تفریحی ، سرگرمی ، سلامت ، روانشناسی ، دانلود آهنگ ، دانستی ها
21 مستند مهم قرن 21 که حتما باید ببینید
سه شنبه 30 شهريور 1400 ساعت 14:22 | بازدید : 268 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )

بهترین مستند قرن 21 کدام مستند میباشد؟ در لیست 21 مستند مهم قرن 21 که حتما باید ببینید کدام مستند ها قرار دارند؟ برترین مستند های مهم قرن 21  کدام مستند ها میباشند؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه مجله اینترنتی ماهتوتا باشید.

در قرن جدید فهرست‌های جدیدی از «ترین‌ها» در سایت‌ها و نشریات سینمایی به انتشار رسید؛ بهترین فیلم‌های قرن، بهترین انیمیشن ها، بهترین سریال‌ها و بهترین فیلم‌ کوتاه. طبعا گونه بسیار مهمی از سینما به نام «سینمای مستند» هم از این قافله عقب نمانده و فهرستی از بهترین فیلم‌های مستند قرن حاضر هم در اختیار سینمادوستان قرار گرفته تا بتوانند با اتکا به این فهرست، بهترین‌های سینمای مستند را مرور کنند.

اگر جزء علاقمندان سینمای مستند هستید، می‌توانید مهم‌ترین مستندهای قرن را از طریق فهرست زیر دنبال کنید.

این فهرست در سایت Vulture و به انتخاب «دیوید ادلشتاین»، «بیلگه ابیری» و «میراندا سیگل» منتشر شده و شامل تأثیرگذارترین فیلم‌های این گونه سینمایی در طول ۲۰ سال اخیر است،با مجله اینترنتی ماهتوتا همراه باشید

طلسم‌شده (Spellbound)

  • کارگردان: جفری بلیتز
  • بازیگران: هری آلتمن، آنجلا آرنیوار، تد بریگام
  • محصول: ۲۰۰۲

روایت «جف بلیتز» از هشت شرکت‌کننده‌ی مسابقه‌ی ملی هجی «اسپلینگ بی» و خانواده‌های آن‌ها طنینی عمیق دارد؛ از جمله اینکه تسلط هر فرد بر زبان انگلیسی در این مسابقه انگار مهر تأییدی است برای میزان آمریکایی بودن او! در نیمه‌ی دوم فیلم حذف یک‌به‌یک شخصیت‌های مسابقه مانند داستان‌های «آگاتا کریستی» باعث می‌شود تا گویی مخاطب از هر کدام از حروف کلمات مسابقه معلق بماند. برای مخاطب ایرانی که با مسابقات «هجی» کلمات پدیده‌ی چندان آشنایی نیست، تماشای این فیلم به مثابه تجربه‌ای سرگرم‌کننده و پرتعلیق است. تحسین‌های گسترده‌ای که منتقدان و تماشاگران از فیلم کردند باعث ایجاد موجی از مستندهای مسابقه‌محور در آمریکا شد.

حتما بخوانید » بهترین مستند های 2020

فارنهایت ۱۱/۹ (۱۱/۹ Fahrenheit)

  • کارگردان: مایکل مور
  • بازیگران: مایکل مور، جرج دبلیو بوش، دونالد رامسفلد
  • محصول: ۲۰۰۴

«مایکل مور» برای ما شخصیت آشنایی است. فیلم‌های او به خاطر تم انتقادی‌ که نسبت به سیاست‌های دولت‌های راستگرای ایالات متحده دارند، بارها از شبکه‌های تلویزیونی ایران پخش شده و در جشنواره‌های داخلی مختلف از «مور» تجلیل به عمل آمده و در دوره‌ی «محمود احمدی‌نژاد» حتی از او دعوت کردند تا در ایران هم حاضر شود! «مور» بعد از ساخت مستند «بولینگ برای کلمباین» که در تمام جهان تحسین شد رفت سراغ موضوع داغی به اسم «وقایع یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱».

فیلم مخلوطی است از بینش، خشم و تلقین موضوعات به مخاطب. اثر ماندگاری نیست و تاریخ مصرف دارد، اما چون اقدامی ضدتبلیغ‌گونه علیه یکی از هیولاهای زمانه بوده می‌توان دیدنش را به دیگران توصیه کرد!

حتما بخوانید » مستند حیات وحش

خروج از مغازه کادوفروشی (Exit Through The Gift shop)

خروج از مغازه کادوفروشی

  • کارگردان: بنکسی
  • بازیگران: بنکسی، مستر.برین‌واش
  • محصول: ۲۰۱۰

بنکسی یک آرتیست تمام‌عیار است. یک گرافیتی‌کار ساکن انگلستان که گویا کسی از شهرت و هویت واقعی او خبر ندارد، اما اکثر دنیا با آثار تأثیرگذاری که روی دیوارهای لندن کشیده آشنایی دارند. آثاری که به مرور به یک اثر هنری ارزشمند تبدیل شده‌اند و حتی به‌ اشکال عجیبی در حراجی‌های بزرگ هم به فروش رسیده‌اند!

فیلم روایت ارتباط عجیب‌وغریب یک مغازه‌دار با یک فیلم‌ساز آماتور و ناشی است. شوخی‌های بلند و درخشان «بنکسی» در این فیلم نشان می‌دهد که تا کجا می‌توان خطوط بین واقعیت و ساختگی‌بودن را محو کرد و مستندی ساخت که هم جنبه‌ی داستانی داشته باشد هم جنبه‌ی واقعیت.

حتما بخوانید » 10 فیلم پرجستجوی گوگل

اتوبوس ۱۷۴ (Bus 174)

اتوبوس 174

  • کارگردان: ژوزه پادیا
  • بازیگران: ساندرو دوناسیمنتو
  • محصول: ۲۰۰۲

در سال ۲۰۰۰ «ساندرو دو ناسیمنتو» مردی جوان و فقیر، مسافران اتوبوس شماره ۱۷۴ را در اتوبوس به مدت چهار ساعت گروگان گرفت. این حادثه به صورت زنده از تلویزیون پخش شد. این فیلم به بررسی این حادثه و نحوه‌ی زندگی در محله‌های فقیرنشین ریودوژانیرو و نحوه‌ی برخورد سیستم قضایی برزیل با طبقات پایین جامعه می‌پردازد.

«اتوبوس ۱۷۴» یک فیلم غیرداستانی کم‌نظیر است که از طریق تصاویر آرشیوی‌ای که گویا دارند به صورت زنده و در زمان حال پخش می‌شوند روایت می‌شود، اما به یک فیلم کلاسیک و تراژدیک پهلو می‌زند.

حتما بخوانید » بهترین فیلم های دنیا

مرد گریزلی (Grizzly Man)

  • کارگردان: ورنر هرتزوگ
  • بازیگران: تیموتی تریدوِل، ورنر هرتزوگ
  • محصول: ۲۰۰۵

مستندهای «هرتزوگ» از فیلم‌های داستانی او محبوب‌ترند و «مرد گریزلی» یکی از دلایل چنین محبوبیتی است. فیلم پرتره‌ای از «تیموتی تریدول» است. مرد بی‌نوایی که با کمال‌گرایی خاصی از خرس‌ها عکس و فیلم می‌گرفت و سرانجام خودش و نامزد بیچاره‌اش هردو طعمه‌ی یکی از خرس‌های گریزلی و تبدیل به یکی از وعده‌های غذایی او شدند.

یکی از صحنه‌های شاهکار فیلم جایی است که «هرتزوگ» فیلم شخصی «تریدول» را قطع می‌کند و تصویر را به صورت خودش کات می‌زند که با هدفون در حال شنیدن صدای لحظات واقعی مرگ او و نامزدش است. «هرتزوگ» بعد از این صحنه اعلام می‌کند هیچ‌کس هرگز نباید این صداها را بشنود.

حتما بخوانید » بهترین سریال های کره ای

مارونکول (Marwencol)

  • کارگردان: جف مالمبرگ
  • بازیگران: مارک هوگانکمپ
  • محصول: ۲۰۱۰

در ماه آوریل سال ۲۰۰۰، «مارک هوگانکمپ» تنها به دلیل پوشیدن لباسی زنانه توسط پنج مرد مست در بیرون میکده‌ای تا سر حد مرگ مورد ضرب‌وشتم قرار گرفت، به کما رفت و ۴۰ روز بعدی عمرش را در بیمارستان سپری کرد. این حادثه باعث شد تا او حافظه‌اش را تا حد زیادی از دست بدهد.

هنر به مثابه تثبیت، هنر به مثابه درمان، هنر به مثابه فرار؛ فیلم درباره‌ی مردی است که بعد از اینکه مورد یک ضرب‌وشتم وحشتناک قرار گرفت و آسیب‌های مغزی-جسمی زیادی در یک نزاع دید، شروع می‌کند به ساختن یک شهر کوچک مینیاتوری شگفت‌انگیز با جزئیات عالی. مخاطب همراه با فیلم سفری جذاب و درخشان به درون گرداب وسواس دارد.

حتما بخوانید » سریال this is us

از زمان و شهر (Of Time And City)

از زمان و شهر

  • کارگردان: ترنس دیویس
  • محصول: ۲۰۰۸

فیلم‌ساز در این فیلم زندگی خود را در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ از طریق فیلم‌های آرشیوی خبری و مستند و با استفاده از موسیقی‌های معاصر، کلام تفسیرگونه و موسیقی کلاسیک به تصویر می‌کشد.

«ترنس دیویس» بزرگ در این فیلم یک تراژدی مالیخولیایی و تلخ درباره‌ی زادگاهش لیورپول خلق می‌کند، اما مثل تمام آثارش موضوع اصلی فیلم خودش است و برهنه کردن خودش از هرگونه رتوش. فیلم هم ادای دینی است به لیورپول و هم حدیث نفسی اعتراف‌گونه.

حتما بخوانید » بهترین انیمیشن های جهان

رژه‌ی پنگوئن‌ها (March of the Penguins)

  • کارگردان: لوک ژاکه
  • محصول: ۲۰۰۵

هر زمستان در بیابان‌های بی‌رحم و یخی قطب جنوب، در مرکز نامساعدترین ناحیه‌ی زمین، یک سفر قابل توجه رخ می‌دهد که هزاران سال است در حال انجام است. پنگوئن‌های امپراتور در دسته‌های هزارتایی، امنیت و آبی خانه‌ی خود یعنی اقیانوس را رها می‌کنند و به سختی در درون یخ‌های منجمد به پیش می‌روند تا سفر طولانی خود به منطقه‌ای دور دست را آغاز کنند.

اگر پنگوئن جانور محبوب شماست، این مستند برنده‌ی اسکار میزان رضایت شما را به اوج خواهد رساند!

فیلم «رژه‌ی پنگوئن‌ها» یک برنده دارند و آن هم لوکیشن فیلم است. فیلم مستند رژه‌ی پنگوئن‌ها پنگوئن‌های امپراتور را در مهاجرت زمستانی‌اشان همراهی کرده و حقایقی شگفت‌انگیز از زندگی آن‌ها را به تصویر می‌کشد.

حتما بخوانید » بهترین فیلم های جهان

تاکسی به مقصد تاریکی (Taxi to the Dark Side)

  • کارگردان: الکس گیبنی
  • محصول: ۲۰۰۷

یک مستند اسکاری دیگر در این فهرست. فیلمی در نقد سیاست‌های آمریکا درباره‌ی پدیده‌ی شکنجه و بازجویی و به ویژه استفاده‌ی سازمان CIA از این حربه برای اعتراف‌گیری از متهمان.

فیلم درباره‌ی یک راننده‌ی تاکسی بیچاره است که به اشتباه در نزدیکی پایگاه هوایی «بگرام» دستگیر و شکنجه می‌شود. فیلم توانایی شدید و هولناک انسان برای ظلم و ستم را به شکل دهشتناکی به شما نشان می‌دهد و شما را درباره‌ی این توانایی شوم به فکر فرو می‌برد.

حتما بخوانید » بهترین فیلم های فرانسوی

آرمادیلو (Armadillo)

  • کارگردان: یانوش متز
  • محصول: ۲۰۱۰

هرچند با نگاهی بی‌طرفانه، این مستند گروهی از سربازان دانمارکی مستقر در افغانستان را دنبال می‌کند که بعد از مواجهه با افراد طالبان و بعد از اینکه چندبار توسط آن‌ها مورد حمله قرار گرفته‌اند، با خشونت و ولع زیاد دست به کشتار طالبان می‌زنند و بعد از این کشتار با روحیه‌ای بالا و با هیجان زیاد به پایگاه خود باز می‌گردند.

فیلم به شکل شگفت‌انگیزی غنایی و یکی از بهترین اسناد جنگی موجود درباره‌ی عراق و افغانستان است. فیلمی که دانمارکی‌های زیادی را در رابطه با هویت خودشان به فکر فرو برد.

حتما بخوانید » انیمیشن‌ آسیایی

سوء‌استفاده از جایگاه (Inside Job)

  • کارگردان: چارلز فرگوسن
  • محصول: ۲۰۱۰

مستندی در پنج فصل درباره‌ی بحران اقتصادی جهان که جرقه‌اش از خصوصی‌سازی بانک‌ها در ایسلند زده شد و در آمریکا به یک بحران تبدیل شد. می‌توان گفت قصه‌ی بحران مالی سال ۲۰۰۸ در ایالات متحده که به کل جهان تسری پیدا کرد، بسیار پیچیده‌تر از آن بود که در یک فیلم به‌طور قانع‌کننده و شفافی به تصویر کشیده شود.

مستندساز «چارلز فرگوسن» به این ادعا «نه‌»ی محکمی می‌گوید و این بحران را با قاطعیت گردن مجرمانی می‌اندازد که با طمع و خودخواهی خود جهان را در یک بحران اقتصادی مهلک گیر انداختند.

حتما بخوانید » فیلم ماشینی

مردی روی سیم (Man On Wire)

  • کارگردان: جیمز مارش
  • محصول: ۲۰۰۸

یک اسکاری دیگر. مارش در این فیلم مستند، ماجرای راه رفتن «فیلیپ پتی» بندباز ماجراجو بر روی یک سیم بین برج‌های تجارت جهانی نیویورک در دهه‌ی هفتاد میلادی را به تصویر کشیده است.

