تفریحی ، سرگرمی ، سلامت ، روانشناسی ، دانلود آهنگ ، دانستی ها
آخرين پرسش‌هاي مربوط به طلاق
پنج شنبه 25 ارديبهشت 1399 ساعت 20:10 | بازدید : 436 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )
از کسانی که تجربه طلاق داشته‌اند، پرسيده شده که تحول كيفيت زندگي خود پس از طلاق را با پیش از آن در ده مورد ارزیابی کنند. بدون استثنا در همه موارد تعداد كساني كه اظهار داشته‌اند این موارد بهتر شده به كساني كه گفته‌اند بدتر شده بسيار بيشتر است. در روابط اجتماعي پنج برابر بهتر شده است.

آخرين پرسش‌هاي مربوط به طلاق

در گذشته در کمتر خانواده‌ای بود که طلاق رخ داده باشد و طلاق امر مذمومی تلقی می‌شد؛ ولی الان کمتر خانواده‌ای را می‌توان یافت که حداقل یک طلاق را تجربه نکرده باشند. به همین علت طلاق به عنوان يكي از پنج آسيب مهم اجتماعي كشور شناخته شده است. از اين جهت كوشش و برنامه‌ريزي براي كاهش آن نيز در دستور كار سياست‌گذاران قرار گرفته است. با اين حال لازم است درك دقيق‌تري از اين پديده در ايران پيدا كنيم، تا حد ممکن دست به اقدامات و سياست‌هاي بي‌فايده نزنيم.

در اين يادداشت مي‌كوشیم به نكات و يافته‌هاي مهم اين پژوهش درباره طلاق اشاره كنیم. واقعيت اين است كه طي ۱۵ سال گذشته روند افزايشي تعداد طلاق و از آن مهم‌تر کاهش نسبت ازدواج به طلاق شدت يافته است.

نسبت ازدواج سال
به طلاق
۱۳۸۵               ۸.۳
۱۳۸۸              ۷.۱
۱۳۹۱              ۵.۵
۱۳۹۴              ۴.۶
۱۳۹۷              ۳.۱

طي دوازده سال نسبت ازدواج به طلاق از ۸.۳ به ۳.۱ رسيده است. اين نسبت براي شهر تهران در سال ۱۳۹۶، حدود ۲/۲ است، يعني به ازاي هر ۲۲ ازدواج، ۱۰ طلاق رخ مي‌دهد. اين نسبت براي منطقه ۳ تهران خيلي كمتر است. ايران در دو دهه پيش جزو كشورهايي محسوب مي‌شد كه آمار طلاق پاييني دارند، ولي اكنون در حال ورود به ده كشوري است كه شاخص طلاق آنها بالاست.

آخرين پرسش‌هاي مربوط به طلاق

نكته بسيار مهم و اساسي اين پيمايش در آخرين پرسش‌هاي مربوط به طلاق است. از کسانی که تجربه طلاق داشته‌اند، پرسيده شده که تحول كيفيت زندگي خود پس از طلاق را با پیش از آن در ده مورد ارزیابی کنند. بدون استثنا در همه موارد تعداد كساني كه اظهار داشته‌اند این موارد بهتر شده به كساني كه گفته‌اند بدتر شده بسيار بيشتر است. در روابط اجتماعي پنج برابر بهتر شده است. اين نسبت براي زنان حدود دهبرابر بهتر شده است. تقريباً در همه موارد زنان ارزيابي بهتري از مردان درباره وضعيت پس از طلاق خود ابراز نموده‌اند و اين نشان‌دهنده ارزيابي درست‌تر زنان از اقدام به طلاق است.

پرسش پاياني درباره رضايت کلی از وضع فعلي پس از طلاق در مقايسه با پيش از طلاق است كه ۸۳ درصد ابراز رضايت و ۱۷ درصد ابراز عدم رضايت كرده‌اند. ولي اين دو رقم براي زنان ۸۹ و ۱۱ درصد است در حالي كه براي مردان ۷۵ و ۲۵ درصد است. در مجموع اكثريت قاطع زنان و مردان ابراز رضايت بيشتري از وضعيت پس از طلاق داشته‌اند ولي زنان رضايت‌مندي بيشتري از مردان ابراز داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: نحوه تهیه ژل ابرو+پرپشت شدن ابروها-آرایش و زیبایی

پرسشي كه بايد طرح نمود اين است كه آيا مي‌توان طلاق را كاهش داد؟

مطالعه حاضر نشان مي‌دهد كه بیشترین تعداد طلاق‌ها به رضايت بيشتر هر دو طرف طلاق منجر شده است. ولي عدم رضايت مردان از زنان بيشتر است. بنابراين لازم است كه وضعيت خانواده و زندگي زناشويي قدري به نفع زنان متحول شود تا نفعي براي اقدام آنان به طلاق نماند. اين به سود مردان نيز هست. زيرا با اندكي گذشت و كوتاه آمدن و تغيير وضعيت براي زنان مي‌توانند اميدوار شوند كه دچار طلاق نمي‌شوند.

