تفریحی ، سرگرمی ، سلامت ، روانشناسی ، دانلود آهنگ ، دانستی ها
حافظه و 55 روش برای محافظت و تقویت آن
شنبه 11 دی 1400 ساعت 2:9 | بازدید : 312 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )

حافظه چیست؟ بهترین راهکارها برای محافظت از آن کدام راهکارها میباشند؟ بهترین روش ها برای محافظت از حافظه کدام روش ها میباشند؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه مجله اینترنتی ماهتوتا باشید.

حافظه انسان حافظه بلند مدت و چه حافظه کوتاه مدت،  عنصر ضروری برای انجام تمام کارهای روزانه ماست. هرگونه آسیب به مغز و یا ابتلای به  بیماری هایی مثل آلزایمر می تواند باعث کاهش یا از بین رفتن حافظه شوند. در اینجا ما 11 راه را برای تقویت حافظه  و محافظت از آن را معرفی و شرح می دهیم.

خوردن نان تست برای صبحانه برای تقویت حافظه شما

حافظه

حذف کربوهیدرات ها از رژیم غذایی روزانه، ممکن است  به حافظه شما، آسیب برساند. یک تحقیق که  در دانشگاه تافتز انجام گرفت، نشان داد که افرادی  که کربوهیدرات از رژیم غذایی شان حذف کرده بودند،  در انجام وظایف مبتنی بر حافظه، نسبت به کسانی در رژیم غذایی آنها کربو هیدرات وجود داشت، بدتر بودند.

حتما بخوانید » تقویت مغز و حافظه ؛ 11 ماده‌ی غذایی عالی برای تقویت مغز

چرا؟ همکار نویسنده در این تحقیق، رابین کنارک، PHD و استاد روانشناسی دردانشگاه تافتس در این باره می گوید:  سلول های مغز شما به  کربوهیدرات نیاز دارند ، که در بدن شما  به گلوکز تبدیل و به  این شکل باقی می ماند.

حافظه

غلات کامل و سایر کربوهیدرات های پیچیده که دارای هضمی آهسته تر هستند را انتخاب و مصرف کنید، چون  آنها یک جریان پیوسته تری را از  گلوکز به بدن شما ارائه می دهند. یک بشقاب کوچک کیک گندم و یا برش نان تست با تخم مرغ نیمرو و فنجان از انواع توت ها برای یک صبحانه، باعث  تقویت  ماده خاکستری مغز شما برای شروع فعالیت، می شود.

حتما بخوانید » آیا فراموشی و اختلال حافظه به معنای بیماری آلزایمر است؟ 2022

قبل از شروع کار، به یک کلاس کیک بوکسینگ بروید

تقویت حافظهتقویت حافظه

ساندرا آمودت، PHD و همکار نویسنده در مقاله به مغز خود خوش آمدید، در این باره توصیه می دهد: ورزش جریان خون را به مغز شما  افزایش می دهد و اکسیژن مورد نیاز و قند برای سوخت بدن تامین می کند.

حتما بخوانید » شستشوی مغزی برای رسیدن به موفقیت

یک مطالعه  در مجله یادگیری و حافظه، نشان می دهد که  در واقع، اگر شما سعی در  حفظ کردن  پس از انجام تمرین شدید به جای یک فعالیت کم تاثیر داشته باشید، شما می توانید کلمات و واژگان را ۲۰ درصد سریع تر یاد بگیرید. یک رقص یا کیک بوکسینگ هر چیزی کلاس که نیاز  داشته باشد که شما را یک روال را به  یاد داشته باشید ، را در نظر داشته باشید.

حتما بخوانید » آرامش ذهن

فونت یادداشت های روزانه خود را، تغییر دهید

حافظهحافظه

آیا زمان این نرسیده که فونت به جز نیو تایمز رومن را انتخاب کنید؟

تقویت حافظه

با توجه به مطالعه ای که در مجله شناخت چاپ شده است نشان داده شده که اگر، از فونتی متفاوت که کمی برای خواندن دشوار است استفاده کنید که باعث بهبود حافظه طولانی مدت  در شما، می شود.

حتما بخوانید » پرورش ذهن

بر روی فونتی تمرکز کنید که باعث که مرکز فرایند در مغز شما کاری را که کمی دشوار تر است را انجام دهد که باعث فراخوان حافظه و یادآوری در شما می شود. فونت نوشتاری مورد استفاده در مطالعه  خود را به  Comic Sans خمیده (ایتالیک) تغییر دهید که همین امر برای مغز شما موثر است شاید شما متوجه تغییرات نشوید ولی مغز شما خواهد شد.

حتما بخوانید » سلامت ذهن و روان‌

انجام جستجو در وب در طول  خوردن ناهار

حافظهحافظه

با توجه به یک مطالعه اخیر که در  دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس انجام شده است، پیشنهاد می شود که  یک ساعت از زمان خود در روز  را به جستجوی آنلاین در مورد زمینه های مورد علاقه خود بگذرانید (مانند تحقیق  در مورد  نقاط مورد تعطیلات بعدی شما )  که ممکن است بخشی از لوب فرونتال شما را که کنترل حافظه کوتاه مدت را برعهده دارد، را تحریک کند.

حتما بخوانید » پاکسازی ذهن

گری اسمال، پزشک متخصص  و نویسنده ارشد این مطالعه،  در این باره ، توضیح می دهد: ” زمانی که شما یک جستجو در اینترنت انجام می دهید، مدارهای عصبی درگیر در تصمیم گیری، مهارت های بصری فضایی، و کلامی بسیار فعال می شود”. البته او می گوید که فقط  بدون فکر گشت و گذارنکنید، هر چندکه اگر آن بیش از حد آسان است ولی  موثر نخواهد بود (فیس بوک این ترفند را انجام  نمی دهد !).

حتما بخوانید » افزایش قدرت مغز

به محل پارک خود چشم بدوزید

 آیا همیشه فراموش محل پارک ماشین خود را فراموش می کنید؟ هنگامی که شما در فروشگاه مواد غذایی را برای انتخاب  شام خود توقف می کنید، سعی کنید این تمرین را انجام دهید : از ماشین خود خارج شوید. به جایی که شما ماشین  پارک شده، توجه کنید و سپس چشم خود را سمتی به سمت دیگر  هر ½ ثانیه به مدت ۳۰ ثانیه در حالی که در محل ایستادید، بچرخانید.

به گفته محققان در دانشگاه متروپولیتن منچستر در انگلستان ، تمرین این حرکات ساده چشم،ممکن است حافظه بلند مدت شما را تا ۱۰٪ افزایش دهد.

حتما بخوانید » آرامش ذهنی

اندرو پارکر، دکترا، نویسنده اصلی این پژوهش،  در این باره می گوید: ” همین افزایش،  فوق العاده کم هم ممکن است، آنچه مورد نیاز برای کمک به شما برای به یاد آوردن، یک قسمت مهمی از اطلاعات، را تامین کند”.

 

کمی نوشیدن همراه  با شام

در حالی که نوشیدن فراوان ، می تواند به از دست دادن حافظه منجر شود، ولی یک مطالعه جدید نشان می دهد که نوشیدن در حد اعتدال  در واقع ممکن است خطر ابتلا به مشکلات حافظه را کاهش دهد. در یک  تجزیه و تحلیل­  در مجله بیماری آلزایمر منتشر شده است، شرکت کنندگان که هفت بار  یا کمتر نوشیدنی در هفته مصرف کرده اند، کمترین احتمال خطر اختلال شناختی­­­  در مقایسه با زنانی  که مطلقا مصرفی نداشتند و یا  کسانی که مصرف بیشتری داشتند، داشتند.

محققان بر این باورند خواص ضد التهابی هم ممکن است به این دلیل باشد. نوشیدن در حد متوسط در افراد می تواند  باعث تمایل به سمت یک شیوه زندگی سالم باشد.