پوسترها این فیلم را «جرم هنری قرن» نامیدند. اما مستند و بازآفرینی مستند «مارش» از بندبازی «پتی» بین دو برج مرحوم تجارت جهانی در دهه‌ی هفتاد را می‌توان بیشتر سند رستگاری این دهه‌ی پراتفاق و طلایی دانست. فیلمی بازیگوش و گیرا که توانست دوباره تصویری خوشایند و لازم از برج‌های مشهوری که در پی آن حوادث تلخ فرو ریختند به جهان ارائه کند.

حتما بخوانید » سریال فانتزی

کارخانه‌ی غذا (Food Inc)

  • کارگردان: رابرت کنر
  • بازیگران: اریک شلوسر، مایکل پولان
  • محصول: ۲۰۰۸

در این مستند چرخش غذایی مردم آمریکا را در مرحله‌های مختلف نظاره می‌کنیم. این مستند سرگرم‌کننده بین جمعیت زیادی از مخاطبین برای خودش علاقمند دست‌وپا کرد و جای تعجبی هم نبود؛ چون درباره‌ی این است که بیشتر غذاهایی که می‌خوریم از کجا می‌آیند و می‌رود سراغ پنج ابرکمپانی تولیدکننده‌ی غذا و نشان می‌دهد حجم عظیمی از غذای ما محصول این کمپانی‌ها هستند، نه طبعیت و مزارع خانوادگی کوچک.

فیلم نگاهی انتقادی به تولید صنعتی غذا دارد و آن را برای محیط زیست و جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، پدیده‌ای مخرب قلمداد می‌کند.

حتما بخوانید » سریال علمی تخیلی

یک حقیقت ناخوشایند (An Inconvenient Truth)

  • کارگردان: دیوس گوگنهایم
  • بازیگران: ال گور
  • محصول: ۲۰۰۶

مستند اسکاری «گوگنهایم» به آلوده کردن محیط زیست توسط انسان‌ها می‌پردازد و اینکه انسان چگونه خواسته یا ناخواسته خود را در معرض بزرگ‌ترین خطرات قرار می‌دهد بدون اینکه لحظه‌ای به عواقب آن بیاندیشد.

مستند مهم

«ال گور» معاون اول بیل کلینتون و نامزد ناکام ریاست‌جمهوری سابق ایالات متحده که به تلاش‌هایش برای حفظ محیط زیست مشهور است نویسنده و خالق حقیقی این فیلم است. او مانند پیامبری با صدایی ترسناک درباره‌ی تغییرات آب‌وهوایی زمین گزارش می‌دهد و شما را تا مغز استخوان می‌لرزاند. «دیویس» با ساخت این مستند نه‌تنها به بازسازی تصویر «ال گور» کمک کرد، که مسأله‌ی تغییرات آب‌وهوایی را در خط مقدم گفتمان عمومی قرار داد و اسناد قهرمانانه‌ای در این رابطه منتشر کرد.

حتما بخوانید » سریال درام

حسابی چاقم کن (Super Size Me)

  • کارگردان: مورگان اسپرلاک
  • بازیگران: مورگان اسپرلاک، الکساندرا جیمیسون
  • محصول: ۲۰۰۴

اگر از طرفداران پروپا قرص فست‌وفودها هستید، «حسابی چاقم کن» خاطرتان را مکدر خواهد کرد و شما را درباره‌ی سبک زندگی‌اتان به فکر فرو خواهد برد.

«مورگان اسپرلاک» که به لحاظ جسمانی و سلامت در سطح خوبی قرار دارد، در این فیلم راهی سفری خطرناک به دنیای فست‌فود ابرمشهور «مک‌دونالدز» می‌شود و تصمیم می‌گیرد یک ماه هر سه وعده‌ی غذایی خود را از رستوران مک‌دونالدز تهیه کند و نتیجه‌ی اعتیاد به فست‌فود را روی بدنش آزمایش کند.

افسردگی، چاقی و وضعیت فیزیکی او بعد از این رژیم خطرناک چنان پیامدی برای مک‌دونالدز به همراه داشت که این رستوران‌های زنجیره‌ای مجبور شد تغییرات عمده‌ای در سیاست‌های خود اعمال کند.

حتما بخوانید » فیلم معمایی جدید

گربه‌ماهی (Catfish)

  • کارگردان: هنری جوست، آریل شولمن
  • بازیگران: نیو شولمن، هنری جوست، آریل شولمن
  • محصول: ۲۰۱۰

فیلم‌سازانی جوان، دوستی آنلاین همکار خود با یک زن جوان و خانواده‌اش را ثبت می‌کنند که منجر به مجموعه‌ای غیر منتظره از اکتشافات می‌شود.

اصطلاح «گربه‌ماهی» در حال حاضر با ارائه‌ی نادرست مطالب در فضای آنلاین مترادف شده و به همین دلیل هنوز خیلی‌ها نسبت به این مستند تأثیرگذاری «جوست» و «شولمن» بدبین هستند! فیلم درباره‌ی عواقب نفوذ اینترنت در روابط انسانی و چیزهایی است که در بستر این روابط به‌راحتی از دیگران پنهان می‌کنیم.

حتما بخوانید » فیلم کمدی

مهِ جنگ (The Fog Of War)

  • کارگردان: ارول موریس
  • بازیگران: رابرت مک‌نامارا
  • محصول: ۲۰۰۳

در این فیلم «رابرت مک‌نامارا» وزیر دفاع آمریکا بین سال های ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۸، با سوالاتی درباره‌ی نقشش در جنگ ویتنام مواجه می‌شود. عنوانِ فیلم از مفهومِ نظامیِ «مه جنگ» برگرفته شده؛ اصطلاحی که به دشواریِ تصمیم‌گیری در میانه‌ی درگیری‌ها اشاره دارد.

فیلم سفری در دل سیاست‌ها و صنایع جنگی آمریکا از طریق یک گفت‌وگوی جذاب است و در مسیرش نه تنها به بازتاب وحشت‌های گذشته در ویتنام اشاره می‌کند، که درباره‌ی وقایع آینده (جنگ در عراق) هم به عنوان یک پیش‌گو وارد عمل می‌شود و جایزه اسکار بهترین مستند را هم ازآن خود می‌کند.

حتما بخوانید » فیلم کمدی سیاه

دلتنگی برای نور (Nostalgia for the Light)

مستند مهممستند مهم مستند مهم مستند مهم مستند مهم مستند مهم مستند مهم مستند مهم مستند مهم
  • کارگردان: پاتریسیو گوزمن
  • بازیگران: گسپر گالاز، لوتارو نونیز، لوئیز هنریکز
  • محصول: ۲۰۱۰

در این فیلم، تمرکز کارگردان بر روی مقایسه‌ی شباهت‌های مابین پژوهش‌های اخترشناسان در ردیابی گذشته‌ی انسان‌ها و زنان شیلیایی است که هنوز پس از سال‌ها، به‌دنبال بقایای اجساد عزیزانشان می‌گردند که توسط پینوشه اعدام شده بودند.

نسخه‌ی مستند فیلم «درخت زندگی» ساخته‌ی «ترنس مالیک». فیلم نگاهی کیهانی به سیاست و حافظه‌ی جمعی مردمان شیلی دارد. در بیابان آتاکامای شیلی که خشک‌ترین مکان روی زمین است، کارگردان دو گروه را در حال کار دنبال می‌کند؛ ستاره‌شناسانی که در حال رصد آسمان بسیار شفاف هستند و زنانی که در جستجوی اعضای بدن دوستان و خانواده‌ی خود که توسط رژیم نظامی «پینوشه» در آنجا رها شده‌اند. مرثیه‌ای عمیق و شاعرانه درباره‌ی کشتارهای حکومتی و قبرهای بی‌نشان.

متالیکا: یک‌جور هیولا (Metallica: Some Kind of Monster)

مستند مهممستند مهم مستند مهم مستند مهم مستند مهم مستند مهم مستند مهم مستند مهم مستند مهم مستند مهم مستند مهم مستند مهم مستند مهم مستند مهم مستند مهم مستند مهم مستند مهم  مستند مهم مستند مهم مستند مهم مستند مهم 
  • کارگردان: جو برلینگر، بروس سینوفسکی
  • بازیگران: جیمز هتفیلد، لارس اولریش، کرک همت
  • محصول: ۲۰۰۴

ضیافتی روان‌شناسانه برای متال‌بازها و خوره‌های گروه متالیکا که وضعیت روحی‌روانی نابسامان اعضای گروه در فاصله‌ی بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ و بعد از جدایی بسیست محبوب گروه «جیسون نیوستد» را به تصویر می‌کشد.

گروه در وضعیت خوبی نیست، جیمز خواننده و مغز متفکر گروه با اعتیاد به الکل دست‌وپنجه نرم می‌کند و اختلاف بین اعضای گروه بالا و ایده‌های موسیقیایی‌شان ته گرفته است. فیلم قرار بود یک ویدیوی تبلیغاتی باشد، اما دوربین کارگردان‌ها به جلسات گروه‌درمانی «متالیکا» راه پیدا کرد و حماسه‌ای در باب خلاقیت و خودتخریبی را به تصویر کشید.

حتما بخوانید » فیلم معمایی

 

موضوعات مرتبط: معرفی فیلم سریال مستند , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بهترین کتاب های کمدی از نویسندگان خارجی و ایرانی که حالتان را خوب می‌کنند 2022
سه شنبه 30 شهريور 1400 ساعت 14:6 | بازدید : 215 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )

بهترین کتاب های کمدی نویسندگان ایرانی و خارجی کدام کتاب ها میباشند؟ بهترین کتاب های کمدی از نویسندگان ایرانی و خارجی که حالتان را خوب می‌کنند کدام کتاب ها هستند؟ جذابترین کتاب کمدی نویسندگان خارجی و ایرانی کدام کتاب ها هستند؟ در لیست بهترین کتاب های کمدی نویسندگان خارجی و ایرانی کدام کتاب ها قرار دارند؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه مجله اینترنتی ماهتوتا باشید.

طنز ژانر موردعلاقه بسیاری از افراد است. افراد زیادی برای گذراندن زمان استراحتشان به‌سراغ فیلم‌ها و سریال‌های طنز می‌روند. اما در دنیای کتاب‌خوان‌ها اوضاع چطور است؟ علاقه‌مندان به کتاب و کسانی که دوست دارند قصه‌های کمدی را نه در قالب صفحه جادویی و بلکه به‌عنوان کتاب دنبال کنند، دنبال کتاب‌هایی می‌روند که ضمن آنکه انتظار دارند طنز باشد و آنها را بخنداند، مایل‌اند با مطالب جدید اجتماعی هم آشنا شوند و تجربه‌های جذابی را کسب کنند.

بهترین کتاب های کمدی

برای همین، سراغ این معرفی رفته‌ایم تا شما را با دنیای متفاوت کتاب های کمدی آشنا کنیم. در این مقاله از مجله اینترنتی ماهتوتا ، تلاش می‌کنیم چند کتاب خوب و معروف کمدی ایرانی و خارجی را معرفی کنیم. امیدواریم از این نوشته لذت ببرید.

کتاب‌های فارسی

برای شروع شما را با 9 کتاب از بهترین کتاب های طنز فارسی آشنا می‌کنیم، کتاب های کمدی پرطرفدار و اثر نویسندگان خوش‌نام ایرانی.

آب‌دوغ‌خیار

آب دوغ خیار از بهترین کتاب های طنز فارسی

نویسنده: رضا بهرام‌پور
انتشارات: قطره (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۱۶۶

رضا بهرام‌پور، در کتاب «آب‌دوغ‌خیار؛ روایت‌هایی مضحک از سلاطین قاجار»، تاریخ را با بهره‌گرفتن از منابع معتبر به زبان طنز بیان می‌کند؛ طنزی که مخاطب را در خود غرق می‌کند و بارها می‌خنداند. در این کتاب، واقعیت‌های تاریخیِ جالبی بیان شده است؛ وقایعی که دانستن آنها خالی از لطف نیست و بر آگاهی ما تأثیرگذار است.

منتها اگر قرار باشد آنها را در قالب کتاب‌های تاریخی بخوانیم، شاید چندان جذبشان نشویم و سمتشان نرویم. این کتاب با طنز ماهرانه‌ای که نویسنده به کار برده است، همه واقعیت‌ها را در قالب طنز بیان می‌کند. گرچه گاهی به تلخیِ کلام نویسنده هم‌زمان با ذات طنز آن پی می‌بریم، بازهم مخاطب مشتاق و مشتاق‌تر می‌شود تا بداند در صفحات بعد چه می‌شود!

حتما بخوانید » بهترین رمان های جهان

یکی از جملات طنز کتاب آب‌دوغ‌خیار:

حکم می‌کنیم که من‌بعد رجال ممالک محروسه حق داشتن محاسن را ابدا نداشته و یا باید ریش خود را از ته تراشیده و شبیه زنان خویش شوند و یا مالیات سنگین و کمرشکن داشتن ریش را بپردازند!… حالا خود دانید!

رساله دلگشا

رساله دلگشا از بهترین کتاب های طنز فارسی

نویسنده: عبید زاکانی
انتشارات: اساطیر (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۳۷۶

یکی دیگر از کتاب های کمدی ایرانی رساله دلگشاست. کتابی که عبید زاکانی آن را به نگارش درآورده است. این کتاب کمدی شامل منظومات، رباعیات، مثنویات و منظومه موش‌وگربه است. ساده و روان نوشته شده است. مخاطب با خواندن این کتاب بارها و بارها می‌خندد و از جذابیت کتاب لذت خواهد برد. بهتر است بدانید در این کتاب کمدی، با انواع شعرهای طنز و حکایت‌های کوتاه و خواندنی روبه‌رو می‌شوید.

حتما بخوانید » بهترین رمان های عاشقانه

مولانا قطب‌الدین به عیادت بزرگی رفت. پرسید که چه زحمت داری؟ گفت: تبم می‌گیرد و گردنم درد می‌کند. اما شکر که یک دو روز است تبم شکسته است؛ اما گردنم هنوز درد می‌کند. گفت: دل خوش دار که آن نیز در این دو روزه می‌شکند.

