت کنترل دارد و این کنترل بر اساس این است  که شما چطور فکر می‌کنید و چطور احساس می‌کنید.

قفل ذهنی

چگونه افکار منفی مورچه ای ذهن را بشناسیم؟ - سمانه گیل

عوامل متعددی بر روی کارایی مغز تاثیر دارند از جمله ژنتیک، صحبت‌های درونی- باورها، تجربه‌های زندگی، میزان استرس، میزان مطالعه. و غیره…   اگر چه این عوامل ذکر شده،  بر روی مغز اثرگذار هستند اما نمی‌توانند تعیین کنند‌ه‌ی قدرت ذهنی انسان باشند که تا چه حد می‌تواند تا دوردستها سفر کند.  بعبارتی دیگر شما خودتان این تونایی را دارید که تعیین کننده قدرت ذهنی خودتان باشید.

حتما بخوانید » افزایش توان ذهن با 11 راهکار موثر

سوال اینجاست که با چنین ابزار فوق العاده‌ای که در اختیار ما قرار داده شده، به راستی چه چیزی مانع رسیدن ما به موفقیت‌هایی می‌شود که آرزوی آن‌را داریم؟

پاسخ این است که برخی موانع خیلی ساده‌ای وجود دارند که اگر به آنها اجازه‌ی حضور بدهید می‌توانند موانع خطرناکی برای توانایی شما در کسب دانش و آگاهی جدید باشند که در ادامه مقاله،  این موانع را ذکر خواهیم کرد.

حتما بخوانید » آرامش ذهن ؛ 6 راهکار ساده و موثر برای افزایش آرامش ذهن

 فراموش نکنید که اینها موانع ساده‎ای هستند و شما به راحتی می‌توانید از آنها رد شوید. با انجام کارهای زیر:

  • عوض کردن باورهای قبلی

قفل ذهن

بسیاری از ما باور داریم که نمی‌توانیم چیزهای جدید یاد بگیریم، نمیتوانیم توان هوشی‌ خودمان را افزایش دهیم. اینها باورهای عمیق و نهادینه شده در بسیاری از ماست که در نهایت باعث می‌شوند  بعنوان مانع برای خود ما ظاهر شوند. اگر باور داشته باشیم که نمی‌توانیم موفق شویم واقعا هم نمی‌توانیم موفق شویم.

حتما بخوانید » پرورش ذهن ؛ 17 تاکتیک علمی و موثر تقویت ذهن

 پس باور خود را عوض کنید تا به موفقیت برسید.  این بستگی به خود شما دارد که چه کارهایی برای تغییر باورتان انجام دهید.  هنگامی‌که  باورهایتان عوض شود، جهان تازه ای در برابر چشمان شما ظاهر خواهد شد و قفل های ذهنی شما گشوده خواهد شد.

برای عوض کردن باورهایتان، به ذهنتان خوراک‌هایی بدهید که باعث می‌شوند باورهای قبلی‌تان را عوض کنید. شما یک ذهن شگفت انگیز دارید که بیش از آنچه تصور کنید دارای توانایی یادگیری است.  باور کنید که چنین ذهنی دارید و به محض داشتن چنین باوری، می‌توانید قفل های ذهنی خود را بگشایید.

حتما بخوانید » سلامت ذهن و روان‌ ؛ بهترین کارهایی که می‌توانید برای سلامت ذهن خود انجام بدهید 2021

  • به دنبال کسب آگاهی صحیح باشید

موفقیت

آنچه که مانع بسیاری از مردم در مقابل یادگیری است  چیزی نیست به جز خودشان که به خودشان اجازه نمی‌دهند به منابع علم یا دانش دسترسی داشته باشند.

آگاهی از طرق مختلف حاصل می‌شود از جمله تجربه کردن، مطالعه کردن و آموختن از دیگران.  ولی ما بایستی به سراغ کسب آگاهی صحیح برویم. اگر صحیح نباشد بی معنا خواهد بود.

خیلی وقتها از کودکان می‌شنویم که “من این را در یک کتاب خواندم” ، اما آیا آنچه او خوانده حقیقت است؟

خیر. صرفا چون یک نفر یک چیزی گفته یا نوشته نمی‌تواند حقیقت داشته باشد.