مردانی كه ۲۵ درصدشان ارزيابي منفي‌تري از وضعيت پس از طلاق داشته‌اند و بالاخره اينكه ۵۷ درصد افرادي كه تجربه طلاق داشته‌اند، دوباره ازدواج نموده‌اند كه اين رقم براي مردان ۶۸ درصد و براي زنان طلاق گرفته فقط ۴۸ درصد است. ظاهراً اميد زنان به داشتن يك زندگي موفق پس از گرفتن طلاق كمتر از مردان است. یا زندگی فردی را مطلوبتر از ازدواج دوباره ارزیابی می‌کنند. در مجموع طلاق در ایران نشان‌دهنده کوشش زنان برای خلاص شدن از وضعیت نابرابر و تبعیض‌آمیز آنان در خانواده است.

زنان روز

بیشتر بخوانید: شاید روزی خورشید دوباره بدرخشد


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


فریب در ازدواج چیست؟
پنج شنبه 25 ارديبهشت 1399 ساعت 20:6 | بازدید : 567 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )
یكی از مشكلاتی که امروزه باعث ازهم پاشیدگی کانون های خانوادگی درهمان سالهای نخستین ازدواج می شود، نبود صداقت و فریب خوردن یكی از طرفین یا اصطلاحا فریب در ازدواج است. در بحث امروز وکیل حمیدرضا محمدی به بیان و تشریح این جرم در قانون از هر دو منظر حقوقی و کیفری می پردازد:...

 مطلبی که می خوانید یکی از مسائل مهم در ازدواج را مورد بررسی قرار می دهد. کسانی که قصد ازدواج دارند، حتماً این مقاله را که حمید رضا محمدی، وکیل پایه یک دادگستری نوشته است، بخوانند.فریب در ازدواج چیست؟

فریب در ازدواج چیست؟

یكی از مشكلاتی که امروزه باعث ازهم پاشیدگی کانون های خانوادگی درهمان سالهای نخستین ازدواج می شود، نبود صداقت و فریب خوردن یكی از طرفین یا اصطلاحا فریب در ازدواج است. در بحث امروز وکیل حمیدرضا محمدی به بیان و تشریح این جرم در قانون از هر دو منظر حقوقی و کیفری می پردازد:

فریب در ازدواج زمانی رخ می دهد که زوج یا زوجه یا شخص ثالثی با اعمال متقلبانه نقض يا عيبي را كه در آنها هست پنهان دارند، يا خود را داراي صفت مثبتی معرفي كنند كه فاقد آن هستند، چنانكه مرد خود را برخلاف واقع داراي ثروت و مقام معرفي كند ، يا با ارائه گواهي نامه مجعول خود را ليسانس يا دكتر قلمداد نمايد و از اين راه طرف ديگر را ترغیب به قبول نكاح كند، يا زن برخلاف حقيقت خود را دختر فلان شخص معروف يا داراي هنر خياطي يا آشپزي يا موسيقي جلوه دهد يا خويشتن را باكره معرفي كند يا كچلي خود را با كلاه گيس بپوشاند و بدين طريق موافقت مرد را با ازدواج جلب نمايد و بعد از عقد معلوم شود كه طرف فاقد وصف مقصود بوده ياعيبي داشته كه با عمليات فریبنده خود، آن رامخفي كرده است.
البته جرم تدليس هنگامي محقق ميشود كه سوء نيت و قصد فريب وجود داشته باشد ، يعني يك طرف عمداً با اعمال متقلبانه خود طرف ديگر را فريب داده و براساس آنچه ندارد ولی وانمود میکند که دارد، دیگری را ترغيب به عقد ازدواج نموده باشد .

تخلف از شرط صفت

گاه فرد خود را دارای صفتی که مورد نظر طرف مقابل بوده وانمود می نماید و یا صفتی را دارد که می داند اگر طرف مقابل از آن آگاه شود با او ازدواج نمی کند و به همین خاطر این صفت را مخفی میکند. خواه این مانور به صورت عمل باشد خواه به صورت نوشته یا لفظ ، نظیر ارائه گواهی جعلی سلامتی که با عنوان «تخلف از شرط صفت» در قانون مدنی مطرح است و جرم محسوب شده و در قانون برای آن مجازات هم در نظر گرفته شده است.

فریب در ازدواج / تخلف از شرط صفت

شرط کردن صفت به صورت های زیرمحقق می شود: بیان صفت به صراحت در ضمن عقد ، ذکر شود. مثلاً وکیل زوجه میگوید : « موکل خود خانم ..... را به عقد ازدواج آقای دکتر.... با مهریه.... درآوردم.»