دایی جان ناپلئون

دایی جان ناپلئون

نویسنده: ایرج پزشکزاد
انتشارات: فرهنگ معاصر (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۶۹۶

دایی جان ناپلئون اثر ایرج پزشکزاد از مترجمان نامدار ایرانی است. این کتاب کمدی یکی از بهترین داستان معاصر فارسی است که با زبانی طنز شکل زندگی دهه چهل ایران را نقد کرده است. شما در هر سنی که باشید، از خواندن این کتاب لذت خواهید برد! از ویژگی‌های بارز این کتاب می‌توان به نوشتار ملموس و شخصیت‌پردازی قوی و زیبای آن اشاره کرد. نظر یکی از مخاطبان این کتاب کمدی ایرانی شاید بتواند حس‌و‌حال آن را برای شما تصویر کند:

حتما بخوانید » رمان بر باد رفته

خوش‌به‌حال کسایی که هنوز این کتاب رو نخوندن، چون هنوز لذت خوندنش منتظرشونه! بهترین رمان عمرم. توصیه می‌کنم در موقعیت‌هایی این کتاب رو بخونید که از بلند‌بلند خندیدنتون دیگران اذیت نشن!

قصه‌های امیرعلی

قصه‌های امیرعلی از بهترین کتاب های طنز فارسی

نویسنده: امیرعلی نبویان
انتشارات: نقش و نگار (پیشنهاد کاربران)
تعداد جلد: چهار

کتاب قصه های امیرعلی؛ روایتی طنز از اتفاقات جامعه امروز ماست. امیرعلی نبویان اول قصه‌هایش را می‌نوشت و تک‌به‌تک در رادیو هفت می‌خواند. منتها بعد از آن برنامه تصمیم گرفت همه را در قالب کتاب گردآوری کند و نهایتا در ۴ جلد کتاب در اختیار مخاطب قرار داد.

خود امیرعلی درباره این کتاب‌ها می‌گوید: «این قصه‌ها، شکر خدا، اتوبیوگرافی [= خودزندگی‌نامه] نیستند و تمامش ساخته این ذهن مشوش ژولیده است.» اگر شما هم به طنز اجتماعی علاقه دارید و اگر فضای بررسی و نقد جامعه خودمان برایتان جالب است، حتما این کتاب‌های جذاب را در فهرست خود قرار دهید.

حتما بخوانید » بهترین رمان های کلاسیک

در بخشی از جلد اول این کتاب کمدی می‌خوانیم:

همه اینها یک طرف، آن سرکوفت مذکور یک طرف، که قطعا تا لحظه ملاقات با حضرت ملک‌الموت ول‌کن بنده نبود. خلاصه، مبهوت و شاد، دست پدر و روی مادر را بوسیدم و بابت آن‌همه محبت و زحمات بی‌دریغ و البته غرهای بی‌پایانی که در طول تحصیل سر بنده زدند و تشویق‌های همیشگی‌شان که «تو اول و آخر هیچی نمی‌شی» تشکر کردم!

چقدر خوبیم ما

چقدر خوبیم ما از بهترین کتاب های طنز فارسی

نویسنده: ابراهیم رها
انتشارات: مروارید (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۹۴

همه ما به وجود برخی از خلقیات نادرست خودمان آگاهیم. در کتاب چقدر خوبیم ما، ابراهیم رها فرهنگ و خلقیات نادرست جامعه ایرانی‌ را به چالش کشیده است. کتابی که بیان طنز دارد و مخاطب از خواندن آن لذت می‌برد. البته که هدف نویسنده نقد بوده؛ اما بسیار خوب و روان این نقد را در قالب طنز جای داده تا کتاب چقدر خوبیم ما به‌عنوان یکی از بهترین کتاب های کمدی ایرانی شناخته شود.

در بخشی از این کتاب کمدی می‌خوانیم:

می‌گویند که ما مردم احساساتی هستیم، مردم مهمان‌نوازی هستیم، مردم عاطفی هستیم، مردم… نمی‌خواهم بگویم کدامشان هستیم؛ اما باور کنید که ما بیشتر از تمام اینها مردم جوگیری هستیم. یعنی یک بازیگری می‌رود خارج از کشور ساکن می‌شود، در فلان فیلم در بهمان منظور، یک بخشی از ابعاد بدنش را رونمایی می‌کند، بعد ما معلوم نیست چرا یک عده‌مان عکس فیس‌بوکمان را عوض می‌کنیم، عکس آن بازیگر را می‌گذاریم؛ معلوم نیست برای چی.

کتاب‌های خارجی

تا اینجا شما را با 9 کتاب از بهترین کتاب های طنز ایران آشنا کردیم. مطمئناً می‌دانید که مترجمان موفق ایرانی نیز کتاب های کمدی خارجی بسیار خوبی را در اختیار ما قرار داده‌اند. از این جهت، شما را در ادامه با 9 کتاب معروفِ کمدی خارجی آشنا می‌کنیم. لطفا تا پایان این بخش هم با ما همراه باشید.

حتما بخوانید » کتاب‌های مورد علاقه ثروتمندان

مغازه خودکشی

مغازه‌ی خودکشی از بهترین کتاب های کمدی خارجی

نویسنده: ژان تولی
مترجم: احسان کرم‌ویسی (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: چشمه (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۱۱۴

شکست و بعد از آن پیروزی پروسه‌ای آشنا برای همه انسان‌هاست، البته همچنان بدیع و درک‌ناشدنی! شاید چون پذیرش شکست را یاد نگرفته‌ایم. ژان تولی در کتاب کمدی مغازه خودکشی به همین چالش رو کرده است. بازی با قصه با نیت پذیرش شکست آن هم با قلمی طنز!

حتما بخوانید » بهترین کتاب‌ها برای زنان

این کتاب به‌جرئت یکی از بهترین آثار ژان تولی و البته ادبیات کمدی جهان است. در این کتاب با مرگ، امید و زندگی، و شدن و نشدن‌ها روبه‌رو می‌شویم. منتها زبانِ نویسنده طنزی است تکان‌دهنده و البته جذاب برای خواندن. The Truth about Books درباره‌ی این کتاب گفته است:

بدیع و به‌شکل غیرمنتظره‌ای گزنده؛ کتاب مغازه خودکشی یک اثر کلاسیک جاودان است.

تو نخ بابام

تو نخ بابام

نویسنده: جاستین هالپرن
مترجم: سیمین آزمون (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: قطره (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۱۲۶

کتابی با درون‌مایه طنز که روایتی خنده‌دار و زیبا از تقابل گفت‌وگوی پدری با فرزندش است، در محیط‌های متفاوت و با اهداف جالب. این کتاب یکی از بهترین کتاب های کمدی ادبیات جهان است و اگر شما هم به ژانر کمدی علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنیم این کتاب را در فهرست کتاب‌های سرگرم‌کننده و خواندنی خودتان بنویسید.

بهترین کتاب کمدی

حتما بخوانید » درمان افسردگی

در بخشی از این کتاب جالب می‌خوانیم:

همین‌طور که دودل بودم و از صندلی کناری‌اش با احتیاط بهش نزدیک می‌شدم گفتم: «راستی بابا! می‌خوام تو رو با یه چیز جالبی آشنا کنم.» جواب داد: «چیز جالب. هان؟ این چیه که این‌قدر جالبه؟» من گفتم: «خوب. یه چیزی که بهش می‌گن توییتر.» – می‌دونم این توییتر لعنتی چیه. جوری حرف می‌زنی انگار نمی‌دونم این مزخرف چیه. می‌دونم چیه. برای اینکه به توییتر وصل شی باید اینترنت داشته باشی. وقتی داشت جمله «باید اینترنت داشته باشی» رو ادا می‌کرد، با دستش علامت جهانی اینترنت اکسپلورِر رو بهم نشون داد.

مادربزرگت رو از اینجا ببر!

مادربزرگت رو از اینجا ببر! از بهترین کتاب های کمدی خارجی

نویسنده: دیوید سداریس
مترجم: پیمان خاکسار (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: چشمه (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۱۵۰

این کتاب کمدی اثر یکی از مشهورترین طنزنویسان معاصر آمریکاست. در این کتاب، با داستان‌های ادامه‌دار به‌هم‌پیوسته روبه‌رو می‌شویم که بخش زیادی از آن بر اساس تجربه خود نویسنده است. این کتاب در آمریکا به فروش فوق‌العاده‌ای رسید و بسیاری آن را در صدر کتاب های کمدی آمریکا می‌دانند.

حتما بخوانید » چکیده کتاب 1984

در قسمتی از این کتاب کمدی می‌خوانیم که:

مادرم پیشنهاد داد تا بچه را بفروشیم، به‌عنوان شغل پاره‌وقت همگی برویم برگ تنباکو بچینیم ــ هر کاری که بشود آن‌قدر پول درآورد که هزینه خانه سالمندان تأمین شود ــ ولی حتی گربه‌مان هم می‌دانست که پدرم نمی‌تواند مادرش را در آسایشگاه بگذارد. این برخلاف مذهبش بود. یونانی‌ها چنین کارهایی نمی‌کردند. خیلی خسیس بودند، به همین خاطر بود که پیوندهای خانوادگی‌شان هیچ‌وقت گسسته نمی‌شد.

سرباز خوب شوایک

سرباز خوب شوایک از بهترین کتاب های کمدی خارجی

نویسنده: یاروسلاو هاشک
مترجم: کمال ظاهری (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: چشمه (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۸۸۷

اگر بخواهیم یک کتاب کمدی سیاه قوی را به شما معرفی کنیم، بدون شک سرباز خوب شوایک انتخاب خوبی است؛ کتابی که وضعیت جامعه چک را مورد هدف قرار می‌دهد و گرچه شما را می‌خنداند، کاملا در حس و فضای ناب آن غرق خواهید شد. شوایک سربازی ساده و آرام است و دنیای متفاوتی را از مردم چک به شما نشان خواهد داد.

حتما بخوانید » چکیده کتاب پنج قدم فاصله

در قسمتی از این کتاب طنز می‌خوانیم:

«کدوم فردیناند خانم مولر؟ من دو تا فردیناند می‌شناسم. یکی نوکر پروشای دوافروش، می‌دونین همون که یه دفعه عوضی یه شیشه دوای موریزش خورده بود. یکی هم کوکوشکا فردیناند. اونی که نجاست سگ‌ها رو از خونه‌ها جمع می‌کنه. واسه هیچ‌کدومشون هم نمی‌تونم بگم حیف شد!»

اتحادیه ابلهان

اتحادیه‌ی ابلهان

نویسنده: جان‌کندی ‌تول
مترجم: پیمان خاکسار (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: چشمه (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۴۶۷

ایگنیشس پسری در میان‌سالی که به‌خاطر آرمان‌گرابودنش هرگز ازدواج نکرده و سرکار هم نمی‌رود. این شخصیت بانمک و البته متفاوت محور قصه را شکل داده است. ژان تولی در کتاب اتحادیه ابلهان به‌راستی دست به خلق شاهکاری طنز زده است. این کتاب بیشتر منتقدان را هم عاشق خود کرده! با خواندن آن به دنیای ایگنیشس می‌رویم و از دیدگاه او تمام ناملایمات احتمالی اجتماعی را تجربه می‌کنیم، عصبانی می‌شویم و می‌خندیم!

حتما بخوانید » اروهان پاموک

در بخشی از این کتاب کمدی می‌خوانیم:

«می‌فهمی، این‌قدر از وقاحت این رئیس قلابی شوکه شده بودم که وسط یکی از پرگویی‌های احمقانه‌ش از دفترش دویدم بیرون و با عجله رفتم توی نزدیک‌ترین دست‌شویی که مال اساتید از آب درومد. در هر صورت، توی یکی از اتاقک‌ها نشستم و کتم رو انداختم روی در. یکهو دیدم که یکی کتم رو قاپید. صدای پا شنیدم. بعد در دست‌شویی بسته شد. چون توی اون لحظه نمی‌تونستم دزد بی‌شرم رو دنبال کنم شروع کردم به فریادکشیدن.

امید هرگز نمی‌میرد

امید هرگز نمی‌میرد

نویسنده: اندرو شیفر
مترجم: عبدالحسین صبوری (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: روزگار (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۲۹۲

داستانی کمدی با حال‌وهوایی کاملا متفاوت! کتاب‌های شرلوک هولمز را خوانده‌اید؟ دست‌کم به‌نظر باید نام او را شنیده باشید. شرلوک هولمز و همکارش واتسون، در کنار یکدیگر به حل معماهای جالب می‌پردازند. در کتاب امید هرگز نمی‌میرد، قهرمانان داستان باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا و دستیارش جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا هستند و مانند شرلوک هومز و واتسون تلاش می‌کنند تا معماهای هیجان‌انگیز را حل کنند. این کتاب هم یکی از کتاب های کمدی جذاب و خواندنی است که می‌تواند لحظات نابی را برایتان بسازد.

حتما بخوانید » کتاب شب های روشن

این دنیایی است که ما در حال حاضر در آن زندگی می‌کنیم. دیگر هیچ‌کس نمی‌خواهد مسئولیت چیزی را به گردن بگیرد، حتی در بین بالاترین سطوح دولتی.

کالیپسو

کالیپسو از بهترین کتاب های کمدی خارجیبهترین کتاب های کمدی بهترین کتاب های کمدی بهترین کتاب های کمدی بهترین کتاب های کمدی بهترین کتاب های کمدی بهترین کتاب های کمدی بهترین کتاب های کمدی بهترین کتاب های کمدی بهترین کتاب های کمدی بهترین کتاب های کمدی بهترین کتاب های کمدی

نویسنده: دیوید سداریس
مترجم: سولماز دولت‌زاده (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: خوب (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۲۲۳

کالیپسو نیز مانند کتاب مادربزرگت را از اینجا ببر اثر سداریس است. بازهم کتابی طنز و جذاب با قصه‌ای گیرا و متفاوت. نشریه‌ گاردین درباره‌ کالیپسو و دیوید سداریس نوشته است: «بی‌شک دیوید سداریس پادشاه طنز است… کالیپسو هم خنده‌دارتر و هم دردناک‌تر از نوشته‌های دیگر اوست.» اگر شما هم مایل به خواندن کتاب کمدی با فضای واقعیت‌های تلخ هستید تا جامعه را بهتر و بیشتر لمس کنید، این کتاب پیشنهاد ما به شماست.