حتما بخوانید » پاکسازی ذهن ؛ ذهن خود را برای زندگی بهتر آماده کنید 11 روش موثر

شما بعنوان کسی که به دنبال یادگیری است، نیازمند این هستید که دانش و آگاهی صحیح را بدست آورید و بیاموزید و نه فقط یکسری اطلاعات و اظهار نظرهای بی ارزش را.  این به عهده شماست که به دنبال کسب دانش بروید و سپس آن را امتحان کنید و یا در ذهنتان خوب حلاجی کنید و ببینید آیا این دانش صحیح است یا غلط.

آگاهی صحیح  چیزی‌ست که در  زندگی شما نیز می‌تواند صادق باشد و آنرا بهتر کند و کمک کند به موفقیت برسید.  پس همیشه بایستی چنین معیار و سنجشی برای آنچه یاد می‌گیرید داشته باشید تا متوجه شوید آیا دارید دانش صحیح را می‌آموزید یا غلط. زمانی‌که این کار را انجام دهید، در واقع در حال گشودن قفل های ذهنی خود هستید.

حتما بخوانید » مغز انسان و اطلاعات جالبی که لازم است درباره آن بدانیم 2022

قفل های ذهنی

  • به شدت مشتاق یادگیری باشید، قفل های ذهنی گشوده می‌شوند

واضح است که چرا برخی مردم چیزی یاد نمی‌گیرند چون اصلا علاقه‌مند به یادگیری نیستند.  شاید از روی تنبلی باشد و یا شاید ندانند که تا چه حد آن دانش می‌تواند تاثیرات مثبتی بر زندگی آنها داشته باشد.

پس راز یادگیری این است که به شدت علاقه‌مند به یادگیری باشید.  البته کسب یک دانش جدید راهی نیست که یک شبه طی شود، بلکه کار می‌برد.  اما تنها راه،  شروع کردن به یادگیری دانشی‌ست که خیلی سریع می‌تواند بر روی زندگی شما تاثیرگذار باشد.

مثلا  وقتی در مورد امور مالی و اقتصادی، شروع به یادگیری کنید. این دانشی ست که می‌تواند به شما کمک کند درآمد بالاتری داشته باشید یا از شر بدهی‌هایتان خلاص شوید یا بتوانید در جایی استخدام شوید.

یا وقتی در مورد ارتباطات و تعامل با دیگران و حتی خانواده خود چیزهای جدید و مفیدی یاد بگیرید، ارتباطات شما با دوستان،  همکاران و خانواده تان بهتر از قبل می‌شود و همین مسئله باعث ایجاد انگیزه بیشتر در شما برای یادگیری بیشتر می‌شود.

حتما بخوانید » آرامش ذهنی ؛ 10 راهکار موثر برای رسیدن به آرامش ذهنی پس از یک روز پر مشغله

پس شدیدا مشتاق یادگیری باشید تا قفل های ذهنی تان گشوده شود.

قفل های ذهنیقفل ذهنی قفل ذهنی قفل ذهنی قفل ذهنی قفل ذهنی قفل ذهنی قفل ذهنی قفل ذهنی قفل ذهنی قفل ذهنی قفل ذهنی قفل ذهنی قفل ذهنی قفل ذهنی قفل ذهنی قفل ذهنی قفل ذهنی
  • برای یادگیری، انضباط داشته باشید و سخت تلاش کنید

کسب آگاهی یک فرآیند است نه یک اتفاق.  این فرآیند، به اندازه عمر آدمی‌ زمان می‌برد.  این فرآیند یک برنامه منضبط همیشگی ست که تمامی‌ ندارد.  پس بهتر است برای یادگیری، انضباط داشته باشید و سخت کار کنید. قرار نیست کسی با ماژول به ذهن شما متصل شود و یکمرتبه تمام دانش بشری را در ذهن شما دانلود کند.  بهتر است واقع بین باشید و به حرکت مدام و منضبط خود برای یادگیری ادامه دهید.

بیشتر بخوانید » 11 عادت بد که شما را از موفقیت دور می‌کنند

البته می‌توان فرایند یادگیری را سرعت بخشید اما هنوز یک فرآیند است نه یک اتفاق . شما در این فرآیند به خواندن و نوشتن و گوش دادن و مرور مجدد و چندین باره نیاز دارید تا مفاهیم جدید را به طور عمیق درک کنید و این مسئله زمان‌بر است و راه میان‌بر ندارد.

با منضبط کردن خودتان برای کسب دانش جدید می‌توانید قفل های ذهنی خود را بگشایید.

باور کنید که یادگرفتن هر چیزی ممکن است  و اصلا مهم نیست سن شما چقدر است  چرا که ذهن شما برای یادگرفتن طراحی شده  و توانایی بسیار زیادی برای یادگیری دارد در هر سنی که باشید. از همین اکنون به خودتان قول دهید به سراغ کسب دانش بروید تا قفل های ذهنی خود را بگشایید.