مشخص شدن دختر يا پسر، قبل از عقد به صفتي خاص كه عقد هم مبتني بر آن صفت واقع گردد، مانند آنكه دختر و پسر قبل از عقد براي يكديگر نامه بنويسند و پسر در انتهاي نامه با عنوان دكتر امضا نمايد، يا در صحبت‌هاي قبل از عقد، دختر يا پسر خود را به دروغ داراي اوصاف خاصي ... معرفي كنند.در مورد صفت هيچ گفتگويي نمي‌شود، ولي بر حسب عرف و عادت عقد بر وجود وصف خاصي نسبت به دو طرف منعقد مي‌گردد؛ مثلاً اگر پسر يا دختر مطلبي در مورد بيماري خود نگويند، قضاوت عرف بر آن است كه لزوماً سالم هستند و داراي بيماري خاص و مهمّي نمي‌باشند.

فریب در ازدواج چیست؟

بر حسب انواع شرط صفت فوق، تخلف از شرط صفت به صورت‌هاي مختلفي محقق مي‌شود، از قبيل:

به دروغ صفت كمالي را به خود نسبت مي‌دهد يا نقصي را از خود دور مي‌كند. مثلاً فردي خود را مهندس معرفي ‌كند.

در عمل برخلاف واقع كاري انجام ‌دهد كه در پي آن صفت كمالي را به خويش نسبت دهد يا نقصي را از خود دور ‌كند. مانند: آنكه فردي كچل، در مراسم خواستگاري و عقد از گيسوي مصنوعي استفاده نمايد.

با سكوت پرده بر روي نقص خويش گذاشته يا تصور ديگران از كمال خويش را مورد تأييد قرار دهد.

كه اين وجه به چند حالت قابل تصور است

الف) فرد نسبت به نقص خويش جاهل ‌باشد، مانند: فرد عقيم يا انسان مبتلا به ايدز كه خودش نيز از وجود اين بيماري در بدنش اطلاعي ندارد، لذا خود را سالم مي‌‌پندارد و طرف مقابل هم تصور مي‌‌كند كه با فرد سالمي ازدواج كرده است.

ب) فرد نسبت به نقصي كه مخفي است و بدون اظهار آن نمي‌توان نسبت به آن مطّلع شد، سكوت مي‌كند. مانند: ابتلا به بيماري سرطان يا عارضة قلبي.

ج) فرد به عيب خود علم دارد و نقص هم ظاهر مي‌باشد، لذا سكوت از عيب به معناي كتمان آن نمي‌باشد، ولي فرد متقاضي ازدواج كوتاهي كرده و در مورد آن دقت و تحقيق ننموده است، لذا به دليل كوتاهي خويش، تصوري خلاف واقع نسبت به طرف مقابل پيدا نموده است.

از انواع فوق، مواردي كه فرد به دروغ صفتي را براي خويش بيان ‌كند يا عيب ظاهري را خلاف واقع نشان دهد يا نسبت به عيب مخفي خود كه از آن اطلاع دارد، سكوت ‌نمايد، سبب فريب گرديده و به عبارت ديگر طرف مقابل در اين نكاح مورد «تدليس، فریب در ازدواج» واقع شده است. بنابراين در تمامي موارد تخلف از شرط صفت، تدليس محقق نمي‌گردد، بلکه زمانی تدلیس به حساب می آید که قصد فریب و گول زدن لحاظ شده باشد.

گاهی یکی از طرفین بیماری داشته که در زمان عقد آن را مخفی نگه می دارد و طرف مقابل را در این رابطه فریب می دهد. عیوبی که عنوان نکردن آنها پیش از عقد، فریب در ازدواج محسوب می شوند:

- عیوب در مرد به صورتی که زن از آن بی خبر باشد

1- جنون ( دیوانگی) 2 – خصاء ( بیماری جنسی)3 – عنن به شرط اینکه ولو یکبار عمل زناشویی را انجام نداده باشد. 4 – مقطوع بودن آلت تناسلی به اندازهای که قادر به عمل زناشویی نباشد.

- عیوب در زن به صورتی که مرد از آن بی خبر باشد

1- جنون( دیوانگی)2 – قرن ( بیماری جنسی) 3– جذام ( بیماری پوستی) 4– برص( بیماری پوستی) 5 – افضاء ( بیماری جنسی) 6 – زمین-گیری7 – نابینائی از هر دو چشم.

نتیجه گیری: در صورتی که یکی از عیوب در مرد و یا زن وجود داشته ولی از بیان آن بصورت عمدی یا غیر عمدی در زمان ازدواج پنهان کرده باشند، قانون فریب در ازدواج قابل اجراء است.