حتما بخوانید » چطور در هر سنی تیزبین باشیم

نخ قبل از خواب

جاناتان بی . لوین، استاد دانشگاه نیویورک و نویسنده مقاله لبخند بزنید! در این باره توضیح می دهد: نخ دندان کشیدن  برای لبخند شما خوب است اما ممکن است برای ذهن شما  کارهای شگفت انگیزی، انجام دهد. هنگامی که شما نخ دندان نمی کشید ، لثه دچار  التهاب می شود، و و باعث تسهیل ورود باکتری های بد به جریان خون شما می شود.

حتما بخوانید » آتروفی مغزی

 هنگامی که در  این باکتری ها در جریان خون وجود دارند، می توانند باعث ایجاد التهاب در سراسر بدن شما از جمله در مغز شوند که می تواند به اختلال شناختی منجر شود. بنابراین  نخ کشیدن روزانه (دو بار ایده آل است) برای جلوگیری از  حواس پرتی، مفید است.

حافظه

منبع » HEALTH

این مقاله توسط Danielle Braff به رشته تحریر در آمده است در صورتی که این مقاله، برای شما مفید بود، لطفا نظرات، انتقادات و موضوعات مورد علاقه پیشنهادی خود را با مجله اینترنتی ماهتوتا به اشتراک بگذارید.

برچسب‌ها: حافظه , مجله حافظه ,

موضوعات مرتبط: سبک زندگی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


افزایش درآمد فریلنسری با 22 روش موثر بدون از دست دادن مشتری
شنبه 11 دی 1400 ساعت 2:8 | بازدید : 214 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )

بهترین روش ها برای افزایش درآمد فریلنسری بدون از دست دادن مشتری کدام روش ها میباشند؟ در لیست 5 روش موثر برای افزایش درآمد فریلنسری بدون از دست دادن مشتری کدام روش ها قرار دارند؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه مجله اینترنتی ماهتوتا باشید.

به‌عنوان یک فریلنسر به دنبال افزایش قیمت‌های خود هستید، اما می‌ترسید مشتری‌های خود را از دست بدهید؟ در این مقاله 5 روش را به شما معرفی می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید افزایش دستمزد فریلنسری خود را بدون خطر و ترس  اعمال کنید.

به‌عنوان یک فریلنسر، شما آزادی و استقلال آن را دارید که قیمت‌های خود را تعیین کنید. با این حال، این آزادی عمل چندان هم ارزان نیست: بی‌ثباتی مالی بهایی است که باید پرداخت کنید! احتمال اینکه همیشه پروژه‌های فریلنس داشته باشید چندان بالا نیست.

با این حال، اینکه از کارفرمای خود برای افزایش حقوق درخواست کنید یک موضوع است و اینکه نرخ جدید و بالاتری را به کل بازار اعلام کنید بحث دیگری است. در این مقاله از مجله اینترنتی ماهتوتا خواهیم دید که چگونه می‌توانید به عنوان یک فریلنسر قیمت‌های خود را افزایش داده و در عین حال احتمال از دست دادن مشتریان فعلی خود را به حداقل برسانید. برای اجتناب از ارائه توضیحات اضافی، فرض می‌کنیم که شما کاملاً مبتدی نبوده و تا حدودی راه خود را در زمینه فریلنسری بلد هستید.

دلایل خود برای افزایش دستمزد فریلنسری را یادداشت کنید

افزایش درامدافزایش درامد

اولین و منطقی‌ترین کاری که باید قبل از افزایش دستمزد و قیمت‌ها انجام دهید، تهیه لیستی از دلایل احتمالی شما برای این کار است. در این لیست شما باید بیان کنید که چه چیزی افزایش قیمت‌ها را ضروری کرده و حتماً باید آن‌ها را اعمال کنید. در واقع، شما بیان می‌کنید که چرا کسب و کار شما به این تعرفه‌های جدید نیاز دارد.

برخی از دلایل احتمالی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • برای ارتقاء محیط کاری
  • برای ارتقاء مجموعه مهارت‌های خود
  • برای ایجاد تعادل در افزایش تقاضای بازار
  • برای برآورده کردن نیازهای پیچیده مشتری
  • برای افزایش در دسترس بودن
  • برای جبران قیمت اصلاحات جزئی
  • برای خرید نرم‌افزار جهت بهبود خودکارسازی کارها و بهبود کیفیت
  • و مهم‌ترین گزینه که در کشور ما مطرح است، برای جبران بی‌ارزش شدن پول و کاهش اثرات تورمی. در محیط‌های تورمی، قیمت‌ها همواره در حال افزایش هستند.

حتماً توجه داشته باشید که این لیست فقط برای خودتان است و هرگز نباید آن را برای مشتریان ارسال کنید. شما در واقع باید بدانید که چرا قصد افزایش دستمزد فریلنسری خود را دارید و این مقدار را به‌طور صحیحی انتخاب کنید. شاید واقعاً احتیاجی به این کار نباشد و این افزایش قیمت‌ها توجیهی نداشته باشد.

حتما بخوانید » 11 مهارت شغلی و فردی پرتقاضا در سال 2022

فریلنسرهای تازه‌کار و مبتدی معمولاً سعی می‌کنند اقدامات و تصمیمات خود را برای مشتری توضیح داده و آن‌ها را توجیه کنند. اما هرچه بیشتر سعی کنید آن‌ها را توجیه کنید، باور معقول بودن این افزایش دستمزد فریلنسری برای مشتریان دشوارتر خواهد بود.

به عبارت دیگر، شما سعی می‌کنید این افزایش تعرفه را در ذهن مشتری تبدیل به اقدامی معقول کنید، ولی آن‌ها بیشتر احساس خواهند کرد که کار شما اشتباه و غیرمعقول است.

حتما بخوانید » پیدا کردن بهترین شغل 7 گام ساده

دلیل این امر هم یک اصطلاح روان‌شناسی به نام «ناهماهنگی شناختی» است. بر اساس این نظریه، افراد به دنبال سازگاری بین انتظارات خود و واقعیت خود هستند. هر اندازه شناخت‌های مورد نظر مهم و تفاوت آنها از یکدیگر بیشتر باشد، ناهماهنگی هم بزرگ‌تر خواهد بود.

مدل قیمت‌گذاری خود را تغییر دهید

افزایش دستمزد فریلنسری

تعیین قیمت روی کاغذ واقعاً جالب و سرگرم‌کننده به‌نظر می‌رسد و واقعاً هم گاهی اوقات همین‌طور است. اما برخلاف بسیاری از فعالیت‌های تجاری دیگر، قیمت‌گذاری فریلنسری را نمی‌توان اتوماتیک کرد.

اگر به فکر افزایش دستمزد فریلنسری خود هستید، به جای اینکه به مشتری بگویید دستمزد بیشتری می‌خواهم، بهتر است مدل قیمت‌گذاری خود را کمی تغییر دهید.

حتما بخوانید » شغل‌ های پردرآمد – معرفی 55 شغل پولساز و پر سود در ایران و جهان

شاید مدلی که در حال حاضر از آن استفاده می‌کنید چندان برای شما سودآور نباشد و وقت آن رسیده باشد که از مدلی جدید استفاده کنید. مدل‌های قیمت‌گذاری مختلفی در دنیای فریلنسرها وجود دارد. در این میان می‌توان به قیمت‌گذاری ساعتی، قیمت‌گذاری بر اساس پروژه، قیمت‌گذاری ارزش‌محور، قیمت‌گذاری ویژه، قیمت‌گذاری مبتنی بر عملکرد و برخی روش‌های دیگر اشاره کرد.