موضوعات مرتبط: سبک زندگی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


55 عادت بد که شما را از موفقیت دور می‌کنند
جمعه 19 آذر 1400 ساعت 20:36 | بازدید : 243 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )

آیا از عادت بد خود آگاه هستید؟  آیا کارهای روزانه‌ی خود را ارزیابی می‌‌کنید؟ ما معمولا نوک پیکان نگاهمان فقط به سمت یک موفقیت‌ بزرگ است اما آیا تا حالا شده مکث کنید و به قدم‌های کوچکی که به سمت موفقیت برمی‌دارید نگاه کنید؟ تا حالا شده که بابت هر گام کوچک رو به جلو، جشن بگیرید تا انرژی و انگیزه‌ی بیشتری برای باقی راه به‌دست آورید؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه مجله اینترنتی ماهتوتا باشید.

عادت بد یا عادتهای بد خود را بشناسید تا بتوانید بر آنها غلبه کنید و در مسیر موفقیت گام بردارید. چراکه  چیزی به نام موفقیتِ یک شبه وجود ندارد. تمام آدمهای موفق، با گام‌هایی که روز به روز برداشته‌اند به موفقیت رسیده‌اند. اگر چه گاهی نیز تصمیم‌هایی ناگهانی گرفته‌اند، اما به طور کلی موفقیت آنها مدیون عادتها و کارهای روتین ساده‌ای بوده که روزانه انجام داده‌اند.

خلاصه‌ی کلام اینکه؛ اگر به دنبال موفقیت بیشتر در زندگی و کار هستید، بایستی از تغیرات  در عادتهای روزانه‌ی ‌خود شروع کنید. بایستی با دقت، تمام عادت‌هایی بدی که شما را از رسیدن به موفقیت دور می‌کند مورد بررسی موشکافانه قرار دهید و اگر به یک عادت بد رسیدید، آن را ترک کنید. ترک عادت‌های بد، و به دست آوردن عادت‌های خوب،  اولین گام حیاتی‌ برای کسب هر موفقیتی است.

در ادامه، می‌ پردازیم به 11 عادت بد که مانع رسیدن به موفقیت است:

نداشتن دستورالعمل صبحگاهی

وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید و قرار است یک عالمه کار مهم و ضروری را باهم انجام دهید، تنها اتفاقی که می‌‌افتد چیزی نیست جز عجله و شتابی کورکورانه برای انجام کارها، و خروج از منزل و از دست دادن لحظه‌ی ارزشمند صبحگاهی. در صورتیکه شما می‌توانستید این فرصت گران‌بهای صبحگاهی را با برنامه‌ریزی بهتری، تحت کنترل خود در آورید.

راه حل است که یک برنامه صبحگاهی خوب برای خودتان طراحی کنید. آنگاه شاهد خواهید بود که چطور  در طول روز، هم کارایی بالاتری خواهید داشت و  از هم از لحاظ روحی و جسمی در وضعیت بهتری خواهید بود.

حتما بخوانید »  32 درس زندگی که برای موفقیت و خوشبختی باید بیاموزید

فراموش کردن توانایی‌های خود در هنگام پیش‌آمدن اتفاقات سخت

وقتی با یک شکست غیرقابل انتظار روبرو می‌شویم، احساس فلج شدن به ما دست می‌‌دهد. این یک عادت بد است. اما اگر عادت کنید که هر روز، به خودتان قوت قلب بدهید و توانایی‌های خودتان را به خودتان یادآوری کنید،  به هنگام مواجه شدن با یک حادثه‌ی ناگوار، دیگر نسبت به خودتان تردید نخواهید داشت، احساس ناتوانی نمی‌کنید و قادر خواهید بود برای آن مشکل یک راه حل پیدا کنید.

حتما بخوانید » افزایش قدرت مغز 45 روش موثر و علمی

اهمیت دادن به کم اهمیت‌ها

چیزی که خیلی سریع از کف می‌‌رود زمان است و چیزی که برای موفقیت به آن نیاز دارید مدیریت زمان است. مدیریت زمان هم چیزی نیست جز انجام کارها به ترتیب اولویت و اهمیت.  با این مقدمه، اهمیت دادن به کم‌اهمیت‌ها وقتی هر روز تکرار شود،  یک عادت بد است و مانع بزرگی است برای رسیدن به موفقیت.