منبع: عصر ایران

بیشتر بخوانید: از کجا این جهان آمده است؟ و کجا از حرکت ایستاده است؟

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


قرنطینه خانگی و راه‌های کاهش تنش میان زن و شوهر
پنج شنبه 25 ارديبهشت 1399 ساعت 19:58 | بازدید : 391 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )
طبیعی است وقتی زن و شوهر باید در خانه بمانند آن وقت تفاوت هایشان و اختلاف نظر آنها بر سر امور زندگی مشترک بیشتر نمود پیدا می کند و احتمال بیشتری می‌رود که با هم بگو و مگو داشته باشته باشند و اگر نتوانند با اختلاف در سلایق خود و دنیای های متفاوت خود، مدارا کنند احتمال تنش بین آنها و طلاق بالا خواهد رفت.

قرنطینه خانگی و راه‌های کاهش تنش میان زن و شوهر

 لابد این روزها از اخبار شنیده اید که در هنگامه شیوع کرونا میزان اختلاف و بگو مگوها و درخواست طلاق زن و شوهرهای چینی بالا گرفته است! اگر پاسخ به سئوال بالا مثبت باشد، کدام دسته زوجین بیشتر مستعد بگو مگوی های خانوادگی خواهند بود؟ به عبارت دیگر همسران با توسل به چه مهارتی می‌توانند این قرنطیه خانگی و تنش را به فرصت تبدیل کنند تا زندگی زناشویی خود را غنی کنند و از گرفتار شدن در حلقه بگو مگوی های خانوادگی و نهایتا طلاق، خود را نجات دهند؟

مهارت طلایی و سرنوشت ساز چیزی نیست جز مدارا که امروزه در ادبیات روانشناسی خانواده و خانواده درمانی از آن به Tolerancce یاد می کنند. طبیعی است وقتی زن و شوهر باید در خانه بمانند آن وقت تفاوت هایشان و اختلاف نظر آنها بر سر امور زندگی مشترک بیشتر نمود پیدا می کند و احتمال بیشتری می‌رود که با هم بگو و مگو داشته باشته باشند و اگر نتوانند با اختلاف در سلایق خود و دنیای های متفاوت خود، مدارا کنند احتمال تنش بین آنها و طلاق بالا خواهد رفت.

در شرایط کرونا و قرنطینه خانگی فاصله ما با دنیای کار و دوستان و دنیای روابط اجتماعی و تفریحات ممکن است انسان را به سوی تنش بکشاند. البته مسلم است که نمی‌توان شیوع کرونا را علت اختلاف زن و شوهر تلقی نمود و از تبیین های علت شناختی سخن گفت. بالا گرفتن بگو و مگو ها و تنش ها در روابط زوجین دلایل اساسی تری دارند، اما کرونا و ماندن اجباری در خانه و به عبارتی قرنطینه خانگی ممکن است باعث شود، برخی زن و شوهرها دچار تنش شده و احساس کنند که دو دنیای متفاوت دارند و فکر کنند تنها راه حل اختلافات‌شان، فاصله گرفتن عاطفی از همدیگر یا بی تفاوتی نسبت به هم و یا درخواست طلاق است!

زن و شوهر با بالا بردن و افزایش فضیلتی به نام مدارا در خود می‌توانند خود را از این وضعیت احتمالی نجات دهند. مدارا، توافق بر سر تفاوت ها است و زمانی نقش خود را ایفا می کند که زوجین در حال سپری کردن مرحله پرتنش و سختی از زندگی مشترک‌شان باشند. مدارا داشتن ظرفیت درک کردن و احترام گذاشتن به عقاید همسر و همچنین تحمل کردن سختی ها و رنج ها در زندگی مشترک و نیز عاملی است که به طور پیوسته زندگی مشترک همسران را تحت تاثیر قرار می دهد. مهارتی که می‌تواند در هنگامه شیوع کرونا بگو و مگو و بازار اختلافات را کاهش و بر غنای زندگی زن و شوهر بیفزاید.

قرنطینه خانگی و راه‌های کاهش تنش میان زن و شوهر

اما چگونه می‌توان در همسران مهارت و فضیلت مدارا کردن با تفاوت هایی که در بین آنها وجود دارد را افزایش داد؟

۱- باور داشته باشیم که زن و شوهر از دو دنیای متفاوت هستند و راه رسیدن به آرامش، مدارا با تفاوت های هم است. مدارا با اضطراب همسر، مدارا با کج خلقی های همسر و مدارا با اختلاف سلیقه های همسر. البته این مدارا دو طرفه است و وظیفه زن و شوهر است که هر دو، مداراگر باشند.

۲- بدانیم و باور داشته باشیم که شاه کلید آرامشگری برای همسر، مدارا کردن با عقاید، سلیقه ها و ارجحیت‌های همسر است. مدارا کردن با ارجحیت ها و سلیقه هایی که ارجحیت و سلیقه ما نیست و احتمالا مدارا کردن با ارجحیتی که دوستش نداریم.

۳-درک شرایط همسر، درک توانایی ها و درک ظرفیت های همسر، درک اینکه من و همسرم دو شخصیت منحصر به فرد داریم، از دو خانواده مختلف آمده ایم و این اختلافات طبیعی است و نباید این اختلافات را از بین برد.