حتما بخوانید » بیل گیتس 5 کتاب که به توصیه‌ی بیل گیتس باید بخوانید

در بخشی از کتاب کالیپسو می‌خوانیم:

ولی بعد اضافه کرد که در این پرواز چند مسافر خاص داریم. با خودم گفتم: وای خدا،‌ نه. تو رو خدا شرمنده‌ام نکنید. در این فکر بودم که مسافرهای خاص بعدی، یعنی غیر از خودم چه کسانی هستند که مهماندار گفت: «امروز افتخار همراهیِ اعضای تیم فوتبالِ…» بعد اسم دبیرستانی در تری‌اَنگل اِریا را برد و حرفش را این‌طوری تمام کرد: «به افتخارشون!»

مرگ در می‌زند

مرگ در می‌زند از بهترین کتاب های کمدی خارجیبهترین کتاب های کمدی بهترین کتاب های کمدی بهترین کتاب های کمدی بهترین کتاب های کمدی بهترین کتاب های کمدی بهترین کتاب های کمدی بهترین کتاب های کمدی بهترین کتاب های کمدی بهترین کتاب های کمدی بهترین کتاب های کمدی بهترین کتاب های کمدی

نویسنده: وودی آلن
مترجم: نگار شاطریان (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: بیدگل (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۱۰۹

با مرگ باید چطور مواجه شد؟! نظر شما چیست که رویارویی با مرگ را از زبان یکی از بهترین‌های دنیای کمدی بخوانید؟ وودی آلن، کارگردان و فیلمنامه‌نویس و نمایشنامه‌نویسی که بارها جایزه اسکار را گرفته و بیشتر در ژانر کمدی کار می‌کند، کتاب مرگ در می‌زند را با زبان طنز در وصف مرگ نوشته است. این کتاب مجموعه‌ای از چندین نمایشنامه، مقاله و داستان کوتاه است و خواندن آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر کتاب های کمدی را دوست دارید.

حتما بخوانید » تغییر سبک زندگی

بهترین کتاب کمدی جهان

در بخشی از این کتاب جالب می‌خوانیم:

اگر ناغافل مچ متجاوزی را در حین سرقت از منزلتان گرفتید، اصلا نترسید. به یاد داشته باشید که او هم درست مثل شما وحشت‌زده است. پیشنهاد خوبی که دارم این است که شما از او سرقت کنید. موقعیت را مغتنم بشمارید و ساعت و کیف پول سارق را بزنید و سپس بزنید به چاک.

کلام آخر

در این مقاله، شما را با چند کتاب نامدار طنز آشنا کردیم. شما چقدر با کتاب های کمدی آشنا هستید؟ آیا تجربه خواندن کتاب های کمدی این فهرست را داشته‌اید؟ لطفا نظرتان را درباره آنها برایمان بنویسید. البته اگر کتاب طنز دیگری را می‌شناسید که جایش را در فهرست ما خالی می‌دانید، در بخش «ارسال دیدگاه» با ما و مخاطبان مجله اینترنتی ماهتوتا در میان بگذارید. قطعا برایمان ارزشمند خواهد بود.

حتما بخوانید » بهترین رمان های داستایوفسکی

 

موضوعات مرتبط: سبک زندگی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


افزایش تمرکز ؛ 18 روش برای افزایش تمرکز 2022
سه شنبه 30 شهريور 1400 ساعت 14:5 | بازدید : 184 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )

ترفندهای طلایی افزایش تمرکز کدام ترفندها میباشند؟ بهترین روش ها برای افزایش تمرکز و دقت کدام روش ها میباشند؟ تمرین های افزایش تمرکز حواس چه تمرین هایی هستند؟ بهترین راههای بالا بردن تمرکز کدام راهها میباشند؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه مجله اینترنتی ماهتوتا باشید.

«چی می‌خواستم بگم؟» و یا «داشتم چی‌کار می‌کردم؟» احتمالا سوالات آشنایی برایتان هستند. نداشتن تمرکز حواس مساله‌ای است که خیلی‌ها با آن دست به گریبانند. ناتوانی ما در تمرکز به دلیل خستگی، بی‌انگیزگی یا هر چیز دیگری که باشد، بهره‌وری و به دنبال آن شانس موفقیت را کاهش می‌دهد. لازم نیست مانند «جردن بلفورت» در «گرگ وال‌استریت» عمل کنید! راه‌های بهتری هم برای افزایش تمرکز حواس وجود دارد. در این مقاله از مجله اینترنتی ماهتوتا می‌خواهیم تعدادی از توصیه‌های کارشناسان را در رابطه با افزایش تمرکز حواس در کارها مرور کنیم.

اجتناب از چندوظیفگی

چندگارگی را کم کنید

شاید چندکاره‌ها شمایل ابرقهرمان‌ها را داشته باشند، اما بهای سنگینی را در این راه می‌پردازند؛ نداشتن تمرکز حواس!

مطالعات دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۰۹ این موضوع را تایید می‌کند. در این پژوهش از میان ۱۰۰ دانشجو، ۵۰ نفر ادعا کردند که حین انجام کارها، رسانه‌های مختلف اجتماعی را رصد می‌کنند.
پس از بررسی دایره‌ی توجه، ظرفیت حافظه و توانایی گذر از کاری به کار دیگر مشخص شد چندکاره‌ها نتایج بسیار ضعیفی در این موارد کسب کرده‌اند.

به قول کلیفورد نَس (Clifford Nass) یکی از پژوهشگران این تحقیق:

چندکاره‌ها اراده‌ای در مقابل از این شاخه‌ به آن شاخه پریدن ندارند و هر چیزی حواسشان را پرت می‌کند.


حتما بخوانید » افزایش کیفیت زندگی


ورزش

ورزش برای سلامتی بدن و مهم‌تر از آن برای سلامتی مغز مفید است. توانایی مغز بر قدرت حافظه و تمرکز حواس تأثیر می‌گذارد. دانشمندان باور دارند تمرینات منظم ورزشی تولید فاکتور نورون‌زایی را افزایش می‌دهد. برخی پژوهش‌ها شواهدی مبنی بر اثر‌گذاری این ماده در تقویت مدارهای حافظه و عملکرد آن‌ها ارائه کرده‌اند.

 مراقبه

اگر مثل «کار نیکو کردن از پر کردن است» درست باشد، مراقبه روش مطمئنی برای تقویت تمرکز حواس است. زیرا همه‌ی آنچه در حین مراقبه انجام می‌دهیم، تمرین تمرکز است. پژوهش‌های علمی هم این را تایید می‌کنند. مطالعه‌ی دانشگاه کالیفرنیای شمالی نشان داده است دانشجویانی که به مدت ۲۰ دقیقه در روز و ۴ روز در هفته مراقبه می‌کرده‌اند، به نتایج بهتری در آزمون‌های شناختی رسیده‌اند.


حتما بخوانید » مینیمالیسم


فهرست وظایف

فهرست انجام‌دادنی‌ها

تهیه‌ی فهرستی از کارهایی که باید انجام شوند نه تنها امکان اولویت‌بندی کارها، بلکه امکان ردگیری کارهای جامانده و ناتمام را هم فراهم می‌کند. کَل نیوپورت (Cal Newport) استاد علوم رایانه و نویسنده‌ی کتاب «کار عمیق» می‌گوید:

تهیه‌ی فهرستی از تمام کارهایی که باید انجام دهید، به شما کمک می‌کند تا روی کار پیش رو تمرکز کنید؛ چون کار ناتمام مثل خوره به جانتان می‌افتد.

این حس، ناشی از «اثر زایگارنیک» است که باعث می‌شود تمایل انسان برای به یاد آوردن کارهای ناتمام بیشتر از کارهای به انجام رسیده باشد.

حتما بخوانید » معجون خوشحالی

کمی کافئین

اگر احساس سستی و خستگی کردید، یک فنجان قهوه یا دیگر نوشیدنی‌های کافئین‌دار را امتحان کنید. مطالعات نشان داده‌اند مصرف متعادل کافئین به افزایش تمرکز حواس، به ویژه در افرادی که احساس خستگی می‌کنند، کمک می‌کند. در مصرف کافئین زیاده‌روی نکنید؛ زیرا ممکن است دچار آشفتگی و بی‌قراری شوید که قدرت تمرکز را کاهش می‌دهد.


حتما بخوانید » شستشوی مغزی


استراحت در حین کار

کار بس است

شاید درباره تأثیر تماشای ویدئوی گربه‌های بازیگوش روی بهره‌وری شنیده باشید! این نکته چندان بیراه نیست. فرقی ندارد تماشای ویدئو باشد، پیاده‌روی یا روی هم گذاشتن پلک‌های‌تان برای چند دقیقه؛ ایجاد وقفه و فاصله گرفتن از کار در طول انجام آن بسیار مهم است. در مطالعه‌ای از ۸۴ نفر خواسته شد به مدت یک ساعت با رایانه کار کنند، افرادی که بی‌وقفه کار کردند نسبت به کسانی که امکان استراحت‌های کوتاه داشتند، عملکرد ضعیف‌تری از خود نشان دادند.

حتما بخوانید » لینکدین

تفکیک کار و زندگی

نیوپورت توصیه می‌کند که پس از پایان کار و پیش از آغاز روز کاری بعد، ارتباط خود را به طور کامل با کار قطع کنید. این کار موجب افزایش تمرکز حواس می‌شود و به مغز استراحت می‌دهد. به علاوه برخی پژوهش‌ها ادعا می‌کنند که فاصله گرفتن از مشکل یا مسئله به حل آن کمک می‌کند. بر مبنای نظریه‌ی تفکر ناخودآگاه، با فاصله گرفتن از موقیعت دشوار به طور مقطعی امکان رسیدن به نتایج بهتر، بیشتر از زمانی است که بی‌وقفه روی آن کار می‌کنید. اما این نظریه کمی بحث‌برانگیز است. تحلیل جامع این نظریه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که وقفه در تصمیم‌گیری نسبت به تصمیم‌گیری در مدتی محدود و معین لزوما به انتخاب بهتری منجر نمی‌شود.


حتما بخوانید » سبک های ارتباطی


پرورش مغز

پرورش مغز

افزایش تمرکز

مغز هم مانند یک ماهیچه است؛ برخی مطالعات نشان داده‌اند که «تمرینات ذهنی» مانند برخی آموزش‌ها و بازی‌های ذهنی، برای افرادی که حواسشان به آسانی پرت می‌شود مفید است. اما مشخص نیست که چه نوع تمریناتی، برای چه مدت و به چه میزانی اثرگذارند. بنابراین تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.


حتما بخوانید » تربیت کودکان شاد


مکان کار آرام

بنا بر نظر کارشناسان، سروصدا مانند صدای ماشین، بوق و جیغ و فریاد بچه‌ها ترشح هورمون استرس‌زای کورتیزول را افزایش می‌دهد. مقدار زیاد کورتیزول تمرکز را دچار اختلال می‌کند. متاسفانه هر چه بیشتر در معرض صداهای محیطی باشیم، واکنش بدن ما شدیدتر خواهد بود.

خیره شدن به دوردست

بسیاری از ما‌ ساعت‌های طولانی به صفحه‌نمایش خیره می‌شویم که باعث خستگی و فشار چشم می‌شود و در نتیجه تمرکز کردن روی کارمان و تحلیل آن را دشوار می‌کند.

حتما بخوانید » تقویت اراده

برای بازیابی تمرکز کافی است برای چند دقیقه به نقطه‌ای در دوردست خیره شوید. بنا بر توصیه پزشکان قانون ۲۰-۲۰-۲۰ را به کار ببندید. خیلی ساده است؛ هر ۲۰ دقیقه برای ۲۰ ثانیه به نقطه‌ای در فاصله‌ی ۲۰ فوتی (تقریبا ۶ متر) خیره شوید.

قطع ارتباط با اینترنت

آفلاین باشید

قطع ارتباط با اینترنت باعث می‌شود حواس‌پرت‌کن‌های کمتری در اطرافتان باشد. به عقیده‌ی کارشناسان هر زمان که کارتان را به خاطر پاسخ به دوست‌ خود در فیسبوک یا بررسی صندوق نامه‌های‌تان رها می‌کنید، در بازگشت دوباره به کار بخش کوچکی از توجه‌تان در اسارت آن مورد باقی می‌ماند. سوفی لیروی (Sophie Leroy) استاد دانشگاه واشنگتن، این پدیده را «خرده توجه» می‌نامد و آن را دلیل اصلی دشوار بودن بازگشت به کار می‌داند.

خواب خوب شبانه

یکی از نشانه‌های بی‌خوابی مزمن ناتوانی در تمرکز است. ۷ تا ۸ ساعت خواب خوب شبانه پیش از یک روز شلوغ کاری تأثیر چشمگیری بر افزایش تمرکز حواس دارد.


حتما بخوانید » رازهای موفقیت


محل کار ثابت

تمرکز حواس و تصمیم‌گیری هر دو به اراده‌ی قوی نیاز دارند. بر مبنای مفهوم «تخلیه‌ی درونی» (ego depletion) ما از نیروی ذهنی محدودی برخورداریم که بخش قابل توجهی از آن صرف قدرت انتخاب و اراده می‌شود. برای اینکه بتوانیم این نیرو را برای تمرکز بهتر ذخیره‌ کنیم بهتر است مواردی را که نیاز به تصمیم‌گیری و انتخاب دارند، مثل انتخاب محل کار، به کمترین حد برسانیم. هر زمان نیاز به تمرکز روی کاری دارید در مکان مشخصِ همیشگی کار کنید. با این کار نیازی نیست نیروی درونی‌تان را صرف انتخاب جای مناسب برای کار کردن کنید.