حتما بخوانید » فرار از روزمرگی با 40 تغییر کوچک

 آن‌سوی قضیه، اولویت بندی است. یادتان باشد که با یک دست  نمی‌شود تمام هندوانه‌ها را یکمرتبه برداشت. هر بار فقط یک کار. خودتان را مجبور کنید به مدت ۶۰ دقیقه فقط روی انجام یک کار متمرکز شوید. و در طول یک روز نیز، نهایتا سه تا کار متفاوت انجام دهید نه بیشتر.

حتما بخوانید » زندگی موفق ؛ چگونه موفق شویم؟ با این 11 قدم زندگی خود را تغییر دهید

اجازه دادن به زالوها برای مکیدن زمان‌تان

زالوهای زمان می‌توانند خیلی نامرعی‌ترین از آن باشند که فکرش را می‌کنید. مثلا چک کردن دم به ساعت ایمیل‌هایتان یک زالوی زمان و یک عادت بد است.  همچنین آدمهایی که برای از زیر کار در رفتن کارهای خودشان،  سراغ شما را می‌گیرند، مثل زالو عمل می‌کنند. اما شما با چند گام کوچک، می‌توانید خیلی راحت  از شر  زالوهای زمان در امان باشید: تلفن‌تان را خاموش کنید یا در حالت مزاحم نشوید قرار دهید. زنگ هشدار گوشی‌تان را به کار اندازید تا به شما یادآوری کند فلان کار را باید در فلان زمان انجام دهید.

حتما بخوانید » 111 هدف در زندگی که قبل از مرگ باید به آن‌ها برسید

زالوی دیگری هم وجود دارد به نام کمال‌گرایی. کمال‌گرایی باعث می‌شود هیچ‌وقت هیچ‌کاری را انجام ندهید. چیزی که از کمال‌گرایی افراطی  به دست می‌‌آورید کوهی از کارهای انجام نشده است که فقط روی هم تلنبار می‌شوند. اما خبر خوب این است که هر آدمی‌ می‌‌تواند عادت‌ها و ویژگی‌های ناکارآمد خودش را تغییر دهد، آنها را بهبود بخشد و به سوی بهتر شدن گام بردارد.

حتما بخوانید » کیفیت زندگی خود را با این 11 عادت روزانه برای همیشه بهبود بخشید

 

عادت بد انجام همه‌ی کارها توسط خودتان

با اینکه می‌دانید خیلی از کارها را می‌توانید به دیگران بسپارید اما یک مانعی هست که این‌کار را انجام نمی‌دهید. آن مانع هم چیزی نیست جز اینکه فکر می‌کنید خودتان بهتر از دیگران کارها را انجام می‌‌دهید. همچنین اگر این عادت بد دارید که بیش از حد بر کارهای بقیه نظارت کنید و مرتبا آنها تصحیح کنید چیزی به دست نمی‌‌آوید جز اینکه انگیزه و شوق آن افراد را کور می‌کنید و در ضمن از میزان دقتتان برای کارهای خودتان نیز کاسته می‌شود.

 

زمان گذاشتن بیش از حد بعد از یک شکست یا لغزش

یک عادت بد این است که به جای اینکه خیلی سریع، وضعیت شکست یا لغزش خود را بررسی کنید و برای خروج از این موقعیت برنامه‌ریزی کنید، تمرکزتان را کماکان بر روی آن شکست بگذارید. با این کار  می‌‌افتید در یک دور باطل که فقط انرژی شما را تخیله می‌کند و هیچ سود دیگری ندارد.

حتما بخوانید »22 فیلم الهام‌بخش که می‌توانند زندگی شما را تغییر دهند

شاید فراموش کرده‌اید که تمام آدمهای موفقی که مورد تحسین شما هم هستند، به میزان زیادی شکست خورده‌اند و لغزش داشته‌اند. آنقدر که حتی برخی از آنها زبانزد عام و خاص شده‌اند. راه حل این است که به جای تمرکز بر شکست، به دنبال پیدا کردن نکات مثبت آن شکست باشید. اجازه دهید شکست، پله‌ای باشد  رو به بالا، نه پایین.

حتما بخوانید » زندگی بهتر 28 تکنیک ساده و مؤثر برای داشتن زندگی بهتر 2021

عادت بد تنبلی

در اغلب موارد،  تنبلی ما ناشی از کمال‌گرایی ماست. گاهی نیز تنبلی یک پوشش است تا صفاتی مثل عدم اعتماد به نفس یا ترس از اشتباه کردن و نقد دیگران را پنهان کنیم. کمال‌گرایی،  سرعت ما را  برای انجام هر کار جدید یا قدیمی‌، کم می‌کند و علتش هم این است که می‌خواهیم کارمان را بی‌عیب و نقص انجام دهیم.