۴- باور کنیم که اگر از اشتباهات همسر خود چشم پوشی نکنیم زندگی تلخی خواهیم داشت.

۵- هر یک از همسران تلاش کند نیازها و سلیقه های همسر خود را بر تمایل و سلیقه خود ارجح بداند. باور داشته باشیم اگر این کار را نکنیم زندگی و پیوند ما شکسته خواهد شد.

۶- تلاش کنیم رفتار ناشایست همسر را با رفتار نیکو دفع کنیم. همه بدانیم که سخن و رفتار نیکو یکی از بهترین راه های دفع کج خلقی های همسر است. این نوع از رفتار مداراگونه شاه کلید آرامشگری در زندگی زناشویی است. بدانیم هدف از این کار جذب همسر و افزایش صمیمیت بین زوجین است و هرگز معنای کوتاه آمدن و ذلت نیست. دفع بدی با خوبی و مدارا کردن با کج خلقی همسر کینه ها و بدی ها را از بین می رود. بدانید که دفع کج خلقی های همسر با رفتار نیک باعث جذب همسر کج خلق و زمینه تغییر و رشد وی به نقطه مطلوب خواهد شد.

۷- باور کنیم که مشورت باهم در موضوعات مورد اختلاف، یکی از راه های برخورد با تفاوت ها است. زوجین همچنین می‌توانند برای افزایش رفتارهای مدارا گونه خود به هنگام اختلاف به عواملی که موجب تداوم زندگی آنها شده توجه و به آنها فکر کنند.

۸- همسر خود را مجبور به تغییر نکنید. قرنطیه و در خانه ماندن ممکن است شما را وادار کند سعی کنید به هنگام ظهور اختلاف سلیقه در امور زندگی مشترک، همسر خود را مجبور به تغییر کنید. اگر همسری نتواند با تفاوت های همسر خود مدارا کند و به اجبار درصدد تغییر ویژه گی های شخصیتی تغییر ناپذیر وی باشد، وی پژمرده خواهد شد و روح آرامش از زندگی تهی خواهد شد. برای آگاهی همسران گرامی این روایت پیامبر رحمت حضرت محمد(ص)، خطاب به زوجین را تقدیم می‌کنم: توانایی یکدیگر را در نظر بگیرید و از تحمیل کارها به یکدیگر اجتناب کنید.

نکات طلایی

مطالعات تجربی بین فرهنگی دکتر خجسته مهر در ایران و کانادا نشان داد که همسران مداراگر بهنگام اختلاف با همسر خود از این ویژگی ها برخوردارند:

۱- خود را به جای همدیگر می‌گذارند. ۲-به نظرات همسر خود توجه دارند. ۳- توانایی های همسر خود را در نظر دارند. ۴- بهنگام ناراحتی از همسر، خشم خود را فرو می‌برند. ۵-بدون اطلاع و آگاهی از علت رفتار همسر، به وی واکنش نشان نمی دهند. همسران مداراگر در برابر تفاوت ها و کج خلقی های همسر خود، کنترل گر، صبور و بر خشم خود غلبه می کنند. ۶- همسران مداراگر عذر همسر خود را می پذیرند و زمینه تغییر و رشد و پیشرفت همسر خود می‌شوند. پذیرفتن عذر همسر، زمینه ساز سعادت و پیشرفت و تغییر همسر کج خلق می شود. ۷- همسر مداراگر نسبت به همسر خود اهل احسان و گذشت است؛ همسر مداراگر، کینه توز نیست، خوش گمانست و از عیوب همسر خود چشم پوشی می‌کند.

خلاصه و نکات طلایی

نتیجه مطالعه بین فرهنگی دکتر رضا خجسته در ایران و کانادا نشان داد همسران مداراگر ایرانی و کانادایی بهنگام اختلاف با همسر خود، چهار ویژگی عمده دارند؛

الف- اهل همدلی هستند.

ب- اهل صبر و تحمل اند و بر هیجانات خود کنترل دارند.

ج- زمینه تغییر و رشد و عوض شدن همسر خود را فراهم می کنند.

د- همسران مداراگر اهل احسان و گذشت نسبت به همسر خود هستند.

منبع: ایسنا

بیشتر بخوانید: نقد و داستان کامل فیلم ۱۹۱۷

بیشتر بخوانید: نقد و داستان کامل فیلم جودی(Judy)

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


زن نابارور در دام زن و مرد پلید
پنج شنبه 25 ارديبهشت 1399 ساعت 19:56 | بازدید : 583 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )
با وام از اداره و قرض از دوست و آشنا این پول را به حساب او ریختیم، ولی در این باره به هیچ کس چیزی نگفتیم تا نتیجه کار مشخص شود و مانند معالجات قبلی خجالت زده نشویم، اما هرچه منتظر ماندیم خبری از دارو‌ها و نتیجه آزمایش پزشکی نشد در حالی که تلفن آقای دکتر خاموش بود و پیام هایم را در فضای مجازی بی پاسخ می‌گذاشت.