حتما بخوانید » عادت مخرب

استقبال از یکنواختی

هیچ کاری نکنیدافزایش تمرکز افزایش تمرکز افزایش تمرکز افزایش تمرکز افزایش تمرکز افزایش تمرکز افزایش تمرکز افزایش تمرکز افزایش تمرکز افزایش تمرکز افزایش تمرکز افزایش تمرکز 

اگر عادت کرده‌اید هنگام استراحت و بازیابی نیرو‌، خودتان را با بیش از یک فعالیت سرگرم کنید بهتر است دست از آن بکشید؛ زیرا باعث عدم تمرکز حواس شما می‌شود. پس به جای تماشای تلویزیون و چک کردن همزمان اینستاگرام‌، فقط یکی را انتخاب کنید. به عقیده‌ی نیوپورت:

افزایش تمرکز و حافظه

کمی یکنواختی و ملال چیز بدی نیست و حتی می‌تواند مفید باشد مخصوصا اگر شما را از چندکارگی بیش از حد باز می‌دارد.

حتما بخوانید » عدم موفقیت

زمان کار مشخص

افزایش تمرکز

همه‌ی ما این را تجربه کرده‌ایم که در آغاز روز زمان زیادی را پیش روی خود داریم اما نمی‌توانیم حتی برای ۲ ساعت روی کارمان تمرکز کنیم. به توصیه‌ی نیوپورت «برای خودتان معیارهای مشخصی تعیین کنید تا مواردی را که نیاز به تصمیم‌گیری و انتخاب دارند به حداقل برسانید.»

افزایش تمرکز در مطالعه

اختصاص زمان و مکان مشخص برای تمرکز باعث می‌شود نیروی درونی کمتری از دست بدهید.

حتما بخوانید » مطالعه مؤثر

 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بیل گیتس ؛ 5 کتاب که به توصیه‌ی بیل گیتس باید بخوانید 2022
سه شنبه 30 شهريور 1400 ساعت 14:3 | بازدید : 261 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )

در لیست 5 کتاب که به توصیه‌ی بیل گیتس باید بخوانید کدام کتاب ها قرار دارند؟ بهترین کتاب ها که به توصیه‌ی بیل گیتس باید بخوانید کدام کتاب ها میباشند؟ جذابترین کتاب ها بکه به توصیه‌ی بیل گیتس باید بخوانید کدام کتاب ها هستند؟ در لیست بهترین کتاب ها که به توصیه‌ی بیل گیتس باید بخوانید کدام کتاب ها قرار دارند؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه مجله اینترنتی ماهتوتا باشید.

مطالعه‌ی منظم کتاب، قدرت مغز شما را افزایش می‌دهد. هرچه بیشتر مطالعه کنید، دانش، هوش و ظرفیت شما برای درک مسائل بالاتر می‌رود. درواقع افرادی که کتاب می‌خوانند دارای قدرت تخیل، دانش و واژگان بیشتری هستند. یک کتاب خوب می‌تواند با فعال کردن ناحیه‌ای از مغز انسان به نام هیپوکمپوس که با حافظه‌ی‌ رویدادی شخص سروکار دارد، باعث شود خواننده همه‌چیز را در ذهنش به‌وضوح متصور شود.

درست مانند ورزش و دویدن روزانه و منظم که برای سیستم قلبی عروقی بسیار خوب است، مطالعه‌ی منظم، عملکرد حافظه را بهبود می‌بخشد. تقریبا همه‌ی ما درباره‌ی «بیل گیتس»، بنیان‌گذار شرکت مایکروسافت و پیشگام انقلاب رایانه در سراسر جهان می‌دانیم. بیل گیتس زمان زیادی را صرف مطالعه می‌کند. اگر قفسه‌ی کتاب بیل گیتس می‌توانست صحبت کند، در مورد چگونگی ایجاد یک جامعه‌ی بهتر حرف‌های زیادی برای گفتن داشت.

بیل گیتس بیان می‌کند که در روزهای سخت، کتاب‌ها به او آرامش بخشیده‌اند. او از همان سنین جوانی مشتاق خواندن کتاب بوده است. او آثار غیرداستانی زیادی می‌خواند و تامل در آنچه می‌خوانیم را مهم می‌داند.

بیوگرافی بیل گیتسبیل گیتس

بیل گیتس با نام کامل ویلیام هنری گیتس سوم، ۲۸ اکتبر ۱۹۵۵ در سیاتل واشنگتن متولد شد. گیتس برنامه‌نویس و کارآفرین آمریکایی و بنیان‌گذار شرکت مایکروسافت و یکی از ثروتمندترین افراد در جهان است.

گیتس در خانواده‌ای بسیار حامی بزرگ شد که علاقه‌ی او به کامپیوتر را که دیدند، از همان سنین پایین او را بسیار تشویق و حمایت کردند. پدرش «ویلیام اچ. گیتس پدر» وکیل دادگستری و یکی از سرشناسان شهر سیاتل و مادرش «مری گیتس» معلم مدرسه و رئیس صندوق بین‌المللی یونایتد بود.

گیتس در کودکی ساعت‌های زیادی را صرف تفکر در مورد کتاب‌های مرجع مانند دایره‌المعارف می‌کرد. وقتی ۱۳ ساله شد، به مدرسه‌ی خصوصی و مخصوص نخبگان به نام «لیک ساید» رفت و اولین برنامه‌ی نرم‌افزاری خود را در این مدرسه نوشت.

گیتس سال ۱۹۷۳ از لیک ساید فارغ‌التحصیل شد و پاییز سال ۱۹۷۳ در دانشگاه هاروارد ثبت‌نام کرد. او در ابتدا در رشته‌ی حقوق مشغول به تحصیل شد ولی سال ۱۹۷۵ تحصیلات خود را رها کرد و تجارتش را از طریق نوآوری فناورانه، استراتژی کسب‌وکار و تاکتیک‌های تجاری تهاجمی مایکروسافت با شریک تجاری‌اش پل آلن آغاز کرد.

حتما بخوانید » تغییر سبک زندگی

او در فوریه‌ی سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که از سمت خود به‌عنوان رئیس مایکروسافت کناره‌گیری می‌کند تا بر کارهای خیریه در بنیاد خودش به نام بنیاد «بیل و ملیندا گیتس» تمرکز کند.

بیل گیتس تاکنون کتاب‌های زیادی برای مطالعه معرفی کرده است. در ادامه‌ی این مطلب ۵ عنوان از کتاب‌های پیشنهادی بیل گیتس را معرفی کرده‌ایم.

کتاب گستره: عمق یا وسعت؟پیشنهادات بیل گیتس

کتاب «گستره: عمق یا وسعت؟» اثر دیوید اپستاین اولین بار سال ۲۰۱۹ منتشر و در مدت کوتاهی به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز تبدیل شد. این اثر یکی از کتاب‌هایی است که بیل گیتس در لیست کتاب‌هایی که باید بخوانیم، معرفی کرده است.

موثرترین راه موفقیت در هر حوزه‌ای چیست؟ جواب این سوال آن چیزی که فکر می‌کنید نیست. درواقع این کتاب همه‌ی باورهایتان درباره‌ی موفقیت را زیر سوال می‌برد.

کتاب «گستره: عمق یا وسعت؟» یک کتاب استراتژیک الهام‌بخش برای چهره‌های ورزشی، مربیان، موسیقی‌دانان، دانشمندان، معلمان، روسا، مخترعین، مدیران، روسای جمهور، والدین و افرادی است که می‌خواهند یا نیاز به موفقیت و پیشرفت بیشتری دارند.

اپشتاین در این کتاب در مورد موفقیت و بهبود عملکرد در هر مسیر صحبت می‌کند. او بر این باور است که هر فردی برای توسعه‌ی مهارت خاصی، نواختن ساز یا تسلط بر رشته‌ی خود نیازی به تخصص اولیه ندارد. او معتقد است که افرادی که گسترده‌تر فکر و تجربه‌ها و کارهای متنوع و گسترده‌ای را انجام می‌دهند، خیلی بیشتر از افرادی که فقط در یک زمینه روی تخصصشان تمرکز می‌کنند، پیشرفت خواهند کرد.

دیوید اپستین استدلال می‌کند که تخصص اولیه یک استثنا است، نه یک قاعده. در دنیای امروزی، جایی که ما همیشه با خواسته‌های در حال تغییر روبرو هستیم، به‌شدت به افرادی نیاز داریم که از ترک کار و تلاش برای انجام کارهای جدید نمی‌ترسند و بینش گسترده‌ای دارند.

حتما بخوانید » کتاب‌های مورد علاقه ثروتمندان

اپشتین در کتاب «گستره: عمق یا وسعت؟»، دیدگاه و پیام واضحی در مورد تجربه و پرورش تجربیات متنوع و بین رشته‌ای برای تسلط بر اهداف را بیان می‌کند.

در قسمتی از کتاب «گستره: عمق یا وسعت؟» می‌خوانیم:

معلم هنر مدرسه شخص بسیار مشهوری بود و یکی از پیشگامان عرصه‌ی آموزش محسوب می‌شد و برای تبدیل‌کردن درس طراحی به یکی از بخش‌های اصلی موتور اقتصادی ملی تلاش زیادی می‌کرد. تلاش‌های او به‌قدری موفقیت‌آمیز بود که حکومت فدرال را واداشت درس سیاه‌قلم را در تمامی مدارس دولتی اجباری کند.

آن معلم، به‌جای اینکه در کلاس بایستد، چیدمان دانش‌آموزان را به‌گونه‌ای ترتیب داده بود که بتواند مانند سوزن خیاطی از میانشان عبور و شخصا به کار تک‌تک آنان توجه کند. اکثر دانش‌آموزان او را می‌ستودند، اما او روی پسربچه هیچ تاثیر عمیقی نگذاشت.

یک جاسوس در میان دوستانپیشنهادات بیل گیتس

کتاب «یک جاسوس در میان دوستان» اثر نویسنده‌ی مشهور و یکی از بزرگ‌ترین مورخان بریتانیایی، بن مک اینتایر، اولین بار سال ۲۰۱۸ منتشر شد. بیل گیتس این اثر فوق‌العاده را یکی از رمان‌های جاسوسی تخیلی موردعلاقه‌ی خود می‌داند. این کتاب داستان هیجان‌انگیز و واقعی درباره‌ی یکی از بزرگ‌ترین اسرار قرن گذشته است.

این کتاب یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز و نامزد دریافت جایزه‌ی بیلی گیفوردز در آثار غیرداستانی است و اکونومیست این کتاب را به‌عنوان بهترین کتاب سال معرفی کرد.

حتما بخوانید » بهترین رمان های کلاسیک

کتاب «یک جاسوس در میان دوستان» داستانی درباره‌ی یک مامور دوگانه KGB «اولگ گوردیفسکی» است که کارهای مخفی او باعث تسریع پایان جنگ سرد شد. KGB مخفف اسم سرویس اطلاعاتی و امنیتی اتحاد جماهیر شوروی سابق است.

گوردیفسکی سال ۱۹۳۸ در خانواده‌ای متولد شد که همه‌ی اعضای آن از افسران KGB بودند؛ بنابراین او سرنوشت از پیش تعیین‌شده‌‌اش ‌برای تبدیل‌شدن به یک مامور موفق KGB به‌منظور کسب احترام به خانواده و جامعه را قبول کرد. او از همان ابتدای کارش تفاوت بزرگی با همکارانش داشت، چرا که او انسانی روشن‌فکر، خواننده‌ی علاقه‌مند به تاریخ و اقتصاد بود و مهم‌تر از همه، ارزش‌های غربی مانند آزادی و دموکراسی را می‌پرستید.

نفرت او از KGB و دولت اتحاد جماهیر شوروی باعث شد هنگامی‌که او را به سفارت شوروی در کپنهاگ (پایتخت دانمارک) فرستادند، پیشنهاد مامور MI6 را بلافاصله قبول کند؛ این مامور به او پیشنهاد داد که برای آن‌ها به‌عنوان مامور دوگانه کار کند. گوردیفسکی اطلاعات بسیار ارزشمندی را که در طول ۱۱ سال به MI6 منتقل کرد که این اطلاعات KGB را به نابودی بزرگی کشاند.

بن مکینتایر در کتاب «یک جاسوس در میان دوستان» داستانی از خیانت، دوگانگی و شجاعتی را فاش می‌کند که مسیر جنگ سرد را برای همیشه تغییر داد.

در قسمتی از کتاب «یک جاسوس در میان دوستان» می‌خوانیم:

«در طول چهار سال اول در بیروت، فیلبی فقط دو بار از لبنان خارج شد، یک‌بار به‌ مقصد سوریه و بار دوم برای ملاقات پدرش در عربستان سعودی. به درخواست الیوت، او اکنون در تمام خاورمیانه می‌چرخید؛ مانند عراق، اردن، مصر، کویت و یمن، در ظاهر به‌عنوان مأموریت روزنامه‌نگاری. این خبرنگار سست و رخوت آلود اکنون تبدیل به گردباد خبری شده بود.

اما اگر کسی دقت می‌کرد، احتمالاً درمی‌یافت که این خروجی بازهم پایین‌تر از توان تلاش او بود؛ او بیش از آنکه بنویسد، از مکان‌ها و افراد دیدن می‌کرد، دست‌کم درملاعام. در نه ماه اول سال ۱۹۶۰، او فقط شش مطلب برای آبزرور نوشت.»

فرشتگان بهتر ذات ما: چرا خشونت کاهش یافته استپیشنهادات بیل گیتس

کتاب «فرشتگان بهتر ذات ما: چرا خشونت کاهش یافته است» اثری از نویسنده‌ی پرفروش نیویورک‌تایمز «استیون پینکر»، اولین بار سال ۲۰۱۱ منتشر شد. خشونت، موضوع علوم مختلفی مثل روان‌شناسی، تاریخ، سیاست و جامعه‌‌شناسی است ولی کمتر کسی به این موضوع مهم توجه جدی و اساسی داشته است.

پینکر در این اثر جدید، گیرا و جنجالی‌اش نشان می‌دهد که باوجود اخبار بی‌وقفه درباره‌ی جنگ، جنایت و تروریسم، از ۵۰۰۰ سال پیش تاکنون خشونت در حال افول بوده است. پینکر دیدگاه‌های مختلف تاریخی، روانی، بیولوژیکی، تکاملی را در کتاب «فرشتگان بهتر ذات ما» برای توضیح کاهش خشونت در طول تاریخ بشر ارائه می‌دهد که خواندن این اثر را بسیار شگفت‌انگیز و جذاب می‌کند.