حتما بخوانید » شغل دوم مناسب

تمام این مدل‌ها نقاط ضعف و قوت خود را دارند و فریلنسرهای مختلف با توجه به حیطه عملکرد خود ممکن است استفاده از هرکدام را مفیدتر بدانند. برای مثال، در دنیای ترجمه، عموماً پروژه‌ها بر اساس تعداد کلمات قیمت‌گذاری می‌شوند. هنگام انتخاب این مدل‌ها باید به عوامل دیگری هم توجه داشته باشید.

برای مثال، تعیین دقیق مقدار ساعت کارکرد قیمت‌گذاری ساعتی ممکن است دشوار باشد و از سوی دیگر از سوی سایر فریلنسرها و یا صاحب پروژه به‌خاطر سرعت زیاد و یا کم خود بازخواست شوید.

اخبار منفی را تبدیل به اخبار مثبت کنید

افزایش دستمزد فریلنسری

هرگز قیمت‌های خود را سریع و ناگهانی تغییر ندهید. این کار بسیار غیرحرفه‌ای است. اگر قصد دارید افزایش دستمزد فریلنسری خود را اعمال کنید، مطمئن شوید که آن را از قبل به مشتریان اطلاع دهید. به این ترتیب، آن‌ها فرصت کافی برای تصمیم‌گیری و یا ایجاد تغییرات لازم روی بودجه و برنامه‌ریزی‌های خود، و تطبیق با قیمت‌های جدید شما را خواهند داشت.

حتما بخوانید » هدایت شغلی کارکنان

همچنین، هنگام اعلام این خبر هم باید بسیار مراقب باشید. اعلام افزایش دستمزد فریلنسری نباید یک خبر بد باشد. باید تمام تلاش خود را کنید تا مشتریان شما این افزایش قیمت را به عنوان یک تهدید و آسیب به سیستم مالی خود تلقی نکنند. در عوض، آن‌ها را به‌عنوان یک پیشرفت طبیعی کسب‌وکار خود معرفی کنید و آن را با یک مزیت همراه کنید.

افزایش درامد فریلنسریافزایش درآمد فریلنسری

به عبارت دیگر، مشتریان شما باید احساس کنند که اگرچه مبلغ بیشتری پرداخت می‌کنند، ولی خدمات بهتر و یا بیشتری دریافت خواهند کرد. نحوه اطلاع رسانی شما می‌تواند چیزی شبیه به این متن باشد:

(مشتری) عزیز، با سلام

این ایمیل/پیام جهت اعلام به‌روزرسانی قیمت‌های من است. ولی احتیاجی به نگرانی نیست، این تغییر دستمزد بلافاصله برای شما اعمال نمی‌شود. از آنجایی که شما یکی از مشتریان قدیمی و ارزشمند بنده هستید، این قیمت‌های جدید از (تاریخ) برای شما اعمال خواهند شد. این بدان معنا است که می‌توانید از قیمت‌های پایین فعلی تا (تاریخ) استفاده کنید.

من می‌خواهم به شما کمک کنم که این تغییر در روند کار را به آرامی و بدون هیچ مشکلی انجام دهیم. برای اطمینان شما، لازم است اعلام کنم که این قیمت‌های جدید برای کل سال آینده ثابت و بدون تغییر خواهند بود. بنابراین هیچ تغییر غافل‌گیرکننده و یا ناخواسته‌ای وجود نخواهد داشت و سرمایه‌گذاری شما قابل پیش‌بینی خواهد بود.

در صورت داشتن هرگونه سؤال و یا نگرانی، با من تماس بگیرید. خوشحال می‌شوم بتوانم به شما کمک کنم.

به این ترتیب، شما خبر بد خود را به شکل یک خبر خوب به مشتری‌ها اعلام می‌کنید. با به‌کارگیری قالب‌ها و جملات این‌چنینی، مشتریان شما احساس خواهند کرد که قیمت‌های جدید برای مدتی طولانی ثابت خواهند بود و از سوی دیگر آن‌ها فرصت استفاده از تخفیف را هم خواهند داشت

حتما بخوانید » کمال گرایی شغلی

. یک مزیت دیگر استفاده از این استراتژی این است که مشتریان شما احتمالاً برای استفاده حداکثری از پیشنهاد شما (سفارش با قیمت قبل تا تاریخی محدود)، در این مدت زمان سفارش‌های بیشتری برای شما ارسال کنند. آن‌ها می‌دانند که بعداً برای همان مقدار خدمات باید هزینه بیشتری بپردازند، بنابراین سعی می‌کنند تا زمانی که تعرفه‌های افزایش پیدا نکرده، بیشتر سفارش‌های خود را ثبت کنند.

پیشنهادهای جایگزین هم مطرح کنید

افزایش درآمد فریلنسریافزایش درآمد فریلنسری افزایش درآمد فریلنسری افزایش درآمد فریلنسری افزایش درآمد فریلنسری افزایش درآمد فریلنسری افزایش درآمد فریلنسری افزایش درآمد فریلنسری افزایش درآمد فریلنسری افزایش درآمد فریلنسری افزایش درآمد فریلنسری افزایش درآمد فریلنسری افزایش درآمد فریلنسری

به احتمال زیاد همه‌ی مشتری‌ها با قیمت‌های جدید شما موافقت نمی‌کنند و این ایرادی ندارد. اگر مشتری شما توانایی پرداخت نر‌خ‌های جدید شما را ندارد ولی همچنان تمایل دارید که او را حفظ کنید، می‌توانید پیشنهادهای ویژه و جایگزین به آن‌ها ارائه دهید.

افزایش درآمد فریلنسری

به‌عنوان مثال، می‌توانید از آن‌ها بخواهید که مشتری جدیدی به شما معرفی کنند، ولی در عوض خودشان همچنان با قیمت قبلی خدمات دریافت کنند.

حتما بخوانید » رزومه حرفه‌ای را با دوری از این 15 اشتباه بنویسید

شما همچنین می‌توانید از آن‌ها بخواهید که به شما اجازه دهند از خدمات و یا محصولات آن‌ها با تخفیف و یا رایگان استفاده کنید. البته این بخش منوط به آن است که شما واقعاً به خدمات و یا محصولات آن‌ها احتیاج داشته باشید. اگر این مورد هم جواب نداد،‌ می‌توانید از آن‌ها بخواهید که یک توصیه‌نامه برای شما بنویسند و از آن برای جلب مشتریان جدید استفاده کنید.

حتما بخوانید »11 دوره‌ آموزشی رایگان آنلاین برتر سایت Udemy

نکته اینجاست که پول تنها چیزی نیست که برای مذاکره وجود دارد. شما همچنان می‌توانید از یک مشتری سود بیشتری کسب کنید، بدون اینکه آن‌ها را مجبور کنید مبلغ بیشتری برای شما واریز کنند. تمام این موارد بستگی به موقعیت، نوع خدمات، مشتری شما و بسیاری از عوامل دیگر دارد. به‌هرحال، سعی کنید خلاق باشید و پیشنهادات جایگزین مختلفی ارائه کنید که هم شما سود کنید، هم مشتری شما رضایت داشته باشد.

افزایش دستمزد فریلنسری خود را با اعتماد به نفس کامل انجام دهید

افزایش دستمزد فریلنسریافزایش درآمد فریلنسری افزایش درآمد فریلنسری افزایش درآمد فریلنسری افزایش درآمد فریلنسری افزایش درآمد فریلنسری افزایش درآمد فریلنسری افزایش درآمد فریلنسری افزایش درآمد فریلنسری افزایش درآمد فریلنسری افزایش درآمد فریلنسری افزایش درآمد فریلنسری افزایش درآمد فریلنسری افزایش درآمد فریلنسری افزایش درآمد فریلنسری

فریلنسر بودن سخت است. بی‌ثباتی مالی، عدم توزیع یکنواخت بار کاری، مسئولیت ایجاد تعادل در همه چیز  و بسیاری موارد دیگر می‌تواند بسیار طاقت‌فرسا باشد. قیمت‌های شما باید به نحوی تغییر کند و آن‌ها را افزایش دهید که کسب‌وکار شما همچنان در فضای رقابتی باقی بماند و فرصت پیشرفت داشته باشید.