زن جوان که قطرات اشک چهره اش را خیس کرده و ملتمسانه به دامان قانون چنگ انداخته بود، درباره ماجرای تاسف بار زندگی اش به مشاور و مددکار اجتماعی کلانتری قاسم آباد مشهد گفت: سال قبل زمانی که در یکی از رشته‌های هنری کاردانش دیپلم گرفتم، با «کرامت» ازدواج کردم. او کارمند ساده یکی از ادارات دولتی بود که از طریق بستگانم و به طور سنتی به هم معرفی شدیم. او جوانی با ایمان و مسئولیت پذیر بود، به همین دلیل هم طولی نکشید که عشق او تا اعماق قلبم رخنه کرد و خوشبخت‌ترین زن روی زمین شدم.

آن قدر کرامت را دوست داشتم که برای آمدنش به منزل پشت در حیاط لحظه شماری می‌کردم، اما چند سال بعد غبار غم روی این زندگی شیرین نشست و قلبم را مالامال از درد کرد. چند سال از زندگی مشترک من و کرامت می‌گذشت، اما هنوز صاحب فرزندی نشده بودیم. نیش و کنایه‌ها و نگاه‌های سرزنش آمیز اطرافیان را نمی‌توانستم تحمل کنم.

پنهانی به پزشک‌های متخصص زیادی مراجعه کردیم، اما نتیجه‌ای نگرفتیم. دیگر همه فکر و اندیشه من و همسرم یافتن راهی برای درمان بارداری ام بود. کار به جایی رسید که همه پیشنهاد‌های درست و نادرست دیگران را می‌پذیرفتیم و به آن عمل می‌کردیم.

حتی به مکان‌های غیرمنطقی سر می‌زدیم، از انواع گیاهان دارویی استفاده می‌کردیم یا نزد رمال و جادوگر می‌رفتیم، ولی باز هم در آرزوی داشتن یک نوزاد می‌سوختم تا این که حدود یک سال قبل و در باشگاه نزدیک منزلمان با زنی به نام «شهین» دوست شدم.

رفاقت ما خیلی زود به اندازه‌ای صمیمانه شد که او حداقل نیمی از روز را در کنار من سپری می‌کرد. او وقتی از مشکل زندگی ام مطلع شد، گفت: در فضای مجازی پزشک معروفی را می‌شناسد که حاضر است برای درمان من از شیراز به مشهد سفر کند. ابتدا باورم نشد، اما در نهایت «شهین» من و همسرم را قانع کرد که با پرداخت هزینه‌های آن پزشک معروف، به آرزوی خودمان می‌رسیم.

خلاصه، در حالی که از شدت خوشحالی در پوست خودم نمی‌گنجیدم، مبلغ ۵۰ میلیون تومان را که همه پس اندازمان بود به حساب او ریختیم چرا که اعتماد کاملی به «شهین» داشتم و همه پیشنهادهایش را می‌پذیرفتم. حتی نظراتش را درباره نوع تغذیه، روابط زناشویی و استفاده از دارو‌های مختلف قبول داشتم.

بالاخره یک هفته بعد مرد میان سالی با چهره‌ای موجه به منزلم آمد و مدعی شد که به راحتی نازایی را درمان می‌کند، به گونه‌ای که زنان زیادی شش ماه بعد از معالجات او باردار شدند. او سپس درباره نعمت داشتن فرزند سخن گفت که دیگر هیچ چیزی در آن لحظه با احساس خوشبختی و خوشحالی من قابل مقایسه نبود.

 زن نابارور در دام زن و مرد پلید

آن روز آقای دکتر، من و همسرم را قانع کرد برای نمونه برداری از اسپرم به یک آزمایشگاه مراجعه کنیم و آن نمونه را برای انجام آزمایش‌های دقیق پزشکی در اختیارش قرار دهیم. اگرچه این موضوع با سختی‌های خاصی همراه بود، اما در نهایت به تجویز آقای دکتر عمل کردیم، ولی روز بعد او از همسرم خواست تا برای انجام آزمایش‌های خاص و دقیق پزشکی مبلغ ۵۰ میلیون تومان دیگر به شماره کارتی که داده بود، واریز کنیم.

خلاصه، با وام از اداره و قرض از دوست و آشنا این پول را به حساب او ریختیم، ولی در این باره به هیچ کس چیزی نگفتیم تا نتیجه کار مشخص شود و مانند معالجات قبلی خجالت زده نشویم، اما هرچه منتظر ماندیم خبری از دارو‌ها و نتیجه آزمایش پزشکی نشد در حالی که تلفن آقای دکتر خاموش بود و پیام هایم را در فضای مجازی بی پاسخ می‌گذاشت.