حتما بخوانید » بهترین کتاب‌ها برای زنان

کاهش خشونت باعث کاهش خشونت در خانواده‌ها، محله‌ها، بین قبایل و ایالت‌ها می‌شود. انسان‌ها در حال حاضر، کمتر از انسان‌هایی که در سده‌های قبل زندگی می‌کردند با مرگ خشونت‌آمیز مواجه می‌شوند یا کمتر، از خشونت و ظلم به دست دیگران رنج می‌برند.

ایده‌های او می‌تواند در کشورهای مختلف به‌عنوان راهنمای چگونگی ایجاد جوامع صلح‌طلب و آرام، بسیار مفید باشد. برخی از کشورهای آفریقایی، که هنوز آمار قتل بالایی دارند، ممکن است راهی پیدا کنند که سریع‌تر به سمت کشورهای توسعه‌یافته حرکت کنند.

حتما بخوانید » بهترین رمان های عاشقانه

بیل گیتس کتاب «فرشتگان بهتر ذات ما» را یکی از الهام‌بخش‌ترین کتاب‌ها می‌داند و درباره‌ی آن می‌گوید: «اثبات اینکه جهان در حال آرام‌تر شدن است یا نه؟ تنها یک سوال برای مورخان نیست، بلکه یک بیانیه‌ی مهم در مورد ماهیت انسان و امکان آینده‌ی بهتر است. این کتاب دیدگاه من را بیش از سایر کتاب‌ها تغییر داده است.»

در قسمتی از کتاب «فرشتگان بهتر ذات ما: چرا خشونت کاهش یافته است» می‌خوانیم:

«بعضی وقت‌ها از من می‌پرسند که از کجا می‌دانی فردا جنگی شروع نخواهد شد (یا نسل‌کشی یا تروری) که فاتحه‌ی کل این تزی که دادی را بخواند؟ پرسشگر این سوال یکی از نکات اصلی این کتاب را در نظر نمی‌گیرد. کتاب این را نمی‌گوید که وارد عصر جدیدی شده‌ایم و در طی آن تک‌تک موجودات روی کره‌ی زمین برای همیشه صلح‌طلب می‌شوند. کتاب می‌گوید که کاهش چشمگیری در بروز خشونت به وقوع پیوسته است و مهم است که این را درک کنیم.»

 گتسبی بزرگپیشنهادات بیل گیتس

کتاب «گتسبی بزرگ» سومین کتاب نویسنده‌ی آمریکایی «اف اسکات فیتزجرالد»، اولین بار سال ۱۹۲۵ منتشر شد که توسط مهدی سجودی مقدم به فارسی ترجمه شده است. این کتاب عالی‌ترین دستاورد دوران حرفه‌ای فیتز جرالد و رمانی نفیس و فوق‌العاده از ادبیات کلاسیک آمریکایی است.

جالب است که بدانید این کتاب، در زمان حیات فیتزجرالد فروش چندانی نداشت ولی هنگامی‌که درگذشت، دانشمندان شروع به ارزیابی این اثر کردند و کتاب «گتسبی بزرگ» را به‌عنوان یک اثر مهم ادبی معرفی کردند.

داستان این کتاب توسط «نیک کاراوی»، فارغ‌التحصیل دانشگاه ییل از غرب میانه، روایت می‌شود؛ او پس از جنگ جهانی اول به نیویورک نقل‌مکان می‌کند تا حرفه‌ای را در اوراق قرضه‌ی دولتی دنبال کند. همسایه نیک مردی مرموز به نام «جی گتسبی» است که در یک عمارت غول‌پیکر گوتیک زندگی می‌کند و هر شنبه‌شب مهمانی‌های عجیب‌وغریب و باشکوهی برپا می‌دارد.

مترجم کتاب «سجودی مقدم»، در مقدمه‌ی این اثر درباره‌ی گتسبی می‌گوید: «درست است که گتسبی همه‌ی هم‌وغمش را بر این می‌گذارد که بسیار ثروتمند شود، و می‌شود، عمارتی مجلل و بی‌نظیر را از آن خود می‌کند، مهمانی‌های پرخرج و پرزرق‌وبرق می‌گیرد، به زنان و مردان میدان می‌دهد که هر طور دلشان می‌خواهد در مهمانی‌هایش بریزوبپاش کنند و لذت ببرند، اما خودش را آلوده هیچ‌کدام از آن لذت‌ها نمی‌کند و نگاهش یکسره به دنبال عشق گم‌شده‌ای است که آسمان زندگی‌اش را پرکرده و همان هوایی‌ست که از آن نفس می‌کشد و به او شوق زندگی می‌بخشد.»

حتما بخوانید » بهترین رمان های جهان

این کتابی مسائل زیادی مانند کنار آمدن با گذشته‌ی خود، دنبال کردن دیوانه‌وار انگیزه‌های خودخواهی، انحطاط، نوسان بین تخیل و واقعیت، رویاهای تحقق‌نیافته، عشق ازدست‌رفته، تنهایی، ماجرای عشقی و تراژدی را بیان می‌کند.

در قسمتی از کتاب «گتسبی بزرگ» می‌خوانیم:

«تنها چیز کاملا بی‌حرکت اتاق کاناپه خیلی بزرگی بود که دو خانم جوان رویش ولو بودند، مثل بالن بسته شده. هردوشان سرتاپا سفیدپوش بودند و توی لباس‌هایشان چنان باد می‌پیچید و آن‌ها را می‌لرزاند که انگار بعد از پرواز کوتاهی در اطراف خانه پرت شده باشند آنجا. به گمانم چندلحظه‌ای همان‌جا ایستادم و گوش دادم به شرق شروق پرده‌ها و قیژقیژ تابلویی روی دیوار. بعد صدای بومبی آمد به این خاطر که تام بیوکنن پنجره‌های پشتی را بست و باد توی اتاق تمام شد، و پرده‌ها و قالی‌ها و آن دو خانم جوان مثل بالن به‌آرامی فرود آمدند روی زمین.»

سرزمین موعودپیشنهادات بیل گیتس

کتاب «سرزمین موعود» اثر رئیس‌جمهور سابق آمریکا آقای باراک اوباما است که اولین بار ۱۷ نوامبر ۲۰۲۰ منتشر شد.

بیل گیتس خاطرات باراک اوباما را به دلیل مهارت و انتقاد‌پذیری‌اش تحسین می‌کند. او می‌گوید: «برای نوشتن یک زندگی‌نامه‌ی صادقانه باید شخصی کاملا خودآگاه باشید؛ درواقع چیزی که اغلب سیاست‌مداران ندارند و خوشبختانه رئیس جمهور اوباما مانند بسیاری از سیاستمداران نیست. من قبل از خواندن کتاب، او را دوست داشتم اما بعد از خواندن آن بیشتر به او علاقه‌مند شدم. این خاطرات یک تصور شگفت‌آور مالیخولیایی برای من به وجود آورد که رئیس‌جمهور بودن چگونه است.»

بیل گیتس

کتاب «سرزمین موعود» نشان می‌دهد که اداره‌ی کشور چقدر کار پیچیده‌ای است و باید بتوان هم‌زمان بر بسیاری از مشکلات تمرکز کرد. اوباما می‌گوید به‌سختی می‌تواند تمرکز خود را حفظ کند و درگیر بحران‌های مختلف نشود. با خواندن کتاب تحت‌تاثیر توانایی او برای برخورد با چنین موقعیت‌های کاملا متفاوت قرار خواهید گرفت.

بیل گیتس بیل گیتس بیل گیتس بیل گیتس بیل گیتس بیل گیتس بیل گیتس بیل گیتس بیل گیتس بیل گیتس بیل گیتس بیل گیتس 

درواقع این کتاب بسیار زیبا و قدرتمند ، اعتقاد باراک اوباما را به تصویر می‌کشد. او جستجوی‌ منحصربه‌فرد و متفکرانه‌ای از دستاوردها و محدودیت‌های قدرت ریاست جمهوری و همچنین بینش‌های منحصربه‌فرد در مورد پویایی ایالات‌متحده ارائه می‌دهد.

کتاب پیشنهادی بیل گیتس

حتما بخوانید  » بهترین رمان های داستایوفسکی

در قسمتی از کتاب «سرزمین موعود» می‌خوانیم:

«او دستور احداث دفتر بیضی‌شکل غربی را داد و طی چندین دهه و ریاست‌جمهوری‌های پی‌درپی، پیکربندی فعلی بال شکل گرفت: یک‌پایه‌ی سه‌گوش به باغ گل رز در شمال و غرب – دیوار ضخیم در ضلع شمالی، بی‌صدا و بدون زینت با پنجره‌های بلند هلالی؛ ستون‌های سفید باشکوه در ضلع غربی، مانند یک نگهبان افتخاری که از عبور و مرور ایمن اطمینان می‌دهند. بنا به یک قاعده‌ی کلی، من یک آهسته‌رو هستم – یک قدم‌زن اهل هاوایی، میشل گاهی با بی‌صبری این‌گونه می‌گفت.»


موضوعات مرتبط: سبک زندگی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بهترین فیلم های فرانسوی ؛ از کلاسیک‌های رازآلود تا درام‌های امروزی 2022
سه شنبه 30 شهريور 1400 ساعت 14:2 | بازدید : 259 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )

در لیست بهترین فیلم های فرانسوی تاریخ سینما کدام فیلم ها قرار دارند؟ بهترین فیلم های فرانسوی از کلاسیک‌های رازآلود تا درام‌های امروزی کدام فیلم ها هستند؟ بهترین فیلم فرانسوی از نظر بینندگان کدام فیلم میباشد؟ بهترین فیلم های فرانسوی کدام فیلم ها هستند؟ بهترین فیلم های فرانسوی تاریخ سینما،که شما را پای تلویزیون میخکوب می‌کنند کدام فیلم ها هستند؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد.همراه مجله اینترنتی ماهتوتا باشید.

اگر شما هم از طرفداران فیلم های فرانسوی هستید، به صفحه درستی هدایت شده‌اید. ما 22 فیلم را بر اساس رتبه‌بندی سایت معتبر IMDb انتخاب کرده‌ایم. این فهرست شامل بهترین فیلم های تاریخ فرانسه است درمورد دوران جنگ جهانی اول و دوم، روابط احساسی و عاشقانه در فرهنگ فرانسه، و همچنین ژانر ترسناک و جنایی مطابق با آنچه در فرانسه روی داده.

چشمان بدون چهره (Eyes Without a Face)

فیلم Eyes Without a Face از بهترین فیلم های فرانسوی

نام اصلی (فرانسوی): Les yeux sans visage
سال تولید: ۱۹۶۰
ژانر: درام، ترسناک
رده سنی: ۱۷+
کارگردان: Georges Franju
بازیگران اصلی: Pierre Brasseur ،Édith Scob ،Alida Valli
مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۷ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۹۸ از ۱۰۰

درباره‌ی فیلم Eyes Without a Face

این فیلم روایت زندگی جراحی است که دخترش بر اثر تصادف چهره‌اش را از دست می‌دهد. او هر کاری می‌کند تا صورت دخترش را بهتر کند. منتها در این مسیر دست به کارهای بسیار وحشتناکی می‌زند: دزدیدن زنان و دختران جوان و استفاده از صورت آنها برای دخترش و… . زمانی که دخترش متوجه این موضوع می‌شود، چالش‌های تازه‌ای برایش به وجود می‌آید و مسیر داستان به‌کلی عوض می‌شود.

نظر یکی از کاربران سایت IMDb درباره این فیلم را بخوانیم:

سرعت پیش‌رفتن ماجرا کمی کند است؛ اما به‌عنوان یک فیلم کلاسیک و قوی، قطعا ارزش دیدن دارد! من با دیدنش زندگی کردم… .

حتما بخوانید » فیلم ماشینی

مستأجر (The Tenant) از بهترین فیلم های فرانسوی

فیلم The Tenant (مستأجر) از بهترین فیلم های فرانسوی

نام اصلی (فرانسوی): Le locataire
سال تولید: ۱۹۷۶
ژانر: درام، هیجان‌انگیز
رده سنی: ۱۷+
کارگردان: Roman Polanski
بازیگران اصلی: Roman Polanski ،Isabelle Adjani ،Melvyn Douglas
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۶ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۷ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۸۸ از ۱۰۰

درباره‌ی فیلم The Tenant

فیلمی پر از انزجار، ترس و واهمه، لحظات احساسی و پرهیجان. این فیلم بر اساس رمان مستأجر اثر رولان توپور ساخته شده است. ترلکوفسکی، شخصیت اصلی فیلم، آپارتمانی اجاره می‌کند که پیش از او فردی در آن خودکشی کرده است. این سرنخ شروع ماجرای پرپیچ‌وتابی است که به رخ‌دادن مشکلات روانی برای شخصیت‌های آن منجر می‌شود. در این بین، ماجراهای عاطفی هم رخ می‌دهد و شکل داستان بیشتر جذاب می‌شود.

نظر یکی از کاربران سایت IMDb درباره‌ی این فیلم را بخوانیم:

فیلمی با چندین دیالوگ عالی و تأثیرگذار، فضایی ترسناک، که به موضوع خودکشی اشاره می‌کند و البته پر از تکرار صداهای وهم‌آلود.

حتما بخوانید » سریال فانتزی

چترهای شربورگ (The Umbrellas of Cherbourg)

فیلم The Umbrellas of Cherbourg (چترهای شربورگ) از بهترین فیلم های فرانسوی

نام اصلی (فرانسوی): Les parapluies de Cherbourg
سال تولید: ۱۹۶۴
ژانر: درام، رمانتیک
رده سنی: ۱۷+
کارگردان: Jacques Demy
بازیگران اصلی: Catherine Deneuve ،Nino Castelnuovo ،Anne Vernon
مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۳۱ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۸ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۹۹ از ۱۰۰

درباره فیلم The Umbrellas of Cherbourg

از میان فیلم های فرانسوی این فهرست، این فیلم زیبا برنده نخل طلایی جشنواره فیلم کن شده است. داستان این فیلم روایت عشق دختر و پسر جوانی است که سربازی و شرایط زندگی آنها را از هم دور می‌کند. این فیلم عاشقانه موزیکال و سرشار از احساس، لحظات بسیار عاشقانه‌ای به همراه دارد. همچنین، تقلای زیبای مادری برای بهترکردن حال فرزندش دیگر ویژگی برجسته این فیلم است.