حتما بخوانید » لینکدین ؛ چطور از طریق لینکدین کار پیدا کنیم؟‌ 2022

مورد آخر لیست ما شاید کمی عجیب به‌نظر برسد و گفتن آن آسان‌تر از انجام دادنش است. ولی هنگامی که افزایش دستمزد خود را اعلام می‌کنید، آماده از دست دادن مشتری‌های خود باشید. منظور ما این است که شما باید جایگزین‌های کافی در دسترس داشته باشید که از دست دادن یک یا چند مشتری شما را در موقعیتی آسیب‌پذیر قرار ندهد.

حتما بخوانید » افزایش فروش با 22 جمله تبلیغاتی موثر

یاد بگیرید که ارزش کار خود را بیان کنید و به مشتری‌های خود نشان دهید که چگونه آن‌ها هم می‌توانند از افزایش قیمت خود سود ببرند. این صحبت‌ها را با اعتماد به نفس کامل بیان کنید تا تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد. زمانی که خودتان به حرف و نرخ‌های جدید اعتقاد نداشته باشید، مشتری هم مسلماً آن‌ها را قبول نمی‌کند. ولی اگر با اعتماد به نفس کافی و با ارائه دلایل صحیح این کار را انجام دهید، مطمئن باشید احتمال پذیرش قیمت‌های جدید توسط مشتری بسیار بیشتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید » مقابله با استرس شغلی ؛ 11 راه ساده برای مقابله با استرس شغلی


موضوعات مرتبط: سبک زندگی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


صدا چیست ؟ و چرا می‌توانیم صداها را بشنویم؟ 55:55
شنبه 11 دی 1400 ساعت 2:6 | بازدید : 219 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )

صدا ، موسیقی و ریاضیات چه رابطه ای باهم دیگر دارند؟ صدا چیست ؟ چرا و چگونه می‌توانیم صداها را بشنویم؟ 

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه مجله اینترنتی ماهتوتا باشید.

گوش ما توانایی تشخیص ارتعاشات صوتی که در هوا رخ می‌دهد را دارد. منبع این ارتعاشات، هر چیزی ممکن است باشد؛ از برخورد اجسام به همدیگر گرفته تا صدای موسیقی که از یک اسپیکر به گوش می‌رسد و یا حرف زدن آدمها باهمدیگر و غیره…

صدا چیست ؟

ارتعاشات صوتی به شکل موج، در هوا حرکت کرده و باعث لرزش در ملوکول‌های هوا می‌شوند. به بیان دیگر وقتی یک موج صوتی در هوا ایجاد شود، هوا در آن نقطه فشرده سازی شده و آن قسمت از هوا که فشار بیشتری دارد برای تخلیه‌ی این فشار، ارتعاشات را به قسمت دیگر ملوکول‌های هوا انتقال می‌دهد.

این عمل مبنای فیزیکی پخش و گسترش صدا در هواست. چیزی است شبیه به انتقال گرما از جای گرم‌تر به جای سردتر.  بر اساس این عامل مکانیکی، امواج در هوا حرکت کرده و از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر می‌روند تابالاخره به یک گیرنده‌ی صوت که می‌تواند گوش ما باشد برسند و توسط مغز تفسیر شده و ما متوجه‌ی آن ‎شویم.

فیزیک شنیدن صدا

از آنجایی که هر صدایی، مختص خودش است، میزان زیروبمی ، کشش و رنگ صدایی که به گوش ما می‌رسد بستگی به فرکانس امواج صوتی‌ آن صدا دارد. هنگام شنیدن موسیقی ، ما فقط یک موج صدا را نمی‌شنویم بلکه ترکیبی از امواج و در نتیجه ترکیبی از فرکانس‌ها را می‌شنویم. و اما از نظر ریاضی، پیچ صدا یا زیر و بمی یک موج صدا با فرکانس آن، رابطه‌ی نمایی دارند. که نمودار آن در شکل زیر قابل مشاهده است.

نمودار نمایی پیچ صدا با فرکانس

بعنوان یک  مثال ساده اگر بخواهیم یک نت موسیقی را در فرکانس ۲۰۰ مگا هرتز به صورت صدایی با گام بالاتر یا پایین‌تر( نازک‌تر یا بم‌تر) بشنویم بایستی فرکانس آن را به صورت نمایی( صعودی) تغییر دهیم تا همان رنگ اصوات اما به صورت زیرتر تا بم‌تر را بشنویم. مثلا فرکانس‌های ۲۰۰، سپس ۴۰۰، سپس ۸۰۰ باعث می‌شود ما همان رنگ و پیچ Pitch صدا را داشته باشیم منتها با زیرو بمی متفاوت. اینجا یک رابطه‌ی نمایی وجود دارد.

حتما بخوانید » زندگی بهتر 28 تکنیک ساده و مؤثر برای داشتن زندگی بهتر 2021

 اما اگر مثلا از فرکانس ۲۰۰ به فرکانس ۶۰۰ برویم دیگر همان پیچ و رنگ صدا را نداریم. فرمول رابطه‌ی نمایی یا صعودی پیچ صدا با فرکانس می‌تواند یک ابزار ریاضی باشد در خدمت موسیقی.

حتما بخوانید » 111 پرسش فلسفی که ذهن شما را درگیر خواهند کرد

دستکاری موج‌ها

گاهی اوقات موسیقی‌دان‌ها، به هر دلیلی پیچ صدا را تغییر می‌دهند بدون اینکه سرعت طول موج را تغییر دهند و در اینجاست که صدا به نظر ناموزن و گاه ناخوشایند به نظر می‌رسد. یک جور کشش نامتقارن در صدا شنیده می‌شود.   در این حالت سرعت امواج صدا همان است اما بخشی از هر موج بریده می‌شود و در نتیجه به گوش ما نمی‌رسد بنابراین یکجور عدم هارمونی در گوش  خود احساس می‌کنیم. البته این روش کاربردهای خاص خودش را در ساخت موسیقی دارد.

                          حتما بخوانید » 33 کتاب برای موفقیت و خودآگاهی;بهترین کتاب های انگیزشی دنیا

تغییر در پیچ صداحتما بخوانید » خودآگاهی ؛ 44 اقدام اساسی برای تجربه کردن زندگی واقعی

پیچ موج و تفسیر صدا

مغز ما  امواج صوتی را تفسیر می‌کند و آنرا به صورت‌ صداهای مختلف برای ما قابل فهم می‌سازد. این تفسیر بر اساس فرکانس امواج صوتی است.  هر چه ارتعاشات صوتی سریع‌تر باشند، امواج بیشتری تولید می‌شوند. این یعنی هر چه صدا زیرتر یا به اصلاح زنانه‌تر باشند، فرکانس آن بالاتر است و برعکس آن نیز صادق است یعنی صداهای بم، دارای فرکانس کمتر هستند. در نمودار زیر، سمت راست امواج بم، و سمت راست امواج زیر را می‌توانید مشاهده نمایید.

حتما بخوانید » خودشناسی چگونه می‌تواند باعث تحولات مثبت در زندگی شود؟ 2022

پیچ موج و نفسیر صداحتما بخوانید » ادبیات سورئالیسم ؛ 6 کتاب مشهور که علاقه‌مندان باید بخوانند

از سویی دیگر در تصویر بالا، شما تصویر دو سری موج را مشاهده می‌کنید. هر سری موج، شامل تعدادی تک موج است. به بیانی دیگر چند تا موج کنار همدیگر، یک طولی از می‌سازند.