با «شهین» تماس گرفتم، اما او به این بهانه که شاید دکتر به خارج کشور رفته باشد مرا دلداری می‌داد تا این که گوشی تلفن «شهین» هم خاموش شد و من که آدرسی از او نداشتم، به باشگاه ورزشی رفتم که استادمان گفت: «شهین» از همسرش جدا شده و به شهرستان رفته است. تازه فهمیدم که دردام شیادان کلاهبردار افتاده ام و کارت آقای دکتر هم قلابی است، اما‌ای کاش.

خراسان

بیشتر بخوانید: چکیده کتاب اثر مرکب نوشته دارن هاردی

بیشتر بخوانید: نحوه برخورد با شوهر وابسته به مادر+ آيين مادرشوهرداري


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نخستین زنی که مدرک دکتری کسب کرد+ عکس
پنج شنبه 25 ارديبهشت 1399 ساعت 19:54 | بازدید : 374 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )
مراسم، چنانکه مـعمول است، در یکی از تالار‌های سـخنرانی بـرگزار نشد، زیرا انتظار می‌رفت که جماعت انبوهی در آن حضور یابند و در واقع هم چنین به نظر می‌رسید که این نمایش غیر عادی هزاران نفر را به سوی خود جلب کند، بلکه تصمیم گرفته شد کـه این مراسم در کلیسای پادو انجام گیرد.

النا لوکرزیا کورنارو پیسکوپیا Elena Cornaro Piscopia (۱۶۴۶- ۱۶۸۴) -دختر یکی از صاحب منصبان قضایی سن- مارک- با اینکه دوشیزه ۳۲ ساله بود، روز ۲۵ ژوئن ترسان و لرزان به این کلیسا وارد شد.

پدرش «جیووان باتیسنا کورنارو» از دودمانی نجیب و مـشهور بـود که چهار نفر از افراد آن به مقام ریاست جمهوری ونیز رسیده و حتی یکی از زنان آن بر اریکه سلطنت نشسته و عنوان ملکه قبرس را دریافت کرده بود. او که از این افتخارات خانوادگی به خود مـی‌بالید از هـمه نفوذ خانواده‌اش برای از میان برداشتن موانعی که بر سر راه دخترش وجود داشت، استفاده کرده بود. ولی تنها یک مانع باقی بود و آن اینکه دسترسی به درجه دکتری در رشته الهیات بـرای زنـان محال می‌نمود. سرانجام شورای دانشگاه پادو در مورد اخذ درجه دکتری در رشته فلسفه (که در آن زمان دیالکتیک نامیده می‌شد) رأی موافق داد.

اولین زنی که مدرک دکتری کسب کرد+ عکس

النا لوکرزیا به طیب خاطر می‌خواست از این درجه دکتری چشم بپوشد تـا در انـزوای عـلمی به سر برد، ولی در جوار او کشیشی وجـود داشـت کـه وی را اندرز می‌داد تا به اراده پدر وقع و احترام گذارد. پرسش‌های ممتحنان در النا شور و ذوق وافری برانگیخت و اطلاعات و دانش وسیع او در معلمان اثر گذاشت. پس ازآنکه شـورای اسـتادان عنوانی را که تا آن زمان هیچ زنی در جهان مـوفق بـه دریافت آن نشده بود، به وی اعطا کرد، حلقه دکتری را به انگشت او نشاندند و تاج افتخار بر سرش نهادند و خرقه اسـتادی را کـه بـه خز و قاقم آراسته بود، بر او پوشاندند. ولی النا لوکرزیا دیـگر به این تشریفات نمی‌اندیشید بلکه چشم به راه لحظه‌ای بود که این مراسم به پایان برسد و او سرانجام بتواند بـه خـانه بـازگردد؛ و در همین خانه بود که او شش سال دیگر به تفکر و مطالعه ادامـه داد و درحـالی‌که هنوز بسیار جوان بود، چشم از جهان فرو بست.

نخستین اثر وی که در خور ذکر است کـتابی اسـت به نام «گفتگو میان نجات‌دهنده ما عیسی و روح پارسا» است که او در ۱۶۶۵، پیش از سـن ۲۰ سـالگی آن را از یک متن اسپانیایی ترجمه کرده بود.