نظر یکی از کاربران سایت IMDb درباره این فیلم را بخوانیم:

موسیقی، آواز، شخصیت‌های متفاوت، رنگ‌ها، حسی عاشقانه، دل‌شکستگی… فقط دارم به این شاهکار فکر می‌کنم و دارم اشک می‌ریزم. این فیلم را باید دید… بو کشید…

حتما بخوانید » انیمیشن‌ آسیایی

ناگهان بالتازار (Au Hasard Balthazar)

فیلم Au Hasard Balthazar (ناگهان بالتازار) از بهترین فیلم های فرانسوی

نام اصلی (فرانسوی): Au hasard Balthazar
سال تولید: ۱۹۶۶
ژانر: درام
رده سنی: ۱۷+
کارگردان: Robert Bresson
بازیگران اصلی: Anne Wiazemsky ،Walter Green ،François Lafarge
مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۳۵ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۹ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰

درباره فیلم Au Hasard Balthazar

در این فیلم، با ترکیبی از ارتباطات عاطفی بین انسان‌ها و ارتباط بین حیوانات و انسان‌ها روبه‌رو خواهید شد. داستان دختری در یک دهکده که با حضور او زندگی در کنار حیوانات را لمس خواهید کرد. از طرفی دیگر، داستان وضعیت تجاوز و آزار جنسی این دختر. این فیلم یکی از تأثیرگذارترین فیلم های فرانسوی تاریخ است.

نظر یکی از کاربران سایت IMDb درباره این فیلم را بخوانیم:

سال‌ها طول کشید تا یک نسخه ویدیویی از این فیلم کمیاب را پیدا کنم. قطعا ارزش جست‌وجو را داشت. این فیلم موردعلاقه من درمورد برسون است. یک درام بسیار قوی و غمناک درمورد کیفیت زندگی انسان و حیوان روی کره زمین. این فیلم قطعا شما را به زانو در خواهد آورد.

حتما بخوانید » سریال درام

آرتیست (The Artist) از بهترین فیلم های فرانسوی

فیلم The Artist (آرتیست) از بهترین فیلم های فرانسوی

نام اصلی (فرانسوی): The Artist
سال تولید: ۲۰۱۱
ژانر: درام، کمدی، رمانتیک
رده سنی: ۱۷+
کارگردان: Michel Hazanavicius
بازیگران اصلی: Jean Dujardin ،Bérénice Bejo ،James Cromwell
مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۹ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۹۵ از ۱۰۰

درباره فیلم The Artist

آرتیست دوران ورود سینما از حالت صامت به ناطق را به‌ تصویر کشیده است. فیلمی که منتقدان آن را تحسین کرده‌اند و مخاطب را کاملا با فضای فیلم‌های سیاه‌وسفید و صامت آشنا می‌کند؛ همان‌جا که بدون حضور رنگ‌ها، عشق معنا دارد و بدون شنیدن کلمات، دوست‌داشتن جاری می‌شود. آرتیست که در میان بهترین فیلم های فرانسوی، توانست برنده اسکار بهترین فیلم سال شود، یکی از بهترین‌های نتفلیکس هم هست.

بهترین فیلم های فرانسوی

نظر یکی از کاربران سایت IMDb درباره این فیلم را بخوانیم:

هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم آن‌قدر که تا این حد فیلم صامت دوست داشته باشم. یک فیلم بسیار هوشمندانه است که با موسیقی فوق‌العاده و سه اجرای درخشان از ژان دوژاردن، برنیس بجو و جک راسل کوچک لذت‌بخش، مخاطب را افسون می‌کند.

حتما بخوانید » کمدی سیاه

قاعده بازی (The Rules of the Game)

فیلم The Rules of the Game (قاعده بازی) از بهترین فیلم های فرانسوی

نام اصلی (فرانسوی): La règle du jeu
سال تولید: ۱۹۳۹
ژانر: درام، کمدی
رده سنی: ۱۷+
کارگردان: Jean Renoir
بازیگران اصلی: Marcel Dalio ،Nora Gregor ،Paulette Dubost
مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۵۰ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۹۶ از ۱۰۰

درباره فیلم The Rules of the Game

ماجرای این فیلم در آستانه جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد. قاعده بازی، که یکی از بهترین فیلم های تاریخ فرانسه است، مخاطب را در فضا دراماتیک و کمدی خود غرق می‌کند. این فیلم روایت ماجراهای دسته‌ای از افراد مرفه جامعه است که برای تعطیلات خود به منطقه خاصی می‌روند. این فیلم در فهرست بهترین فیلم های مجله سینمایی کایه دو سینما هم جا دارد.

نظر یکی از کاربران سایت IMDb درباره این فیلم را بخوانیم:

قاعده بازی، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌های ساخته‌شده فرانسه، تاکنون بارها مورد ستایش قرار گرفته است. این فیلم طنزآمیز حقایق تلخ جامعه فرانسه را به شیوه‌ای ظریف و زیبا نشان می‌دهد.

حتما بخوانید » بهترین فیلم های دهه‌‌ی گذشته

خداحافظ بچه‌ها (Goodbye, Children)

فیلم Au Revoir les Enfants (خداحافظ بچه‌ها) از بهترین فیلم های فرانسوی

نام اصلی (فرانسوی): Au Revoir les Enfants
سال تولید: ۱۹۸۷
ژانر: درام، جنگی
رده سنی: ۱۷+
کارگردان: Louis Malle
بازیگران اصلی: Gaspard Manesse ،Raphael Fejtö ،Francine Racette
مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۴۴ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۹۷ از ۱۰۰

درباره فیلم Goodbye, Children

این فیلم درباره ماجرای دوستی دو دانش‌آموز با عقاید متفاوت است. آنها رازدار هم هستند و باهم برای آرزوهایشان تلاش می‌کنند. ماجرایی پیش می‌آید که پای کارآگاه به ماجرا باز می‌شود و باید دید که در بین متهمان ردیف اول، آیا فرد گناهکار یکی از آن دو دوست صمیمی است؟

نظر یکی از کاربران سایت IMDb درباره این فیلم را بخوانیم:

بیش از ۴۰ سال از دیدن این فیلم می‌گذرد؛ اما هر ثانیه از آن صبح ژانویه را تا روزی که بمیرم به یاد می‌آورم.

حتما بخوانید » 11 فیلم اول کارگردانان مشهور

لباس غواصی و پروانه (The Diving Bell and the Butterfly)

فیلم The Diving Bell and the Butterfly (لباس غواصی و پروانه) از بهترین فیلم های فرانسوی

نام اصلی (فرانسوی): Le scaphandre et le papillon
سال تولید: ۲۰۰۷
ژانر: زندگینامه، درام
رده سنی: ۱۷+
کارگردان: Julian Schnabel
بازیگران اصلی: Mathieu Amalric ،Emmanuelle Seigner ،Marie-Josée Croze
مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۵۲ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۹۴ از ۱۰۰

درباره فیلم The Diving Bell and the Butterfly

کسی که انسانی آزاد و مستقل است، به ناگاه در طی حادثه‌ای مدتی به کما می‌رود و پس از بیدارشدن، متوجه می‌شود که تمام اندام‌هایش فلج شده و حتی قدرت صحبت‌کردنش را از دست داده است. او با دوره عجیبی از زندگی‌اش روبه‌رو می‌شود. آدم‌هایی که او را ترک کرده بودند، با شنیدن اتفاقی که رخ‌داده، به نزد او بازمی‌گردند. او کم‌کم با شرایط پیش آمده کنار می‌آید و خود را بازیابی می‌کند، راه برقراری جدیدی می‌آموزد و… . این فیلم به‌نوعی سرگذشت این فرد است و مخاطب با دنیای بسیار عجیب و مشکلات متفاوتی از زندگی افرادی با وضعیت مشابه آشنا می‌شود.

نظر یکی از کاربران سایت IMDb درباره این فیلم را بخوانیم:

من این فیلم را بدون هرگونه پیش‌آگاهی در تئاتر دیدم. هیچ‌چیز را از قبل نمی‌دانستم. و به شما می‌گویم که تجربه فیلم فوق‌العاده‌ای بود.

حتما بخوانید » 10 فیلم برتر کره‌ای

توهم بزرگ (The Grand Illusion)

فیلم The Grand Illusion (توهم بزرگ) از بهترین فیلم های فرانسوی

نام اصلی (فرانسوی): La grande illusion
سال تولید: ۱۹۳۷
ژانر: درام، جنگی
رده سنی: ۱۷+
کارگردان: Jean Renoir
بازیگران اصلی: Jean Gabin ،Dita Parlo ،Pierre Fresnay
مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۵۳ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۱ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۹۷ از ۱۰۰

درباره فیلم The Grand Illusion

اسیران فرانسوی جنگ جهانی اول تمام تلاش خود را می‌کنند تا از اسارت رها شوند. منتها آیا موفق خواهند شد؟ در این فیلم زیبا نوع‌دوستی و کنارهم‌بودن در شرایط بحرانی به چشم می‌خورد و ماجرا آن‌قدر دل‌نشین و زیباست که مخاطب از تمام سکانس‌های آن لذت می‌برد. توهم بزرگ یکی از بهترین فیلم های فرانسوی ژانر جنگی است.

نظر یکی از کاربران سایت IMDb درباره این فیلم را بخوانیم:

ما این فیلم را در کتابخانه دانشگاهمان دیدیم و خیلی دوستش داشتیم. دیدن چنین فیلم مثبت و زیبایی درمورد پذیرش و دوست‌داشتن دیگران ضروری است. این فیلم پیام فوق‌العاده‌ای را بدون آموزش خسته‌کننده به بیننده می‌رساند. باید بگویم همه‌وهمه باید این فیلم را ببینند.

حتما بخوانید » فیلم ترسناک لاوکرفت

شیطان‌صفتان (Diabolique)

فیلم Diabolique (شیطان‌صفتان) از بهترین فیلم های فرانسوی

نام اصلی (فرانسوی): Les diaboliques
سال تولید: ۱۹۵۵
ژانر: جنایی، درام، ترسناک
رده سنی: ۱۷+
کارگردان: Henri-Georges Clouzot
بازیگران اصلی: Simone Signoret ،Véra Clouzot ،Paul Meurisse
مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۵۷ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۱ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۹۶ از ۱۰۰

درباره فیلم Diabolique

این فیلم روایت قصه زوجی است که زندگی ناخوشایندی دارند. بیماری روانی، نابسامانی اجتماعی و زخم‌های کوچکی که هرگز التیام نیافته‌اند باعث می‌شود زندگی‌شان به نابودی میل کند. در این بین، تصمیم به قتل ماجرای فیلم را بحرانی‌تر می‌کند. شخصیت‌پردازی قوی و بازی عالی بازیگران این فیلم باعث شده امتیاز بسیار بالایی به‌ دست آورد و یکی از بهترین فیلم های فرانسوی تاریخ نام بگیرد.

نظر یکی از کاربران سایت IMDb درباره این فیلم را بخوانیم:

این فیلم درامی رازآلود و واقعا خوب است. این فیلم با فضایی دراماتیک شروع می‌شود و بعدا برخی از شخصیت‌ها باید کاری وحشتناک انجام دهند؛ اما جهش واقعی پس از آن رخ می‌دهد که اتفاقی غیرمنتظره و غیرقابل‌پیش‌بینی رخ می‌دهد. قطعا دیدن آن را به شما توصیه می‌کنم.

حتما بخوانید » بهترین فیلم‌های ایرانی

ریفیفی میان مردان (Rififi)

فیلم Rififi (ریفیفی میان مردان) از بهترین فیلم های فرانسوی

نام اصلی (فرانسوی): Du rififi chez les hommes
سال تولید: ۱۹۵۵
ژانر: جنایی، درام، ترسناک
رده سنی: ۱۷+
کارگردان: Jules Dassin
بازیگران اصلی: Jean Servais ،Robert Hossein ،Magali Noël
مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۵۸ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۱ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۹۲ از ۱۰۰

درباره فیلم Rififi

این فیلم، که یکی دیگر از بهترین فیلم های فرانسوی تاریخ لقب گرفته است، درباره زندگی فردی است که پس از ۵ سال از زندان آزاد شده و دوستانش او را به نقشه سرقتی بزرگ دعوت می‌کنند. او این دعوت را رد می‌کند و به‌سراغ معشوقه‌اش می‌رود اما… . اتفاقات رخ‌داده و خیانت باعث می‌شود شخصیت اصلاح‌شده از زندگی زده شود و به تیم سرقت دوستانش بپیوندد. باید دید این تیم برای برنامه‌ای که طراحی کرده‌اند تا چه حد می‌توانند موفق پیش بروند؟

نظر یکی از کاربران سایت IMDb درباره این فیلم را بخوانیم:

من فیلم‌های زیادی را در سینما می‌بینم (امسال تاکنون ۱۰۳ فیلم) و باید بگویم که این فیلم به‌مراتب بهترین فیلمی است که امسال دیده‌ام، با وجود اینکه در سال ۱۹۵۵ اکران شده است!

حتما بخوانید » بهترین فیلم انیمیشن گلدن گلوب

مزد ترس (The Wages of Fear)

فیلم The Wages of Fear (مزد ترس) از بهترین فیلم های فرانسوی

نام اصلی (فرانسوی): Le salaire de la peur
سال تولید: ۱۹۵۳
ژانر: ماجراجویی، درام، ترسناک
رده سنی: ۱۷+
کارگردان: Henri-Georges Clouzot
بازیگران اصلی: Yves Montand ،Charles Vanel ،Peter van Eyck
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۱۱ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۱ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰

درباره فیلم The Wages of Fear

این فیلم درباره مأموریتی ویژه و پرخطر است. قرار است دو تیم از رانندگان محموله باری خطرناکی را جابه‌جا کنند. کوچک‌ترین اشتباه باعث انفجار می‌شود. از طرفی، بین دو تیم رانندگان رقابت شدیدی شکل می‌گیرد. باید دید که کدام‌یک می‌تواند برنده شود و با چه قیمتی؟!