 ار نظر ریاضی فرکانس یعنی تعداد امواج تقسیم بر زمان. بنابراین اگر زمان را در هر دو نمودار یک واحد( یک ثانیه) فرض کنیم، در نمودار سمت راست تعداد تک موج‌ها تقسیم بر زمان، عدد کمتری را به ما می‌دهد  تا نمودار سمت چپ.  به بیانی دیگر طول موج نمودار سمت چپ، دارای فرکانس کمتری نسبت به نمودار سمت راست دارد. مثلا اگر گفته می‌شود صدایی با فرکانس ۴۴۰ هرتز، یعنی یک طول موج با ۴۴۰ تا تک موج، تقسیم بر یک ثانیه.

حتما بخوانید »  نویسندگی حرفه ای ؛ 22 گام برای تبدیل شدن به یک نویسنده حرفه‌ای

رابطه نمایی نت های هم نام

در شکل زیر، اگر نت A4  ( لا ) روی پیانو را با فرکانس ۴۴۰ هرتز بعنوان مبدا قرار دهیم، نت‌های دیگر لا یا A  دارای اعداد مختلفی هستند که به صورت نمایی بالا یا پایین می‌روند.  هر چه صدا به سمت نازک شدن پیش برود فرکانس بالاتر می‌رود. در نتیجه  همانطور که مشاهده می‌کنید نت A5  که یک گام بالاتر است، دارای فرکانس ۸۸۰ هرتز و نت A3 که یک گام پایین‌تر است،  دارای فرکانس ۲۲۰ هرتز است.

حتما بخوانید » بهترین مجله‌های ادبی برتر دنیا برای علاقه‌مندان به ادبیات و نویسندگی 2022

رابطه نمایی نت های هم نام

حتما بخوانید » جراحی بینی آیا منجر به تغییر صدا می شود؟36

ریاضایات و موسیقی

در شکل زیر مشاهده می‌کنید که بین دو تا نت A4  و A5  تعداد ۱۲ نت دیگر وجود دارد که هر کدام دارای فرکانس‌های مخصوص به خود هستند. این اعداد از طریق فرمول‌های ریاضی مخصوص قابل اندازه‌گیری دقیق  هستند  که بیشتر به کار مهندیس صدا می‌آید. اینجاست که بخشی از ارتباط بین ریاضی و و موسیقی محسوس‌تر دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید » آموزش اضافه کردن صدا به فیلم و کلیپ در اندروید و IOS

ریاضایات و موسیقی

 
 
برچسب‌ها: مجله صدا , صدا ,

موضوعات مرتبط: سبک زندگی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


کپی رایت عکاسی و عکس ؛ هرآنچه باید بدانید 22:22
شنبه 11 دی 1400 ساعت 2:5 | بازدید : 360 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )

کپی رایت عکاسی چیست و نحوه ثبت کپی رایت آثار هنری عکاسی به چه صورت میباشد؟ آثار عکاسان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند که قانون کپی رایت از آنها حمایت کند؟ آیا آثار هنری عکاسی در ایران حمایت می‌شوند؟ از کجا بفهمیم عکسی که در اینستاگرام یا فضای اینترنت می‌بینیم، تحت حمایت کپی رایت است؟ برای اینکه کپی رایت یک عکس را نقض نکنیم، چه کنیم؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه مجله اینترنتی ماهتوتا باشید.

آثار عکاسان یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین آثار هنری هستند. شاید خلق عکس کار ساده‌ای به نظر برسد، اما اصلا این‌طور نیست. عکاس برای تولید یک عکس هنری باید ذوق، خلاقیت و مهارت لازم را داشته باشد. استفاده از عکسی که کپی رایت دارد، صرفا به این دلیل که در اینترنت پیدا شده است، نه اخلاقی است و نه قانونی. بسیاری از تصاویری که در فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم، تحت حمایت کپی رایت هستند. شما چقدر راجع به کپی رایت عکس می‌دانید؟در ادامه با مجله اینترنتی ماهتوتا همراه باشید.

وضعیت حمایت قانونی از کپی رایت آثار هنری عکاسی چگونه است؟

کپی رایت عکاسی

زیر پا گذاشتن کپی رایت عکس‌های هنری اتفاقی است که نمونه‌های آن را فراوان دیده‌ایم. بسیار شنیده‌ایم که آثار هنرمندی عکاس بدون کسب اجازه از او یا بدون ذکر نام او برای مقاصد تجاری استفاده شده است. حتی اتفاق افتاده که نهادهای عمومی عکسی را که در یک خبرگزاری تولید شده بدون درج نام عکاس و بدون کسب اجازه از او در بنرهای شهری استفاده کنند. با گسترش اینترنت و استفاده بیشتر افراد از آن، کپی رایت عکس‌ها بیشتر از قبل نادیده گرفته می‌شود.

کپی رایت عکاسی

البته بیشتر کشورهای جهان برای جلوگیری از نقض کپی رایت عکاسی قوانین و مقررات مختلفی وضع کرده‌اند. در سطح بین‌المللی نیز تلاش‌های فراوانی در این زمینه انجام شده است. کنوانسیون برن مهم‌ترین مقرره‌ای است که از کپی رایت آثار هنری حمایت می‌کند. سازمان جهانی مالکیت فکری نیز با همین هدف تأسیس شده است. در کشور ما هنوز قانون جامعی در این رابطه تصویب نشده است. با این حال، در ایران با قوانین مختلف از کپی رایت آثار هنری حمایت شده است. مهم‌ترین این قوانین عبارت‌اند از:

  • قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان؛
  • قانون ترجمه و تکثیر کتب و نشریات و آثار صوتی؛
  • قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای؛
  • قانون مطبوعات؛
  • قانون تجارت الکترونیک.

آثاری که قانون کپی رایت از آنها حمایت می‌کند چه ویژگی‌هایی دارند؟

کپی رایت عکاسی

برای اینکه از آثار هنری حمایت قانونی شود، باید ویژگی‌هایی داشته باشند. عکس‌ها نیز از این اصل مستثنی نیستند. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  • اصیل و ابتکاری‌بودن؛
  • محسوس‌بودن شکل اثر؛
  • اعلان مشخصات؛
  • ثبت اثر؛
  • مشروعیت اثر؛
  • نشر اثر برای نخستین بار در ایران.

برای اینکه با این شرایط بیشتر آشنا شوید، هرکدام را مختصر توضیح می‌دهیم.

اصیل و ابتکاری‌بودن

اصیل و ابتکاری‌بودن اولین شرط حمایت از یک عکس به‌عنوان اثر هنری است. اصیل‌بودن اثر هنری به‌زبان ساده یعنی کپی نشده باشد و هنرمند با خلاقیت خودش آن را ایجاد کرده باشد. اگر دو عکاس از یک منظره عکس بگیرند، قانون کپی رایت از اثر هر دو حمایت می‌کند زیرا هر دو برای عکاسی از خلاقیت خود استفاده کرده‌اند و هرکدام برای تنظيم نور، زاويه عکس و چيدمان آن روش خاص خود را داشته‌اند.

محسوس‌بودن شکل اثر

قانون نمی‌تواند از افکار و ایده‌های افراد برای عکاسی حمایت کند. باید اثر هنری خلق شده باشد تا از آن حمایت شود.

اعلان مشخصات

برای حمایت از کپی رایت عکس باید مشخصات آن ذکر شده باشد از جمله نام عکاس و تاریخ انتشار.