راه حل این است که اگر حس تنبلی به  سراغمان آمد ابتدا ریشه‌ی اصلی آن را پیدا کنیم و سپس از طریق برنامه‌ریزی و مدیریت زمان، بر تنبلی خود غلبه کرده و آن کار را انجام دهیم.

حتما بخوانید » زندگی شاد ؛ راز و رمز شاد زندگی کردن چیست؟ 2021

اجتناب از گفتگوهای سخت  

گفتگوهای سخت، راهی ست برای پایان دادن به جروبحث‌های همیشگی. گفتگوهای سخت راهی ست برای کسب شفافیت و نیز روشی است که هم حرفهای شما شنیده می‌شود و هم شما حرفهای دیگران را می‌شنوید. دوری کردن از گفتگوهای سخت، به این معناست که هنوز درک نکرده‌ایم این گفتگوها برای حل مشکلات ضروری است. اجتناب ورزیدن از گفتگوهای سخت، باعث بیشتر شدن و بدتر شدن مشکلات می‌شود نه بهبود آنها.

حتما بخوانید » 111 پرسش فلسفی که ذهن شما را درگیر خواهند کرد

عادت بد تشکر نکردن

هیچ موفقیتی به تنهایی کسب نمی‌‌شود. همیشه و هر روز، تعداد زیادی از آدمها در راستای کار شما قرار می‌گیرند که سزاوار قدردانی هستند.  از همکاران رده بالا یا رده پایین بگیرید تا راننده تاکسی یا حتی کسی که برایتان قهوه سرو می‌کند. پس هنگامی‌که با هر کدام از این آدمها مواجه شدید، به نشانه‌ی تشکر لبخند بزنید. این انرژی مثبت‌ علاوه بر اینکه به سمت دیگران می‌رود به خودتان نیز بازمی‌گردد.

عادت بد عادت بد عادت بد عادت بد عادت بد عادت بد عادت بد عادت بد عادت بد عادت بد عادت بد عادت بد

حتما بخوانید » 33 کتاب برای موفقیت و خودآگاهی;بهترین کتاب های انگیزشی دنیا

آنچه در درون شما می‌گذرد تعیین کننده موفقیت بیرونی شماست

یک زندگی خوب،  گاهی ربطی به کارهایی که انجام می‌دهید ندارد بلکه خوشحالی ما از بابت رضایت درونی از خودمان است. بسیاری از کارهای بیرونی ما نشان‌گر کیفیت درونی ماست.

حتما بخوانید » خودآگاهی ؛ 44 اقدام اساسی برای تجربه کردن زندگی واقعی

هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید تا  یک روز جدید را شروع کنید، با تشکر و قدردانی روزتان را آغاز نمایید. سه تا چیزی که از داشتن آنها خوشحال هستید را روی کاغذ بنویسید. این کار به خصوص در مواقع سخت و دشوار زندگی، کمک شایانی به شما می‌کند و خواهید دید که چطور در اوج غم، دیدگاه شما عوض می‌شود.

حتما بخوانید » پیدا کردن بهترین شغل 7 گام ساده

درونیات ما وقتی غنی‌تر می‌شوند که برایشان وقت بگذاریم و هر آنچه خوب است و مثبت است را به خودمان یادآوری کنیم.  البته این کار را نه فقط یک بار، بلکه هر روز باید انجام دهیم. یعنی تبدیلش کنیم به عادت.  اساس مثبت‌نگری نیز همین است. مثبت نگری، ترک عادت بد منفی نگری است. و خبر خوب اینکه همه‌ی آدمها می‌تواند یاد بگیرند که مثبت‌نگر باشد.  روش کار این است که سعی کنیم در  دلِ چیزهای منفی جستجو کنیم تا درس‌ها و نکات  مثبت آنها را  کشف کنیم.  به این کار می‌گویند

بیشتر بخوانید » خودشناسی چگونه می‌تواند باعث تحولات مثبت در زندگی شود؟ 2022


موضوعات مرتبط: سبک زندگی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
لینک دوستان
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان جی فان و آدرس jfun.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 1152
:: کل نظرات : 5

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 3

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 142
:: باردید دیروز : 61
:: بازدید هفته : 5452
:: بازدید ماه : 10327
:: بازدید سال : 37936
:: بازدید کلی : 63385