نظر یکی از کاربران سایت IMDb درباره این فیلم را بخوانیم:

فیلمی پرمحتوا، باجذبه و هیجان‌انگیز. به‌نظرم بهترین فیلم از آثار این کارگردان است.

حتما بخوانید » فیلم ترسناک

سامورایی (The Samurai) از بهترین فیلم های فرانسوی

فیلم The Samurai (سامورایی)

نام اصلی (فرانسوی): Le Samouraï
سال تولید: ۱۹۶۷
ژانر: جنایی، درام، رمزآلود
رده سنی: ۱۷+
کارگردان: Jean-Pierre Melville
بازیگران اصلی: Alain Delon ،François Périer ،Nathalie Delon
مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۴۱ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۱ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰

درباره فیلم The Samurai

داستان این فیلم درباره مردی است که برای قتل استخدام شده. اتفاقات جنایی و هولناکی رخ می‌دهد و محور داستان به سویی می‌رود که مخاطب نسبت به گناهکار واقعی شک کند. آیا واقعا شخصیت اصلی قصه قاتل است؟ باید دید و رمز این فیلم‌نامه زیبا را گشود.

نظر یکی از کاربران سایت IMDb درباره این فیلم را بخوانیم:

شاهکاری درمورد قاتلی قراردادی، یک سامورایی امروزی. احساس، صداها، خیابان‌ها، همه‌چیز به‌طرز وحشتناکی سرد و ترسناک است؛ اما در عین حال باعث می‌شود پاریس، شهر دوست‌داشتنی قاتل، جالب‌ترین شهر جهان به نظر برسد. فیلمی پیچ‌درپیچ و احساسی!

حتما بخوانید » 10 فیلم پرجستجوی گوگل

چهارصد ضربه (The 400 Blows)

فیلم The 400 Blows (چهارصد ضربه) از بهترین فیلم های فرانسوی

نام اصلی (فرانسوی): Les quatre cents coups
سال تولید: ۱۹۵۹
ژانر: جنایی، درام
رده سنی: ۱۷+
کارگردان: François Truffaut
بازیگران اصلی: Jean-Pierre Léaud ،Albert Rémy ،Claire Maurier
مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۳۹ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۱ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰

درباره فیلم The 400 Blows

پسری که تحت‌تأثیر خانواده ناسالمش دچار بحران می‌شود. درس را رها می‌کند و به خلاف روی می‌آورد. او عاقبت دستگیر می‌شود و والدینش تصمیم می‌گیرند او را به ندامتگاه بفرستند. زندگی این پسر در شرایط جدید تغییر می‌کند. برای سردرآوردن از ماجرای عجیب این فیلم باید حدود یک ساعت و نیم بنشینید و هیجان را تجربه کنید!

نظر یکی از کاربران سایت IMDb درباره این فیلم را بخوانیم:

داستان به‌یادماندنی آنتوان جوان و آشفته به‌دلایل زیادی ارزش دیدن دارد، احتمالا بیشتر از همه به‌خاطر کارگردانی متفکرانه فرانسوا تروفو. این فیلم از دیگر فیلم‌های مربوط به جوانان مشکل‌دار بسیار متمایز است، هم از نظر نحوه نمایش شخصیت اصلی و هم نحوه استفاده مناسب از رویدادهای به‌ظاهر جزئی برای نشان‌دادن نحوه شکل‌گیری زندگی آنتوان.

حتما بخوانید » بهترین فیلم های کمدی ایرانی

نفرت (Hate) از بهترین فیلم های فرانسوی

فیلم Hate (نفرت)

نام اصلی (فرانسوی): La Haine
سال تولید: ۱۹۹۵
ژانر: درام، جنایی
رده سنی: ۱۷+
کارگردان: Mathieu Kassovitz
بازیگران اصلی: Vincent Cassel ،Hubert Koundé ،Saïd Taghmaoui
مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۳۸ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۱ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰

درباره فیلم Hate

این فیلم پرزدوخورد شاید بتوان ژانر اکشن را هم به آن نسبت داد، درباره چند جوان است که در کوچه و خیابان زندگی می‌کنند. محور قصه ارتباط این جوان‌ها با یکدیگر، مردم و البته افسران پلیس است. نفرت که نه‌تنها یکی از بهترین فیلم های فرانسوی بلکه یکی از بهترین تولیدات اروپایی است می‌تواند مخاطب را تا آخرین لحظه جذب داستان زیبایش کند.

نظر یکی از کاربران سایت IMDb درباره این فیلم را بخوانیم:

«نفرت» را بارها دیده‌ام و هر بار بیشتر لذت برده‌ام!

حتما بخوانید » بهترین فیلم های جنگی

پرتره بانویی در آتش (Portrait of a Lady on Fire)

فیلم Portrait of a Lady on Fire (پرتره بانویی در آتش)

نام اصلی (فرانسوی): Portrait de la jeune fille en feu
سال تولید: ۲۰۱۹
ژانر: درام، رمانتیک
رده سنی: ۱۷+
کارگردان: Céline Sciamma
بازیگران اصلی: Noémie Merlant ،Adèle Haenel ،Luàna Bajrami
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۲ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۱ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۹۸ از ۱۰۰

درباره فیلم Portrait of a Lady on Fire

نقاشی که باید عکس عروسی را در خفا بکشد. ماجرایی متفاوت و البته دیدنی. پرتره بانویی در آتش یکی از ۲۰ فیلم برتر فرانسه است که داستان متفاوت و نقش‌آفرینی عالی بازیگران آن باعث شده ارتباط خوبی با مخاطبش برقرار کند. این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۹ است.

نظر یکی از کاربران سایت IMDb درباره این فیلم را بخوانیم:

این فیلم زیبا و از نظر فنی عالی است، داستانی عاشقانه و غم‌انگیز. از دیدن آن لذت خواهید برد.

حتما بخوانید » فیلم درام

سرنوشت شگفت‌انگیز املی پولن (Amélie)

فیلم Amélie (سرنوشت شگفت‌انگیز املی پولن) از بهترین فیلم های فرانسوی

نام اصلی (فرانسوی): Le fabuleux destin d’Amélie Poulain
سال تولید: ۲۰۰۱
ژانر: کمدی، رمانتیک
رده سنی: ۱۷+
کارگردان: Jean-Pierre Jeunet
بازیگران اصلی: Audrey Tautou ،Mathieu Kassovitz ،Rufus
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۲ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۳ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۸۹ از ۱۰۰

درباره فیلم Amélie

فیلم نامدار املی، که به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین فیلم های اروپا و تأثیرگذارترین فیلم فرانسه شناخته می‌شود، روایت زندگی دختری معمولی است، نه زشت و نه زیبا، نه ندار و نه دارا، معمولی با شغلی معمولی و دنیایی معمولی. این فیلم با اتفاق جالبی (مرگ پرنسس دایانا) وارد فاز جدیدی می‌شود. املی راه جدیدی برای زندگی پیدا می‌کند: تلاش برای شادکردن دیگران! هیجان و رمزآلودن را باید در این فیلم جست‌وجو کرد! تماشای این فیلم الهام‌بخش خانوادگی را از دست ندهید.

نظر یکی از کاربران سایت IMDb درباره این فیلم را بخوانیم:

اگر یک سال پیش، اگر کسی از من می‌پرسید «فیلم موردعلاقه شما چیست؟» نمی‌دانستم دقیقا کدام فیلم را نام ببرم، شاید Fight Club، شاید Vertigo، ولی الآن بدون شک املی را نام خواهم برد. آن را ببینید و لذت ببرید!

حتما بخوانید » انیمه‌ جدید

ویران‌شده (Incendies) از بهترین فیلم های فرانسوی

فیلم Incendies (ویران‌شده)

نام اصلی (فرانسوی): Fires
سال تولید: ۲۰۱۰
ژانر: درام، رمزآلود، جنگی
رده سنی: ۱۷+
کارگردان: Denis Villeneuve
بازیگران اصلی: Lubna Azabal ،Mélissa Désormeaux-Poulin
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۱۱ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۳ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۹۲ از ۱۰۰

درباره فیلم Incendies

داستان فرزندانی در جست‌وجوی سرنوشت مادرشان. در این فیلم زیبای فرانسوی، زندگی پرماجرای خواهر و برادری به تصویر کشیده شده است که برای کشف حقیقت زندگی مادرشان مسیر زندگی خود را کامل تغییر می‌دهند. این فیلم پررمزوراز و دلهره‌آور به‌عنوان یکی از ۳ فیلم برتر فرانسه شناخته می‌شود و لحظات نابی را برای مخاطب می‌سازد.

نظر یکی از کاربران سایت IMDb درباره این فیلم را بخوانیم:

کارگردان در این فیلم چیزی کمتر از یک شاهکار خلق نکرده است. این فیلم قدرت و هنر کارگردان را آشکار می‌کند؛ به‌ویژه هنگامی که داستانی اصلی با چنین ابعاد قدرتمندی نمایش داده می‌شود.

حتما بخوانید » فیلم انیمیشن

بچه‌های بهشت (Children of Paradise) از بهترین فیلم های فرانسوی

بهترین فیلم های فرانسویبهترین فیلم های فرانسوی بهترین فیلم های فرانسوی بهترین فیلم های فرانسوی بهترین فیلم های فرانسوی
نام اصلی (فرانسوی): Les enfants du paradis
سال تولید: ۱۹۴۵
ژانر: درام، رمانتیک
رده سنی: ۱۷+
کارگردان: Marcel Carné
بازیگران اصلی: Arletty ،Jean-Louis Barrault ،Pierre Brasseur
مدت‌زمان: ۳ ساعت و ۹ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۴ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۹۸ از ۱۰۰

درباره فیلم Children of Paradise

دورانی که آلمان فرانسه را اشغال کرده بود (جنگ جهانی دوم)، اوضاع مردم در فرانسه چطور بود؟ فیلم بچه‌های بهشت به این دوران و واقعیت‌های آن اشاره می‌کند. فیلمی با نقش‌آفرینی عالی بازیگران و قصه‌ای جذاب و احساسی در میان برترین‌های وبسایت سینمایی متاکریتیک هم جا دارد. اگر شما هم مایلید یکی از بهترین فیلم های فرانسوی تاریخ را ببینید، قطعا این فیلم انتخاب ویژه‌ای خواهد بود.

بهترین فیلم فرانسوی

نظر یکی از کاربران سایت IMDb درباره این فیلم را بخوانیم:

فارغ از هر دیدگاه فنی و ساختارمندانه‌ای، چیزی که من به آن اهمیت می‌دهم اصالت آن درباره معضل‌های انسانی است. از این منظر که نگاه کنیم، فیلم فوق‌العاده‌ای است.

حتما بخوانید » بهترین فیلم های پزشکی

دست‌نیافتنی‌ها (The Intouchables) از بهترین فیلم های فرانسوی

بهترین فیلم های فرانسویبهترین فیلم های فرانسوی بهترین فیلم های فرانسوی بهترین فیلم های فرانسوی بهترین فیلم های فرانسوی بهترین فیلم های فرانسوی بهترین فیلم های فرانسوی بهترین فیلم های فرانسوی بهترین فیلم های فرانسوی  بهترین فیلم های فرانسوی بهترین فیلم های فرانسوی بهترین فیلم های فرانسوی بهترین فیلم های فرانسوی 
نام اصلی (فرانسوی): Intouchables
سال تولید: ۲۰۱۱
ژانر: زندگینامه، کمدی، درام
رده سنی: ۱۷+
کارگردان: Olivier Nakache ،Éric Toledano
بازیگران اصلی: François Cluzet ،Omar Sy
مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۵۲ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸/۵ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۷۵ از ۱۰۰

درباره فیلم The Intouchables

زندگی مولتی میلیاردری که طی حادثه‌ای سلامتش را از دست می‌دهد. او به کسی نیاز دارد تا مراقبش باشد. منتها شرایط سختی که دارد و همچنین اخلاق متفاوتش کار را سخت می‌کند. تا اینکه جوانی به‌طور اتفاقی بر سر راه او قرار می‌گیرد. این فیلم بر اساس زندگی واقعی فردی با چنین سبک زندگی و خلقیاتی ساخته شده است. کیفیت بازی بازیگران و داستان متفاوت و پیش‌بینی‌ناپذیربودن وقایع باعث شده این فیلم موفقیت بسیاری کسب کند و نخستین فیلم فرانسوی در فهرست صد فیلم برتر imdb باشد.

حتما بخوانید » مستند حیات وحش

نظر یکی از کاربران سایت IMDb درباره این فیلم را بخوانیم:

نزدیک به یک ساعت است دارم فکر می‌کنم این فیلم زیبا را توصیف کنم؛ اما کلمات همراهی‌ام نمی‌کنند! فقط می‌توانم بگویم این شاهکار عظیم و فوق‌العاده را باید ببینید!

سخن پایانی

در این مقاله مجله اینترنتی ماهتوتا ، شما را با 22 فیلم از بهترین فیلم های فرانسوی آشنا کرده‌ایم. نظر شما درباره‌ی فیلم‌های معرفی‌شده در این مقاله چیست؟ کدام‌یک از فیلم‌های پیشنهادی ما را دیده‌اید؟ در قسمت «ارسال دیدگاه» می‌توانید با ما و مخاطبان «مجله اینترنتی ماهتوتا» از نظرات و بازخوردهای خود بگویید و اگر فیلم فرانسوی خوب دیگری سراغ دارید معرفی کنید.


در ادامه بخوانید » فیلم معمایی


هشدار! محتوای این صفحه در چهارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران نوشته شده ‌است. سپاسگزار خواهیم بود اگر مغایرت احتمالی محتوا با قوانین و یا مشکلات دیگر در صحت و دقت محتوا را به ما گزارش کنید تا فورا اصلاح شود.
 

موضوعات مرتبط: معرفی فیلم سریال مستند , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان جی فان و آدرس jfun.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 1152
:: کل نظرات : 5

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 3

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 31
:: باردید دیروز : 1
:: بازدید هفته : 5764
:: بازدید ماه : 7722
:: بازدید سال : 27197
:: بازدید کلی : 52646