ثبت اثر

طبق قوانین ایران، ثبت اثر هنری شرطی اختیاری است. اثر هنری به‌محض اینکه تولید شود، مورد حمایت قانونی قرار می‌گیرد. البته ثبت اثر این فایده را دارد که راحت‌تر می‌توان انتساب اثر به هنرمند را اثبات کرد. علاوه بر این، تشخیص انقضای مدت حمایت از اثر نیز ساده‌تر خواهد بود. در ایران برای ثبت یک اثر هنری باید به سامانه ثبت اثر ادبی و هنری مراجعه کرد. این سامانه زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

مشروعیت اثر

در ایران، آثار هنری مانند عکس در صورتی قابل‌حمایت هستند که خلاف شرع و قانون نباشند.

نشر اثر برای نخستین بار در ایران

در قوانین و مقررات بیشتر کشورها، حمایت قانونی از اثر هنری مشروط بر این است که برای نخستین بار در آن کشور منتشر شده باشد. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

کپی رایت عکس برای حمایت از حقوق صاحب اثر

مدت حمایت از حق کپی رایت اثر چقدر است؟

حمایت از حق نشر آثار هنری محدود به بازه زمانی مشخصی است. این بازه زمانی در قوانین کشورهای مختلف متفاوت است. در کشور ما آثار عکاسان تا ۳۰ سال پس از نشر حمایت می‌شوند.

فایده کپی رایت چیست؟

حال که راجع به کپی رایت توضیح دادیم، ممکن است برایتان این سؤال پیش بیاید که فایده کپی رایت چیست؟ فایده تشخیص اینکه کدام اثر متعلق به کدام هنرمند است چیست؟ جواب ساده است. وقتی مشخص شود یک اثر هنری مانند عکس متعلق به کسی است، حقوق معنوی و مادی اثر به او می‌رسد. به‌طور کلی، هر اثر هنری دو نوع حق برای صاحبش ایجاد می‌کند:

  • حقوق معنوی: حقوقی که از شخصیت، اعتبار و شهرت هنرمند حمایت می‌کنند. یعنی به‌موجب این حقوق، اثر هنری منتسب به هنرمند است و هیچ‌کس نمی‌تواند این حق را از او بگیرد.
  • حقوق مادی: همان طور که از اسمش مشخص است، به مسائل مادی اثر مربوط می‌شود. حق انتشار یک اثر هنری مهم‌ترین حق مادی آن است. به‌موجب همین حقوق است که هنرمند می‌تواند عکس خود را به دیگری اجاره بدهد، بفروشد یا هرطور که می‌خواهد آن را به نمایش بگذارد.

استثناهای نقض کپی رایت

هرچند نادیده‌گرفتن کپی رایت در قوانین و مقررات کشورهای مختلف ممنوع است، استثناهایی نیز وجود دارد. مهم‌ترین این استثناها که به آثار عکاسی مربوط می‌شوند عبارت‌اند از:

  • استفاده منصفانه؛
  • استفاده‌کردن برای اهداف روزنامه‌نگاری.

استفاده منصفانه یعنی چه؟

در قوانین و مقررات کشورهای مختلف، استفاده منصفانه از آثار هنری به‌شرط ذکر نام صاحب اثر اشکالی ندارد. معنای ساده استفاده منصفانه این است که اثر هنری را با هدف تجاری استفاده نکنید یا استفاده شما به میزانی نباشد که حق عکاس زیر پا گذاشته شود. مثلا از عکس برای طراحی سایت یا زمینه آن استفاده نکنید. نمونه بارز استفاده منصفانه از عکس در فضای آنلاین، استفاده از آن در مقاله‌ای آموزشی است. برای اینکه منظور نویسنده راحت‌تر بیان شود، مجبور است از عکس‌ها استفاده کند. البته حتی در صورت استفاده منصفانه از عکس‌ها هم باید نام صاحبان آنها ذکر شود.

استفاده از عکس‌ برای اهداف روزنامه‌نگاری

کنوانسیون برن مهم‌ترین مقرره بین‌المللی درباره کپی رایت آثار هنری است. طبق مقررات این کنوانسیون استفاده از آثار صوتی و تصویری با هدف روزنامه‌نگاری بلامانع است. البته در این مقررات تأکید شده که حتی برای این منظور نیز باید نام منبع اثر روشن ذکر شود.

کپی رایت عکس در اینستاگرامکپی رایت عکاسی کپی رایت عکاسی کپی رایت عکاسی کپی رایت عکاسی کپی رایت عکاسی کپی رایت عکاسی کپی رایت عکاسی کپی رایت عکاسی کپی رایت عکاسی کپی رایت عکاسی کپی رایت عکاسی کپی رایت عکاسی کپی رایت عکاسی کپی رایت عکاسی

کپی رایت عکس در اینستاگرام

سایت‌ها و پلتفرم‌های اینترنتی قوانین سفت و سختی برای حمایت از کپی رایت دارند. اینستاگرام که شبکه‌ای اجتماعی بر پایه تصاویر است، بیش از همه سخت‌گیری می‌کند. حتما برایتان اتفاق افتاده که عکسی را در صفحه اینستاگرام بارگذاری کنید و با اخطار نقض کپی رایت مواجه شوید. برای جلوگیری از حذف عکس‌های حمایت‌شده با قانون کپی رایت توسط اینستاگرام، باید به دو سؤال پاسخ بدهیم:

  • از کجا بفهمیم عکسی که در اینستاگرام می‌بینیم، تحت حمایت کپی رایت است؟
  • برای اینکه کپی رایت یک عکس را نقض نکنیم، چه کنیم؟

معمولا تصاویری که در یک صفحه اینستاگرام بارگذاری می‌شوند متعلق به صاحب آن صفحه‌اند. درج نام عکاس در گوشه تصویر و واترمارک نام صاحب عکس دو ویژگی اصلی عکس‌های دارای کپی رایت است. در صورتی که شخصی بدون رعایت کپی رایت عکاس اثر او را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کند، با گزارش این کار به اینستاگرام عکس مربوطه حذف می‌شود. اینستاگرام در این زمینه بسیار سخت‌گیر است. کاربران در صورت مشاهده نقض کپی رایت می‌توانند این موضوع را از طریق فرم مخصوص کپی رایت گزارش دهند. البته برای جلوگیری از نقض کپی رایت در اینستاگرام راه‌هایی وجود دارد:

  1. از صاحب عکس اجازه بگیرید. شما می‌توانید خیلی راحت از طریق دایرکت اینستاگرام با صاحب عکس در ارتباط باشید. در بعضی از صفحات اینستاگرام نیز ایمیل صاحب صفحه قرار داده شده است. به او پیام بدهید و برای استفاده از عکسش اجازه بگیرید. حتی می‌توانید در بخش نظرات، از صاحب عکس اجازه بگیرید.
  2. از امکانات اینستاگرام استفاده کنید. روش‌هایی مانند تگ‌کردن صاحب اثر، آوردن اسم او در بخش توضیحات عکس یا اشتراک عکس در استوری را امتحان کنید. با استفاده از این امکانات به اینستاگرام نشان خواهید داد که قصد نقض کپی رایت عکس‌ها را ندارید.