اولین زنی که مدرک دکتری کسب کرد+ عکس

بدین‌گونه او از همان دوران جوانی استعداد و گرایش طبیعی خود را برای گسستن از مـادیات و پرداخـتن به یک زندگی جاودانی و فناناپذیر که فارغ از هرگونه تظاهر و خودنمایی باشد، نـشان داد. ولی این استعداد با شور فراگیری دانش توأم بوده است و به طوری که از زندگینامه‌های وی بر مـی‌آید، زن جـوان عـلاوه بر زبان قدیم و جدید لاتینی و یونانی می‌توانست به زبان فرانسه، اسپانیایی و عـبرانی هـم بنویسد و تکلم کند و نیز قادر بود آهنگ بسازد و آن را بنوازد و حتی به ریاضیات و نجوم بپردازد. این عـطش شـدید فراگیری دانش گواه آن بود که وی از یک استعداد ذهنی پیشرس و فـوق العـاده و از یک حافظه بسیار نیرومند برخودار بود؛ و بـرخی نـیز آن را ناشی از بی‌اعتنایی دائمی او نسبت به لذات دنیوی و هـوس‌های بـیهوده و ناپایدار زندگی دانسته‌اند؛ و اینکه او از همان آغاز، زندگی زناشویی را نپسندیده و به زندگی گوشه‌نشینی گـرایش نـشان داده، مؤید این پندار است.

بـا ایـن همه هـیچگونه روحـیه مـردم‌گریزی در او وجود نداشت. او با رغبت بـسیار دانـشمندان خارجی را می‌پذیرفت، در مباحثات شرکت می‌جست و به اصطلاح امروز به سخنرانی و تدریس مـی‌پرداخت. طـولی نکشید که نام وی بر سـر زبان‌ها افتاد و او به عـضویت هـفت آکادمی فرهنگی درآمد. منظومه‌هایش دسـت بـه دست می‌گشت و داستان‌های جالبی درباره حجب و حساسیت او نقل کردند. روزی به پدر توانگرش که دوسـت داشـت دارایی خود را به رخ دیـگران بـکشد، هـنگامی که درباره چـگونگی تـزئین قصر خود در کانال بـزرگ بـا نقاشان و صنعتکاران صحبت می‌کرد چنین گفت:

-پدر، چرا اینهمه ثروت را میان مستمندان تقسیم نمی‌کنی؟ با این کـار مـی‌توانی در بهشت قصر بسیار پایدارتر و باشکوه‌تری بـرای خـود بنا کـنی.

دخترش که بر زندگی ریاضت‌طلبانه و محققانه مبتنی بود با کمال تأسف از هرگونه اندیشه‌ای دایر بر فراهم آوردن موجبات ازدواج وی چشم پوشید و او را هـمراه بـا چهار خدمتگزار و یک پزشک به پادو روانه کرد تا در کاخی که در آنجا داشت اقامت گزیند. النا در آنجا فرصت کافی یافت تا دروس دانشگاه مـعروف و کـهنسال این شهر را (این دانشگاه در سـال ۱۲۲۰ مـیلادی تأسیس شده) دنبال کند و در همانجا چندین سال به مطالعات ژرف در رشته الهیات و فلسفه پرداخت.

او در پادو زندگی بسیار ساده‌ای را می‌گذراند. ظروف نقره‌ای خود را تنها در مواقعی کـه پدرش از آنـجا بازدید می‌کرد بیرون مـی‌آورد، زیـرا او خودش برای خوردن غذا از ظروفی استفاده می‌کرد که تهیدستان آن را به کار می‌بردند، به خدمتگزاران خود خدمت می‌نمود و به وقت بیماری، به پرستاری آنان همت می‌گماشت.

این روش تا روزی که ناگزیر شـد بـه پیروی از میل پدرش، در مراسم اعطای درجه دکتری حاضر شود ادامه یافت.

بی‌شک پیش از وی زنان دیگری در این کشور وجود داشتند که شهرت علمی پیدا کرده بودند از آن جمله نوولا آندرا است کـه در فـاصله سال‌های ۱۳۵۵ و ۱۳۶۶ بـه جای پدر بیمار خود در دانشگاه بولونی که در ۱۰۸۸ تأسیس شده، قوانین کلیسایی را تدریس می‌کرد، ولی او وقتی به تدریس می‌پرداخت مـی‌بایست صورتش را با نقابی بپوشاند؛ و این از نشانه حجب و حیا بود.

بیست و پنـجم ژوئن ۱۶۷۸ در کـلیسای پادو چـهره النا لوکرزیا کورنارو بدون نقاب بود. تصویری از این چهره را هم اکنون می‌توان در پنجره بزرگی مشاهده نمود کـه از سـال ۱۹۰۶، کتابخانه واسار کالج را، موسسه مهم زنان آمریکا که در آن نام وی برای همه آشـناست، زیـنت بـخشیده است.

بهداشت نیوز

بیشتر بخوانید : تاثیرات آب نارگیل بر سلامتی را میدانید؟

بیشتر بخوانید : تاثیرات پودر پروتئین نخود بر سلامتی بدن


موضوعات مرتبط: اختصاصی جی فان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان جی فان و آدرس jfun.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 1152
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 3

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 15
:: باردید دیروز : 109
:: بازدید هفته : 5747
:: بازدید ماه : 7705
:: بازدید سال : 27180
:: بازدید کلی : 52629