سایت‌هایی برای استفاده رایگان از عکس‌ها

کپی رایت عکسکپی رایت عکاسی کپی رایت عکاسی کپی رایت عکاسی کپی رایت عکاسی کپی رایت عکاسی کپی رایت عکاسی کپی رایت عکاسی کپی رایت عکاسی کپی رایت عکاسی کپی رایت عکاسی

تصور کنید بخواهیم یک مقاله راجع به یک کتاب بنویسیم، اما از تصویر کتاب استفاده نکنیم. کار کمی سخت می‌شود! اگر بخواهیم مقاله آموزشی بنویسیم هم همین‌طور. برای حل این مشکل راهی وجود دارد. پیشنهاد ما به شما استفاده از وب‌سایت‌هایی است که برای استفاده رایگان از عکس‌ها ایجاد شده‌اند، وب‌سایت‌هایی که امتیاز نشر برخی از عکس‌ها را خریده‌اند و برای استفاده رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهند. مثلا این وب‌سایت‌ها:

  • https://www.pexels.com
  • https://avopix.com
  • https://picspree.com
  • https://littlevisuals.co

کلام آخر

در سراسر جهان قوانین و مقررات مختلفی برای حمایت از کپی رایت عکس وجود دارد. در قوانین کشور ما نیز از کپی رایت یا حق مؤلف آثار هنری عکاسی حمایت شده است. هر هنرمندی به‌محض خلق اثر هنری مالک آن است. عکاسان نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

پیداکردن عکس از اینترنت یا اینستاگرام به‌هیچ‌وجه توجیه خوبی برای زیر پا گذاشتن کپی رایت آن نیست، بنابراین بهتر است همیشه قبل از استفاده از یک عکس این سؤال را از خودمان بپرسیم: «آیا استفاده من از این عکس، کپی رایت آن را نقض می‌کند؟» البته وب‌سایت‌هایی هم وجود دارند که حق امتیاز نشر عکس‌ها را از صاحبانشان می‌خرند. استفاده از عکس‌های این وب‌سایت‌ها نقض کپی رایت عکس‌ها نیست.



موضوعات مرتبط: اختصاصی جی فان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


هوش احساسی چیست؟ کلید رضایت از زندگی 44:44
شنبه 11 دی 1400 ساعت 2:5 | بازدید : 225 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )

هوش احساسی چیست؟ برای بالا بردن هوش احساسی چه اقداماتی انجام دهیم؟ نقش هوش هیجانی در شغل و سلامتی چیست؟ چگونه هوش احساسی خود را افزایش دهیم؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه مجله اینترنتی ماهتوتا باشید.

هوش احساسی اساسی‌ترین کالای مورد نیاز انسان عصر کنونی ست. در این مقاله از مجله اینترنتی ماهتوتا سعی داریم تاثیر هوش احساسی  را، بر روی کسب و کار یا شغلی که دارید مورد بررسی قرار دهیم.

آیا تا به حال احساس کرده‌اید که نکند شغل من دشمن من است؟ یا شاید کارمند رئیسی هستید که هرگز از شما قدردانی نکرده، شاید هم یکی از مشتری‌هایتان با شما  بد رفتاری می‌کند گویی که صاحب شماست.  مهم نیست چه شغلی دارید و در کجای نردبان ترقی قرار گرفته‌اید، بی شک بارها احساس کرده‌اید دیگری شما را درک نمی‌کند.

شما تنها نیستید. هر روزه مردم احساساتی شبیه به طردشدگی از سوی دیگران، یا حس اینکه چقدر دیگران قدرناشناس هستند و رفتار شایسته‌ای با آنها ندارند را  تجربه می‌‌کنند. داشتن چنین احساساتی آنهم به طور مداوم و پیوسته می‌تواند واقعا آسیب‌زا باشد. بنابراین از حالا به بعد بهتراست از زاویه‌ای دیگر به کسب و کار، وخودتان نگاه کنید.

یکبار برای همیشه واقع‌گرایانه با این قضیه روبرو شوید و بپذیرید که قرار نیست همیشه تمام لحظه‌های شغلی شما لذت‌بخش باشد. برای به‌دست آوردن چنین پذیرشی، یک راه‌حل عالی وجود دارد و آنهم  پرورش هوش احساسی در شخصیتتان است. با رشد هوش احساسی، وسعت دیدگاه شما در شغل و زندگی‌تان گسترده‌ وگسترده‌تر خواهد شد و این یعنی حرکت در مسیر موفقیت.

اما هوش احساسی چیست؟

هوش احساسی

همه‌ی ما بارها عبارت هوش هیجانی یا هوش احساسی را شنیده‌ایم اما آیا معنی دقیق این عبارت را می‌دانیم؟ و اگر معنی آن‌را می‌دانیم، آیا  بلد هستیم که چگونه از این توانایی برای بهبود کسب و کار خود استفاده کنیم؟

  • اصطلاح هوش احساسی یا هیجانی، اولین بار توسط John Mayer   (جان مایر)  و Peter Salovey  (پیتر سالاوی) از دانشگاه  نیوهمپشایر رایج شد.  آنها در تعریف زیر، معنای هوش احساسی را برای ما واشکافی می‌کنند:

“تعریف ما از هوش احساسی، توانایی شخص برای تفکر کردن در مورد احساساتش و اطلاعات حسی است که به او منتقل می‌شود، تا بتواند از طریق داده‌های احساسی که به سویش آمده، افکارش را به گونه‌ای پردازش کند که به رشد فکری او منجر شود.ما اعتقاد داریم افرادی با هوش احساسی بالا، دارای  توانایی حل مشکلات مختلف و متنوع  هستند. حل مشکلات آنهم به طور دقیق و سریع”.

حتما بخوانید » تصمیم گیری سریع ولی هوشمندانه با 21نکته‌ مهم❽

در دنیای کسب و کار امروزه‌ی ما، حل کردن مشکلات، یک امر حیاتی‌ست. ما در هنگام کار با انواع مختلفی از مشکلات سروکله می‌زنیم و اغلب نیز مجبوریم به صورت تیمی‌ به دنبال راه‌حل‌ها بگردیم. اینجاست که هوش احساسی به داد تک تک  افراد می‌‌رسد.

موفقیت در شغل، نه  به خاطر داشتن آی کیو بالا و زدن تست‌ها با نمره‌ی عالی است، بلکه به دلیل  داشتن توانایی حل مشکلات به طور سریع و دقیق است. این توانایی،  کلید موفقیت در دنیای امروزه‌ی اقتصاد است.

حتما بخوانید » تحرک بیشتر در زندگی روزمره با 11 روش هوشمندانه

جالب است بدانید تحقیقاتی که صورت گرفته، ثابت کرده هوش احساسی بالا، نه تنها منجر به موفقیت شغلی می‌گردد بلکه به سلامتی بدن نیز کمک شایانی می‌کند. در نتیجه هوش احساسی شما بر روی میزان رضایت شما از زندگی تاثیر مستقیم دارد.

خودشناسی راهی برای بالا بردن هوش احساسی

همانطور که گفته شد، هوش احساسی یعنی توانایی فرد برای تفکر و درک احساساتش آنهم به طور عمیق. اینکه با داده‌های احساسی که ناخواسته به سوی شما سرازیر می‌شود چه کنید یا چه نکنید، بستگی به هوش احساسی شما دارد.

حتما بخوانید » خودشناسی چگونه می‌تواند باعث تحولات مثبت در زندگی شود؟ 2022

اگر هر شخصی سعی کند واقف بر احساسات خودش باشد یکی از راههای افزایش هوش احساسی در او است. در واقع قبل از اینکه بخواهید دیگران را درک کنید و احساساتشان را بفهمید بهتر از خودتان شروع کنید.  سعی کنید انواع و اقسام حس‌هایی که دارید را بفهمید و  آنها را از هم تشخیص دهید.

نقش هوش هیجانی در شغل و سلامتی

هوش هیجانیهوش هیجانی

حتما بخوانید » چطور در هر سنی تیزبین باشیم

شناختن خود یعنی واقف بودن بر نقاط قوت و ضعف. وقتی خوبی‌ها  و بدی‌هایتان را فهمیدید،  به تدریج سعی خواهید نقاط قوت خود را تقویت کرده، و ضعف‌هایتان از میان بردارید. به این صورت به فردی تبدیل خواهید شد که در عین حالی که می‌داند دارای کم و کاستی‌هایی هست، اما  از خودش رضایت دارد چرا که می‌داند  دارد در راه بهتر شدن گام برمی‌دارد.

کلید رضایت از زندگی

حس رضایتمندی از خود،  باعث می‌شود نسبت به کسب و کار یا شغلتان نیز حس رضایتمندی پیدا کنید و این یعنی بهبود وضعیت شغلی.

حتما بخوانید » آرامش ذهنی

از سویی دیگر، هوش هیجانی باعث می‌شود شخص به جای اینکه با خودش درگیر باشد و در یک جنگ همیشگی قرار بگیرد و خودش را با دیگران مقایسه کند،  خودش را همانگونه که هست بپذیرد و پس از آن به رفع عیوب خود بپردازد.

اینکه فردی خودش را بپذیرد به معنای این است که  خودش را باور دارد. همین باور به خود،  پایه‌ی اعتماد به نفس است و باعث ایجاد حس شادمانی در زندگی می‌شود واین حس شادمانی، باعث سلامتی روحی و جسمی‌ در فرد می‌گردد.

حتما بخوانید » افزایش قدرت مغز

وقتی هوش احساسی شخص، بالاتر برود توانایی پیش‌بینی کردن آینده برای او آسان‌تر خواهد بود در نتیجه بهتر می‌تواند برای آینده خودش برنامه‌ریزی نمایید.

چگونه هوش احساسی خود را افزایش دهیم؟

 هوش احساسی

حتما بخوانید » پاکسازی ذهن

به احساسات خود واقف باشید

 یکی از پیشگامان عرصه‌ی هوش احساسی، دانیال گلمن (Daniel Goleman) است که نویسنده‌ی کتابی در همین زمینه  نیز می‌باشد، او این پرسش را پاسخ می‌دهد که چرا هوش احساسی مهم‌تر از IQ  است. او بیان می‌دارد که ما در آن واحد از دو ذهن برخورداریم. یکی از آنها فکر می‌کند و دیگری احساس. برای رشد ذهن دوم که احساس می‌کند،  نیازمند یکسری کارها هستید از جمله نوشتن روزانه‌ی رخدادهای زندگی‌مان.

حتما بخوانید » سلامت ذهن و روان‌

با نوشتن اتفاقاتی که برایتان رخ داده، می‌توانید بر روی حسی که در شما ایجاد شده است تامل و تفکر کنید. می‌توانید عمیقا آن حس را واشکافی نمایید. و سپس بعد از مدتی به این  بینش خواهید رسید که احساسات شما بیشتر تحت تاثیر چه چیزهایی قرار می‌گیرند. به بیانی دیگر اگر بفهمید چه نوع رویدادهایی می‌توانند ماشه‌ی احساسات شما را کشیده و آنها را شلیک کنند یعنی وقوف کامل به احساسات.

حتما بخوانید » پرورش ذهن

برای پی بردن به این موضوع می‌توانید از سوالات ساده‌ای که در زیر آمده است شروع کنید. از خود بپرسید که:

  • ۱ – ۱  در موقعیت‌های مختلف چه احساساتی گریبان‌گیر من می‌شوند؟
  • ۱- ۲  آیا اگر مورد نقد واقع شوم خشمگین می‌شوم؟
  • ۱- ۳  آیا اگر دیگران مرا نادیده بگیرند غمگین می‌شوم؟
  • ۱ -۴ اگر جایی باشم که همه‌ی چشم‌ها به سوی من باشد، خشکم می‌زند؟

حتما بخوانید » آرامش ذهن

احساسات خود را تفسیر کنید

هوشهوش

حتما بخوانید » زندگی بی درد چیزی نیست جز هماهنگی با جریان زندگی 11:11

وقتی دارای این توانایی شدید که دقیقا بدانید در هر موقعیتی چه احساسی دارید و بعد هم بتوانید واکنش‌های مناسبی را برای هر کدام از احساس‌های خود داشته باشید، حالا نوبت تفسیر احساسات فرا می‌رسد. این گام دوم است. از سوالات زیر استفاده نمایید:

  • ۲ – ۱  وقتی عصبانی هستید با دیگران چگونه برخورد می‌کنید؟
  • ۲ -۲ در مورد عصبانیت خود چه فکر می‌کنید؟
  • ۲ -۳ در مورد سایر احساسات خود چه فکر می‌کنید؟ چرا یکهویی غمگین  یا خوشحال می‌شوید؟

نکته: خودتان را قضاوت نکنید نگویید من چقدر احمقم. قرار است فقط تفسیر و تجزیه تحلیل کنید تا احساسات خود را عمیقا بشناسید.

 مدیریت کردن احساسات

گام سوم، مدیریت احساسات است. برداشتن این گام،  یکی از بزرگترین دستاوردهای شما در دنیای کسب وکار خواهد بود.

حتما بخوانید » شستشوی مغزی برای رسیدن به موفقیت

رهبران دنیای کسب و کار، همراه با جریان احساسات دیگران حرکت نمی‌کند بلکه احساسات خودشان را دارند و مدیریت می‌کنند. این افردا قابلیت بهتری برای اداره‌ی هر کسبی وکار را دارند. در واقع شما در هر گروهی که مشغول به کار هستید بایستی این توانایی را داشته باشید که در دریای احساسات گروه، غرق نشوید و حال و هوایتان تابع حال و هوای گروه نباشد بلکه خودتان مدیریت احساسات خودتان را در دست بگیرید. می‌توانید بسته به شرایط مختلف، به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • ۳ – ۱ آیا می‌توانم سریعا از احساس غم رها شوم؟
  • ۳ -۲  آیا به تنهایی، توانایی انگیزه دادن و تشویق کردن خود را دارم؟
  • ۳ -۳ وقتی زیادی هیجان زده می‌شوم آیا می‌توانم این هیجان را مهار کنم؟

اگر پاسخ شما به این سوالات منفی است، سعی کنید آنقدر روی خودتان کار کنید تا پاسختان مثبت شود. چرا که برای مدیریت احساساتتان، در مرحله نخست،  بایستی آنها را تحت کنترل خودتان داشته باشید.

حتما بخوانید » آیا فراموشی و اختلال حافظه به معنای بیماری آلزایمر است؟ 2022

 هوش احساسی

حتما بخوانید » تقویت مغز و حافظه ؛ 11 ماده‌ی غذایی عالی برای تقویت مغز

  • وقتی درشناخت و مدیریت احساسات خود، به مهارت برسید آنگاه به خوبی قادر خواهید احساسات سایرین را نیز بشناسید بدون اینکه حتی آنها مستقیما راجع به احساساتشان حرفی بزنند. و اینجاست که هوش احساسی شما رشد کرده است. در واقع هوش احساسی به همین معناست.
  • ذکر این نکته نیز به جاست که ما همگی انسان هستیم و خیلی طبیعی‌ست که حس‌های مختلفی از جمله غم، خوشی، نگرانی، ترس، ناامیدی و غیره را  با خود حمل کنیم. حرف از سرکوب احساسات یا نادیده گرفتن آنها نیست، حرف از شناخت احساسات و مدیریت آنها به نفع خودتان است.

بیشتر بخوانید » حافظه و 11 راه برای محافظت و تقویت آن

شاید تا اینجای زندگی که هرگز نشده بر احساسات خود شناخت داشته باشیم، دیگر کافی باشد. شاید بهتر است از حالا به بعد روش خود را عوض کنیم. چرا که روش قبلی، نتایج خوبی به بار نیاورده و زندگی بهینه‌ای نخواهیم داشت. اینکه بتوانیم نسبت به خودمان، شناخت خوبی داشته باشیم یکی از فاکتورهای موفقیت در کسب و کار است چه بعنوان یک رهبر چه بعنوان مدیر یا یک کارمند.

این مقاله فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مقاله حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.
 

موضوعات مرتبط: سبک زندگی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان جی فان و آدرس jfun.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 1152
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 3

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 15
:: باردید دیروز : 68
:: بازدید هفته : 857
:: بازدید ماه : 3680
:: بازدید سال : 19331
:: بازدید کلی : 44780